دمبو(۱۹۹۴)درباره این که چرا در سال های اخیر ازمون های عملکردی گسترش یافته اند و از شهرت آزمون های عینی کاسته شده است،دلایل زیر را ذکر کرده است:
۱-نظریه های شناختی یادگیری بر آموزش تاثیر گذاشته اند و لذا مهارت های فکری پیچیده مورد تاکید قرار گرفته اند.در گذشته نظریه های یادگیری رفتاری افکار معلمان را نسبت به آموزش تحت تاثیر قرار می دادند،و از آن جا که در نظریه های رفتاری اعتقاد بر این است که یادگیری در مراحل کوچک انجام می شود،لذا نظام ارزشیابی گذشته بر آزمون های عینی که دانش های اساسی خرد را می سنجند مبتنی بود.
۲- نظریه های شناختی جدید همچنین بر جنبه های فکری و خودنظم دهی یادگیرنده تاکید می کنند.لذا امروزه توجه بیشتر معطوف به این است که چگونه یادگیرندگان دانش را تفسیر می کنند و به کار می گیرند تا مسائل پیچیده را حل کنند.این گونه مهارت ها با آزمون های عینی ،مثلا آزمون های چندگزینه ای ،قابل سنجش نیستند.
۳-پژوهشهای تازه نشان می دهند که یادگیری و انگیزش برهم تاثیر چشم گیری دارند؛یادگیرنده ممکن است دانش زیادی داشته باشد،اما نخواهد از آن استفاده کند.بنابراین،پژوهشگران براین باورند که در زمینه نوشتن باید یادگیرندگان را وادار کرد تا نسبت به کار خود بیاندیشند و آن را ارزشیابی نمایند(ارزشیابی شخصی).این کار به آنان کمک خواهد کرد تا معیارهای سطح بالایی برای خود برگزینند.(سیف،۱۳۸۷)
تعریف آزمون عملکردی
بنا به تعریف،آزمون های عملکردی با مهارت سروکار دارند-مهارت در استفاده از فرایندها و شیوه های اجرایی،و نیز مهارت در تولید فراورده ها (گرانلاند،۱۹۸۸).برای مثال،دروس علوم با مهارت های آزمایشگاهی،دروس ریاضی با مهارت های حل مساله،دروس فارسی و زبان های خارجی با مهارت های برقرار کردن ارتباط،و دروس علوم اجتماعی با مهارت هایی چون استفاده از نقشه و نمودار سروکار دارند.اینها نمونه هایی از مهارت در استفاده از فرایندها و شیوه های اجرایی هستند.علاوه بر این ها،مهارت در تولید فراورده ها در دروس هنر و موسیقی،آموزش صنعتی و تجاری،آموزش کشاورزی،تربیت بدنی و مانند این ها از هدف های مهم آموزش و یادگیری به حساب می آیند.بنابراین،آزمون های عملکردی وسایلی هستند که به عنوان مکمل آزمون های کتبی می توانند معلمان را در بهتر سنجیدن میزان توفیق یادگیرندگان در رسیدن به هدف های متنوع تحصیلی یاری دهند.ساکس(۱۹۹۷)در رابطه با این آزمون ها می گوید”آزمون های عملکردی از آزمون شونده می خواهند تا به انجام نوعی رفتار اقدام کندنه این که صرفا سوالهایی را جواب دهد”.لین و گرانلاند(۲۰۰۰)آزمون عملکردی را به عنوان تکالیفی که از دانش آموزان می خواهند تا مسائلی را که در خارج از محدوده کلاسی با اهمیت هستند حل کنند یا به گونه هایی عمل نمایندکه به خودی خود دارای اهمیت اند.(سیف،۱۳۸۷)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
به طور کلی هدف های آموزش و یادگیری را میتوان به دو بخش زیر تقسیم کرد: (۱)هدف هایی که به دانستن درباره امور مربوط می شوند(مثلا این که میکروسکوپ برای مطالعه جانداران کوچکی که با چشم غیرمسلح دیده نمی شوندبه کار می رود)(۲)هدف هایی که به دانستن نحوه انجام دادن عمل یا کاری مربوط می شوند(مثلا کارکردن با میکروسکوپ).آن دسته از وسایل اندازه گیری که می کوشند تا بسنجند که چگونه کسی می تواند کاری را انجام دهد غالبا آزمون های عملکردی نام دارند و آن دسته از وسایل اندازه گیری که می کوشند تا دامنه و صحت دانش شخص را بسنجند معمولا آزمون های کتبی نامیده می شوند(بایلر[۲۷]و اسنومن[۲۸]،۱۹۹۳).
فرایند در مقایسه با فراورده:
آزمون های عملکردی با فرایند یا شیوه اجرا ،فراورده و یا ترکیبی از این دو سروکار دارند.ماهیت عملکرد مورد سنجش مشخص می سازد که تاکید بر چه قسمتی باید باشد.بعضی از عملکردها به محصولات یا فراورده های ملموس و عینی نمی انجامد،مانند کار با وسایل آزمایشگاهی،سخنرانی کردن،نواختن آلات موسیقی،انجام فعالیت های ورزشی نظیر شناکردن یا پرتاب توپ.این گونه فعالیت ها را باید ضمن انجام دادن سنجش کنیم و لذا با شیوه اجرا سروکار داریم.
در بعضی زمینه های عملکردی دیگر،محصول یا فراورده مورد تاکید است و توجه چندانی به فرایند یا شیوه اجرا نمی شود.در ارزشیابی از مقاله تحقیقی،داستان،انشا،شعرو نقاشی دانش آموزان و دانشجویان بیشتر فراورده مورد توجه و ارزشیابی قرار می گیرد.در این مثال ها و مثالهای نظیر آن ها با روش ها و فرایندهای مختلفی می توان به نتیجه واحدی دست یافت و لذا آنچه تولید می شود بیشتر اهمیت دارد تا فرایند تولید آن . برای نمونه،معلم معمولا به شعری که یادگیرنده سروده است بیشتر علاقه مند است تا به فرایند یا جریان سرودن آن شعر.
فراورده چیزی است که یادگیرنده تولید می کندو فرایند جریانی است که او مورد استفاده قرار می دهد تا به فراورده دست یابد.در بسیاری از موارد، هم فرایند و هم فراورده هر دو به عنوان جنبه های مهم عملکرد سنجش می شوند.برای مثال،مهارت در عیب یابی و تعمیر یک تلویزیون یا اتومبیل شامل استفاده از یک شیوه اجرا(به جای کوشش و خطا)و تولید یک تلویزیون یا اتومبیل سالم(تعمیر شده)است.معمولا در آغاز دوره یادگیری بیشتر شیوه اجرا یا فرایند کار مورد تاکید قرار می گیرد،و در مراحل پیشرفته تر یادگیری بر فراورده یا محصول کار تاکید می شود .برای مثال،در سنجش مهارت ماشین نویسی(تایپ کردن)در آغاز دوره آموزش،درست لمس کردن دکمه ها ارزشیابی می شود،اما در مراحل پیشرفته تر آموزش تمیزی،درستی و سرعت کار تولیدی مورد ارزشیابی قرار می گیرد.بنابراین،آنجا که هم شیوه اجرا یعنی فرایند کارو هم فراورده یا محصول کار مورد ارزشیابی قرار می گیرند،میزان تاکیدی که به هر قسمت اختصاص می یابد هم به مهارت مورد سنجش و هم به زمان سنجش در طول دوره آموزش وابسته است.(سیف،۱۳۸۷)
انواع آزمون های عملکردی
چنان که قبلا اشاره کردیم،به آزمون های عملکردی آزمون های واقعی یا اصیل نیز گفته می شود.صاحب نظران،بر اساس پژوهش هایی که درباره سنجش عملکرد انجام داده اند،ویژگی های آن ها را در چهار دسته زیر خلاصه کرده اند(نیکتو۲۰۰۱).
۱٫تاکید بر کاربست،یعنی سنجش این که آیا دانش آموز علاوه بر دانستن دانَش، می تواند آن را به کار بندد.
۲٫تاکید بر سنجش مستقیم،یعنی سنجش هدف آموزشی به صورت مستقیم به عوض غیرمستقیم.
۳٫استفاده از مسائل واقعی،یعنی استفاده از مسائل و موقعیت هایی که در زندگی واقعی یافت می شوند یا شبیه به آن ها هستند.
۴٫ترغیب و تشویق تفکر باز،یعنی هدایت دانش آموزان به پیدا کردن راه حلهای مختلف برای مسائل و تشویق آنان به درگیر شدن با مسائل به طور گروهی و کارکردن بر روی آن ها برای مدتی طولانی(روزها،هفته ها،ماه ها).
آزمون های عملکردی یا آزمون های واقعی بسیار متنوع اند.ما در اینجا چهار نوع مهم آن ها را که گرانلاند(۱۹۸۸)معرفی کرده است توضیح می دهیم .
۱٫آزمون کتبی عملکردی
۲٫آزمون شناسایی
۳٫انجام عملکرد در موقعیت های شبیه سازی شده
۴٫نمونه کار
در این تقسیم بندی،آزمون نوع اول،یعنی آزمون کتبی عملکردی،بیشترین فاصله را از عملکرد در زندگی واقعی دارد،ولی آخرین نوع آزمون،یعنی نمونه کار،کمترین فاصله را از عملکرد در زندگی واقعی دارد.روش های چهارگانه بالا را هم می توان جداگانه به کار بست و هم با یکدیگر مورد استفاده قرار داد. در بعضی موارد تنها یک روش کفایت می کند،اما در بیشتر مواقع کاربرد ترکیب دو یا چند روش ضروری است .ما در زیر هر یک از آن ها را توضیح می دهیم .
آزمون کتبی عملکردی:
هر چند آزمون های کتبی یا مدادوکاغذی برای اندازه گیری بازده های یادگیری هدف های حوزه شناختی مناسب ترند با این حال در سنجش عملکرد استفاده از آزمون های کتبی نیز مفید است.اما باید دقت کرد که بین آزمون های کتبی مورداستفاده برای سنجش حوزه ی شناختی و آزمون های کتبی مورد استفاده برای سنجش عملکرد تفاوت وجود دارد.تفاوت عمده ی بین آزمون کتبی عملکردی و آزمون های کتبی این است که در آزمون کتبی عملکردی عمدتا بر کاربست دانش و مهارت در موقعیت های عملی یا شبیه سازی شده با موقعیت های عملی تاکید می شود.در این گونه آزمون های عملکردی یا بازده های پایانی یادگیری سنجش می شوند یا مراحل میانی عملکردی که برای رسیدن به بازده های مطلوب پایانی ضروری هستند،مانند استفاده درست از ابزارها و دستگاه ها. به عنوان نمونه هایی از سوال های آزمون کتبی عملکردی که در هر یک از آن ها بازده مهم یادگیری سنجش می شودبه موارد زیر توجه کنید.
دانشجوی درس اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی در توانایی های زیر سنجش می شود:
ساختن یک جدول مشخصات درس برای یک واحد آموزشی
ساختن تعدادی سوال آزمون متناسب با جدول مشخصات
ساختن یک فهرست وارسی برای ارزشیابی از یک آزمون پیشرفت تحصیلی(گرانلاند۱۹۸۸)
همچنین از دانش آموزان و دانشجویان می توان خواست تا یک نقشه آب و هوایی ،یک نمودار ستونی،طرح یک مدار برقی،طرح یک لباس،یک داستان کوتاه،یا نقشه ی یک آزمایش علمی را بسازند.در این مثال ها ،محصول یادگیری که به صورت کتبی ارائه می شود،هم نتیجه ی دانش فرد است و هم نتیجه ی مهارت او،ویک مقیاس عملکردی به دست می دهد که به خودی خود ارزشمند است و بر خلاف آزمون های غیر عملکردی،به عنوان وسیله ای برای قضاوت درباره ی یک صفت یا توانایی روانی غیر قابل مشاهده به کار نمی رود.علاوه بر موارد بالا که در آن ها محصول پایانی یا نهایی یادگیری سنجش می شوند،در بعضی مواقع می توان از آزمون های کتبی عملکردی برای سنجش مهارت ها یا فعالیت های واسطه ای نیزسود جست.برای مثال پیش از استفاده از یک دستگاه و یا ابزار خاص،مانند ریزسنج،ممکن است ضروری باشد که یادگیرندگان از روی عکس های مقیاس موقعیت های مختلف را مطالعه کنند.اگرچه توانایی خواندن مقیاس شرط کافی برای سنجش دقیق نیست اما یک شرط لازم است.در این جا آزمون کتبی برای آزمودن یادگیرندگان به صورت گروهی روش مناسبی است.علاوه بر این،آنجا که عملکرد پیچیده و دستگاه خیلی گران قیمت است نشان دادن شایستگی انجام عمل در موقعیت های آزمون کتبی از حوادثی که ممکن است دستگاه را ناقص کندجلوگیری به عمل می آورد.همچنین از آزمون های کتبی در علوم بهداشت و پزشکی نیز می توان سود جست.مثلا مهارت تشخیص و تجویز را در رابطه با بیماران فرضی می توان در دانشجویان پزشکی سنجش کرد تا اطمینان حاصل شود که بعدها در برخورد با بیماران واقعی با اشکال روبرو نمی شوند.کوتاه سخن این که آزمون عملکردی کتبی را می توان به عنوان وسیله ی سنجش اطلاعات مقدماتی فرد درباره ی کاری که انجام خواهد داد به کار بست.مثلا اطلاعات فرد از ساختار ابزاری که مورد استفاده قرار خواهد داد پیش از ان که عملا شروع به کار کردن با دستگاه بکند اندازه گیری می شود.این نوع اطلاعات به صورت کتبی و در صورت لزوم به صورت گروهی قابل سنجش است.(سیف،۱۳۸۷)
آزمون شناسایی:
منظور از آزمون شناسایی روشی است برای سنجش توانایی یادگیرنده در تشخیص ویژگی ها،محاسن،معایب و موارد استفاده ی امور مختلف.
آزمون های شناسایی انواع کاربردهای مختلفی دارند.بعضی وقت ها می توان از یادگیرنده خواست تا یک ابزار یا دستگاه را شناسایی نماید یا کار آن را توصیف کند.در موقعیت های دیگر می توان یادگیرنده را با مشکلی مواجه ساخت مانند یک اتصالی در یک دستگاه برقی،و از او خواست تا ابزارها ،وسایل،وشیوه های عملی رفع مشکل را شناسایی کند.مورد پیچیده تری از این نوع آزمون گوش دادن به یک دستگاه معیوب ،مثلا موتور یک اتوموبیل،و بعد از روی صدا شناسایی کردن علت یا علت های اشکال دستگاه است.آزمون های شناسایی هم در آموزش صنعتی کاربرد دارند ،هم در علوم زیستی،و هم در سایر رشته های علمی.برای نمونه،از دانش آموزان و دانشجویان درس زیست شناسی می توان خواست تا نمونه های جانوران مختلفی را که در اتاق آزمایش یا کلاس درس چیده شده اندشناسایی کنند،یا از دانش آموزان و دانشجویان درس شیمی می توان خواست تا وسایل و مراحل انجام یک آزمایش شیمیایی را مشخص کنند.همچنین تشخیص تلفظ درست یک کلمه ی خارجی در درس زبان خارجی و تشخیص روش درست حل یک مساله در درس ریاضی نیز مشمول آزمون های شناسایی هستند.علاوه بر این ها ،شناسایی بهترین شیوه های عملی در درس های هنر،موسیقی،تربیت بدنی،و فعالیت های حرفه ای مانند کشاورزی ،نجاری،مکانیکی و غیره ضروری هستند.از آزمون های شناسایی به عنوان وسایل سنجش غیر مستقیم عملکرد نیز می توان استفاده کرد.برای مثال انتظار می رود که یک لوله کش ماهر از یک لوله کش تازه کار اطلاعات بیشتری در رابطه با ابزارها و وسایل لوله کشی داشته باشد.بنابراین می توان از یک آزمون شناسایی برای سرلد کردن گروه بزرگی از داوطلبان این شغل استفاده کردو در مرحله اول انتخاب افراد ناوارد به کار لوله کشی را کنار گذاشت تا این که در مرحله بعد انتخاب ماهرترین افراد به وسیله آزمون های مستقیم سنجش عملکرد سهل تر گردد.گرالاند(۱۹۸۸)در رابطه با بهره گرفتن از آزمون های شناسایی گفته است،معمول تر ان است که از آزمون های شناسایی به عنوان یک تدبیر آموزشی برای آماده کردن دانش آموزان و دانشجویان در اجرای عمل در موقعیت های واقعی یا شبیه سازی شده استفاده شود.(سیف،۱۳۸۷)
انجام عملکرد در موقعیت های شبیه سازی شده:
در آزمون شبیه سازی یا انجام عملکرد در موقعیت های شبیه سازی شده از یادگیرنده خواسته می شود تا در یک موقعیت شبیه سازی شده یا مصنوعی یا خیالی همان اعمالی را انجام دهد که در موقعیت های واقعی ضروری هستند.برای نمونه ،در تربیت بدنی،ضربه زدن به یک توپ خیالی،مشت بازی کردن به طور خیالی،یا انجام حرکات مختلف در شنا در بیرون از آب نمونه هایی از عملکرد در موقعیت های شبیه سازی شده هستند.در دروس علوم و حرفه و فن کار در آزمایشگاه یا در کارگاه به صورت عملکرد در شغل واقعی شبیه سازی شده است؛اما در بعضی موارد،دستگاه ها و وسایل بخصوصی برای آموزش و آزمودن از راه انجام عملکرد شبیه سازی شده فراهم می ایند.مثلا در آموزش رانندگی پیش از ان که یادگیرنده را عهده دار راندن یک اتوموبیل واقعی بکنند او را در یک اتوموبیل که مانند اتوموبیل های واقعی شبیه سازی شده است و همه ی دستگاه های رانندگی از جمله فرمان،آینه،پدال ها و غیره را دارد قرار می دهند و از او می خواهند تا اعمال رانندگی را در این خودرو مصنوعی تمرین کند.به همین منوال،برای آموزش خلبانی نیز از دستگاه هایی که باهواپیماهای واقعی شبیه سازی شده انداستفاده می کنند.این گونه امکانات شبیه سازی شده از صدمه رسیدن یادگیرنده و دیگران در مراحل اولیه ی یادگیری جلوگیری به عمل می اورد.در نمونه های بالا انجام عملکرد در موقعیت های شبیه سازی شده بیشتر برای آموزش مهارت های مختلف مانند رانندگی اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد.با این حال از این روش برای ارزشیابی از توانایی ها و مهارت های یادگیرندگان در انجام کارهای مختلف(فرایند یادگیری)و تولیدبازده های مطلوب(فراورده های یادگیری)نیز می توان سود جست.برای مثال ،آن جا که عملکرد دانش آموز با دانشجو در انجام آزمایش های شیمی در آزمایشگاه سنجش می شود این روش برای ارزشیابی از توانایی آموخته شده ی یادگیرنده مورد استفاده قرار می گیرد.(سیف،۱۳۸۷)
نمونه کار:
در روش نمونه کار از یادگیرنده خواسته می شود تا اعمالی را انجام دهد که معرف عملکرد واقعی مورد سنجش هستند.بدین لحاظ ،این روش نزدیک ترین روش سنجش به عملکرد واقعی یادگیرنده در محیط های طبیعی است.در روش نمونه کار نمونه اعمالی که از یادگیرنده می خواهیم تا انجام دهد باید شامل عناصر مهم عملکرد کلی باشد که در شرایط کنترل شده اجرا می شود.مثالی از کاربرد روش نمونه کار در ارزشیابی از عملکرد یادگیرنده آموزش دانشجویی است.در آموزش دانشجویی از دانشجوی تربیت معلم خواسته می شودتا به عنوان نمونه با بهره گرفتن از روش خاصی که در کلاس درس روانشناسی تربیتی یا روش های آموزشی یاد گرفته است درسی را به گروهی دانش اموز آموزش دهد.(سیف،۱۳۸۷)
مراحل تهیه ازمون های عملکردی:
یکی از تفاوت های عمده ی آزمون های عملکردی با سایر آزمون ها این است که تهیه و اجرای آزمون های عملکردی وقت بیشتری لازم دارد و نمره گذاری آن ها دشوار تر است نکاتی که در زیر مورد بحث قرار می گیرند برای کاهش دادن دشواری تهیه،اجرا،و نمره گذاری آزمون ها از سایر صاحب نظران پیشنهاد شده اند.(گرانلاند،۱۹۸۸)
۱-بازده های مورد نظر عملکرد را مشخص کنید.
از میان هدف های آموزشی درس که قبلا تهیه شده و در بعد هدف جدول مشخصات قرار داده شده اند،آن هایی را برگزینید که به آزمون های عملکردی نیاز دارند هدف های قابل اندازه گیری با آزمون های مرسوم را به عهده ی همان آزمون ها واگذارید.دقت کنید که در این جا هدف های آموزشی رفتاری کامل یعنی هدف هایی که هم فعل های جمله های ان ها بر حسب عملکرد قابل اندازه گیری نوشته شده اند هم دارای شرایط عملکرد هستندو هم ملاک عملکرد دارند ،ضروری اند.بنابراین هنگام تهیه جدول مشخصات درس و نوشتن هدف های آموزشی،هدف های عملکردی را به صورت هدف های کامل رفتاری بنویسید.ملاک یا معیار عملکرد را در هدف های عملکردی می توان با توجه به یکی از این موارد زیر مشخص کرد.
الف)با توجه به دقت عملکرد
ب)با توجه به سرعت عملکرد
پ)با توجه به توالی درست مراحل
ت)با توجه به مهارت عملکرد
ث)با توجه به رعایت ایمنی
۲-موقعیت ازمون را واقع بینانه برگزینید.
منظوراز این پیشنهاد ان است که موقعیت ها و شرایطی را که می خواهید در ان عملکرد مورد سنجش را بیازمایید به گونه ای انتخاب کنید که همه جوانب امر ،از جمله ملاحظات اقتصادی،زمانی،انسانی،عملی و غیره را منظور نمایید.
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-از راهنمایی ها و دستورالعمل ها یی که به روشنی موقعیت آزمون را مشخص می کنند استفاده نمایید.
منظور از این پیشنهاد آن است که دستورالعمل هایی باید برای آزمون فراهم شوند که در آن ها عملکرد مورد نظر و شرایطی که در آن قرار است عملکرد نشان داده شود مشخص گردند.گرانلاند(۱۹۸۸) موارد زیر را برای منظور کردن در راهنمایی یا دستورالعمل آزمون نمونه کار پیشنهاد کرده است:
اف)مقصود از آزمون
ب)مواد و تجهیزات
پ)جریان آزمودن
-شرایط تجهیزات
-مواد و تجهیزات
-عملکرد مورد انتظار(در صورتی که محدودیت زمانی لازم باشد)
ت-روش نمره گذاری
دستورالعمل ها باید به صورت کتبی باشند تا این که همه ی افراد تکالیف را یکسان دریافت کنند.در بعضی مواقع،آزمون شوندگان دستورالعمل ها را خود می خوانند ولی در مواقع دیگر دستورالعمل ها برای ان ها خوانده می شوند.در هر حال،روش استفاده از راهنمای آزمون باید مشخص شود و برای همه ی آزمودنی ها به طور یکنواخت به کار رود.
۴-از روش ها و فنون گوناگون استفاده نمایید.
ارزشیابی از عملکرد بر فرایند،فراورده،یا ترکیبی از این دو تاکید می کند.فرایندها و فراورده های عملکرد معمولا به وسیله ی روش ها و فنون مختلف مشاهده نظیر فهرست وارسی،مقیاس درجه بندی،و نظایر آن ها سنجیده می شوند.بنابراین معلم یا ارزشیاب باید در سنجش عملکرد از این وسایل اندازه گیری حداکثر استفاده را بنماید.
۲-۱۸) پوشه کار :
نوع دیگری از آزمون های عملکردی که به تازگی شهرت زیادی کسب کرده است کارپوشه(بر وزن کارنامه )نام دارد.کار پوشه نوعا مجموعه ای از کارهای یک دانش آموز است که کوشش ،پیشرفت و موفقیت تحصیلی او را در یک زمینه خاص نشان می دهد(مرفی[۲۹] و دیوید شوفر[۳۰]،۲۰۰۱)دو نفر از صاحب نظران سنجش و ارزشیابی آموزشی،یعنی ارتر و اسپاندل[۳۱](۱۹۹۲)پس از بررسی پروژه های مختلفی که در آن ها از این روش استفاده شده بود،تعریف زیر را برای کار پوشه به دست دادند:
مجموعه هدفمندی از کارهای دانش آموز که درباره ی کوشش ها،پیشرفت،یا موفقیت تحصیلی او در یک یا چند زمینه ی معین توضیح می دهد.این مجموعه باید در برگیرنده ی مشارکت دانش آموز در انتخاب محتوای کارپوشه،دستورالعمل انتخاب،معیار قضاوت درباره ی شایستگی،و شواهد مربوط به فعالیت فکری دانش آموز باشد.
در روش کار پوشه،یادگیرنده برای نشان دادن توانایی ها و پیشرفت خود نمونه هایی از کارهایی را که در طول یک مدت معین(ثلث،نیمسال،یا سال تحصیلی)انجام داده با خودش به کلاس می آورد و برای ارزشیابی در اختیار معلم می گذارد.اگن و کاوچاک(۲۰۰۱)در رابطه با این روش می گویند،از آن جا که مطالب موجود در کارپوشه جنبه ی تراکمی دارند،به هم مربوط اند،و در طول یک دوره ی زمانی انجام گرفته اند.برخلاف عکس های مستقل از یکدیگری که به وسیله ی آزمون های هفتگی و ترمی تهیه می شوند.می توانند یک فیلم از چگونگی پیشرفت یادگیرنده فراهم اورند.کارپوشه ی دانش آموز حاوی منتخبی از کارهایی است که او در یک مدت معین انجام داده است نه تمامی کارهای او.نیتکو(۲۰۰۱)در معرفی این روش گفته است:
برای مقاصد سنجش،یک کار پوشه مجموعه ی محدودی از کارهای دانش آموزاست که به منظور معرفی بهترین کارها با نشان دادن رشد تحصیلی او در یک مدت معین مورد استفاده قرار می گیرد.کارپوشه شامل مجموعه ای از همه ی کارهای دانش آموز نیست کارهایی که در کارپوشه قرار می گیرندبه آن کارهایی که بهتر از بقیه هدف کارپوشه را برآورده می سازند محدود می شوند…موادی که در کارپوشه قرار می گیرند به طور دقیق و به طور عمدی به گونه ای انتخاب می شوند که مجموعه ی کارهای انتخابی،در کل هدف مورد نظر را تحقق بخشند.
از کارپوشه به قصد براوردن دو هدف عمده استفاده می شود:۱-ارائه ی بهترین کارها و۲-نشان دادن رشد تحصیلی یادگیرنده.در مورد اول،کارپوشه مجموعه ای از بهترین کارهای انجام شده یا فراورده های نهایی یادگیرنده را شامل می شود و بر اساس آن توانایی یادگیرنده سنجش می شود.بهترین می تواند یک بهترین،سه بهترین،یا چند بهترین باشد.نکته ی مهم این است که ارزشیابی بر بهترین متمرکز است(هوگان[۳۲]،۲۰۰۷).نمونه های این کارپوشه عبارت اند از کارپوشه ی هنر،کارپوشه ی نوشتن،کارپوشه ی حل مسائل ریاضی.(سیف،۱۳۸۷)
نوع دوم کارپوشه،یعنی کارپوشه ای که برای نشان دادن رشد تحصیلی و پیشرفت یادگیری دانش آموز مورد استفاده قرار می گیرد تنها بر تولید نهایی تاکید نمی کند.در عوض،این کارپوشه برای هدایت یادگیری و تفکر جدید مورد استفاده قرار می گیرد.دانش آموز در این تصمیم که چه چیزی در این کارپوشه قرار داده شود نقش مهمی ایفا می کندو یاد می گیرد که از کارپوشه برای درک و ارزشیابی پیشرفت خود استفاده نماید.(نیتکو،۲۰۰۱).در این کارپوشه،دانش آموز مدارک مربوط به پیشرفت های مرحله به مرحله ی خود را قرار می دهد.از جمله ی این ها می توان به پیش نویس اولیه ی یک انشا،مراحل تفکر،و چگونگی بازبینی و اصلاح ان اشاره کرد.البته محصول نهایی نیز در کارپوشه گذاشته می شود.یکی از امتیازهای مهم این کارپوشه ان است که یادگیرندگان با اندیشیدن درباره ی نمونه ی کارهای خود ارزشیابی از خود را می آموزند.(سیف،۱۳۸۷)
استفاده از کارپوشه به عنوان یک روش آموزش و سنجش نه تنها به پیشرفت تحصیلی دانش آموز وارزشیابی از خود او کمک می کند بلکه به گفته ی کلنوسکی[۳۳](۲۰۰۲)،مهارت های تفکر،تحلیل انتقادی،و راهبردهای فرا شناختی را نیز گسترش می دهد.به همین سبب است که فراشناخت یک فرایند ضروری است و لازم است که در ایجاد کارپوشه یک امر محوری تلقی شود.روش کارپوشه در آغاز صرفا در موضوعاتی مانند هنرو ادبیات به کار می رفت،ولی بعدا دامنه ی استفاده از ان گسترش یافت و اکنون در موضوع های گوناگون از جمله ریاضیات و علوم نیز به کار می رود.همچنین کارپوشه در تربیت معلم نیز مورد استفاده قرار گرفته است(اگن و کاوچاک،۲۰۰۱).بدین منظور به داوطلبان معلمی کمک شده است تا درباره ی پیشرفت خود اندیشه کنند،نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و مهارت های حرفه ای خود را تشخیص دهند.پژوهش های انجام شده در این باره نشان داده اند که معلمان ،پس از ان که روش کارپوشه را برای سنجش یادگیری خود به کار بستند،نگرش مثبت تری نسبت به این روش کسب کردند(اگن و کاوچاک،۲۰۰۱).
رهنمود هایی برای ایجاد و استفاده از کار پوشه:هر چند که روش کارپوشه را می توان با موضوع های درسی مورد استفاده قرار دادبا این حال این روش بیشتر برای خواندن و نوشتن به کار رفته است.تیرنی[۳۴]،کارتر[۳۵]ودسای[۳۶](۱۹۹۲)نقل شده در دمبو[۳۷](۱۹۹۴)،راهبردها یا رهنمودهای زیر را برای استفاده از کارپوشه در کلاس درس ارائه دادند/
۱-نمونه هایی از کار دانش آموزان جمع آوری کنید(دانش آموزان را در تصمیم گیری دخالت دهید)
برای
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:52:00 ب.ظ ]