سازمان یک نهاد اجتماعی است که دارای هدف و نظامی است که به سبب داشتن یک ساختار آگاهانه,فعالیتهای خاص انجام می دهد و مرزهای شناخته شده ای دارد.برای تحقق اهداف هر سازمان,نیروی انسانی آن سازمان نقش مهمی راایفا می کند,به نتیجه رساندن وظایف سازمان به عهده نیروی انسانی آن و عملکرد این افراد,همان عملکرد سازمان است. (مقدس˛۱۳۷۲˛۱۸_۱)
باید هدف های شغلی برای کارکنان موسسه تعیین و روشن گردد و در راستای هدفها و مقاصد سازمان قرار گیرد.مدیران می باید هدفهای دقیق و مشخصی برای خود و کارکنانشان معین کنند.هدفهای دقیق و مشخص عالیترین عملکردها را موجب می شوند.(رضائیان˛۱۳۷۲˛۲۸۸).
مدیریت بر مبنای هدف یک راه موثر مشارکت افراد در تعیین هدف و در نتیجه افزایش کارائی آنان است.(موریس˛۱۳۶۸˛۱۳۹).
بر مبنای الگوی مدیریت بر مبنای هدف لازم است که در موسسه سلسله مراتبی برای هدفهای هماهنگ بوجود آید.این شیوه تاکید خاصی بر میزان مشارکت واحدهای اجرائی سازمان دارد.(کازمایر˛۱۳۶۸˛۶۱).
۱-۳) اهمیت و ضرورت تحقیق:
هر سازمانی بر اساس یک سری اهداف و ماموریتی تشکیل شده که تمام فعالیتهای کارکنان سازمان در جهت رسیدن به آن هدف است.وظیفه مدیر شفاف سازی و روشن نمودن اهداف و فعالیتهای سازمان برای کارکنان است. و همچنین سوق دادن اهداف شخصی کارکنان به سمت اهداف سازمانی است تا با ایجاد یک هدف مشترک بتواند انگیزه انجام فعالیتها را در رسیدن به هدف افزایش دهد.آگاهی کارکنان سازمان از اهداف موسسه کارائی و بازدهی آنان را افزایش می دهد و در نهایت موجب بازدهی بالا ی سازمان مربوطه می شود. اگرچه هدفگذاری تنها عامل به شوق در آوردن کارمندان نیست,با این حال عامل مهمی بشمار می آید.بی گمان اهمیت هدفگذاری بنام یک فن انگیزشی به امور بازرگانی محدود نمی شود,بلکه این روش در سازمان دولتی نیز سودمند و اثربخش است.(کونتز˛۱۳۷۰˛۲۳۱)
سازمان هماهنگی معقول تعدادی از افراد است که از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی برای تحقق هدف یا منظور مشترکی به طور مستمر فعالیت می کند. (بهارستان˛۱۳۸۳˛۱۱).
برای ثمربخش بودن و کارایی کارکنان در جهت تحقق اهداف سازمان,باید عوامل موثر در اجرای آن را مشخص کنیم:
تعهد و اعتقاد مدیریت
تاثیر موفقیت در ادامه کار
اهمیت آموزش و کارآموزی
استفاده از خدمات مشاوران و کارشناسان
تشریک مساعی کارکنان در امور و ایجاد انگیزه لازم در آنان.(موریس˛۱۳۶۸˛۱۸۱)
همانطور که آگاه هستیم نیروی انسانی مهم ترین سرمایه هر سازمانی است.بی تردید منابع انسانی در همه اعصار و قرون، مهمترین عامل دستیابی به توسعه بشمار میرفته و همواره بعنوان موتور توسعه مطرح شده است. در عصر حاضر نیز که بشر به پیشرفتهای فوق- العاده در زمینه علوم و تکنولوژی دست یافته، به رغم نقش تکنولوژی در تحقق توسعه اقتصادی و صنعتی، نه تنها از اهمیت منابع انسانی کاسته نشده بلکه توجه به موضوع منابع انسانی به عنوان خالق و بکار گیرنده فن آوری، ضرورتی روز افزون یافته است.
مهم ترین رکن هر نظامی را نیروی انسانی تشکیل می دهد که می تواند کشور را به سوی اهداف توسعه هدایت کند . استفاده صحیح از نیروی انسانی به مثابه ارزشمند ترین و بزرگترین ثروت هر جامعه به صورت مسئله ای حائز اهمیت همواره مورد توجه دولت ها بوده است ، به عبارت دیگر می توان گفت که انسان هم هدف توسعه و هم عامل آن محسوب می شود و تحقق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه ی اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته است .
در مکتب نئو کلاسیک عمدتا توجه به جنبه های انسانی و روانی افراد میشود.از اینرو طرفداران این نظریه معتقد بودند که مدیریت باید توجه خود را بر افراد تمرکز دهد.(رضائیان˛۱۳۷۰˛۱۵) . همچنین در مجموعه دوران و سالهای اشتغال که معمولا از اوایل جوانی تا اوایل پیری به درازا می انجامد منابع انسانی مهمترین مرحله از زندگانی خود را سپری می کند. (تسلیمی˛۱۳۷۱˛۶۶_۶۰)
پس در نتیجه با آگاهی کارکنان از اهدف سازمان نه تنها کارائی کارکنان افزایش می یابد بلکه موجب افزایش کارائی و بازدهی کل موسسه می شود. یکی از ضروریات این تحقیق سنجش کارائی کارکنان از طریق آگاه نمودن آنها از فعالیتها و اهداف سازمان است.
۱-۴) اهداف تحقیق
۱-۴-۱) اهداف اصلی
هدف این تحقیق کمک به بانک در جهت استفاده بهینه و مطلوب تر از توانمندیهای کارکنان خود در راه رسیدن به اهداف موسسه است. که با ارائه آموزشهای لازم در زمینه شفاف سازی اهداف و فعالیتهای سازمان برای کارکنان بتواند از حداکثر کارایی آنها در زمینه رسیدن سازمان به اهدافش بهره بگیرد. و سعی در بررسی و شرح مشکلاتی دارد که موسسات در این زمینه با آن مواجه می شوند.
۱-۴-۲) اهداف فرعی
رابطه بین میزان پاداش کارکنان و کارایی.
رابطه بین ایجاد کلاسهای آموزشی در مورد اهداف سازمان و کارایی.
رابطه بین میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و کارایی.
رابطه بین مشارکت کارکنان و پرسنل در تعیین اهداف سازمان و کارایی.
رابطه بین میزان تحصیلات کارکنان و کارایی.
۱-۵) چارچوب نظری تحقیق:
شکل ۱-۱) مدل مفهومی تحقیق
۱-۶) پرسش های تحقیق:
آیا بین میزان پاداش کارکنان و کارایی آنان رابطه وجود دارد ؟
آیا بین کلاسهای آموزشی در مورد فعالیتها و عملکرد و اهداف سازمان و کارایی کارکنان رابطه وجود دارد؟
آیا بین میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و کارایی کارکنان رابطه وجود دارد؟
آیا بین همکاری و مشارکت کارکنان و پرسنل در تعیین اهداف سازمان وکارایی کارکنان رابطه وجود دارد؟
آیا بین میزان تحصیلات کارکنان و کارایی آنان رابطه وجود دارد؟
۱-۷) فرضیه های تحقیق:
-
- بین میزان پاداش کارکنان و کارایی آنها رابطه وجود دارد.
-
- بین کلاسهای آموزشی در مورد اهداف سازمان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
-
- بین میزان آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
-
- بین مشارکت کارکنان در تعیین اهداف سازمان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
-
- بین میزان تحصیلات کارکنان و کارایی آنان رابطه وجود دارد.
۱-۸) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:
متغیرهای مربوط به این تحقیق عبارتند از مشارکت˛پاداش˛آگاهی˛کلاس آموزشی˛تحصیلات و کارآیی.
۱-۸-۱) متغیرهای مستقل:
مشارکت: مفهوم لغوی مشارکت: مشارکت کلمه ای عربی و بر وزن مفاعله است. در فرهنگ معین به معنای شرکت دادن و همین طور به معنای تعیین سود یا زیان دو یا چند تن که با سرمایه های معین در زمان های مشخص به بازرگانی پرداخته اند آمده است. از حیث مفهومی، واژه « مشارکت » به معنای شراکت و همکاری در کاری، امری یا فعالیتی و حضور در جمعی ، گروهی و سازمانی جهت بحث و تصمیم گیری چه به صورت فعال و چه به صورت غیرفعال است. در مجموع،جوهره اصلی مشارکت را باید در فرایند درگیری،فعالیت و تأثیرپذیری دانست. به منظور بررسی این متغیر از ۵سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال ۱۴˛۱۵˛۱۶˛۱۷˛۱۸٫
پاداش: پیامدهای ارزشمند مثبت کار برای افراد را پاداش گویند.پاداش از چنان اهمیتی در مباحث مربوط به مدیریت برخوردار است که از آن به عنوان یکی از منابع قدرت مدیر تحت عنوان «قدرت پاداش» یاد می شود. به منظور بررسی این متغیر از ۱سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال۲۰٫
آگاهی: مفهوم آگاهی در پژوهش حاضر یعنی اطلاع و شناخت، به عبارتی مطلع و باخبر بودن است.آگاهی از اهداف سازمان در این تحقیق مد نظر است.به منظور بررسی این متغیر از ۱۴سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال ۱˛۲˛۴˛۵˛۶˛۷˛۸˛۹˛۱۰˛۱۱˛۱۲˛۱۳˛۲۱˛۲۲ .
کلاسهای آموزشی: منظور از کلاسهای آموزشی در این تحقیق کلاسهایی است که برای کارکنان در جهت تفهیم وظیفه خود و همچنین در جهت روشن سازی اهداف و فعالیتهای سازمان برگزار می شود.به منظور بررسی این متغیر از ۲سوال مندرج در پرسشنامه استفاده شده است.سوال ۳ و ۱۹٫
تحصیلات:شامل درجه مدرک تحصیلی می باشد. به منظور بررسی این متغیر از ۱سوال مندرج در پرسشنامه که در قسمت سوالات عمومی است استفاده شده.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 07:06:00 ق.ظ ]