رابطه تعداد دوره های بی تفاوتی مقبول کالا بعلاوه ی یک دوره فساد مشخص می نماید. با توجه به تعریف ارائه شده برای مجموعه و نحوه رفتار مشتری اینگونه فرض می گردد که:
محدودیت تضمین می نماید که تعداد دسته کالای سفارش داده شده از توانایی تامین کننده بیشتر نگردد. محدودیت تضمین می نماید که تعداد دسته کالای سفارش داده شده از ظرفیت انبار و قفسه تخصیص داده شده به کالا بیشتر نگردد. رابطه میزان کالای سفارش داده شده در هر دوره را مشخص می نماید. محدودیت موجب برآورده نمودن تقاضا و عدم تخطی از ظرفیت انبار می گردد.
رابطه موجب می گردد کالاهایی که در دوره ی بی تفاوتی بیشتر از دوره بی تفاوتی اول قرار دارد روی قفسه قرار نگیرد و همچنین کالای که به دوره فساد رسیده است روی قفسه قرار نگیرد. رابطه میزان کالای تازه ای که در دوره بی تفاوتی اول قرار دارد ولی در انبار باقی می ماند و در قفسه عرضه نمی گردد را مشخص می نماید. محدودیت میزان کالای دوره های بی تفاوتی متفاوت را که بر روی قفسه باقی می مانند و به دوره بعد بی تفاوتی منتقل می شوند را مشخص می نماید که این محاسبه با توجه به مقبولیت کالاهای موجود در قفسه از نظر مشتری صورت می گیرد.
مدل اینگونه عمل می نماید که در مرحله اول مقدار را با توجه به محدودیت ها سفارش می دهد و مقدار را روی قفسه قرار می دهد و تعداد باقی می ماند که به عنوان در انبار باقی می ماند.
در مرحله دوم مقدار را با توجه به محدودیت ها سفارش می دهد و مقادیر را روی قفسه قرار می دهد و تعداد را به عنوان در انبار باقی می ماند و مقدار به عنوان روی قفسه باقی می ماند و اگر روند به همین ترتیب ادامه یابد در دوره ام مقدار با توجه به محدودیت ها سفارش داده می شود و مقادیر و مقادیر باقی مانده برای مراحل بعد بروز می گردد.
با توجه به طول عمر کالاهای موجود روی قفسه و رابطه اینکه در هر مرحله کالاهای تازه تری روی قفسه موجود باشند موجب ارضای تعداد بیشتری از مشتریان متقاضی کالا می گردد به همین دلیل در هر مرحله هرچه بیشتر باشد تعداد بیشتری از مشتریان کالای مطلوب خود را خریداری می نمایند. لذا ماکزیمم نمودن مجموع مقادیر برای دوره های مختلف این امر را امکان پذیر می نماید که در مدل تحت رابطه ارائه گردیده است.
مدل ارائه شده به دلیل وجود روابط درون زا یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح غیر خطی فازی می باشد که با بهره گرفتن از مفهوم ارزش انتظاری فازی زدایی شده است. در این مدل برای قطعی سازی مقدار استفاده شده است که کوچکترین عدد صحیح بزرگتر یا مساوی می باشد.
از این رو حل به وسیله برنامه ریزی پویا جهت حل مدل توصیه می گردد. با توجه به اینکه مقدار تابع هدف در هر دوره حاصل جمع تعداد محصولات تازه موجود روی قفسه می باشد برنامه ریزی پویا به صورت پیشرو بوده و متغیر حالت نیز تعداد دسته قابل سفارش می باشد بطوریکه محدودیت های تامین کننده و تقاضا را ارضاء نماید.
با توجه به اینکه مدل در هر مرحله تعداد حالات برای حرکت به جلو برابر است با که در هر مرحله باید مقادیر تابع هدف با توجه به تصمیم اتخاذ شده محاسبه گردد.
لذا در طول دوره برنامه ریزی تعداد مقدار تابع هدف باید محاسبه گردد.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

 


اندازه گیری پارامتر تقاضای فازی:

با توجه به اینکه میزان تقاضا در فروشگاه های زنجیره ای به دلیل تغییرات فصلی، اجتماعی، اقتصادی، شرایط ویژه و نیاز مشتری بطور مداوم در حال تغییر می باشد و تصمیم گیری در مورد کالاهای ارائه شده در فروشگاه، تخصیص فضای انبار به این کالاها، نحوه تخصیص فضای قفسه به کالاها و روند دوباره پر نمودن قفسه ها و فرایند سفارش دهی به تامین کننده به میزان تقاضای کالاها بستگی دارد محاسبه پارامتر میزان تقاضا ضرورت فراوانی دارد و یک عدد فازی بخوبی می تواند میزان تقاضا را با تغییرات مداوم و اطلاعات کوتاه مدت در اختیار تصمیم گیرنده قرار دهد.
عکس مرتبط با اقتصاد
تقاضا برای کالاها در فروشگاه ها به دلیل تغییرات مداوم نیاز به تجدید نظر دوره ای دارد. فروشگاه ها به علت استفاده از فن آوری نقطه فروش در هر لحظه به میزان فروش هر کالا دسترسی دارند، این داده ها معیار خوبی برای محاسبه مقدار تقاضای فازی جهت تجدید نظر در میزان تقاضا برای یک کالا می باشد.
اگر مقادیر تقاضای روزانه برای یک کالا را که تا زمان تجدید نظر در مورد میزان تقاضا به صورت زیر مرتب نماییم:
در این صورت مقدار تقاضای فازی کالا جهت استفاده در مدل به صورت زیر محاسبه خواهد شد.
که در آن میانگین و انحراف معیار مقادیر تقاضای مورد بررسی می باشد.

 

 


اندازه گیری پارامتر میانگین سود توزیع شده کالا:

با توجه به اینکه میانگین سود توزیع شده کالا تاثیر مستقیمی در تشکیل دسته کالایی دارد اهمیت ویژه ای در تصمیم گیری فروشگاه دارد. با توجه به پایگاه داده سیستم نقطه فروش فروشگاه اطلاعات مربوط به خرید هر مشتری در اختیار می باشد. با توجه به این امر میانگین سود توزیع شده کالا به صورت زیر قابل محاسبه است:

 

 


مجموعه کالاهای قابل قبول مشتری از نظر انقضاء پذیری:

رفتار مشتریان در تقابل با کالاهایی که در دوره های مختلف بی تفاوتی قرار دارند در تشکیل مجموعه کالاهای قابل قبول مشتری از نظر انقضاء پذیری نقش اساسی را دارد.
انواع مختلف کالا از نظر انقضاء پذیری:
تازگی بعضی از کالاها برای مشتریان بسیار با اهمیت است و با یک شیب تند از مقبولیت کالا نزد مشتری کم می شود و تعداد دوره بی تفاوتی بیشتری دارای مقدار مطلوبیت پایین هستند. معمولاً کالاهای با طول دوره انقضاء پذیری کوچکتر از چنین خصوصیتی برخوردار هستند.

شکل ۳-۳٫ نمودار مطلوبیت کالایی که مشتریان به شدت به تازگی آن حساس هستند
بعضی از کالاها از نظر مشتریان فساد ناپذیر هستند و در هر دوره زمانی کالا از نظر مشتریان مطلوب محسوب می شوند.

شکل ۳-۴٫ نمودار مطلوبیت کالایی که مشتریان آن را فساد ناپذیر تلقی می نمایند
مطلوبیت برخی کالاها با شیب کمتری کاهش می یابد. اینگونه کالاها دارای زمان مصرف کوتاهی هستند و مشتری حساسیت زیادی روی مطلوبیت آن ندارد.

شکل ۳-۵٫ نمودار مطلوبیت کالایی که مشتریان حساسیت کمتری نسبت به انقضاء پذیری آن دارند
با توجه به اطلاعات پایگاه داده سیستم نقطه فروش فروشگاه و با توجه به مقادیر کالای موجود بر روی قفسه در دوره های مختلف بی تفاوتی و میزان کالای فروخته شده در پایان هر روز از کالاهای دوره های بی تفاوتی مختلف نسبت به محاسبه مطلوبیت کالا به صورت زیر اقدام می نماییم:
در پایان هر روز یک عنصر به دنباله تشکیل شده از مطلوبیت های بدست آمده در روزهای قبلی اضافه می گردد که میانگین این دنباله میزان مناسبی برای مطلوبیت هر دوره بی تفاوتی می باشد.

 

 


مجموعه نظر تصمیم گیرنده در مورد کالاهای عضو دسته کالایی:

شرایط اقتصادی جامعه، استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت فروشگاه، میزان تبلیغات له و علیه کالا، شرایط اجتماعی و اقلیمی و فصلی و نژادی در نظر تصمیم گیرنده در مورد کالاهای عضو دسته کالایی موثر است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
مجموعه تصمیم گیری که شامل کلیه عوامل تاثیر گذار فوق بر روی نظر تصمیم گیرنده می باشد را با مجموعه نشان می دهیم و اهمیت هر شرط نزد تصمیم گیرنده را با مشخص می نماییم. نظر تصمیم گیرنده در مورد کالا در زمینه را با نشان می دهیم که نظر مثبت تر را با مقدار بزرگتر نشان می دهیم. نظر تصمیم گیرنده در مورد هر کالای عضو دسته کالایی به صورت زیر تعیین می گردد:

 

 


مجموعه طبقات قفسه که از نظر مشتری بهتر دیده می شود و به آن دسترسی راحت تر دارد:

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:54:00 ق.ظ ]