بنابراین به نظر می رسد که رابطه بین رهبری تحولی و تعهد سازمانی، ارتباط معناداری با تعهد عاطفی با کاهش استرس روحی داشته باشد.
اما با توجه به مطالب ارائه شده در این بخش، کمبود تحقیقات در زمینه رابطه بین رهبری تحولی و تعهد سازمانی با تعهد عاطفی و کاهش استرس روحی مشهور است
فصل سوم
روش تحقیق
۳-۱-مقدمه
تحقیق حاضر در زمینه رابطه بین رهبری تحولی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی مدیران مدارس است. این فصل شامل روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری، روش نمونه گیری، متغیرهای تحقیق، ابزارهای پژوهش، روش جمع آوری داده ها و روش های آماری می باشد.
۳-۲- روش تحقیق
این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است. مسئله پژوهشی موقعی از نوع همبستگی است که پژوهشگر با بهره گرفتن از یک گروه آزمودنی دست کم درباره دو متغیر، بدون آن که هیچ یک از آنها دستکاری یا کنترل شود، اطلاعاتی به دست آورد. این گونه مطالعات را می توان برای مطلب بکار برد که آیا متغیرهایی که مورد مطالعه قرار می گیرند با هم ارتباط دارند و در صورتی که رابطه ی کشف شود این ارتباط مثبت یا منفی است، و شدت و قدرت آن چه اندازه است. مطالعات همبستگی می تواند ذاتاً توصیفی یا استنباطی باشد و هر یک از مشخصه های آماری حاصل از آن ها شاخص عدد بدست می دهد که نشان دهنده قدرت ارتباط بین متغیرهای اندازه گیری شده از مجموعه های معینی از داده ها است. نکته مهم این است که مقصود از گردآوری اطلاعات در پژوهش های همبستگی هرگز تحقیق درباره یک رابطه علت و معلولی قاطع نیست.
۳-۳- جامعه آماری
عبارت است از همه اعضای واقعی و فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را از آنها دریافت کنیم جامعه آماری در این تحقیق تمامی مدیران مدارس دخترانه ناحیه ۱ شهر کرمانشاه می باشد. که تعداد آنها ۴۲۰ نفرمی باشد.
۳-۴- نمونه آماری
حجم نمونه عبارتست از گزینش بخشی از یک مجموعه گروه یا جامعه باشد. در این پژوهش نمونه گیری به روش تصادفی ساده صورت گرفته است.
حجم نمونه آماری تحقیق تمامی مدیران مدارس ناحیه ۱ شهر کرمانشاه می باشد به تعداد ۴۲۰ نفر می باشد که حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران حدود ۲۰۰ نفر برآورد شده است.
۳-۵- روش نمونه گیری
روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده می باشد علت اینکه از روش تصادفی ساده استفاده کردم این است که برای هر یک از اعضای جامعه امکان مساوی برای انتخاب شدن فراهم شود. این روش نیز بر انتخاب واحدها از کل جامعه اشاره می کند. بطور دقیق در روش تصادفی ساده هر یک از اعضای جامعه شانس مساوی برای انتخاب شدن دارند.
۳-۶- متغیرهای تحقیق (متغیرهای مورد مطالعه)
متغیرهای تحقیق شامل موارد زیر می باشد
۳-۶-۱ متغیرمستقل: متغیر محرک درون داد است که بوسیله پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تاثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگری معین شود (دلاور، ۱۳۸۷، ص ۵۸) لذا در این پژوهش رفتار شهروندی سازمانی متغیر مستقل محسوب می شود.
۳-۶-۲- متغیر وابسته: متغیر پاسخ، برون داد یا ملاک است و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است و به عبارت دیگری متغیری که تحت تاثیر متغیر مستقل قرار می گیرد (همان، ص ۱۹) در این پژوهش، رهبری تحولی، تعهد سازمانی به عنوان متغیرهای وابسته محسوب می شود.
۳-۶-۳- متغیر کنترل: شهرستان کرمانشاه، رفتار شهروندی سازمانی
۳-۷- ابزار پژوهش
۳-۷-۱- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
در این پژوهش، برای تعیین روایی پرسشنامه تعهد سازمانی و رفتار شهروندی، به ترغیب علی رغم استفاده در تحقیقات انجام گرفته در داخل، از دیدگاه های متخصصان اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره که به تعداد ۵ تن بودند نیز استفاده شد و با توجه به اجماع نظرات این پرسشنامه دارای روایی محتوایی می باشد. همچنین برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که در نهایت با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ معادل ۸۵ /۰ و ۷۶/۰ تعین شد با توجه به این که ضریب آلفای کرونباخ بیش از ۷۰ % قابل پذیرش است.
پرسشنامه چند عاملی رهبری نیز پرسشنامه استانداری است که توسط بس و آوولیو طراحی و در تحقیقات متعددی مورد استفاده قرار گرفته است با این وجود موغلی برای پایایی بازآزمایی پرسشنامه آزمونی را در دو نوبت بر روی آزمودنی های یکسان اجرا کرد. نتیجه بدست آمده دارای همبستگی بوده و نشان دهنده پایایی مناسب این پرسشنامه بود. برای تعیین ثبات و سازگاری درونی و بینابینی متغیرها و بعبارت دیگر، میزان همسانی قابلیت اعتماد پرسشنامه چندعاملی رهبری از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد که در نهایت ضریب آلفای کرونباخ معادل ۹۳ % به دست آمد پس می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه چند عاملی رهبری نیز از پایایی بالایی برخوردار است.
۳-۷-۲- پرسشنامه رهبری تحولی
برای اندازه گیری رهبری تحولی از پرسشنامه رهبری تحولی بس و آولیو (۱۹۸۵) استفاده شد. داده های مربوط به رهبری تحولی با بهره گرفتن از پرسشنامه چند عاملی رهبری که توسط بس و آولیو طراحی شده است به دست آمد. این پرسشنامه شامل ۳۶ سئوال است وشامل ۴ خرده مقیاس است در قابل مقیاس پنج گزینه ای و به دو صورت فرم مخصوص رهبران و فرم مخصوص پیروان تنظیم شده اشت که شیوه رهبری بک فرد را از دیدگاه خود و پیروانش مورد بررسی قرار می دهد. حدود مقیاس گویه ها از (کاملاً موافق، موافق، بی نظر، مخالف، کاملاً مخالف است.
الف- نفوذ آرمانی: این خرده مقیاس شامل ۸ سوال می باشد (سوالات ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸) که نفوذ آرمانی رهبری تحولی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از اعتماد، تحسین، الگو و مدل بین رهبری و زیردستان نفوذ آرمانی رهبری تحولی است.
ب- انگیزش الهام بخش: این خرده مقیاس شامل ۹ سوال می باشد (سوالات ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷) که انگیزش الهام بخش رهبری تحولی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از این است که رهبر کارکنان را به تلاش و باور ترغیب می کند که زیردستان (کارکنان) به آینده و قابل دسترس بودن اهداف خوش بین انگیزش الهام بخش رهبری تحولی است.
ج- ترغیب ذهنی: این خرده مقیاس شامل ۸ سوال است (سوالات ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵) که ترغیب ذهنی رهبری تحولی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از تشویق زیردستان برای حل مشکلات و فنون مسئله نوآورانه را پیاده کردن توسط رهبران ترغیب ذهنی رهبری تحولی است.
د- ملاحظات فردی: این خرده مقیاس شامل ۱۱ سوال می باشد (سوالات ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶) که ملاحظات فردی رهبری تحولی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از مهارت های لازم و آموزش تعلیم زیردستان توسط رهبران ملاحظات فردی رهبری تحولی است.
۳-۷-۳ پرسشنامه تعهد سازمانی
برای اندازه گیری تعهد سازمانی از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر (۱۹۹۸) استفاده شد تعهد سازمانی که دارای ۳ بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری و دارای روایی و پایایی می باشد پرسشنامه تعهد سازمانی که حاوی ۲۴ سوال استاندارد می باشد که توسط پژوهشگران مشهور به نام های می یر و آلن طراحی شده است پرسشنامه تعهد سازمانی به ابعاد تعهد سازمانی اختصاص داده شده است. برای هر یک از ابعاد تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری در پرسشنامه ۸ سوال و در سه خرده مقیاس استفاده شده است مقیاس پاسخگویی هفت ارزشی لیکرت برای پاسخگویی محدود است حدود مقیاس از (کاملاً موافق، موافق، تاحدی موافق، بی نظر، تا حدی مخالف، مخالف، کاملاً مخالف) است.
ابعاد آن در زیر شرح داده شده است
الف- تعهد عاطفی: این خرده مقیاس شامل ۱۲ سوال می باشد (سوالات ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲) که تعهد عاطفی و تعهد سازمانی به سازمان را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از علاقه، احترام، تعیین هویت شدن و مشارکت در بخش تعهد سازمانی است.
ب- تعهد مستمر: این خرده مقیاس شامل ۶ سوال می باشد (سوالات ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸) که تعهد مستمر تعهد سازمانی را به سازمان نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از تمایل اعضاء اهمیت و ارزش نهادن رفتار شهروندی به سازمان است.
ج- تعهد هنجاری: این خرده مقیاس شامل ۶ سوال می باشد (سوالات ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴) که تعهد هنجاری و تعهد سازمان را به سازمان نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از نگرش و احساسات شهروندان مبنی بر ضرورت ماندن در سازمان است.
۳-۷-۴- پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی
پادساکف و همکارانش (۱۹۹۲) این پرسشنامه یک پرسشنامه استاندارد می باشد که توسط پادساکف و همکاران طراحی شده و در تحقیقات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین دارای روایی و پایایی قابل قبول می باشد این پرسشنامه دارای ۲۴ سوال است و در پنج خرده مقیاس استفاده شده است و در مقیاس پاسخگویی پنج ارزشی لیکرت برای پاسخگویی استفاده شده است از (کاملاً موافق، موافق، بی نظر، مخالف، کاملاً مخالف) است.
ابعاد آن در زیر شرح داده شده است
الف- جوانمردی: این خرده مقیاس شامل ۴ سوال می باشد (سوالات ۲، ۳، ۴، ۵) که جوانمردی رفتار شهروندی سازمانی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از آن است که شهروندان در سازمان نسبت به کارهای همدیگر و مشکلات همدیگر اعتراض نکنند و از کار یکدیگر شکایت و ابراز ناراحتی ندارند که توسط جوانمردی رفتار شهروندی سازمان است.
ب- رفتار یا فضیلت مدنی: این خرده مقیاس شامل ۴ سوال می باشد (سوالات ۵، ۶، ۷، ۸) که رفتار یا فضیلت مدنی رفتار شهروندی سازمانی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از مسئولیت های سازمان و مشارکت سازمانی رفتار یا فضیلت مدنی سازمان است.
ج- نوع دوستی: این خرده مقیاس شامل ۴ سوال می باشد (سوالات ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲) که نوع دوستی رفتار شهروندی سازمانی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از آن است که صمیمیت، همدلی، دلسوزی میان همکاران سازمانی نوع دوستی رفتار شهروندی سازمانی است.
د- بعد وظیفه شناسی (وجدان کاری) این خرده مقیاس شامل ۶ سوال می باشد (سوالات ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸) که بعد وظیفه شناسی (وجدان کاری) رفتار شهروندی سازمانی را نشان می دهد، کسب نمره بالا در این قسمت حاکی از تمایل اعضا که رفتارهای خاصی را انجام می دهند حتی در حالت بیماری و ناتوانی هم به کار ادامه می دهند که بعد وظیفه شناسی (وجدان کاری) رفتار شهروندی سازمانی است.
۳-۸- پایایی پرسشنامه
۳-۸-۱- پایایی پرسشنامه رهبری تحولی
در مطالعه مقدماتی تعداد ۵۰ نفر پرسشنامه های تهیه شده را بطور آزمایشی پر کردند بعد از بررسی نمونه های آزمایشی تکمیل شده، پایایی پرسشنامه رهبری تحولی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و ۸۷ /۰ گزارش شد.
۳-۸-۲- پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی
در مطالعه مقدماتی تعداد ۵۰ نفر پرسشنامه های تهیه شده را بطور آزمایشی پر کردند بعد از بررسی نمونه های آزمایشی تکمیل شده، پایایی پرسشنامه تعهد سازمانی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و ۸۴/۰ گزارش شد.
۳-۸-۳- پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی
در مطالعه مقدماتی تعداد ۵۰ نفر پرسشنامه های تهیه شده را بطور آزمایشی پر کردند بعد از بررسی نمونه های آزمایشی تکمیل شده، پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و ۸۹/۰ گزارش شد.
۳-۹- روایی پرسشنامه
۳-۹-۱- روایی پرسشنامه رهبری تحولی
بس و آولیو موضوع توسعه پرسشنامه رهبری تحولی و اعتبار یابی اولیه را بررسی کردند جامعه مورد مطالعه آنان عبارت بود از ۱۲۰ نمونه و ۵۰ % رهبری تحولی در مورد ۱- نفوذ آرمانی ۲- انگیزش الهام بخش ۳- ترغیب ذهنی ۴- ملاحظات فردی. در این تحقیق از روش آماری چزخش در تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج نشان داد این پرسشنامه اعتبار و روایی بالایی دارد شاقلی، ریحانه (۱۳۸۷) نیز نشان دادند که پرسشنامه رهبری تحولی از پایایی و ضریب روایی ملاک هم زمان بسیار بالایی برخوردار است.
۳-۹-۲- روایی پرسشنامه تعهد سازمانی
آلن و می یر موضوع توسعه پرسشنامه تعهد سازمانی را بررسی کردند جامعه مورد مطالعه آنان عبارت بود از ۳ بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری که در سه خرده مقیاس استفاده شد که رفتار شهروندان از ضریب این سه بعد در روایی بالاتری محسوب می شود.
۳-۹-۳- روایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی
دلاور (۱۳۹۱) ضرایب همسانی درونی رفتار شهروند سازمانی که از ۴ بعد ۱- جوانمردی ۲- بعد رفتار یا فضیلت مدنی ۳- بعد نوع دوستی ۴- بعد وظیفه شناسی (وجدان کاری) است را محاسبه و ۷۹/۰ گزارش شد.
۳-۱۰- روش جمع آوری داده ها
محقق برای جمع آوری اطلاعات بصورت میدانی ابتدا معرفی نامه هایی از دانشگاه برای سازمان ها و مدارس دریافت نموده ام و با مراجعه به سازمان ها ومدارس مورد نظر، درمحل رفتار سازمانی و مدیران مدارس حضور داشته و از آنها در انجام تحقیق کمک گرفته است محقق پس از ارائه پرسشنامه به آزمودنی ها، توضیحات لازم در خصوص نحوه تکمیل پرسشنامه را داده، پس به آنها وقت کافی داده تا بتوانند به سوالات جواب دهند و هر جایی که ابهامی برای آنها پیش می آمد محقق نسبت به رفع آنها اقدام می کرد پس از تکمیل و جمع آوری پرسشنامه ها، محقق پرسشنامه هایی را که تکمیل نشده و یا ناقص بودند را از پرسشنامه های تکمیل شده اجرا کرده و سپس به تجزیه و تحلیل ۲۰۰ پرسشنامه پرداخته است. و همچنین محقق برای جمع آوری اطلاعات بیشتر از روش کتابخانه ای نیز استفاده کرده است.
۳-۱۱ روش های آماری (تجزیه و تحلیل داده ها)
به منظور بررسی و مقایسه توصیفی داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، جداول) و آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط بین متغیرها، در راستای مقایسه بین مدیران مدارس از آزمون t، و روش های آماری آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف رگرسیون چند گانه گام به گام در نرم افزار spss و در سطح معناداری p<%5 استفاده شد.
۳-۱۲- مدل تحلیلی
متغیر مستقل
رفتار شهروندی سازمانی

احترام و تکریم

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 11:23:00 ب.ظ ]