مخابرات استان خراسان- قسمت ۱۲ | ... | |
(لاودن، ۱۳۷۸، ۲۸۶).
۲-۱-۲۵- استقرار سیستمهای اطلاعاتی استقرار سیستم های اطلاعات عبارت است از جریان نصب سیستم طراحی شده جدید و خرید هر تجهیزات سخت افزاری و یا نرم افزاری که شامل فعالیتهای وسیع و گسترده ای همچون موارد زیر است :
آموزش کارکنان برنامه ریزی آماده سازی و نصب سیستمها نصب تجهیزات و آزمایش آنها نصب نرم افزار های خریداری شده و آزمایش آن تبدیل پرونده ها استفاده از سیستم های جدید آزمایش نهایی و پذیرش سیستم مستند سازی (قاضی زاده فرد، ۱۳۷۵)
۲-۱-۲۶- عوامل موفقیت در استقرار سیستمهای اطلاعاتی این عوامل توسط دکتر چوبه به پنج دسته تقسیم شده اند که عدم وجود هر کدام از عوامل زیر باعث عدم موفقیت اجرایی MIS میگردد. لذا نبود هریک از عوامل به عنوان مانعی در مقابل استقرار I S تلقی میگردد.
مشارکت کاربران در ایجاد سیستم پشتیبانی مدیران ارشد آموزش و تحصیلات کاربران خصوصیات گروه سیستمهای اطلاعاتی خصوصیات سازمانی مانند : اندازه ویژگی وظایف (قاضی زاده فرد، ۱۳۷۵)
۲-۱-۲۷- موانع استقرار سیستمهای اطلاعاتی موانع استقرار سیستم های اطلاعاتی به سه دسته تقسیم میشوند که هریک زیر مجموعه خاص خود را به شرح ذیل دارد :
۲-۱-۲۸- معیارهای پیروزی سیستم اطلاعاتی بکار گیری پیروزمندانه یک سیستم اطلاعاتی کار ساده ای نیست و به بسیاری از شرایط و موقعیتها بستگی پیدا میکند، ولی معیارهای پذیرفته شدهای نیز وجود دارند که به قرار زیر میباشد :
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید. ۲-۱-۲۹- مشکلات بکار گیری سیستم های اطلاعاتی در سازمان های دولتی ورود سیستم های اطلاعاتی به سازمان های کشور ایران به ویژه سازمان های دولتی، همواره موفقیت آمیز و بدون دردسر نبوده است . در بسیاری از موارد سیستم های ایجاد شده نتوانسته انتظار به جا و نابه جای متضاضیان (به خصوص مدیران) را برآورده سازد و همین عدم رضایت به هر حال باعث شده نه تنها مشکلات قبلی حل نشود، بلکه سیستم و سازمان دچار اختلال گردیده و علاوه بر صرف هزینه و وقت زیاد از کیفیت و بازدهی آنها نیز کاسته شود . اگرچه این مشکل در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد ولیکن در کشورهای جهان سوم از جمله کشور ایران که دانش و تکنولوژی اطلاعات سابقه طولانی نداشته و سیاستها و استاندارهای رسمی نیز نیست یا وجود ندارد و یا هنوز مراحل اولیه و در حال شکل گیری میباشد، حاد تر به نظر میرسد . بدون اینکه در این بخش قصد تحلیل جامعی از علل شکست سیستم های اطلاعاتی داشته باشیم لازم است بر این نکته تاکید شود که تجارب قبلی نشان میدهد مشلات در این زمینه بیشتر جنبه مدیریتی و ساختاری دارد تا فنی علت اصلی ناکامیاکثریت قریب به اتفاق سیستم های اطلاعاتی عدم اجرای صحیح و کامل مراحل طراحی ایجاد و بکار گیری این سیستم ها بخصوص مرحله تجزیه و تحلیل و بررسی اولیه بوده است.
عدم درک صحیح خواسته های نیازهای کاربران (عدم تعریف صحیح نیازها و تحلیل آنها) عدم مشارکت مدیران و کاربران در طراحی سیستم مدیران و کاربران نمیدانند چگونه بایدهمکاری کنند مدیران و کاربران نمیدانند دقیقاً چه میخواهند به مدیران و کاربران امکان مشارکت و همکاری داده نشده است عدم صحت و نامناسب بودن سیستم های دستی موجود عدم انجام تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها موجود قبل از طراحی سیستم عدم ارزیابی توان موجود درک نامناسب مدیران از سیستم های نرم افزاری و اطلاعاتی وضعیت نامطلوب آموزش و تربیت نیروهای متخصص عدم وجود نیروی انسانی با دو زمینه تخصصی مدیریت و کامپیوتر عدم وجود معیار سنجش کیفیت سیستم های اطلاعاتی موجود
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:21:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|