بررسی علل قاچاق مواد مخدر و روانگردان در شهرستان مسجد سلیمان- قسمت ۵ | ... | |
۲-۵- علل و عوامل قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها در این قسمت علل و عوامل مربوط به قاچاق مواد مخدر تبیین خواهد شد و در مورد نقش و اهمیت و چگونگی تاثیرگذاری عوامل مذکور در این مورد سخن خواهد رفت.
۲-۵-۱- عوامل درونی عوامل درونی به عوامل جسمی و روانی تقسیم می شود که هر کدام از این دو خود شامل عوامل متعددی می شود.
۲-۵-۱-۱- عوامل جسمی در بررسی عوامل جسمی بایستی اثرات وراثت، ابتلاء به بیماری ها، جنسیت، سن و نژاد مورد توجه قرار گیرد.
۲-۵-۱-۱-۱- جنسیت[۵] در بیشتر کشورها همیشه تعداد بزهکاران مرد بیشتر از زنان بزهکار است. این امر مربوط به توانایی های جسمی و روانی مردان از نظر فعالیت و خطرپذیری و همچنین قساوت لازم برای ارتکاب اغلب جرایم و خلافکاری هاست. اصولا رفتار زنان با احتیاط و ملاحظات ارزشمندی همراه است که از نظر بزهکاری بازدارنده ای قوی محسوب می شود( قربانی حسینی، ۱۳۸۱، ص۲۶۳).
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
۲-۵-۱-۱-۲- سن[۶] و نژاد وضعیت سن و بزهکاری از منظر حقوق جزا و جرم شناسان تفاوت های قابل ملاحظه ای دارد. در حقوق جزا، سن ملاک تشخیص مسئولیت بزهکار است. حال آنکه در جرم شناسی موضوعات فراوان از نظر سن و بزهکاری وجود دارد. مانند سن شروع بزهکاری، آمار بزهکاری ها در سنین مختلف و جرایم خاص در مراحل مختلف سنی. به نظر می رسد عمده ترین موضوع در رابطه با شروع بزهکاری می باشد. اغلب بزهکاران شروع اعمال خلاف خود را مربوط به دوران کودکی و نوجوانی می دانند و معتقدند عدم کنترل و برخورد نامناسب موجب گستاخی و تداوم کارهای خلاف آن ها بوده است. انسان خصیصه ی بسیار جالبی به نام کنجکاوی دارد و مایل است همه چیز را تجربه کند. این امر در سن کودکی و رشد موجب شناخت محیط و کسب تجربیات مختلف می شود. اغلب افراد در کودکی و نوجوانی کارهای خلافی را بر حسب کنجکاوی مرتکب شده اند، ولی به علت کنترل، مراقبت و هوشیاری بزرگترها به خصوص والدین و مربیان از تکرار آن ها دور شده اند. ولی آنهایی که از مراقبت های ویژه و نظارت و کنترل دور بوده اند، احتمالا در مسیر ارتکاب خلاف های بعدی قرار گرفته اند(قربان حسینی، پیشین، ص۲۶۳).
۲-۵-۱-۲- عوامل روانی همان طور که می دانیم عوامل روانی جایگاه بسیار مهم، کلیدی و انکارناپذیری در گرایش به قاچاق دارد و در این قسمت به بررسی همین موضوع پرداخته خواهد شد.
۲-۵-۱-۲-۱- شخصیت در تعریف علمی شخصیت، مکتب های مختلف، عقاید متفاوتی ابراز داشته اند : موسسین مکتب تحققی یا اثباتیون شخصیت را مترادف وضع جسمی و روانی قرار داده و معتقدند که هر گونه تغییر و تحولی که در وضع جسمی و روانی افراد به وجود آید، در تغییر و تکوین شخصیت موثر است. از نظر روان کاوی شخصیت بین انسان و محیط رابطه ایجاد می کند. عواطف، انگیزه ها و همچنین اخلاق و رفتار هر فرد شخصیت وی را تشکیل می دهد و او را با محیط سازگار می کند. روان شناسان معتقدند که شخصیت به شکل مجموعه ی قوایی است که باید به رشد و پیشرفت تدریجی در جهات مختلف اجتماعی، احساسی، هوشی، روانی و غیره ادامه دهد. عوامل متعددی مخصوصا ارث، وضع جسمی، تربیت و روابط بین افراد و اجتماع در این پیشرفت و بلوغ موثرند(اسد افروز، پیشین، ص۱۴۲).
۲-۵-۲- عوامل بیرونی طبق این تقسیم بندی عوامل بیرونی به عوامل خانوادگی، عوامل محیطی- اجتماعی و عوامل اقتصادی- فرهنگی تقسیم می شود و هر کدام موارد متعددی را شامل می شود. در این قسمت به بررسی نقش هر یک از این عوامل در امر قاچاق پرداخته خواهد شد.
۲-۵-۲-۱- عوامل خانوادگی خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان است و حفظ نظام خانواده که زیر بنای نظام اجتماعی است از آفات و آسیب های موجود، نخستین ضرورت است(اصغر زاده، ۱۳۸۹، ص۲۱). محیط خانواده، محیطی است که فرد در آنجا رشد خود را آغاز می کند. در سنین اولیه زندگی با آنکه هنوز کودک راه نمی رود و حرف نمیزند، اما تمام حرکات اطرافیان خود را تقلید و رفتار و اعمال او در ضمیر او حک و شخصیت طفل پی ریزی می گردد(دانش، ۱۳۷۹، ص۱۱۳).
۲-۵-۲-۲- عوامل محیطی و اجتماعی
۲-۵-۲-۲-۱- عوامل محیطی محیط کلیه شرایط و امور و دقایقی است که موجب تکامل هر موجود زنده و به خصوص تحول شخصیت انسانی می شود(اسدافروز، پیشین، ص۱۵۱).
۲-۵-۲-۲-۱-۱- محیط تحصیلی محیط تحصیلی اولین محیط اجتماعی است که اطفال بعد از محیط خانوادگی در آن با زندگی دسته جمعی که از گروه های مختلف مذهبی، نژادی، منطقه ای و طبقات اجتماعی تشکیل شده آشنا می گردند. با تماس با همکلاسان خود و سایر دانش آموزان، طرز معاشرت در زندگی و انطباق با محیط اجتماعی را می آموزند و در ضمن از مربیان خود به منزله پدر و مادر انتظار مهر و محبت، هدایت و راهنمایی را دارند. آموزش در محیط تحصیلی توام با تجربیاتی که اطفال از محیط خانواده دارند، سبب تکامل شخصیت آنان می گردد. هر گاه مربیان به احساسات عاطفی، نیازها، تربیت اجتماعی و اخلاقی و مذهبی توجه نداشته باشند، دانش آموزان نیز برای ادامه تحصیل از لحاظ جسمی و روانی و روابط خانوادگی با مسائلی رو به رو می شوند احساس تنهایی کرده از تحصیل منزجر می شوند و با تقلید از دوستان معتاد یا سارق خود و یا برای ابراز احساسات، ارزیابی قدرت و خود نمایی با سرقت کشیدن سیگار اعتیاد و را آغاز و بعد به حشیش و هروئین معتاد شده و ترک تحصیل می کنند، و بعد از سپری شدن این دوران و عدم تمکن مالی جهت زندگی اکروزی و درآمد زا بودن قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها روی به این کار می آورد( دانش، پیشین، ص۱۱۲).
۲-۵-۲-۲-۱-۲- محیط تفریح و دوستان تفریح یکی از حوایج ضروری انسان بشری است که سبب رفع خستگی و آرامش روانی می شود و بایستی امکانات تفریحات سالم مخصوصا ورزش برای پر کردن اوقات فراغت تمام افراد فراهم گردد. (دانش، پیشین، ص۱۲۴). امروزه چگونگی گذران اوقات فراغت در ساخت اجتماعی یک جامعه و فرهنگ آن تاثیر دارد. لذا اگر وقت آزاد با تفریحات سالم و سازنده قرین نباشد، مسلما انسان به سوی فعالیت ها و تفریحات ناسالم کشیده خواهد شد.فرانسیس دوگه می گوید : « به من بگویید اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید تا بگویم که هستید و فرزندانتان را چگونه تربیت می کنید»(شاکرمی، ۱۳۸۶، ص۲۰۶). هر گاه وسایل تفریحات سالم در دسترس تمام افراد مخصوصا اطفال و جوانان قرار نگیرد، آنان برای وقت گذرانی و پر کردن اوقات فراغت با دوستان خود دور هم جمع شده و برای تفریح و خوش گذرانی به انواع مواد مخدر روی میآورند(دانش، پیشین، ص۲۰۷).
۲-۵-۲-۲-۱-۳- محیط اجباری ( تحمیلی ) محیط های تحمیلی یا اجباری به محیط هایی گفته می شود که فرد با میل خود به آنجا نمی رود، بلکه طبق اصول و ضوابطی مجبور است به این اماکن مراجعه نماید مانند پادگان های سربازی که جوانان طبق قوانین کشوری باید به مدت دو سال یا کمتر در آنجا به آموختن فنون سربازی اهتمام ورزند و یا محیط های دیگری که افراد مجرم به جرم عدول از قانون و مقررات اجتماعی و جهت تنبیه در آن مکان ها نگه داشته می شوند. در این اماکن فرد تنها نیست و افراد دیگری هم به همان دلایل حضور دارند. در این اماکن به دلایل مجاورت مداوم، بین افراد رابطه دوستی برقرار می شود. بنابراین، تحت تاثیر خصوصیات تربیتی و اخلاقی یکدیگر قرار می گیرند. در مکان های مقدس سربازی که هدف از تجمع جوانان، آموزش های نظامی برای دفاع از مرزهای مقدس میهن به هنگام ضرورت می باشد، چنانچه در میان جوانان افرادی خلاف کار و منحرف حضور داشته باشند، این افراد دیگر دوستان و هم دوره ای های خود را که با آنها دوست و رفیق شده اند، تحت تاثیر خود قرار می دهند و ممکن است آنها را به سمت و سوی انحراف و کج روی سوق دهد(اسدافروز، پیشین، ص۱۵۵).
۲-۵-۲-۲-۱-۴- محیط جغرافیایی اوضاع و احوال و موقعیت جغرافیایی هر کشور و حتی هر منطقه در قاچاق مواد مخدر متفاوت است. ساکنین شهرها و روستاییانی که در مسیر عبور مواد مخدر هستند مانند شهرستان مورد پژوهش خود، به علت سهولت دسترسی به مواد مخدر و همکاری با قاچاقچیان بیشتر در خطر قاچاق قرار دارند(دانش، پیشین، ص۱۲۵). وضع آب و هوا، فصول، شب و روز، منطقه جغرافیایی، شهر و روستا، سرما، گرما، رطوبت، خشکسالی، از جمله عوامل موثر محیطی در بروز جرم قاچاق (نقش منطقه جغرافیایی) میباشند. (احمدی، ۱۳۸۲، ص۲۳).
۲-۵-۲-۲-۲- عوامل اجتماعی محیط اجتماعی، از جمله عواملی است که زمینه قاچاق را فراهم می سازد و مسلما بدون درنظر گرفتن عوامل محیط اجتماعی، مفهوم پدیده اجتماعی روشن نمی شود و در بررسی محیط اجتماعی قاچاق چیان باید به عوامل زیر توجه شود. در این قسمت به بررسی عوامل اجتماعی چرداخته خواهد شد.
۲-۵-۲-۲-۲-۱- شهرنشینی زندگی در شهر عامل مستقیم گرایش به امر قاچاق مواد مخدر نیست، بلکه شرایط موجود در شهرها مخصوصا ازدحام جمعیت، مشکل ترافیک، وضع مسکن، مشکلات و مسائل اقتصادی می گردد و به علت فقدان وضع مالی مناسب سبب افزایش بی قیدی و بی بند و باری و بالاخره عدم انطباق اجتماعی گرایش به قاچاق مواد مخدر افزایش می یابد(دانش، پیشین، ص۱۲۶).
۲-۵-۲-۲-۲-۲- شکاف طبقاتی نظام طبقاتی هم موجب افزایش انحراف و اعتیاد و به تبع آن گرایش به امر قاچاق مواد مخدر در میان فقیران شده است. زیرا رابطه تنگاتنگی بین شرایط اقتصادی و آسیب های اجتماعی وجود دارد. در موقع تورم وگرانی و بحران های اقتصادی، آسیب های اجتماعی و اعمال خلاف انسان ها شدت می گیرد و این خود دلیل محکمی است بر اینکه انحرافات و فساد اخلاقی با وضع اقتصادی خانواده ها و جامعه رابطه مستقیمی دارد( شاکرمی، پیشین، ص۲۱۰). تراژدی فقر و گرسنگی و عوارض آن یعنی رنج و تشویش به قاچاق مواد مخدر به لحاظ سودمند بودن و انحراف اکنون در اکثر جوامع بیداد می کند و باید قبول کرد که فقر و گرسنگی اضطراب و مرگ تدریجی به علت غارت دسترنج مستضعفین به دست سود جویان به وجود آمده است( پیشین، ص۲۱۱).
۲-۵-۲-۳- عوامل اقتصادی و فرهنگی می دانیم که عوامل اقتصادی و عوامل فرهنگی هر کدام در گرایش به امر قاچاق مواد مخدر و وقوع جرایم مربوط به آن تا چه اندازه می تواند نقش کلیدی و اساسی ایفا کند. بررسی این عوامل به ما هشدار می دهد که تا زمانی که مشکلات ناشی از مسائل اقتصادی و فرهنگی به صورت اساسی رفع نشود ما همچنان شاهد اینگونه جرایم خواهیم بود.
۲-۵-۲-۳-۱- عوامل اقتصادی تاثیر عوامل اقتصادی از مسائل انکارناپذیر و شفافی است که هر چند بارها به آن پرداخته شده ولی باز به دلیل اهمیت، تکرار آن خالی از لطف نیست.
۲-۵-۲-۳-۱-۱- فقر منظور از علل اقتصادی بحث در مورد نوسانات اقتصادی، بحران اقتصادی، تورم و رشد و توسعه صنعت نیست، بلکه بررسی تاثیر فقر و ثروت در قاچاق مواد مخدر است. تعریف دقیق فقیر و تعیین حد آن مشکل و اطلاق عنوان فقیر و غنی به افراد در مناطق مختلف متفاوت است. طبق تعریف سازمان ملل « کسی که از حداقل سطح زندگی انسان ها محروم باشد فقیر محسوب می شود »(دانش، پیشین، ص۱۲۹).
۲-۵-۲-۳-۱-۲- بیکاری بیکاری به عنوان یک پدیده اجتماعی زمینه مساعدی برای انحرافات به ویژه اعتیاد و قاچاق است، افراد بیکار چون بیشتر اوقات خود را در قهوه خانه ها یا تریاها می گذرانند و اینگونه اماکن بهترین و مناسب ترین جا برای فروش مواد مخدر است، در نتیجه برای گرایش و کشش به طرف اعتیاد عامل مساعدی به شمار می آیند که در اصل از بیکاری مردم ناشی می شود ناگفته نماند که نه تنها بیکاری بلکه نوع شغل و محیط شغلی نیز بسیار می تواند در گرایش به قاچاق مواد مخدر موثر باشد( پیشین).
۲-۶- جرمانگاری قاچاق مواد مخدر و روانگردانها
۲-۶-۱- عناوین مجرمانه
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:14:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|