3-2- بازار
فعالین اقتصادی بر حسب کارکردشان به دو گروه خریداران و فروشندگان تقسیم میشوند. خریداران شامل مصرف کنندگان( وقتی کالاها و خدمات مصرفی را خریداری مینمایند) و بنگاهها( وقتی نهادههای تولید خود را خریداری می کنند) میباشد. فروشندگان شامل بنگاهها( وقتی محصولات تولیدی خود را میفروشند)، نیروی کار (وقتی مهارت و وقت خود را در قبال دستمزد به بنگاهها میفروشد) و مالکان منابع اقتصادی ( وقتی زمین را اجاره می دهند یا مواد معدنی میفروشند) میباشد. وقتی گروهی از خریداران و فروشندگان جهت خرید و فروش کالاها یا خدمات نسبتا همگنی با یکدیگر ارتباط بر قرار می کنند به این مجموعه بازار میگویند. بر اساس ادبیات اقتصاد صنعتی عناصر بازار شامل سه گروه ساختار، رفتار و عملکرد می شود(خداد کاشی، 1391: 71).
3-2-1- ساختار
ساختار بازار، معرف خصوصيات سازماني بازار است که یکی از عناصر بحث برانگیز در اقتصاد صنعتی، همین بحث ساختار بازار میباشد. ساختار بازار در واقع آن دسته از خصوصيات سازماني بازار است كه با شناسايي آنها، ميتوان ماهيت قيمتگذاري و رقابت در بازار را مشخص نمود(خداداد کاشی، 1389: 23). در تعریف ساختار یک مجموعه نحوه قرار گرفتن اجزای آن مجموعه در کنار هم مطرح است. ساختار بازار نیز طرز قرار گرفتن اجزای تشکیل دهنده بازار( خریداران و فروشندگان) در کنار یکدیگر تعریف می شود. به بیان بهتر ساختار بازار با بررسی روابط میان این اجزا تعیین می شود که این روابط عبارتند از:
- روابط میان بنگاههای فعال در بازار با یکدیگر.
- روابط میان خریداران محصول در بازار با یکدیگر.
- روابط میان بنگاهها با خریداران محصول در بازار.
-روابط میان بنگاههای فعال در بازار با بنگاههای داوطلب ورود به بازار(صدرایی،1390: 25).
بین(1956) ویژگیهای سازمانی فوق الذکر را عوامل موثر در تعیین نوع و شدت رقابت در بازار میداند. وی به منظور بررسی دقیق و کمی نمودن ساختار بازار چهار پیشنهاد ارائه داد:
-
- تعداد بنگاههای حاضر در بازار و اندازه نسبی آنها:
تعداد و اندازه بنگاهها در بازار که از ویژگیهای ساختاری بازار هستند، در حقیقت تعیینکننده میزان تمرکز صنعتی در بازار می باشند(تعداد واندازه نسبی). با افزایش تعداد بنگاهها در یک بازار انتظار میرود تمرکز صنعتی کاهش یابد زیرا بازار بین بنگاههای بیشتری توزیع می شود. تمرکز یکی از شاخص هایی است که برای کمی نمودن بازار مورد استفاده قرار میگیرد
بنگاهها جهت افزایش سهم خود در بازار تلاش می کنند محصول خود را از سایر بنگاهها متمایز کنند. این تمایز می تواند با ارتقای کیفیت یا خدمات پس از فروش یا تبلیغات حاصل شود. شاخص شدت تبلیغات می تواند این ویژگی ساختاری را کمی کند.
-
- شرایط ورود به بازار(میزان رقابت پذیری):
این ویژگی ساختاری نشاندهنده میزان دشواری ورود به بازار و یا هزینه های مربوط به خروج از بازار برای بنگاههای داوطلب ورود به بازار می باشد. معمولا این بنگاهها برای ورود به بازار با موانع متعددی رو به رو هستند که این موانع می تواند از سوی بنگاههای حاضردر بازار یا موانع مربوط به فرایند تولید، قوانین ومقررات دولتی، میزان حمایتهای تعرفهای و غیرتعرفهای دولت از بنگاههای داخلی و نیز شکل تابع هزینه متوسط تولید باشد.
تقاضا یکی از ابعاد بازار می باشد که رشد آن تاثیر معکوس بر میزان تمرکز صنعتی دارد و با فرض ثابت بودن سایر عوامل می تواند دو اثر داشته باشد :
-
- باعث کاهش تمرکز صنعتی گردد .
-
- بر انگیزه بنگاهها جهت ورود به بازار اثرگذار است.
کشش قیمتی نیز عامل مهمی در تعیین قدرت بازاری بنگاههای حاضر است. اگر بنگاههای حاضر در بازار برای محصولات خود تقاضای کمکشش داشته باشند، ورود برای بنگاههای جدید دشوار می شود زیرا امکان ضعیفی برای رقابت با بنگاههای موجود دارند.
3-2-2- رفتار
این عنصر بازار نشاندهنده نوع رفتاری است که بنگاهها برای دستیابی به اهدافشان اتخاذ می کنند و در واقع الگويي است كه بنگاهها جهت تطبيق خود با شرايط بازار به كار ميگيرند. هر گونه تصميمگيري يا سياستي كه بنگاه براي ادامه فعاليت خود در بازار به كار ميگيرد در محدوده رفتار قرار ميگيرد. از متغيرهاي رفتار ميتوان به مواردي چون: سياستهاي قيمتی[45]، طرح محصول، تحقيق و توسعه[46]، تباني [47]، ادغام [48]، تبليغات اشاره نمود.( شهنازی و ذبیحیدان،1392: 158) انواع رفتارها دستهبندیهای گوناگون دارد، بر اساس یک دستهبندی بنگاهها در تعامل با یکدیگر رفتاری مبتنی بر همکاری(در ساختارهای انحصار چند جانبه) یا رقابت(در ساختارهای رقابت کامل و رقابت انحصاری) دارند.
3-2-3- عملکرد
این جزء از بازار عبارت است از نتایج فعالیتهایی که بنگاهها برای دستیابی به اهداف خود اتخاذ کرده اند. این نتیجه با معیارهای گوناگونی قابل اندازه گیری است(مثل کارایی، سودآوری، رشد، نوآوری و تغیرات تکنولوژی تولید و یا تغییرات در نرخ بیکاری در صنعت). مطالعات و اختلاف نظرها در مورد نحوه ارتباط میان عناصر بازار از دیرباز وجود داشته است؛ که اقتصاددانان مکتب ساختارگرایی[49] از پیشگامان این حوزه از پژوهشها بودند. میسن[50](1939)، اولین فردی بود که به بررسی ارتباط میان عناصر بازار در قالب یک مدل توصیفی پرداخت. او از میان عناصر بازار بر اهمیت ساختار بازار تاکید کرد. بین(1959) با معرفی مفهوم موانع ورود وتاثیر آن بر رفتار و عملکرد اقتصادی بر پایه مدل نئوکلاسیک بنگاه، بر اهمیت ساختار بازار صحه گذاشت. ساختارگرایان اعتقاد دارند که جهت علیت از ساختار به رفتار و سپس عملکرد است. در حقیقت رفتار بنگاهها و تصمیم آنها مبتنی بر همکاری و ائتلاف یا رقابت با یکدیگر، متاثر از ساختار بازار است. ساختار و نحوه رفتار بنگاهها در بازار عملکرد بازاری بنگاهها و در نهایت عملکرد کل بازار و صنعت را شکل میدهد.(کاشی،1392: 5) توجه به عناصر ساختاری و رفتاری نوع بازار مشخص می شود. رویکرد ساختار- رفتار- عملکرد[51] یکی از رویکردهای مطرح در اقتصاد صنعتی و مبتنی بر یافتههای جو بین است. بر اساس این رویکرد عملکرد بازار کاملا تحت تاثیر رفتار بنگاهها و رفتار بنگاهها نیز متاثر از ساختار بازار شکل میگیرد. ساختار بازار نیز عمدتا متاثر از اندازه نسبی و مطلق بنگاهها و نیز شرایط حاکم بر بازار جهت ورود و خروج آسان و کم هزینه بنگاهها و کشش تقاضای بازار میباشد.
تمام بازارها به لحاظ ساختاری بین دو حالت حدی رقابت کامل و انحصار قرار میگیرند. وضعیت ساختاری هر صنعت با بررسی تعداد بنگاههای فعال و نحوه توزیع سهم بازار میان آنها و نیز ارتفاع موانع ورود به بازار برای داوطلبین معین می شود. بر اساس ساختار بازار میتوان عملکرد آن را پیش بینی کرد(صدرایی،1390: 46 ).
این رویکرد از سوی بسیاری از اقتصاددانان مورد نقد قرار گرفته است. گروهی از منتقدین، معتقدند که ارتباط و جهت علیت عناصر بازار به این سادگی نمی باشد و پیچیدگیهای بسیاری دارد. برخی با بیان نظریه بازارهای رقابتپذیر این رویکرد را به چالش کشیدند. مکاتب شیکاگو و اتریش نیز با معرفی اصولی به نقد از این رویکرد پرداختند. بیان و تشریح این نقدها مورد بحث این تحقیق، نیست اما مطلب قابل بیان این است که علیرغم نقدهایی که از این رویکرد وجود دارد وجود عناصر بازار، ارتباط و اثرگذاری آنها بر یکدیگر غیر قابل انکار است. در بحث ما ساختار بازار از اهمیت ویژهای برخودار است به همین علت به بیان رویکرد ساختار-رفتار- عملکرد و معرفی عوامل اثرگذار بر ساختار بازار پرداختیم. ارتباط میان عناصر بازار بر اساس این رویکرد را برای درک بهتر به صورت زیر نشان میدهیم:
ساختار |
تمرکز، تفاوت محصول، موانع ورود |
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:28:00 ب.ظ ]