طبق تعریف ، سندرم تورت عبارت از اختلالی است که در آن سابقه تیک های حرکتی متعدد در بیمار وجود دارد و حداقل یک تیک صوتی در مقطعی از اختلال در بیمار ایجاد می شود (سادوک و سادوک،۲۰۰۲). این تیک ها اگر چه ممکن است در طول زمان نوسان داشته باشند اما از زمان اولین تیک باید حداقل یک سال گذشته باشد. از دیگر ویژگی هایی که افراد مبتلا به این اختلال می توانند داشته باشند شامل : فحاشی ، توهین به امور مذهبی نژادی و قومی ، بگو مگو ،نوسان خلق و نیز جملات آنها گاهی فاقد قواعد دستوری مناسب است ( انجمن روان پزشکی آمریکا۱ ،۲۰۱۳). از طرفی همانطور که تعریف فوق نیز نشان داد تیک های پیچیده شامل الگوهای هماهنگ تری است که ممکن است هدفدار به نظر برسند (لکمن۲ ،۲۰۰۲؛ رابرتسون۳ ،۲۰۰۰). سندرم تورت با وجود تیک های مزمنی که قبل از ۲۱ سالگی آغاز شده اند مشخص می گردد (گروه مطالعاتی طبقه بندی سندرم تورت۴ ،۱۹۹۳؛ به نقل از حسینی و فیروزکوهی،۱۳۸۷). طبق معیارهای این گروه تشخیص سندرم تورت به وجود تیک های متعدد حرکتی و حداقل یک تیک صوتی با یک سیر نوسان دار در طی حداقل یک سال بستگی دارد.
۷-۱-۷-۱ تیک حرکتی
تیک عبارت است از حرکتی ناگهانی ، سریع ، قابل بازگشت و ناموزون ، که می تواند ساده (سریع و بی معنا مانند چشمک زدن و بالا انداختن ابرو) و یا پیچیده (تاحدی هدفمند ، هماهنگ و تشریفاتی تر مثل شکلک درآوردن و چسپاندن چانه به بازو) باشد. تیک های ساده مخصوصا در اوایل اختلال شامل علائم شایع تری می باشند و نیز شامل حرکات و یا لغاتی می شوند که ظاهرا بی هدف هستند و معمولا یک گروه عضلانی را به شکل تکی درگیر می کنند (تانیا۵،آدام۶،اریک۷،ساندرا ۸و آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان امریکا۹ ،۲۰۱۳).

 

 

American Psychiatric Association 7- Eric

Leckman 8- Saundra

Robertson 9- American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

Tourette Syndrome Classification Study Group (TSCSG)

Tanya

Adam

۲-۷-۱ تعاریف عملیاتی متغیرها
۱-۲-۷-۱ فنون وارونه سازی عادت
فنون وارونه سازی عادت بر اساس پروتکل درمانی محقق ساخته اجرا می شود. این پروتکل در غالب ۸ جلسه می باشد که مدت زمان هر جلسه ۱ ساعت ، دوبار در هفته و به مدت ۱ ماه انجام می شود .
۲-۲-۷-۱ شدت
منظور نمره ای است که فرد در زیر مقیاس شدت تیک، مقیاس شدت کلی تیک یل (۱۹۸۹) بدست می آورد.
۳-۲-۷-۱ فراوانی
منظور نمره ای است که فرد در زیر مقیاس فراوانی تیک، مقیاس شدت کلی تیک یل (۱۹۸۹) بدست می آورد.
۴-۲-۷-۱ پیچیدگی
منظور نمره ای است که فرد در زیر مقیاس پیچیدگی تیک، ، مقیاس شدت کلی تیک یل (۱۹۸۹) بدست می آورد.
۵-۲-۷-۱ تداخل
منظور نمره ای است که فرد در زیر مقیاس تداخل تیک، مقیاس شدت کلی تیک یل (۱۹۸۹) بدست می آورد.
۶-۲-۷-۱ سندرم تورت
تعریف عملیاتی : نمره ای است که فرد در مقیاس شدت کلی تیک یل (۱۹۸۹) بدست می آورد .
۷-۲-۷-۱ تیک حرکتی
به نمره ای اطلاق می شود که فرد در مقیاس شدت کلی تیک یل (۱۹۸۹) کسب می کند .
فصل دوم:
ادبیات و پیشینه پژوهش
۱-۲ مقدمه
اختلالات تیک در رویکردهای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند و علاوه بر تبیین خاصی که برای سبب شناسی آنها وجود دارد، درمان های مختلفی نیز از گذشته تا زمان حال در مورد آنها بکار رفته است که نتایج آنها در قالب پژوهش های صورت گرفته ارائه شده است. در این فصل ابتدا به بیان تعریف، تاریخچه، انواع و ویژگی های تشخیصی، اختلال های همایند، سیر و پیش آگهی، تشخیص افتراقی، نظریه های مربوط به اختلالات تیک و همچنین مباحثی در مورد درمان آنها و سپس به پژوهش های انجام شده در این زمینه پرداخته شده است.
۲-۲ اختلالات تیک
تیک های حرکتی یا صوتی در واقع، حرکات، ژست ها، اداها یا صداهایی هستند که ناگهانی و تکرار شونده اند. اغلب به صورت حمله ای و در مواقع اضطراب و برانگیخته شدن یا استراحت بیشتر می شوند و در زمان تمرکز بر فعالیت جسمی یا ذهنی کاهش می یابند. گاهی افراد در مواجهه با گرما به تشدید تیک دچار می شوند. در بیش تر مواقع تیک ها هنگام خواب ناپدید می شوند. بنابر این عجیب نیست اگر کودکی هنگامی که تنبیه می شود یا از فرط خوشحالی به هیجان می آید به تیک دچار شود. قبل از بروز تیک، فرد دچار احساسی می شود که منشا جسمی دارد و در همان اندام مربوط قابل درک است که وقتی حرکت مربوط به تیک انجام می شود این احساس به صورت موقتی از بین می رود. برای مثال، کسی که تیک پلک زدن دارد، قبل از آن به احساس خارش یا ناراحتی در پلک دچار می شود. اختلالات تیک شامل چند خصوصیت اصلی حرکات غیر ارادی (تیک حرکتی) یا صداهای غیر عادی(تیک صوتی) هستند. تیک ها به طور معمول در دوران کودکی شروع می شوند و ممکن است گذرا باشند یا سیر طولانی داشته باشند و بر روی بسیاری از حوزه های زندگی فرد تاثیر بگذارند، اما در صورت برخورد صحیح و آگاهانه با این اختلال می توان تاثیرات منفی ناشی از آن را به حداقل رساند(کوشا، ۱۳۸۸). سندرم تورت ، یک اختلال عصبی- تحولی با شروع در دوران کودکی است که با تیک های صوتی و حرکتی چند گانه که حداقل یک سال طول کشیده باشد مشخص می شود (والکاپ ، فرااو و لاکمن ، ۲۰۱۰).
انواع دیگر اختلال تیک عبارتند از اختلال تیک گذرا که عبارت است از وجود تیک هایی که کمتر از یک سال دوام داشته اند و اختلال تیک صوتی یا حرکتی مزمن که فقط تیک های صوتی یا حرکتی را شامل می شود و میزان شیوع در کودکان به ترتیب حدود ۲۰ و ۵ درصد است (خلیفا و ون نورینگ ،۲۰۰۳و۲۰۰۶؛ رابرتسون،ایپن۱ و کاوانا ،۲۰۰۹؛ سی هیل۲ ،دالس گارد۳ و براد بوری۴ ،۲۰۱۳).
انواع تیک های ساده و پیچیده صوتی و حرکتی(لودولف۵، روسنر۶، مون چاو۷ و مولر وال۸، ۲۰۱۲) بدین شرح اند :
جدول ۱-۲ تیک های صوتی ساده و پیچیده
تیک های صوتی ساده تیک های صوتی پیچیده
صاف کردن گلو تکرار جملات و کلمات شنیده شده نه
سرفه کردن به منظور ایجاد ارتباط
سوت زدن گفتن کلمات زشت و رکیک
ایجاد صدای حیوانات تکرار غیر ارادی کلمات خود
تکرار سیلاب هایی مانند ها ، اه مسدود شدن گفتار مانند لکنت
فریاد زدن تکرار چند باره کلمات مانند چربی،چربی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

 

Eapen 6- Roessner

Scahill 7- Münchau

Dalsgaard 8- Müller-Vahl

Bradbury

Ludolph

جدول ۲-۲ تیک های حرکتی ساده و پیچیده
تیک های حرکتی ساده تیک های حرکتی پیچیده
چشمک زدن، باز نگهداشتن چشم بدون حرکات ابرو حرکات به ظاهر عمدی صورت، سر، بازوها، تنه و
جمع کردن ابروها پاها
جمع و چروک کردن بینی تکرار در پوشش لباس
سفت کردن گونه ها رقص، پریدن، کف زدن
باز شدن دهان ، کشیدن گوشه دهان خم و راست کردن تنه
حرکات لب حرکات گسترده در دست ها و بازوها
حرکات فک تقلید غیر هدفمند از حرکات دیگران
دندان قروچه حرکات زشت و ناپسند ناحیه تنه و لگن
تکان دادن سر تکرار حرکتی تهاجمی و خطرناک
حرکات دست و بازوها
حرکات شکم، تنه و پا
۳-۲ تاریخچه اختلالات تیک
اختلالات تیک موضوعی در حد حدس و گمان در حداقل ۳۰۰ سال گذشته بوده اند . در ۲۵ سال گذشته ،سندرم تورت به عنوان یک اختلال تحولی که پیوندی نیز با مغز و اعصاب و روانپزشکی دارد ، به رسمیت شناخته شده است (کاشنر۱ ،۲۰۰۰).
نخستین توصیف اختلال تیک در سال ۱۸۲۵ توسط ایتارد۲ ارائه شد. او مطلبی در مورد یک خانم فرانسوی به نام مارکیس دودامپیر۳ نوشت که دچار حرکات غیرارادی و کوپرولالیا ۴بود. در پایان قرن نوزدهم میلادی نورولوژیست فرانسوی ژرژ ژیل دولاتورت۵ اختلالی را توصیف کرد که از آن زمان تا کنون به نام خود او مشهور می باشد. در مقاله ای او علامت شناسی ۹ بیمار را که دچار تیک های متعدد، اکولالیا۶ و کوپرولالیا بودند توصیف کرد. ژیل دولاتورت معتقد بود که این مشکل یک اختلال نورولوژیک با زمینه ارثی است. با این حال این سندرم بعد از او دارای منشاء روان شناختی شناخته شد و تنها از دهه ۱۹۶۰ میلادی به بعد که با بهره گرفتن از داروی های نورولپتیک موفقیت های چشمگیری در درمان آن حاصل شد مجدداً منشا ارگانیک این سندرم مورد تأیید قرار گرفت. سندرم تورت اکنون به عنوان یک اختلال عصبی روانپزشکی ارثی مرتبط با مدارهای مغزی کورتیکواستریاتال۷ شناخته می شود (حسینی و فیروزکوهی، ۱۳۸۷). تنها در تعداد کمی از بیماران درگیر سندرم تورت کوپرولالیا یا بیان غیرارادی کلمات وقیح و بی ادبانه دیده می شود و اغلب تظاهری موقتی است. در اغلب موارد قبل از تیک یک احساس موضعی یا ناراحتی کلی وجود دارد که با تولید تیک رفع می شود. این احساس اخطار دهنده عمدتاً توسط افراد بزرگتر از ده سال گزارش می شود. احتمالاً به خاطر بلوغ شناختی، این کودکان بهتر می توانند این نشانه ها را شناسایی کنند. احساسات ناراحت کننده نافذ و تکراری (تیک های حسی) نیز می توانند مستقل از تیک های ظاهری رخ دهند و اغلب در غیاب محرک های قابل اثبات دیده می شوند.

 

 

Kushner 6- Echolalia

Itard 7-Corticostriatal

Marquise de Dampiere

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:32:00 ق.ظ ]