بررسی و تحلیل دیوان ملاپریشان در مقایسه با اندیشه¬های عرفانی مولانا- قسمت ۴ | ... | |
«عرفان: حاکی ازاحساس شناختی درونی و قلبی وترجمانی ازماهیت معنوی انسان است، به گونهای که به هیچ وجه انسان طالب کمال بینیازی ازآن نیست. با این وصف در تعریف عرفان میتوان گفت: عرفان استعلای انسان است درقلمرونفس برای استنباط اسرار آن و به همین اساس حضرت علی فرموند:«اَلْعَارِفُ مِنْ عَرَفَ نَفْسَه» یعنی عارف کسی است که نفس خود را بشناسد». (دهباشی مهدی وهمکاران، ۱۳۸۸: ۱۳)، بنابراین تصوف عبارت است از:«شناخت آداب ظاهری و باطنی شرع و پرهیز ازهرگونه اخلاق زشت و ناروا و پرداختن به یک سلسله اعمال خاص، برای قبول تجلّی صفات الهی خواجه عبدالله انصاری مینویسد: ابوالقاسم دمشقی گوید از ابوبکر کتانی پرسیدم که علم تصوف چیست ؟ گفت: (کمینه آن است که تو درنیاوی) و در مورد صوفی گفته است: «اَلصّوفی هُوَالخارجُ مِنَ النُّعوتِ والرسُوم» صوفی هیچ نشان وتعریفی ندارد».(کیانی محسن، ۱۳۸۹: ۱۵)، عارف ذاتاً بیش ازهرچیز به اسرار الهی علاقهمنداست، زیرا طریق عرفان اسلامی خود یک بیداری تدریجی است، که بشر را به خود میآورد، تا در مسیر حق گام بردارد و به سعادت و کمال حق برسد. مثالی که دراین زمینه میتوان بیان کرد، بحث موج ودریا است که هرچه موج بالامیرود دوباره به دریا برمیگردد، عارف دراین مثال دلش مشغول موج فروکشنده است، امّا دلش مشغول آبی که موج بر جای گذاشته نیست. عارف به آب باقی مانده از موج نیازمنداست، یعنی نیازمند صورت ظاهری دین است. در نتیجه همین جسم و یا نفسش به تنهایی نیست که باعث فروکشیده شدن عارف میشود، بلکه هردو باهم هستند واین نفس نامیرا در جهان میرایی زندانی است. پس عارف درک میکند آنچه سبب آگاهی او به سوی مرکز اعلا میشود، همان خود آگاهی است که او را به سوی امواج میکشاند. و از خود فانی و در حق باقی میشود، و در وصول به اصل وجود آدمی به یاد میآورد (خود) بر این اصل است که از (خود) انسانی بی نهایت فراتر میرود، و به چیزی که جز آن نیست وصل میشود. (ر. ک. لینگز مارتین، ۱۳۸۳: ۳۴ – ۳۵)
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
فصل اوّل:
کلیات تحقیق
۱-۱- بیان مسأله ملاپریشان اهل دلفان بوده ودر قرن هشتم هجری (درمنطقه زاگرس) میزیسته است. امّا از زندگی وی هیچ گونه اطلاع دقیقی در دست نیست. عدهای از اندیشمندان کرد، ملاپریشان را اهل استان کرمانشاه شهرستان دینورمیدانند، امّا مدرکی که دال بر کُردبودن ایشان باشد ندارند. فقط استناد این محققین به سرودن اشعار ملا به زبان کردی است.
هَرچَن مَاورْدِم دَلیـل ژَ قرآن مَواتْ یالانَدرکُردیُخْدُر ایمان ملاپریشان در این ابیات به لک ولر بودنش وموقعیت جغرافیایی خود اشاره دارد، که اهل لرستان است. بابکار بردن واژه(الوار) که جمع واژه(لر) است به طور واضح موقعیت جغرافیایی خود رامشخص کرده است و حتی در لغت نامهها الوار را جمع لر دانستهاند، لکی ولری دو گویش مردمان لرستان است. در فرهنگ فرس اسدی [لَک، لَکا ولاک] با واژه رنگ سرخ مترادف دانسته است، برهان قاطع آن را بر اکراد صحرانشین اطلاق کرده، رابینو مهاجرت قوم لک دلفان وسلسله را از ماهیدشت کرمانشاه در زمان شاه عباس صفوی میداند.(ر.ک. فتح الهی، ۱۳۸۹: ۷۱)، زبان و لهجههای جنوبی شامل زبان فارسی میانه (پهلوی) که اززبان پارسی سرچشمه میگیرد، آثارزبان فارسی میانه پهلوی مربوط به بعد ازظهور اسلام است. این زبان ازنظرسیاسی، اجتماعی ومذهبی تحت نفوذ دین اسلام قرارمیگیرد، دستوروقواعد زبان فارسی دنباله همان زبان فارسی میانه پهلوی است. زبان فارسی تنها زبانی است که تحت تاثیرلهجه های ایرانی نواحی شرقی قرارگرفته است، همچنین لهجههای جنوبی که شامل زبانهای: لری وبختیاری است به زبان(لری) معروف شدهاند، امّا این لهجههاگسترش چندانی نداشتهاند. (ر.ک. یارشاطر احسان، ۱۳۷۳: ۱۸– ۲۰)، همچنین به زبان کردی که زبان تمام شعرای لک زبان منطقه زاگرس است اشاره دارد، نه به موقعیت جغرافیایی محل سکونتش. ملاپریشان به زبان شیوای لکی اشعاری در توحیدوخداشناسی، مدح ومنقبت چهارده معصوم علیهالسلام از خود به جای گذاشته است.
بادُو، یَک خدا، یَکِی رَسُولَنْ نُقْطِه ی تَحْتِ بَازُوجِ بَتوُلَنْ ۱) شرح بیت: با مشتمل بردو چیزاست یکی احدیت و واحدیت خداوند و دیگری رسول خدا پیامآور وحی است، و حضرت علی علیهالسلام همسرحضرت زهرا بعدازخدا و رسولش خال و مرکزهستی است و نقطهی زیرحرف(ب) است.
وَصـُورَت چَــاردَه یَکـِی وَ مَعنـی بُـرهَـانِـم اَعـدَاد طَــه حَــقّ زَانـَا ۱) ترجمه بیت: در ظاهر چهارده جسمند، امّا در باطن یکی هستند یعنی همه برای یک هدف برانگیخته شده اند آن هم ادامه رسالت جدشان پیامبر اسلام، دلیل وبرهان من دریکی بودن آنان همان است که درسوره مبارک طه بیان شده است که این را خدا می داند. اشاره به بیان حضرت امام صادق که می فرمایند: طه ویس اسم پیامبر و آلش است وحضرت ولی عصر(عج) در دعای ندبه میفرمایند: «یا بْنَ طَه». (تفسیر نمونه، ۱۳/۱۵۷-۱۵۸)
از طالب وصل بشنو این حرف طلب کو می نبرد به غیر طا هیچ بــه لب (ر.ک. سلیمانی،۱۳۹۰:۱۹۵)، «حق: در بیان عرفان ذات الله را گویند، مراد از حق خداوند است و آنچه خدا بر خود واجب کرده است حق گویند». (سجادی، ۱۳۸۹: ۳۲۲)
جـان گرگان و سگان، هریک جداست متّحـدجـــان هـایِ شیـران خـداست سراسر دیوان این ملای پریشان پراز صنایع ادبی است تاعلم خود را به رخ همه بکشدو بگوید کم ازخداوندگارعشق وعرفان ندارم، ملاپریشان در تمام دیوان گران سنگ خود از اثرمشهور مولانا استفاده نموده است وتحت تأثیر این اثر جاوید عرفانی به زبان پارسی است. ملاپریشان به حق از عهدهی وظیفه خود درتقلید ازمولانا برآمده است. سراسر دیوان ملاپریشان تقلیدهای از مولانا است. امّا فرق این دو استادسخن در عقیده وزبان است، یکی برمذهب شیعه و دیگری برمذهب اهل تسنن، واز نظر زبان هم یکی لک زبان است و دیگری فارسی گویی.
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:10:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|