امکان سنجی پیوستن ایران ایر به ائتلاف های بین المللی هوایی- قسمت ۳۱ | ... | |
استار الیانس این ائتلاف به وسیلهی United Airlines, Air Canada, Lufthansa, SAS و Thai Airlines در ماه می ۱۹۹۷ تشکیل شد. قبل از سال ۲۰۰۰ ایرلاین هایی از برزیل، زلاند نو و استرالیا هم به این ائتلاف پیوستند. تا قبل از ورود South African Airways در سال ۲۰۰۶، این ائتلاف هیچ عضوی از قارهی اروپا نداشت.
وان ورد وان ورد هم یکی از سه ائتلاف بزرگ است که در سپتامبر ۱۹۹۸ به وسیلهی پنج ایرلاین American Airlines, Canadian Airlines, British Airways, Cathy Pacific و Qantas تشکیل شد.
اسکای تیم اسکای تیم آخرین ائتلاف بزرگ تشکیل شده است. Delta Airline, Aeromexico, Air France و Korean Airlines در ژوئن ۲۰۰۲ این ائتلاف را شکل دادند. بعد از پیوستن KLM و Northwest Airlines به این ائتلاف، در سال ۲۰۰۴، اسکای تیم توانست بعد از استار الیانس خود را به عنوان دومین ائتلاف برتر در دنیا معرفی کند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.
عضویت در IOSA دسترسی به سالن به رسمیت شناختن نخبگان با داشتن تیم حسابرسان خبره از شرکتهای هواپیمایی عضو، اینکه آیا شرایط عضویت به وسیلهی متقاضی برآورده شده است یا نه، بررسی میشود.”[۱۰۴]
۳-۹-۱-۱ فرایند پیوستن AIR INDIA به استار الیانس فرایند پیوستن Air India به استار الیانس میتواند بهترین مثال برای این بحث باشد.Air India اولین ایرلاینی است که تاکنون به یک ائتلاف دعوت شده است و سپس توسط همان ائتلاف عضویتش تعلیق شده است.
پیشنهاددهندهی ایجاد ائتلاف، استار الیانس است. این بدان معناست که: اهمیت بازار و مسیرهای هوایی شبهقارهی هند برای استار الیانس به حدی بالاست که آن ها حاضر میشوند خودشان به هند برای پیوستن به ائتلاف پیشنهاد دهند. در سال ۲۰۱۰، استار الیانس حتی تلاش خود برای قرار دادن فرودگاه ایندیرا گاندی[۱۰۶] به عنوان قطب پروازی را آغاز کرد. از سال ۲۰۰۷، Air India تلاش خود را برای رسیدن به دستورالعملهای مختلفی که برای عضویت توسط استار الیانس تعیین شده بود، آغاز کرد. تلاشهای آن ها شامل بهبود عملکرد در انجام پروازهای سر وقت و بالا بردن اطمینان از آن و بالا بردن کیفیت خدمات تا حداقل استاندارد میشد. با توجه به هزینههای بالای سوخت و وام، حکومت هند در آوریل ۲۰۰۹ ، ۳۲ بیلیون روپیه به آن ها کمک کرد. همچنین در طی یک فرایند سه ساله آن ها ۴/۱ بیلیون دلار امریکا را برای ساختن بیمارستان مجهز هزینه کردند. درآمدها در مقابل هزینههای انجامگرفته چشمگیر نبود به طوری که در آخرین سال مالی (قبل از اعلام تعلیق) هواپیمایی هند نزدیک به ۱٫۷۵ بیلیون دلار امریکا متضرر شد.
دلایل متعددی برای چرایی این موضوع بیان شده است؛ کیفیت پایین خدمات، اختلافات کارگری، عدم هماهنگ کردن سیستم های کامپیوتری با سایر اعضا، سو استفادهی حکومت از حقوق سفر، فساد، دخالت دولت، ، مدیریت ضعیف، نبود رسانههای اجتماعی، جنبهی سیاسی دادن به تصمیمات تجاری و بازاریابی بیاثر. مشاهده میشود که این دلایل صرفاً مربوط به مسائل اقتصادی و سطح تکنولوژی موجود در هند نمیشود.
از سویی دیگر با مطالعهی فرایند پیوستن ایرلاین ها به ائتلافهای بزرگ بینالمللی میتوان این نکته را هم متوجه شد که این ایرلاین ها ابتدا در سطح پایین تری با ایرلاین های دیگر همکاری میکنند یا باهم ادغام میشوند و با بهبود وضعیت خود برای پیوستن به یکی از این ائتلافها تلاش میکنند. در این فرایند هم ابتدا Air India و Indian Airlines باهم ادغامشده و بعد به دنبال ایجاد ائتلاف می روند. مطالعهی فرایند ائتلاف Air India با استار الیانس میتواند یک راهنمای مناسبی برای برآورد میزان هزینههای پیوستن به یکی از ائتلافهای بزرگ باشد. اگر هدف ما پیوستن به یکی از این سه ائتلاف بزرگ باشد، آنگاه این تجربه نشان میدهد که برای رسیدن به این هدف، زمان و هزینهی زیادی باید صرف بالا بردن کیفیت خدمات ایران ایر شود. پایین آوردن میزان تاخیر های پروازی، بالا بردن سطح سیستم های کامپیوتری، مجهز کردن سالنهای فرودگاهها، بالا بردن امنیت پروازی، ساختن هتل و بیمارستان مجهز در نزدیکی فرودگاهها فقط بخشی از این هزینهها هستند که رسیدن به آن ها یک برنامهریزی چندین ساله و میلیاردها دلار سرمایه را میطلبد.
۳-۹-۲ ائتلاف با یکی از ایرلاین های اطراف ایران شکل دادن ائتلاف استراتژیک با یکی از ایرلاین هایی که در همسایگی ایران هستند، میتواند بهترین ابزار برای بهبود وضعیت فعلی حملونقل هوایی در ایران باشد. این کار نسبت به پیوستن به یکی از سه ائتلاف بزرگ، کار راحت تری است و در ضمن میتواند تمرین مناسبی برای همکاری با یکی از سه ائتلاف بزرگ باشد.
۳-۹ -۳ ائتلاف با دیگر ایرلاین های داخلی با توجه به حضور ایرلاین های متعدد در داخل کشور میتوان یک جایگزین دیگر هم به مسئله اضافه کرد و آن این است که به ایرلاین های داخلی پیشنهاد دهیم که به جای رقابت باهم ( که عملاً رقابت در میزان گرفتن رانت است) به فکر شکل دادن ائتلاف باشند.
۳-۹-۴ نتیجه در نهایت، برای انتخاب جایگزینهای مناسب برای بالا بردن سطح خدمات پروازی در ایران، از چند مدیر در صنعت هوایی ایران و چند استاد دانشگاه میخواهیم که با در نظر گرفتن شرایط ایران و مطالبی که تاکنون گفته شد، به هر کدام از این راهکارها یک عدد از بین ۱ تا ۵ نسبت دهد( از کاملاً نامناسب تا عالی). بعد از آن با معدلگیری از این اعداد میتوان سه راهکار مناسب برای بررسی در فرایند ANP را انتخاب کرد.
۳-۱۰) معیارهای تصمیمگیری انتخاب شریک، تعیینکننده ترین قسمت در ایجاد ائتلاف است. به همین دلیل تدبیر، شناسایی و تشخیص معیارهای تأثیرگذار در انتخاب شریک مناسب، برای شکل دادن ائتلاف لازم است. معیارهایی که معرفی میشوند باید منعکسکنندهی ابزار و راهبردهایی باشند که ائتلافها به وسیلهی آن ها بتوانند در جهت بهبود جایگاه رقابتی خود تلاش کنند. همچنین این معیارها باید نشاندهندهی نیازمندیهای فردی و محیط عملیاتی ایرلاین ها باشند.
تشکیلات سازمانی[۱۱۰] استراتژی مالی[۱۱۱] خدمات[۱۱۲] در ادامه به بررسی این دسته از معیارها میپردازیم.
تشکیلات سازمانی این دسته شامل سه معیار زیر است.
ارتباط[۱۱۳] این معیار شامل تجربههای حاصل از همکاریهای قبلی و اعتماد بین ایرلاین و شریک ائتلاف، هست.
فرهنگ تعاونی[۱۱۴] چگونه یک ایرلاین میتواند هدف، رفتار و تعهد سرمایهگذاری[۱۱۵] خود را با تغییرات حاصل از سازگاری درون سازمانی ائتلاف، تطبیق دهد؟
توانایی یادگیری توانایی یک ایرلاین در یادگیری از ائتلاف در این معیار آورده شده است. این یادگیریها میتواند شامل مهارتهای فن آوری، نوآورانه و مدیریتی در صنعت حملونقل هوایی باشد.
استراتژی دستهی استراتژی شامل چهار معیار زیر است.
منابع این معیار به معنی میزان دسترسی ائتلاف به منابع خاص است.
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:08:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|