۸/۱۸
۴/۲۱
۲
۱۰۸۸
۱/۶۷
۴/۷۶
۳
۱۳
۸/۰
۹/۰
۴
۱۹
۲/۱
۳/۱
کل
۱۴۲۵
۹/۸۷
۱۰۰
Missing
۱۹۷
۱/۱۲
کل
۱۶۲۲
۱۰۰
۱۰۰
همانگونه که آمار (جدول ۴-۸) نشان میدهد ۴/۲۱ درصد یورو خودروهای مورد بررسی را یورو ۱، ۴/۷۶ درصد یورو۲، ۹/ ۰ درصد یورو ۳، ۳/۱ درصد یورو ۴ تشکیل میدهد.
شکل ۴-۶: توزیع فراوانی خودروهای مورد بررسی بر حسب یورو
۴-۳- وضعیت میزان خروجی آلایندهها در خودروهای مختلف
میزان CO خروجی از خودروهای شرکت سایپا در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی(لیتر جسم حل شده بر لیتر محلول ضربدر ۱۰۰) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) پایینتر بوده است. میزان CO خروجی اگزوز خودروهای شرکت سایپا در وضعیت استاندارد قرار دارد. بیشترین CO خروجی مربوط به مدل سال ۱۳۸۳(۱/۱درصد حجمی) و کمترین مربوط به مدل سال ۱۳۸۸ (۷۳/۰ درصد حجمی) بوده است (شکل ۴-۷).
شکل ۴-۷ میزان CO خروجی از اگزوز خودروهای شرکت سایپا تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پراید مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) پایینتر بوده است. پایینترین میزان CO خروجی مربوط به مدل سال۸۸ (۶۵/۰ درصد حجمی) و بیشترین میزان مربوط به مدل سال ۸۳ (۰۳/۱) بوده است. میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پراید در وضعیت استاندارد قرار دارد
(شکل ۴-۸).
شکل ۴-۸ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پراید تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزانCO خروجی اگزوز خودروی زامیاد در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ بالاتر از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بود، که حداکثر مقدار در این بازه زمانی مربوط به مدل سال ۱۳۸۳ (۸۶/۳درصد حجمی) بوده است. مدلهای سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ جز در مدل سال ۱۳۸۸CO خروجی کاهش پیدا کرده و به زیر استاندارد معاینه فنی و یورو رسید (شکل۴-۹).
شکل ۴-۹ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو زامیاد تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
آمار مربوط به میزان CO خروجی از خودروهای شرکت ایران خودرو در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بوده است. میزان CO خروجی اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو در وضعیت استاندارد قرار دارد. کمترین CO خروجی مربوط به مدل سال ۱۳۸۸ (۶/۰درصد حجمی) و بیشترین مربوط به مدل سال ۱۳۸۳ ( ۴۱/۱ درصد حجمی) بوده است (شکل ۴-۱۰).
شکل ۴-۱۰ میزان CO خروجی از اگزوز خودروهای شرکت ایران خودرو تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
آمار مربوط به میزان CO خروجی از خودروی پژو ۲۰۶ در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بوده است. بیشترین CO خروجی مربوط به مدل سال ۱۳۸۳ (۲/۱درصد حجمی) و کمترین مربوط به مدل سال ۱۳۸۶ (۱۴/۰ درصد حجمی) بوده است. میزان CO خروجی اگزوز خودروی پژو ۲۰۶ در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۱۱).
شکل ۴-۱۱ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پژو ۲۰۶ در فاصله سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی که برابر با (۲درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بوده است. بیشترین میزان CO خروجی درمدل سال ۸۶ (۸۵/۰ درصد حجمی) و کمترین میزان مربوط به مدل سال ۸۹ (۲۱/۰درصد حجمی) بوده است. میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۱۲).
شکل ۴-۱۲ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پژو GLX تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پارس در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۲درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) پایینتر بوده است. کمترین مقدار مربوط به مدل سال ۸۸ (۰۹/۰ درصد حجمی) و بیشترین مقدار مربوط به مدل سال ۸۷ (۹۶/۰ درصد حجمی) میباشد. میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پارس در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۱۳)
شکل ۴-۱۳ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پارس تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO خروجی از اگزوز خودرو سمند در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) پایینتر بوده است. کمترین میزان مربوط به مدل سال ۸۸ (۲۲/۰ درصد حجمی) و بیشترین میزان مربوط به مدل سال ۸۴ (۸۶/۰ درصد حجمی) میباشد. میزان CO خروجی از اگزوز خودرو سمند در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۱۴).
شکل ۴-۱۴ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو سمند تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پیکان در مدل سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳ بالاتر از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بوده است. میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پیکان در مدل سال ۱۳۸۳( ۵/۲ درصد حجمی) نسبت به مدل سال ۱۳۸۰ ( ۶/۵ درصد حجمی) ۵۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پیکان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد ( شکل ۴-۱۵)
شکل ۴-۱۵ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو پیکان تولیدی سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳
میزان CO خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان در مدل سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بوده است ولی در مدل سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۹ بالاتر از حد استاندارد بوده است. کمترین میزان CO مربوط به مدل سال ۸۵ (۸۵/۰ درصد حجمی) و بیشترین میزان در مدل سال ۸۹ (۹/۳) بود (شکل ۴-۱۶).
شکل ۴-۱۶ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو وانت پیکان تولیدی سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹
میزان CO خروجی از اگزوز خودرو ال ۹۰ در مدل سالهای ۱۳۸۶ تا پایینتر ۱۳۸۹ از استاندارد معاینه فنی که برابر با (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بوده است. این میزان درمدل سال ۸۸ بالاترین مقدار خود (۲۵/۰ درصد حجمی) بوده و در سالهای قبل و بعد در حد صفر بوده است. در نتیجه میتوان گفت میزان CO خروجی از اگزوز خودرو ال ۹۰ در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۱۷).
شکل ۴-۱۷ میزان CO خروجی از اگزوز خودرو ال۹۰ تولیدی سالهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹
مقدارCO خروجی از اگزوز خودرو روآ سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ پایینتر از استاندارد معاینه فنی (۲ درصد حجمی) و استاندارد یورو ۲ (۲/۲ درصد حجمی) بوده است. بیشترین مقدار CO خروجی از اگزوز خودرو روآ در مدل سال ۱۳۸۶ (۴/۱درصد حجمی ) و کمترین میزان در مدل سال ۱۳۸۹ مقدار آن(۰۳/۰ درصد حجمی) بوده است. میزان در وضعیت استاندارد قرار دارد (شکل ۴-۱۸).
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:55:00 ب.ظ ]