ب) پایایی (قابلیت اعتماد)
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه های واحدی از افراد بدهیم، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می کنیم و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک ، معرف پایایی کامل است (خاکی، ۱۳۷۹، ۲۴۵).
پایان نامه - مقاله - پروژه
در این پژوهش به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیرمجموعه سوال های پرسشنامه و واریانس کل را محاسبه کرد سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کنیم.

که در آن :
= تعداد زیرمجموعه های سوال های پرسشنامه
= واریانس نمرات هر زیرمجموعه
= واریانس کل
معمولاً آلفای کمتر از ۰٫۶ پایایی ضعیف، ۰٫۶ تا ۰٫۸ قابل قبول و بالاتر از ۰٫۸ نشان دهنده پایایی بالا می باشد. بدیهی است که هر چه این عدد به یک نزدیک تر باشد ، بهتر است. در این پژوهش ابتدا یک نمونه اولیه شامل ۳۰ پرسشنامه پیش آزمون گردید و سپس با بهره گرفتن از داده های بدست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرم افزار آماری spss میزان ضریب اعتماد با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. در جدول ۳-۴ آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه ­ها به تفکیک آمده است.
جدول ۳-۴ : آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه های تحقیق

 

پرسشنامه آلفای کرونباخ
پرسشنامه تعهد سازمانی ۰٫۹۷۲
پرسشنامه سبک رهبری ۹۴۵٫۰

۳-۹) روش تجزیه و تحلیل داده ­ها
در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک­های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده می­ شود. سئوالات مطرح شده در پرسشنامه براساس مقیاس پنج درجه­ای لیکرت (کاملا مخالفم- مخالفم-نظری ندرم -کاملا موافقم - موافقم) تنظیم­ شده است. سعی شده است تا با بهره گرفتن از آمار توصیفی برخی از ویژگی­های نمونه آماری به صورت توصیفی و با جدول و نمودار ارائه گردد. به منظور بررسی اینکه مولفه­ها در سطح مطلوبی هستند یا نه از آزمون T تک نمونه ­ای استفاده شده است. از آزمون T دو جامعه مستقل برای برسی این فرض که جنسیت بر مولفه‌های تحقیق تاثیر دارد یا نه استفاده شده است. از آزمون ANOVA برای بررسی این فرض که تحصیلات بر مولفه‌ها تاثیر دارند یا نه. از ازمون کولموگروف- اسمیرنوف برای نرمال و غیر نرمال بودن داده ها استفاده و در ادامه نیز برای بررسی فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.

۳-۹-۱) آمار توصیفی

آمار توصیفی، به یک مجموعه از مفاهیم و روش‌های بکارگرفته شده جهت سازمان دادن، خلاصه‌کردن، تهیه‌ی جدول، رسم نمودار، و توصیف داده‌های جمع‌ آوری شده، آمار توصیفی گفته می‌شود. بطورکلی، آمار توصیفی چکیده و تصویری از داده‌های مورد مشاهده را با کمک ارقام استاندارد و نمودار‌ها ارائه می‌دهد(خاکی، ۱۳۷۹: ۲۸۵). دراین تحقیق برای نشان دادن وضعیت متغیرهای جمعیت شناختی و تبیین وضعیت مؤلفه­ ها براساس متغیرهای جمعیت شناختی از میانگین، انحراف معیار، فراوانی، بیشینه و کمینه داده ­ها استفاده شده است.

۳-۹-۲) آمار استنباطی

در آمار استنباطی همواره محقق با جریان نمونه‌گیری و انتخاب یک گروه کوچک موسوم به نمونه از یک گروه بزرگتر موسوم به جامعه‌ی آماری یا جمعیت اصلی سروکار دارد، و پژوهشگر بوسیله‌ی داده‌ها و اطلاعات حاصله از نمونه به برآورد و پیش بینی ویژگی‌های جمعیت مورد مطالعه می‌پردازد(خاکی،۱۳۷۹: ۲۹۹).
۳-۱۰) آزمون‌های آماراستنباطی مورد استفاده
آزمون t تک نمونه ­ای جهت بررسی وضعیت هریک از مؤلفه­ های تحقیق می­باشد که در این تحقیق بررسی وضعیت مؤلفه های سبک رهبری و تعهد سازمانی را مورد بررسی قرار داده ایم.

۳-۱۰-۱-آزمون کولموگوروف -اسمیرنوف[۷۹]

یک روش ناپارامتری ساده برای تعیین همگونی اطلاعات تجربی با توزیع­های آماری منتخب است و آن را با KS نشان می دهند. در آزمون KS فرض صفری که آزمون خواهیم کرد، توزیع مشاهدات و توزیع مشخصی است که با حدس و قرائن مختلف فکر کرده ایم توزیع مشاهدات با آن توزیع مشخص همخوانی دارد. آماره آزمون KS را با Dn نشان می دهند. آزمون KS مبتنی بر جدول خاصی است که در کتابهای آمار آورده می-شود. اگر آماره آزمون از مقدار جدول کوچک تر باشد فرض صفر پذیرفته می شود.
Dn= Maximum │Fe – Fo│
که در آن Fe و Fo به ترتیب فراوانی نظری نسبی تجمعی و فراوانی مشاهده شده نسبی تجمعی است(آذر و مؤمنی، ۱۳۸۷: ۳۱۰). در این تحقیق از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف برای تعیین اینکه داده ­ها نرمال هستند یا نه استفاده خواهیم کرد. این آزمون به این دلیل است که نوع ضریب همبستگی که برای داده ها استفاده می شود مشخص شود، یعنی قبل از استفاده از ضریب همبستگی مشخص کنیم که داده نرمال هستند یا نه و بعد در ادامه از ضریب همبستگی متناسب استفاده کنیم . اگر داده ها نرمال بودند از ضریب همبستگی پیرسون که مربوط به آمار پارامتریک است استفاده می شود و اگردادهها غیر نرمال بودند از آزمون همبستگی اسپیرمن که مربوط به امار ناپارامتریک است استفاده می شود.

۳-۱۰-۲-تحلیل همبستگی

در بسیاری از موارد کاربردی، به ویژه در علوم اجتماعی آنچه مورد نظر محقق است، فقط اندازه ­گیری همبستگی بین دو متغیر است. تکنیک همبستگی در رابطه با تعیین میزان وابستگی است(نادری و سیف ذاتی، ۱۳۷۶: ۵۰). همبستگی معیاری است که برای تعیین میزان ارتباط دو متغیر مورد استفاده قرار می­گیرد. در این تحقیق جهت بررسی اینکه سبک رهبری با تعهد سازمانی ارتباط دارد یا نه از آزمون همبستگی استفاده می­ شود.

(rxy) ۳-۱۰-۳-ضریب همبستگی پیرسون

همبستگی پارامتریک شامل ضریب همبستگی پیرسون می­باشد که آن را با علامت r و یا ρ نشان می دهند. ضریب همبستگی پیرسون که به عنوان ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون نیز نامیده می شود، برای محاسبه درجه و میزان ارتباط خطی بین دو متغیر در سطح فاصله­ای و نسبی به کار می­رود. دو متغیر x و y را با انحراف معیارهای σx و σy در نظر می­گیریم ضریب همبستگی این دو را با ρ نشان داده و به صورت رابطه ۳-۴ تعریف می‌کنیم( حبیب پور و صفری، ۱۳۸۸: ۴۵۴).
رابطه (۳-۴)

در این تحقیق برای بررسی میزان ارتباط دو متغیر سبک رهبری و تعهد سازمانی که داده های انها نرمال است، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده می­ شود.

۳-۱۰-۴) آزمون میانگین یک جامعه آماری

در این آزمون، فرضیه مطرح شده در مورد میانگین جامعه در سطح خطای مورد بررسی قرار می­گیرد. این آزمون برای متغیرهای کمی به کار می­رود و در مواردی برای تشخیص تأثیر یا عدم تأثیر یک متغیر یا متغیرها در وضعیت مورد بررسی استفاده می­ شود(مومنی و قیومی،۶۸:۱۳۸۹). در این تحقیق جهت بررسی سطح مطلوبیت مولفه­ها از آزمون میانگین یک جامعه آماری استفاده می­ شود.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 01:52:00 ب.ظ ]