مساحت (درصد)

 

مساحت (هکتار)

 

کلاس هدایت هیدرولیکی (متر بر روز)

 

 

 

۱۱/۵

 

۰۴/۹۶۵

 

۴ (۴۴/۱ > K > 48/0)

 

 

 

۳۷/۶۹

 

۴۹/۱۳۰۹۵

 

۵ (۳ > K > 44/1)

 

 

 

۳۵/۲۵

 

۱۷/۴۷۸۵

 

۶ (۶ > K > 3)

 

 

 

۱۷/۰

 

۹۱/۳۱

 

۷ (K > 6)

 

 

 

۰۰/۱۰۰

 

۶۱/۱۸۸۷۷

 

جمع

 

 

 

با مراجعه به شکل ۴-۲ مشخص می شود که در پراکنش گروه ­های مختلف هدایت هیدرولیکی، فراوانی کلاس ۴ (۴۴/۱ > K > 48/0) بیش­تر در نواحی ساحلی بوده و با فاصله گرفتن از ساحل کلاس­های ۵ (۳ > K > 44/1) و ۶ (۶ > K > 3) بیش­ترین فراوانی را به خود اختصاص داده­اند. پراکندگی کلاس ۵ تقریباً در کل محدوده مشاهده می­ شود و پراکندگی کلاس ۶ بیشتر در نواحی مرکزی محدوده است. کلاس ۷ (K > 6) که کم­ترین سهم را به خود اختصاص داده است تنها در ناحیه مرکزی در مجاورت رودخانه سیاهرود مشاهده شده است. در مجموع از شکل موصوف این نتیجه حاصل می­ شود که در نواحی ساحلی برای اجرای سیستم­های زهکشی زیرزمینی با توجه به کم­تر بودن هدایت هیدرولیکی باید تمهیدات بیشتری را در نظر گرفت.
دانلود پروژه
۴-۲- هدایت الکتریکی
پس از انجام مراحل مختلف میان­یابی که در فصل ۳ به آن پرداخته شد، خطوط هم هدایت الکتریکی (همEC) برای مقادیر مختلف هدایت الکتریکی، روی محدوده آبگیر اراضی در پروژه البرز ترسیم شد (شکل ۴-۳). با بهره گرفتن از این شکل و تبدیل خطوط به سطوح در محیط نرم­افزار ArcGIS نقشه مربوط به محدوده­های (سطح­های) با EC یکسان در محدوده آبگیر اراضی در پروژه البرز استخراج شد (شکل ۴-۴). گزارش مربوط به مقدار سطح­های مربوط به کلاس­های مختلف در جدول ۴-۲ ارائه شده است. با توجه به جدول، مشخص است که کلاس ۲ (۷۵۰ > EC > 250) با مساحتی در حدود ۱۲۳۴۲ هکتار (معادل با ۶۵ درصد) از کل مساحت اراضی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. بعد از کلاس ۲، به ترتیب کلاس­های ۳ (۲۰۰۰ > EC > 750)، ۴ (۳۰۰۰ > EC > 2000) و ۱ (۲۵۰ > EC) بیش­ترین مساحت­ها را در اختیار دارند.
با بررسی پراکندگی هدایت الکتریکی در محدوده آبگیر اراضی در پروژه البرز مشخص شد که روند افزایشی در این مشخصه از شرق در مجاورت رودخانه سیاهرود به سمت غرب در کنار رودخانه تالار وجود دارد. کمترین هدایت الکتریکی در مجاورت رودخانه سیاهرود در ناحیه مرکزی محدوده و بیشترین هدایت الکتریکی در ناحیه غربی محدوده وجود داشته است (شکل ۴-۴). با توجه به این مطلب که یکی از اهداف اصلی زهکشی رفع مشکل شوری می­باشد، اجرای سیستم­های زهکشی زیرزمینی در نواحی غربی محدوده آبگیر اراضی که در بالا به آن اشاره شد، اولویت بیشتری خواهد داشت.
جدول ۴-۲- مساحت مربوط به محدوده­های با هدایت الکتریکی یکسان

 

 

مساحت (درصد)

 

مساحت (هکتار)

 

کلاس EC

 

هدایت الکتریکی (میکروموس بر سانتی­متر)

 

 

 

۵۸/۲

 

۹۴/۴۸۶

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 03:33:00 ب.ظ ]