دستیابی به ‌هدف‌های‌ علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود، مگر زمانی که با روش شناسی[۲]درست صورت پذیرد.به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می‌یابد نه موضوع تحقیق.

 

در این فصل به توضیح ‌در مورد روش شناسی تحقیق، روش جمع‌ آوری اطلاعات، جامعه آماری و روش آزمون آماری برای سنجش فرضیه‌ها می پردازیم.

 

۳-۲) تعریف پژوهش

 

در مباحث علمی، غالباً مفاهیم پژوهش و روش علمی به صورت مترادف به کار برده می‌شوند.هرچند بین این دو واژه وجوه مشترک معنایی وجود دارد، ولی تفکیک آن ها موجب تشخیص اختلاف بین آن ها خواهد شد. پژوهش، روندی رسمی تر، منظم تر و قوی تر از روش علمی است.پژوهش مجموعه فعالیت‌های منظمی است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم اندک به علم بیشتر است.معمولاً پژوهش منجر به نوعی ثبت مراحل و گزارش نتایج و دستاوردها می شود.پژوهش به طور کلی بر کشف اصول عمومی ‌و کلیت ها تأکید دارد و ویژگی های کلی مجموعه مورد بررسی را به دست می‌دهد. پژوهش، جستجوی ماهرانه، منظم و دقیق در پدیده ها است(دلاور،۱۳۷۱).

 

پژوهش علمی را می توان چنین تعریف کرد، “فرآیندی که به کمک آن می توان روابط پنهان در پس یک پدیده را که مغشوش به نظر می‌رسند، کشف نمود”. در روش علمی ابتدا مدل ها یا نظریه هایی که به نظر می‌رسد ماهیت پدیده را تبیین می‌کنند، قبول می شود، سپس نتیجه های منطقی از مدل پذیرفته شده استخراج و آن ها را با توجه به نتایج یافته های واقعی می سنجند، مدل تعریف می شود و جستجو به منظور یافتن تبیین بهتر برای پدیده ادامه می‌یابد. ویژگی های فرایند کسب آگاهی به اندازه زمینه‌های پژوهش متفاوتند(آذر و مؤمنی، ۱۳۸۹).

 

۳-۳) فرضیه سازی و ملاک های انتخاب فرضیه

 

فرضیه سازی فرآیندی است که طی آن پژوهش گر، رابطه ی احتمالی بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل خود را پیش‌بینی می‌کند. پژوهش گر در این مرحله ‌بر اساس تئوری یا تئوری های انتخاب شده در چارچوب نظری پژوهش به شیوه های قیاسی، فرضیه سازی را انجام می‌دهد و بر اساس فرضیه های پژوهش به طراحی مدل تحلیلی می پردازد(ساعی، ۱۳۸۱).

 

ساعی معتقد است که یک فرضیه ی خوب باید دارای ملاک های زیر باشد:

 

۱-فرضیه‌ها باید با نظریه های انتخاب شده مرتبط باشند.

 

۲-فرضیه‌ها باید دقیق، مشخص و جزئی باشند؛ یعنی، فرضیه‌ها نباید دارای مفاهیمی باشند که آزمون پذیر نباشند.

 

۳-فرضیه‌ها باید دارای مرجع تجربی باشند؛ یعنی نباید از مفاهیم انتزاعی غیرقابل اندازه گیری در فرضیه استفاده شود.

 

۴-فرضیه‌ها باید قابلیت پذیرفتن گزاره های مخالف را که از لحاظ نظری قابل بازبینی اند، داشته باشند(همان مآخذ، ۱۳۸۱).

 

۳-۴) فرضیه های پژوهش

 

فرضیه اصلی:

 

فرضیه اول:فرار مالیاتی بر بدهی شرکت تاثیرمعنی‌داری دارد.

 

فرضیه های فرعی:

 

فرضیه دوم : ترکیب اعضای غیر موظف هیئت مدیره یک شرکت بر بدهی شرکت تاثیرمعنی‌داری دارد.

 

فرضیه سوم :در شرکت هایی که ترکیب اعضای غیر موظف هیئت مدیره در هیئت شان بیشتر است فرار مالیاتی بر بدهی شرکت تاثیر معنی‌داری دارد.

 

۳-۵) نحوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق

 

اولین گام برای آزمون فرضیه ­های پژوهش، ارائه­ تعریف دقیق و مناسبی از متغیرهایی است که امکان اندازه ­گیری خصوصیات مورد توجه در این پژوهش را میسر می­سازد. متغیر یک مفهوم است که می ­تواند مشاهده یا اندازه ­گیری شود. این اندازه ­گیری ممکن است به صورت کمییا کیفی انجام شود. متغیر کمی به متغیری گفته می­ شود که از نظر کمی تغییر می­ کند و تفاوت­های ناشی از این تغییرات با استفاده عدد ثبت می­شوند. به بیان دیگر، متغیرهای کمی متغیرهایی هستند که انسان می ­تواند برای آن ها واحد و مبدأ اندازه ­گیری تعیین کند. متغیر کیفی به متغیری اطلاق می­شود که تفاوت ناشی از تغییرات آن کیفی است و برای ثبت آن ممکن است از روش­های دیگری غیر از عدد استفاده شود. به بیان دیگر، متغیر کیفی، متغیری است که محقق توانایی اندازه ­گیری آن را ندارد و ویژگی آن را نمی­تواند به صورت مستقیم به وسیله­ ارقام ریاضی نشان دهد. برای ثبت مشاهده­ها یا اندازه ­گیری­هایی که از این متغیر می­ شود، از حروف الفبا یا کد استفاده می­ شود ( علی دلاور، ۱۳۸۴).

 

علاوه بر این، متغیرها بر اساس نقشی که در تحقیق بر عهده دارند، به دو دسته مستقل و وابسته تقسیم می­شوند. متغیر مستقل به متغیری گفته می­ شود که از طریق آن، متغیر وابسته تبیین یا پیش ­بینی می­ شود. در واقع این متغیر توسط پژوهشگر اندازه ­گیری، دستکارییا انتخاب می­ شود. متغیر وابسته، متغیری است که مشاهده یا اندازه ­گیری می­ شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن معلوم و برآورد شود.

 

۳-۵-۱) متغیر های وابسته

 

متغیر وابسته در این پژوهش، بدهی شرکت (DEBT) است .که از لگاریتم طبیعی بدهی های شرکت استفاده می‌کنیم.

 

۳-۵-۲) متغیر مستقل

 

فرار مالیاتی شرکت(TAG): برایاندازه گیری فرار مالیاتی شرکتاز نرخ مؤثر مالیاتی (ETR)استفاده می‌کنیم.در این پژوهش به پیروی از دیرینگ و همکاران(۲۰۰۸)، این گونه از نرخ مؤثر مالیاتی (ETR)استفاده می‌کنیم.( هانلون و هتزمن،۲۰۱۰).

 

که در رابطه فوق Total Tax Expence کل هزینه مالیات شرکت در سال مذبور وPre TaxIncome بیانگر سود قبل از مالیات شرکت می‌باشد.

 

تعداد اعضای غیرموظف هیئت مدیره(outBider): عبارت است از نسبت تعداد اعضای غیرموظف

 

Dering (2008)

 

Hanllon&Hetezmen(2010)

 

هیئت مدیره به کل اعضای آن.

 

متغیر کنترلی:

 

درآمد عملیاتی (OI ):از صورت سود و زیان استخراج می شود. شرکتی با درآمد بالاتر ممکن است ترجیح دهد از یک درجه بالاتر یا پایین تر اهرم عمل کند. (بایون ۲۰۰۸) . درجه پایین تر اهرم از درآمدهای متراکم بالاتر که به طور خودکار کاهش دهنده اهرم هستند یا از اهرم محدود کننده شرکت برای حفاظت از امتیازی که مسئول تولید این درآمدهای بالا است ناشی می شود ، در حالی که اهرم یک درجه بالاتر ممکن است توانایی شرکت برای پرداخت بدهی از جریان نقدی درآمدهایش را منعکس کند (بایون ۲۰۰۸).

 

    1. -Cho ↑

 

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1401-09-20] [ 01:01:00 ب.ظ ]