۴-۲-۱-۲- همسانی واریانس ( Heteroskedasticity ) ……………………………………………………….. 50
۴-۲-۱-۳ آزمون نرمال بودن جملات پسماند ………………………………………………………………………………. ۵۲
۴-۲-۱-۴- خطای تصریح مدل …………………………………………………………………………………………………. ۵۴
۴-۲-۱-۵ آزمون هم خطی میان متغیرها ……………………………………………………………………………………… ۵۵
۴-۳- نتایج تخمین …………………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
۴-۳-۱- نتایج حاصل از برآورد مدل اول …………………………………………………………………………………….. ۵۶
۴-۳-۲- نتایج حاصل از برآورد مدل دوم ……………………………………………………………………………………. ۶۰
۴-۳-۳- نتایج حاصل از برآورد مدل سوم …………………………………………………………………………………… ۶۳
۴-۴- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق …………………………………………………………………………………………… ۶۷
۴-۵- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………….. ۶۸
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۰
۵-۲- نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۱
۵-۳- موانع و محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………. ۷۳
۵-۴- پیشنهادات کاربردی …………………………………………………………………………………………………………. ۷۴
۵-۵- پیشنهادات جهت تحقیقات آتی …………………………………………………………………………………………. ۷۴
۵-۶- خلاصه فصل ………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۵
منابع و مأخذ
الف- منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۶
ب- منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………. ۷۷
پیوست ها ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۷۹
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………….۱۰۱
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
۳-۱- جدول: گزینش نمونه آماری تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۲۸
۳-۲- جدول: آمار توصیفی Total impact …………………………………………………………………………………… 33
۳-۳- جدول: آمار توصیفی Temporary impact …………………………………………………………………………34
۳-۴- جدول: آمار توصیفی Permanent impact …………………………………………………………………………. 36
۳-۵- جدول: آمار توصیفی اندازه ( size ) ……………………………………………………………………………………..37
۳-۶- جدول: آمار توصیفی Volatility ……………………………………………………………………………………….. 38
۳-۷- جدول: آمار توصیفی Turnover ………………………………………………………………………………………… 39
۳-۸- جدول: آمار توصیفی متغیر BAS ………………………………………………………………………………………. 40
۳-۹- جدول: آمار توصیفی متغیر Market return…………………………………………………………………………. 41
۳-۱۰- جدول: آمار توصیفی متغیر Momentum ……………………………………………………………………………42
۴-۱- جدول: خروجی آزمون Correlation LM ………………………………………………………………………….. 48
۴-۲- جدول: خروجی آزمون Correlation LM با وجود جزء AR(1) …………………………………………….49
۴-۳- جدول: خروجی آزمون Correlation LM …………………………………………………………………………. 49
۴-۴- جدول: خروجی آزمون Correlation LM با وجود جزء AR(1) …………………………………………….49
۴-۵- جدول : خروجی آزمون Correlation LM ………………………………………………………………………… 50
۴-۶- جدول: خروجی آزمون Correlation LM با وجود جزء AR(1) …………………………………………….50
۴-۷- جدول: خروجی آزمون Heteroskedasticity ……………………………………………………………………… 51
۴-۸- جدول: خروجی آزمون Heteroskedasticity ……………………………………………………………………… 51
۴-۹- جدول: خروجی آزمون Heteroskedasticity ……………………………………………………………………… 51
۴-۱۰- جدول: آزمون تصریح خطا …………………………………………………………………………………………….. ۵۴
۴-۱۱- جدول: آزمون تصریح خطا …………………………………………………………………………………………….. ۵۵
۴-۱۲- جدول: آزمون تصریح خطا …………………………………………………………………………………………….. ۵۵
۴-۱۳- جدول: آزمون هم خطی میان متغیرها ……………………………………………………………………………….. ۵۶
۴-۱۴- جدول: خروجی تخمین مدل اول ……………………………………………………………………………………. ۵۶
۴-۱۵- جدول : خروجی تخمین با ورود جزء AR(1) ……………………………………………………………………57
۴-۱۶- جدول: خروجی مدل نهایی …………………………………………………………………………………………….. ۵۹
۴-۱۷- جدول: خروجی تخمین مدل دوم ……………………………………………………………………………………. ۶۰
۴-۱۸- جدول : خروجی تخمین با ورود جزء AR(1) ………………………………………………………………….. 61
۴-۱۹- جدول: خروجی تخمین مدل نهایی ………………………………………………………………………………….. ۶۳
۴-۲۰- جدول: خروجی تخمین مدل سوم …………………………………………………………………………………… ۶۴
۴-۲۱- جدول : خروجی تخمین با ورود جزء AR(1) ……………………………………………………………………64
۴-۲۲- جدول: خروجی تخمین مدل نهایی ………………………………………………………………………………….. ۶۶
۴-۲۳- جدول: آمار توصیفی متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………… ۶۷
۵-۱- جدول: خلاصه نتایج آزمون فرضیات …………………………………………………………………………………. ۷۱
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
۳-۱- نمودار: اثر قیمتی شرکتها در سال ۱۳۹۱٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۳۲
۳-۲- نمودار: اثر قیمتی موقت شرکتها در سال ۱۳۹۱ ………………………………………………………………… ۳۴
۳-۳- نمودار : اثر قیمتی دائمی شرکتها در سال ۱۳۹۱٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۳۵
۳-۴- نمودار: اندازه (size) ………………………………………………………………………………………………………… 36
۳-۵- نمودار: نوسانات (volatility)…………………………………………………………………………………………….. 37
۳-۶- نمودار: حجم معاملات …………………………………………………………………………………………………….. ۳۸
۳-۷- نمودار: متغیر BAS ………………………………………………………………………………………………………….. 39
۳-۸- نمودار: متغیر Market return ……………………………………………………………………………………………. 40
۳-۹- نمودار : متغیر momentum ………………………………………………………………………………………………. 41
۴-۱- نمودار : آزمون نرمال بودن مدل اول ………………………………………………………………………………….. ۵۲
۴-۲- نمودار : آزمون نرمال بودن مدل دوم ………………………………………………………………………………….. ۵۳
۴-۳- نمودار : آزمون نرمال بودن مدل سوم …………………………………………………………………………………. ۵۳
چکیده
نظارت و کنترل اثر قیمتی یکی از پویاترین حوزه های پژوهشی در شرکت های تجاری بوده و به سرعت در حال گسترش است. بررسی اثرات معاملات بلوک می تواند در درک چگونگی پاسخ بازار مفید واقع شود. هدف علمی پژوهش، بررسی تاثیر معاملات بلوک بر نوسانات قیمت سهام با بهره گرفتن از داده های روزانه مرتبط با پنج معامله پیشین و آتی معامله بلوک بوده و از اهداف کاربردی نیز کمک به پیش بینی قیمت سهام برای کلیه استفاده کنندگان شامل تحلیلگران مالی، کارگزاران، شرکتهای سرمایه گذاری و متقاضیان سهام در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. تحقیق حاضراز بعد زمانی پس رویدادی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. در این پژوهش اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی یکساله از تاریخ ۱/۱/۱۳۹۱ تا ۳۰/۱۲/۱۳۹۱ سنجیده می شود و با بهره گرفتن از آزمون همبستگی رابطه بین اندازه معامله بلوک، نوسانات قیمت، حجم معاملات، بازده بازار، بازده روزانه تجمعی ماقبل و تفاوت بین بالاترین و پائین ترین قیمت با اثر قیمتی معاملات بلوک سنجیده می شود. داده های اولیه این تحقیق بعد از استخراج از منابع ذکر شده وارد نرم افزار اکسل شده تا با انجام برخی محاسبات متغیرهای مورد نیاز در فرضیه پژوهش بدست آیند، سپس نتایج حاصل از اندازه گیری متغیرها به منظور آزمون فرضیه پژوهش وارد نرم افزار ای – ویوز شده است. بطور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که اثر قیمتی دائمی، با افزایش بازده روزانه تجمعی ماقبل معامله بلوک افزایش می یابد. اثر قیمتی کل نیز با افزایش حجم معاملات و بازده بازار افزایش یافته در حالیکه با افزایش اندازه معامله و نوسانات قیمت و بازده روزانه تجمعی ماقبل معامله بلوک کاهش می یابد. اثر قیمتی موقت نیز با افزایش اندازه معامله و نوسانات قیمت و بازده روزانه تجمعی ماقبل معامله بلوک افزایش یافته و با افزایش حجم معاملات و بازده بازار کاهش می یابد.
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
کلمات کلیدی: اثر قیمتی، معاملات بلوک، بورس اوراق بهادار تهران
فصل اول

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:23:00 ب.ظ ]