۲- ۱۰ضرورت آموزش مدام و دانش افزایی………………………………………………………………………………………………..۱۸
۲-۱۱آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………………………………………………..۱۸
۲-۱۲ویژگیهای دوره آموزشی معلمان………………………………………………………………………………………………………..۱۹
۲-۱۳اهمیت فراگیری مهارتهای تدریس…………………………………………………………………………………………………….۱۹
۲- ۱۴برنامه های آموزشی تربیت معلم……………………………………………………………………………………………………..۲۰
۲- ۱۵گرایش تحصیلی دبیری…………………………………………………………………………………………………………………….۲۱
۲- ۱۶آموزش تخصصی دوره­ تربیت دبیر ………………………………………………………………………………………………۲۱
۲- ۱۷دروس تربیتی دوره­ تربیت دبیر…………………………………………………………………………………………………….۲۱
۲-۱۸مبانی نظری مربوط به موضوع تحقیق ……………………………………………………………………………………………..۲۴
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱روش پژوهش ……………۳۵
۳-۲ جامعه آماری ونحوه انتخاب نمونه پژوهش ……………۳۵
۳-۳ ابزارجمع آوری داده ها ……………۳۵
۳-۴ روائی وپایائی………………………………………………………………………………………………………………………………………..۳۵
۳-۵روش تحلیل داده های آماری ……………………………………………………………………………………………………………..۳۶
فصل چهارم: گردآوری داده وتجزیه و تحلیل نتایج
مقدمه ……………۳۸
توصیف آماری نتایج بدست آمده ……………۳۹
۴-۲-۱بررسی آماری سوال اصلی پژوهش………………………………………………………………………………………………….۵۲
۴-۲-۲بررسی آماری سوال۵پژوهش…………………………………………………………………………………………………………..۵۳
۴-۲-۳بررسی آماری سوال۶پژوهش ……………۵۵
۴-۲-۴بررسی آماری سوال ۷پژوهش…………………………………………………………………………………………………………۵۷
فصل پنجم :بحث نتیجه گیری وپیشنهادات
بحث ونتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………۶۰
محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۱
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۱
منابع وماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….۷۶
فهرست منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………………۷۶
پیوستها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۷
فهرست جداول و نمودارها
جدول ونمودارمربوط به فراوانی جنسیت(۴-۱)……………………………………………………………………………………………………۳۹
جدول ونمودارمربوط به فراوانی میزان تحصیلات(۴-۲)………………………………………………………………………………………۴۰
جدول ونمودارمربوط به فراوانی سابقه تدریس(۳-۴)…………………………………………………………………………………………..۴۱
جدول ونمودارمربوط به فراوانی گرایش تحصیلی(۴-۴)……………………………………………………………………………………….۴۲
جدول ونمودارفراوانی دوره های ضمن خدمت عمومی تخصصی ومهارتهای تدریس(۴-۵)………………………………..۴۳
جدول ونمودارفراوانی صلاحیتهای حرفه ای(۴-۶)……………………………………………………………………………………………….۴۵
جدول ونمودارفراوانی صلاحیتهای حرفه ای(۴-۷)………………………………………………………………………………………………۴۷
جدول ونمودارفراوانی صلاحیتهای حرفه ای(۴-۸)………………………………………………………………………………………………۴۹
جدول فراوانی صلاحیتهای حرفه ای(۴-۹)………………………………………………………………………………………………………….۵۱
جدول آمارتوصیفی(۴-۱۰)……………………………………………………………………………………………………………………………………۵۲
جدول تفاوقی میزان تفاوت صلاحیت حرفه ای دبیران زن ومرد(۴-۱۲)…………………………………………………………….۵۳
نمودارمیزان تفاوت صلاحیت حرفه ای دبیران زن ومرد(۴-۶)…………………………………………………………………………….۵۴
جدول آزمون استقلال(۴-۳)…………………………………………………………………………………………………………………………………۵۴
جدول توافقی صلاحیت حرفه ای دبیران مدارس دولتی وغیردولتی(۴-۱۴)………………………………………………………۵۶
جدول آزمون استقلال(۴-۱۵)………………………………………………………………………………………………………………………………۵۶
نمودارصلاحیت حرفه ای دبیران مدارس دولتی وغیردولتی(۴-۷)………………………………………………………………………۵۷
جدول توافقی فراوانی موردانتظار(۴-۱۵)……………………………………………………………………………………………………………..۵۷
جدول آزمون استقلال(۴-۶)…………………………………………………………………………………………………………………………………۵۷
جدول( الف-۱)مجموعه علوم تربیتی …………………………………………………………………………………………………………………..۲۲
جدول(الف-۲)پیشینه تحقیقات انجام شده…………………………………………………………………………………………………………..۳۱
جدول(الف-۲)درصدفراوانی مشاهده شده برحسب پاسخ به سوالات(الف-۲)………………………………………………………۷۴
فصل اول
کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه
قوام و پایداری هر حرفه­ای به عوامل متنوعی بستگی دارد. این عوامل، خود متأثر از شرایط و عوامل تاریخی جامعه است. یکی از عوامل مهمی که نقش حیاتی در شایستگی و بایستگی حرفه­ها دارد صلاحیت حرفه ای است. ( قراملکی ، ۱۳۸۴، ص ۳۰)
هرچند به نظر می­رسد این مفهوم پدیده ای نسبتاً نو و محدود به حرفه هایی چون پزشکی و مانند آن باشد،اما به لحاظ تاریخی همه حرفه هایی که از پایداری و اقبال برخوردار بوده اند دارای مجموعه ­ای ـ چه مدون، چه ضمنی ـ از اصول کاری و صلاحیت حرفه ای بوده اند. (قراملکی، ۱۳۸۴، ص۱۴۸).

صلاحیت حرفه­ای[۱]، از دو منظر موجب قوام هر حرفه می شود. از منظر درون حرفه­ای (حرفه مندان) و از دیدگاه برونی (جامعه). این امر را می توان به شکل عینی در رشته پزشکی مشاهده کرد. آنها در میان خود به اصول و قواعدی اخلاقی پایبندند و به همین جهت روابط میان خود را قوام و هویت می­بخشند از دیدگاه اجتماعی نیز مردم خود را با جامعه پزشکی در چهارچوب برخی اصول و ملاحظات اخلاقی شکل می­ دهند مجموعه همین دیدگاه ­های درونی و بیرونی در نهایت هویت حرفه­ای حرفه­ها را بوجود می­آورد. باتوجه به جایگاه ارزشمند صلاحیت حرفه­ای در بین معلمان می توان براستی خوشنود بود که درمقایسه با سایرحرفه­ها انحرافی در میان اعضای این جامعه که به آنها و اجتماع آسیب رساند وجود ندارد و یا بسیار بعید است. جای خوشبختی است که جامعه معلمان ایران نیز به اهمیت صلاحیت حرفه­ای خود پی برده و در طول چند سال اخیر با برگزاری همایشها و کلاس­های بازآموزی و ضمن خدمت و متونی را برای آشنایی با این حرفه­مندان ارائه داده است.(ملکی، ۱۳۸۷،ص ۴۵)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ازآنجاکه مشخصات ورفتارمعلمان درهراجتماعی،توجه عموم مردم رابه خودجلب می کندلذاشایسته است که معلمین ازبین افرادی انتخاب شوندکه علاقه وافری به این شغل داشته باشند.گروه وسیعی ازمعلمان جهان،تعلیک وتربیت رامعادل بافراگرفتن مقداری معلومات واطلاعات می دانند،وگمان می کنندکه هدف تعلیم وتربیت آن است که دانش آموزان براین اطلاعات تسلط یابنددرنتیجه معلمان آینده می کوشند،که دانشهای موردنیازوروش تدریس آنهارابه دانش آموزان بیاموزند.معلمان بایدهدفهای آموزش وپرورش رابه خوبی درک کنند.پی ببرندکه چگونه بایدبرنامه درسی راترتیب دهندتابه هدفهای موردنظربرسند.معلمان بایدبدانندکه چگونه درسهای خودراعرضه کنندتارغبت خودرابرانگیزند.همچنین معلمان بایدآگاه باشندکه مدرسه خوراجتماعی کامل است،ودرآن امکانات شایان توجهی وجودداردتادانش آموزان رابه قبول مسولیت ترغیب نماید.(دادور،۱۳۸۰،ص۲۵)
‌۱-۲ بیان مساله :
منابع انسانی، نقش مهمی در پیشبرد امور و تحقق اهداف سازمان دارد در واقع یکی ازموثرترین ارکان تحولات اساسی جامعه محسوب می شود. بنابراین، تجهیز او به تعهد، تخصص و به روز نگه داشتن آنها از مهمترین وظائف سازمان است. (هومن، ۱۳۷۴،ص۱۲)
آموزش وپرورش، به عنوان یکی از نهادهای اصلی هر جامعه با کارکردهای مهمی چون اجتماعی کردن دانش آموزان، ایجاد و تقویت مهارت­ های لازم برای زندگی گروهی، بیش از هر سازمان دیگر به منابع انسانی صاحب صلاحیت نیاز دارد. زیرا در شرایط کنونی این باور تایید شده است که توفیق یا شکست برنامه­ها و فعالیت­های آموزش و پرورشی هر کشوری، به معلمان آن بستگی دارد به عبارت دیگر، مهمترین وسیله رسیدن جامعه به غایات و هدف­های آموزش و پرورش دانا و توانا است. (ملکی، ۱۳۸۷، ص ۱۲۰)
در خصوص بکارگیری منابع انسانی کارآمد درآموزش و پرورش، طی چند دهه گذشته کشورهای جهان رویکردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته­ اند. در این مورد کشورهای توسعه یافته تلاش­ هایی برای تدوین مجموعه­ی از شرایط انتخاب معلمان کرده اند. از جمله اسکالک[۲] تحقیقات گسترده­ای در زمینه گزینش معلمان انجام داده و در نهایت داشتن تجربه کار آموزشی، تسلط بر مهارت­ های تدریس و موضوع درس، داشتن هوش و توانایی­های آکادمیک و توانایی تعامل با دانش آموزان را برای انتخاب معلم مورد توجه قرارداده است. (عمادزاده ،هاشمیان ،۱۳۸۷ص ۱۲۵)
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
در تامین منابع انسانی برای آموزش و پرورش، معمولاً دو جنبه کمی و کیفی بطور همزمان در نظر گرفته می شود.
صرفنظر از اهمیت جنبه کمی و تأکید جدی بر تربیت منابع انسانی به اندازه کافی برای همه بخش­های آموزش و پرورش، کیفیت منابع انسانی یکی از شرایط ارتقاء کیفی آموزش وپرورش می باشد.
درکیفیت کارمعلم، عوامل بسیاری دخالت دارند. میزان تحصیلات، آموزش­های لازم برای تعلیم، علاقه و انگیزه تدریس، تعهد و مسئولیت در آموزش، میزان تجربه و نهایتاً میزان حقوق و دستمزد دریافتی. ( علیان ،۱۳۷۸،ص ۴۵)

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:08:00 ب.ظ ]