ساختار اجرایی زنجیره تـأمین را می توان به تشکیل و سازماندهی کمیته ای تحت عنوان کمیته ی زنجیره تأمین ایجاد نمود . در این زمینه کمیته مذکور بایستی نقش تبدیل راهبردهای سازمان به سیاست های سازمانی را ایفاو هماهنگی های کلی را در بین تأمین کنندگان وسازمان ایجاد نماید . درساختاراجرایی لازم است بازوهای اجرایی کمیته زنجیره تأمین در قالب گروه های کاری و تخصصی و واحـدهای اجـرایی سـازمـان مشخص تا نقش های تعیین شده از سوی کمیتهی مذکور را انجام دهند.
۴ ) طراحی نظام های عملیاتی مدیریت زنجیره تأمین :
برای مدیریت یکپـارچه زنجیره تـأمین کنندگان نیـاز است که نظام های لازم به عنوان چهـارچوب های راهنما برای عملیـات مدیریت زنجیره تأمین تهیه وبه کارگرفته شود (سلطانی،۱۳۸۴).
به طورکلی نظام های مورد نیاز برای مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین را می توان در چهار مقوله زیر بیان نمود :
۱ – نظام های مورد نیاز برای جذب و انتخاب تأمین کنندگان :
یکی از مؤلفه های نظام جـامع مدیریت زنجیره تـأمین طراحی نظام های جذب و انتخـاب تـأمین کنندگـان در ابعـاد مختلف اطلاعاتی ، خدماتی ، تـأمین مواد و … می باشد . برای جذب و انتخاب تـأمین کنندگان نظام های زیربه عنوان حداقل ها نیاز به طراحی دارد :
الف) نظام مربوط به تعیین صلاحیت و رتبه بندی تأمین کنندگان که در این مورد ازمؤلفه های زیر به عنوان معیارهای اصلی تعیین صلاحیت استفاده نمود :

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

توان سازماندهی مشتمل بر ساختار سازمانی ، جذب منابع تخصصی ، مواد و ….

توان مدیریتی مشتمل بر سرپرستی کارگاه ، برنامه ریزی ، هماهنگی امور و ترویج مشارکت

امکانات کاری مشتمل بر مکانیزم های نرم و سخت افزاری برای کار

توان اجرایی مشتمل به شناخت کار و تحلیل کار

توان مالی مشتمل بر پرداخت به موقع حقوق کارکنان و هزینه ها

ب ) نظام مربوط به انتخاب تأمین کنندگان که در این زمینه می توان تأمین کنندگان را باتوجه به ماهیت کار آنان مقوله بندی و از مؤلفه های زیر به عنوان معیارهای اصلی انتخاب تأمین کنندگان بهره گرفت :

 

 

توان سازماندهی

توان مدیریت کار

امکانات کاربردی و اساسی

توان فنی

توان مالی

سوابق کاری مطلوب

۲ – نظام های مورد نیاز برای نگهداری تأمین کنندگان :
در مدیریت زنجیره تـأمین جذب و انتخاب تـأمین کنندگان کار دشـواری نیست بلکه نگهداری و پایداری ارائه خدمات تـأمین کنندگان از اهمیت زیـادی برخوردار است . یکی از مـؤلفه های مهم مدیریت زنجیره تـأمین این است که بتوان آنها را با ساز و کارهای مناسبی نگهداری و وفادار به سازمان نمود . برای نگهداری تأمین کنندگان نظام های زیر به عنوان سازوکارهای مدیریت زنجیره تأمین نیاز است :
الف ) نظام مربوط به ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان.
ب ) نظام مربوط به عملکرد ایمنی ، بهداشت و محیط زیست تأمین کنندگان.
عکس مرتبط با محیط زیست
ج ) طراحی نظام طبقه بندی مشاغل برای کلیه تأمین کنندگان.
د ) طراحی قـراردادهای بلند مدت برای تـأمین کنندگان که در این زمینه با توجه به ماهیت کارها و خدمات.
تـأمین کنندگان می توان به شکل زیر عمل نمود :

 

 

طراحی قراردادهای ۵ تا ۷ ساله برای کارهای تخصصی و حساس

طراحی قراردادهای ۳ تا ۷ ساله برای کارهای نیمه تخصصی

طراحی قراردادهای ۳ ساله برای کارهای جاری و مادی

ه ) طراحی نظام تسهیلات رفاهی برای تأمین کننندگان مشتمل بر :

 

 

غذا و رستوران مناسب

نظام ایمنی ، بهداشت و محیط زیست

طراحی و برنامه ریزی نظام معاینات دوره ای

طراحی نظام حقوق و دستمزد مناسب

ساماندهی وضعیت رختکنها و محل های استراحت

ساماندهی نظام ایاب و ذهاب

۳ – نظام های مورد نیاز برای پرورش و بالندگی تأمین کنندگان :
یکی از مؤلفه های مهم مدیریت زنجیره تـأمین ، ایجاد یکپارچگی در بین تأمین کنندگان می باشد و لازم است سیاست توجه به تعدد تأمین کنندگان جزء و غیرکیفی را به سمت سیاست جذب و توجه به تأمین کنندگان توانا و باتعداد محدود سوق داد . برای عملیـاتی کردن چنین سیـاستی لازم است تـأمین کنندگان قوی و توانـایی تربیت نمود که برای تربیت این گونه تـأمین کنندگان بـایستی از طریق طراحـی نظام هایی در جهت پرورش و بالنـدگی آنان گـام برداشت ، به طور کلی نظام هایی که در مدیریت زنجیره تأمین به پرورش تأمین کنندگان کمک می کنند را می توان به شرح زیر بیان نمود :

 

 

طراحی نظام آموزش و مهارت آموزی برای تأمین کنندگان

تهیه بانک اطلاعاتی از سوابق آموزشی و مهارتی تأمین کنندگان

طراحی نظام نیازسنجی آموزشی مطلوب برای تأمین کنندگان

طراحی نظام اجرایی آموزش تأمین کنندگان

تدوین نظام آموزش های مدیریتی و سرپرستی برای تأمین کنندگان

۴ – نظام های مورد نیاز برای استفاده بهره ور از تأمین کنندگان :
درنظام جامع مدیریت زنجیره تأمین استفاده مؤثر حاصل تمام اقدامات مربوط به تأمین کنندگان است ، به عبارت دیگر تکامل و تعـالی در مدیریت زنجیره تـأمین در بکـارگیری توانمندی های بالقـوه و بالفعل تـأمین کنندگان می باشد . بکـارگیری توان تـأمین کنندگان نیازمند سازوکارهای مناسبی است . به طور کلی نظام های مورد نیاز برای بکارگیری مؤثر تـأمین کنندگان را می توان به شرح زیر بیان نمود :

 

 

طراحی نظام اطلاعات مدیریت تأمین کنندگان

طراحی نظام کارراهه و ارتقاء برای تأمین کنندگان

طراحی نظام مدیریت رهبری برای تأمین کنندگان

طراحی نظام تشویق و تنبیه تأمین کنندگان

طراحی نظام پاداش دهی مطلوب

طراحی نظام های انگیزشی (نیلی پور طباطبایی و همکاران،۱۳۹۱).

۲-۲-۳) مدیریت دانش

آندرس(۲۰۰۷) عقیده دارد که “مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی[۳۱] در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آن ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند”. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی بر این سه جزء اصلی بنا می‌شود:

 

 

افرادی که تولیدکننده و یا مصرف‌ کننده این اندوخته‌ها هستند،

فرایندهایی که این اندوخته‌ها را مدیریت می‌کنند،

ابزار و تمهیداتی که دسترسی به این سرمایه‌های علمی را آسان می‌کنند.

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:37:00 ق.ظ ]