جدول ۱۸-۴ نتایجتحلیلواریانسیک‌طرفهبرایمقایسهزوجیبینتکلیفدارتودریبل ۱۰۴
جدول ۱۹-۴ نتایجتحلیلواریانسدوطرفهبرایاثرتکلیفوتمریندرمرحلهییادداریتأخیریبینتکالیفدارتودریبل ۱۰۴
جدول ۲۰-۴ نتایجآزمونتعقیبیتوکیبرایمقایسهدوتاییدرشرایطتمرینمختلفدرمرحلهییادداریتأخیریبینتکایفدارتودریبل ۱۰۵
جدول ۲۱-۴ نتایجآزمونتیمستقلبرایمقایسه‌هایزوجیدرمرحلهییادداریتأخیریبینتکالیفدارتودریبل ۱۰۶
جدول ۲۲-۴ نتایجتحلیلواریانسیکطرفهبرایمقایسهزوجیدرمرحلهییادداریتاخیریبینتکالیفدارتودربیل ۱۰۷
جدول ۲۳-۴ نتایجتحلیلواریانسدوطرفهبرایاثرتکلیفوتمریندرمرحلهیاکتساببینتکالیفدارتودریبل ۱۰۸
جدول ۲۴-۴ نتایجتحلیلواریانسدوطرفهبرایاثرتکلیفوتمریندرمرحلهیانتقالطرفیفوریبینتکالیفدارتودریبل ۱۱۰
جدول ۲۵-۴ نتایجآزمونتیمستقلبرایمقایسه‌هایزوجیدرمرحلهیانتقالفوریبینتکالیفدارتودریبل ۱۱۱
جدول ۲۶-۴ نتایجتحلیلواریانسدوطرفهبرایاثرتکلیفوتمریندرمرحلهیانتقالطرفیتأخیریبینتکالیفدارتودریبل ۱۱۲
جدول ۲۷-۴ نتایجتحلیلواریانسدوطرفهبرایاثرتکلیفوتمریندرمرحلهیانتقالطرفیدرمرحله‌یاکتساببینتکالیفدارتودریبل ۱۱۴

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

فصل اول

مقدمه و طرح تحقیق

 

مقدمه

امروزه در دنیای ورزش ، توانایی های جسمانی و تاکتیکی و مهارتهای تخصصی تنها ضامن موفقیت نیستند. بسیاری از ورزشکاران بهترین عملکرد خود را در تمرینات نشان می دهند، اما هنگام مسابقه و رقابت و در رویارویی با رقیبان، رسانه ها و تماشاگران و موقعیت های فشارزای دیگر دچار واکنش هیجانی می شوند. هیجانات مختلف اند (از جمله خشم، ترس، امید، نامیدی، نگرانی، احساس حقارت، غرور، غم ، شادی و غیره) و برای بیان تمام حالات احساسی و روانی مثبت و منفی و علائم جسمانی همراه آن به کار می روند(ملکی ، ۱۳۹۱). اغلب محققان، مربیان، مدیران ورزشی و ورزشکاران تأثیر هیجانات را بر عملکرد ورزشی چه قبل از مسابقه، چه حین بازی و چه بعد از مسابقه تأیید کرده اند و بیشتر ورزشکاران عملکرد موفقیت آمیز یا عملکرد منجر به شکست خود را به عوامل هیجانی نسبت می دهند(هانین، ۲۰۰۰). پژوهشگران روانشناسی ورزشی نیز به این نتیجه رسیده اند که هر چه ورزشکار در درک، شناسایی، تنظیم و ابراز دقیق هیجانات توانمندتر باشد، عادات فکری در اختیار خواهد داشت که موجب می شود فردی کارآمدتر باشد و بهترین عملکرد خود را نشان دهد(لانه۲۰۰۹) در حال حاضر، یکی از مباحث جدید در عرصه روانشناسی ورزشی، نارسایی هیجانی است. نارسایی هیجانی سازه ای چندوجهی است و ویژگی های اصلی آن ناتوانی در بازشناسی و توصیف کلامی هیجانهای شخصی و فقر شدید در تفکر نمادین است که آشکارسازی بازخوردها، احساسها، تمایلات و کشاننده ها را محدود میکند.(تیلور و بگبی، ۲۰۰۰).
امروزه قهرمانان بزرگ، کاربرد و استفاده از هیجانات تسهیل کننده عملکرد را می‌آمودخترد و یاد می‌گیرند تا هیجاناتی را که برای عملکرد، زیان‌آور هستند کنترل کرده، آنها را فرو بنشانند. در این تحقیق به روابط مکانیزم‌های دفاعی و نارسایی هیجانی و تاثیر ورزش بر میزان نارسایی هیجانی و نوع مکانیزم دفاعی پرداخته می‌شود.
بیان مسأله
چگونگی اجرای ورزشکاران علاوه بر سطح مهارت فیزیکی، به مهارت های روانی و ویژگی های شخصیتی آنها نیز بستگی دارد (جعفری و همکاران۱۳۸۶) و ورزشکارانی که در سطح بالا فعالیت می کنند اختلاف ناچیزی از نظر مهارت دارند و مهمترین عامل که احتمالاً در تشخیص برنده از بادخترده وجود دارد ، توانایی مقابله با موقعیت های تنش زاست(کویی ویولا،۲۰۰۲). مکانیزم دفاعی و نارسایی هیجانی از جمله ویژگی های روانی و شخصیتی هستند که عملکرد افرد را تحت تاثیر قرار می دهند.
نارسایی هیجانی به دشواری در خودتنظیم گری هیجانی و به عبارت دیگر به ناتوانی در پردازش شناختی اطلاعات هیجانی و تنظیم هیجانی گفته می شود که دارای سازهای چندوجهی است و ویژگیهای اصلی آن ناتوانی در بازشناسی و توصیف کلامی هیجانهای شخصی و فقر شدید در تفکر نمادین است که آشکارسازی بازخوردها، احساسها، تمایلات و کشاننده ها را محدود میکند. ناتوانی در به کارگیری احساسها به عنوان یکی از علایم مشکلات هیجانی؛ مانع تفکر انتزاعی، و باعث کاهش یادآوری رؤیاها، دشواری در تمایز بین حالتهای هیجانی و حسهای بدنی، قیافه خشک و رسمی، ظرفیت محدود برای همدلی و خودآگاهی میشود(بتول احدی و همکاران ۸۷ ، محمدحسن افضلی وهمکاران۱۳۸۷).
مکانیزم دفاعی یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی است که عملکرد فرد را در موقعیت تنش زا تحت تاثیر قرار می دهد. طبق تعریف، مکانیسم های دفاعی ، فرایندهای تنظیم کننده ی خودکاری هستند که برای به حداقل رساندن تغییرات ناگهانی در واقعیت درونی و بیرونی از طریق تاثیرگذاری بر چگونگی ادراک حوادث تهدید کننده عمل می کنند.(والانت۱۹۹۴،بشارت۱۳۸۷). مکانیسم های دفاعی که مسئولیت محافظت از من را در مواجهه با شکل های مختلف اضطراب بر عهده دارند، بر حسب نوع کنش وری ممکن است بهنجار یا نابهنجار و کارآمد یا ناکارآمد باشند(فرود۱۹۷۶). اندروز و همکاران بر اساس طبقه بندی سلسله مراتبی ویلنت در مورد مکانیسم های دفاعی، ۲۰ مکانیسم را به سه سبک دفاعی رشد یافته ، نوروتیک و رشد نایافته تقسیم کردند، مکانیسم های دفاعی رشد یافته به منزله ی شیوه های مواجهه ی انطباقی ، بهنجار و کارآمد محسوب می شوند در حالی که مکانیسم های دفاعی نوروتیک و رشد نایافته شیوه های مواجهه ی غیرانطباقی و ناکارآمد هستند(بشارت ۱۳۸۷). افراد مختلف مکانیزم های متفاوتی را به کار میبرند و همین تفاوتها سبب به وجود آمدن شکست ها و موفقیت ها میشود(سپیده دم،۱۳۹۱). از سوی دیگر یافته های محققان علوم ورزشی بر ویژگی های شخصیتی به عنوان یکی از مهم ترین متغیر های به کار گرفته شده برای تشریح موفقیت ها و شکست ها در مسابقات ورزشی تاکید می کنند(لجبافت نژاد،۱۳۸۹) و ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ در زمینه ی وﻳﮋﮔﻲ ﺑﺮون ﻫﺎی ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ، ورزﺷﻜﺎران را ﻣﺘﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ برون ﮔﺮاﻳﻲ و ﺑﺎﺛﺒﺎﺗﻲ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮده اﻧﺪ و در ﻣﻮرد اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدﮔﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺳﻄﺢ اﺿﻄﺮاب و اﻓﺴﺮدﮔﻲ ورزﺷﻜﺎران را ﻛﻤﺘﺮ از ﻏﻴﺮورزﺷﻜﺎران ﻛﺮده گزارش کرده اند(شعبانی بهار،۱۳۹۰). مورگان و جانسون (۱۹۸۰) مدلی را پیشنهاد میکنند که براساس آن، ورزشکارانی که از بی نظمی های روانی چون روان آزردگی گرایی و درونگرایی رنج میبرند، نسبت به سایرین از تجارب موفقیت آمیز یکسانی برخوردار نخواهند برد(حاتمی،۱۳۹۲). در همین زمینه، بیگلر و وینبرگ[۱] (۱۹۹۰) در تحقیق خود دریافتند که ورزشکاران نخبه در مقایسه با ورزشکاران عادی و غیرورزشکاران برونگراتر و دارای روان آزردگی کمتری می باشند(وان،۱۹۹۷؛ آوویل،۲۰۰۱). علاوه بر این نتایج تحقیقات نشان داده بین نارسایی هیجانی با مکانیزم های دفاعی رشد نایافته رابطه ی معنادار مثبت و با هوش هیجانی رابطه ی معنادار منفی وجود دارد(یعقوبی،۱۳۹۰) و هوش هیجانی به عنوان یکی از اساسی ترین ویژگی اشخاص افراد معرفی شده که نقش به سزایی در موفقیت ورزشی ایفا می کند و موید این دیدگاه است که هوش هیجانی تصویر جامعی از توانایی شخص برای دستیابی به موفقیت در حیطه های عملکردی متفاوت از جمله ورزش ایجاد می کند(دوگلاس،۲۰۰۷؛انیولا،۲۰۰۷). با توجه به ارتباط بین هوش هیجانی با نارسایی هیجانی و مکانیسم های دفاعی و مطالب ذکر شده و اینکه ورزشکاران حین اجرای مهارت های مختلف درموقعیت های متفاوتی از نظر نیاز های تکلیف قرار می گیرند ، این سوال مطرح می شود که آیا بین مکانیزم دفاعی و میزان نارسایی هیجانی ورزشکاران وغیر ورزشکاران تفاوت وجود دارد؟ آیا می توان از نوع مکانیزم دفاعی و میزان نارسایی هیجانی به عنوان متغیرهای پیش بین در جهت تبیین موفقیت ورزشی ورزشکاران استفاده کرد؟
تصویر توضیحی برای هوش هیجانی

ضرورت و اهمیت تحقیق
تلاش های متعددی برای درک اثرات متغیرهای روان‌شناختی بر عملکرد ورزشکاران صورت گرفته است. در مدل تعاملی عوامل استرس عوامل موقعیتی (برای مثال نوع ورزش و مدت ورزش) و فردی (برای مثال ویژگی‌های شخصیتی) اثرات واقعی و ارزیابی شده اضطراب بر عملکرد را میانجی‌گری می‌کنند. در این مدل تأکید می‌شود که عوامل اساسی در رفتار ورزشکار عوامل موقعیتی است. متغیرهای روان‌شناختی زیادی وجود دارند که ممکن است بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارند (پارسایی و همکاران،۱۳۹۱). می توان گفت نارسایی هیجانی و سبک‌های دفاعی از متغیرهایی هستند که بر عملکرد ورزشی تأثیر بسزایی دارند. دوران دختردگی انسان سرشار از رویدادهای مثبت و منفی است که برای هر فرد تصمیم‌گیری در هر مورد می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، این تصمیم‌گیری‌ها هم به شرایط خاص محیطی و هم به شرایط فردی و هیجانات شخص بستگی دارد، این که چقدر یک فرد قادر باشد در مواقع حساس که فشار روانی زیاد است بهترین تصمیم را بگیرد به میزان نارسایی هیجانی فرد بستگی دارد به عبارتی دیگر نارسایی هیجانی به این نکته می‌پردازد که فرد چگونه اطلاعات مربوط به هیجان‌ها و پاسخ‌های هیجانی را در ذهن خود مورد پردازش قرار می‌دهد. همین‌طور مکانیسم‌های دفاعی شیوه‌هایی هستند که فرد با دنیای خارج از خودش ارتباط برقرار می‌کند. مکانیسم‌های دفاعی مختلفی وجود دارد که افراد در دختردگی و در ارتباط با دیگران از آن‌ ها استفاده می‌کنند. افرادی که از نارسایی هیجانی بالایی برخوردار هستند، بیشتر از مکانیسم‌های دفاعی در دختردگی‌شان استفاده می‌کنند یعنی از مکانیسم‌های دفاعی ناکارآمد(رشد نیافته و روان آزرده)بیشتر استفاده می‌کنند(بشارت،۱۳۸۷). به نظر می‌رسد که مطالعات انجام شده، گویای وجود رابطه میان نارسایی هیجانی و مکانیسم‌های دفاعی باشد. برای مثال پارکر و همکاران در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که نارسایی هیجانی با مکانیزم دفاعی رشد نایافته رابطه ی مثبت و با مکانیزم دفاعی رشد یافته رابطه ی منفی دارد.(وایس و همکاران۱۹۹۱، پارکر و همکاران۱۹۹۸)
اکثر پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که میزان نارسایی هیجانی فرد با عواملی مانند سطوح پردازش اطلاعات، ویژگی های شخصیتی، میزان افسردگی، در ارتباط است (اوردنیزاک و همکاران، ۲۰۱۱) و همچنین در اغلب پژوهش ها نشان داده شده که در افراد با نمره های بالا در نارسایی هیجانی کیفیت دختردگی مرتبط با سلامتی[۲](HRQOL) پایین بوده است(ماتیلا، سارنی[۳] ، سالمینن، هوتالا[۴] سینتونن[۵]، و جوکاما،۲۰۰۹) علاوه بر این نتیجه ی تحقیقات دیگر حاکی از ارتباط مثبت بین دختردگی مرتبط با سلامتی و ورزش است(استوک[۶]، ۲۰۰۳، صمیمی،۱۳۸۵ )، ولی مطالعه‌ای که به بررسی رابطه نارسایی هیجانی و ورزش و همچنین عملکرد ورزشکاران بپردازد انجام نشده است و این در حالی است که تاثیر ورزش بر حالات روانی و عملکرد و ویژگی های شخصیتی افراد غیر قابل انکار است(پارکر[۷]و همکاران،۲۰۱۱، ترجستم[۸] و همکاران،۲۰۱۰؛ احمدی و همکاران، ۲۰۱۰ ). بنابراین جای خالی تحقیق در زمینه ی ارتباط ورزش و عملکرد ورزشکاران و نارسایی هیجانی احساس می شود، بدین منظور ما در این تحقیق به دنبال یافتن نقش نارسایی هیجانی در پیش بینی عملکرد ورزشی ورزشکاران و ارتباط نوع مکانیزم دفاعی با نارسایی هیجانی در ارتباط با ورزش هستیم.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی

اهداف تحقیق
مقایسه ی مکانیزم های دفاعی و نارسایی هیجانی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار
۲- تعیین رابطه بین نارسایی هیجانی و سبک‌های دفاعی با میزان موفقیت ورزشکاران بر اساس جنسیت آنها
اهداف جزئی:
۱- تعیین رابطه ی بین سبک‌ دفاعی و عملکرد دختران ورزشکار
۲- تعیین رابطه ی بین سبک‌ دفاعی و عملکرد پسران ورزشکار
۳- تعیین رابطه ی بین سبک‌ دفاعی و عملکرد ورزشکاران
۴- تعیین رابطه ی بین نارسایی هیجانی و عملکرد دختران ورزشکار
۵- تعیین رابطه ی بین نارسایی هیجانی و عملکرد پسران ورزشکار
۶- تعیین رابطه ی بین نارسایی هیجانی و عملکرد ورزشکاران
۷- تعیین رابطه ی بین نارسایی هیجانی با سبک‌های دفاعی ورزشکاران
۸- تعیین رابطه ی بین نارسایی هیجانی با سبک‌های دفاعی غیرورزشکاران
۹- تعیین رابطه ی بین نارسایی هیجانی و مکانیزم دفاعی
۱۰- تعیین تفاوت بین نارسایی هیجانی دختران وپسران
۱۱- تعیین تفاوت بین سبک‌های دفاعی دختران وپسران
۱۲- تعیین تفاوت بین مکانیزم های دفاعی ورزشکاران و غیر ورزشکاران
۱۳- تعیین تفاوت بین نارسایی هیجانی ورزشکاران و غیر ورزشکاران
۱۴- تعیین نقش پیش بین مکانیزم های دفاعی و نارسایی هیجانی در عملکرد ورزشی ورزشکاران
فرضیه های تحقیق
۱- بین سبک‌ دفاعی و عملکرد دختران ورزشکار رابطه وجود دارد.
۲- بین سبک‌ دفاعی و عملکرد پسران ورزشکار رابطه وجود دارد.
۳- بین سبک‌ دفاعی و عملکرد ورزشکاران رابطه وجود دارد.
۴- بین نارسایی هیجانی و عملکرد دختران ورزشکار رابطه وجود دارد.
۵- بین نارسایی هیجانی و عملکرد پسران ورزشکار رابطه وجود دارد.
۶- بین نارسایی هیجانی و عملکرد ورزشکاران رابطه وجود دارد.
۷- بین نارسایی هیجانی با سبک‌های دفاعی ورزشکاران رابطه وجود دارد.
۸- بین نارسایی هیجانی با سبک‌های دفاعی غیرورزشکاران رابطه وجود دارد.
۹- بین نارسایی هیجانی و مکانیزم دفاعی رابطه وجود دارد.
۱۰- بین نارسایی هیجانی دختران وپسران تفاوت وجود دارد.
۱۱- بین سبک‌های دفاعی دختران وپسران تفاوت وجود دارد.
۱۲- بین مکانیزم های دفاعی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تفاوت وجود دارد.
۱۳- بین نارسایی هیجانی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تفاوت وجود دارد.
۱۴- نقش پیش بین مکانیزم های دفاعی و نارسایی هیجانی در عملکرد ورزشی ورزشکاران

 

متغیرها:

متغیر پیش بین: جنسیت، نارسایی هیجانی، مکانیزم های دفاعی
متغیر ملاک: عملکرد ورزشی

 

قلمرو تحقیق:

 

قلمرومکانی:

 

دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه تبریز

 

قلمروزمانی:

نیمسال دوم ۹۳-۹۲

 

محدودیت‌های تحقیق

عدم کنترل سایر متغیر ها تاثیرگذار بر حالت روانی آزمودنی ها

 

تعریف واژه‌های کلیدی تحقیق به‌صورت مفهومی و عملیاتی:

۱ – نارسایی هیجانی
تعریف مفهومی: ناتوانی در پردازش اطلاعات شناختی، اطلاعات هیجانی و تنظیم هیجانات نارسایی هیجانی نامیده می شود (حاتمی،۱۳۹۲).

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:50:00 ق.ظ ]