ارزیابی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شعب بانک پارسیان در استان تهران- قسمت ۹ | ... | |
در این پژوهش از پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا استفاده خواهد شد که آخرین ویرایش آن در سال ۲۰۰۹ صورت گرفته، شامل ۶ بعد و ۱۹ گویه میباشد.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.
سعید عسگری ماسوله و سایرین (۲۰۱۳)، در پژوهشی تحت عنوان “بررسی ارتباط میان رهبری معنوی و رضایت شغلی در میان کارکنان شرکت بهنوش” به سنجش ارتباط میان این دو متغیر پرداختهاند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی – همبستگی بوده و با بهره گرفتن از پرسشنامههای استاندارد رهبری معنوی و رضایت شغلی، دادههای مورد نیاز را از میان کارکنان شرکت بهنوش جمع آوری کردهاند. نمونه آماری مورد نظر در این پژوهش، ۲۳۴ نفر از کارکنان شرکت بهنوش بودهاند. فرضیات مورد نظر در این تحقیق، در پی یافتن ارتباط میان هر یک از ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان شرکت بهنوش بوده است. همچنین در این پژوهش، تاثیر ابعاد رهبری معنوی بر روی رضایت شغلی کارکنان نیز مورد سنجش قرار گرفته است. پس از گرداوری ۲۳۴ پرسشنامه از جامعه آماری، با بهره گرفتن از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، به این نتیجه دست یافتهاند که در سطح معناداری p<0.05 ، رابطه مثبت و معناداری میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان وجود دارد. همچنین، با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون خطی چندگانه، به این نتیجه دست یافتهاند که همه ابعاد رهبری معنوی، قابلیت پیش بینی رضایت شغلی کارکنان شرکت بهنوش را دارند. حسن قلاوندی و کاوه فیضی (۱۳۹۱)، در پژوهشی تحت عنوان “مطالعه ویژگیهای رهبری معنوی مدیران و رابطه آن با رضایت شغلی: مطالعه موردی کارکنان دانشگاه ارومیه” به بررسی ارتباط میان ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان پرداختهاند. روش پژوهش مورد نظر در این تحقیق توصیفی – همبستگی بوده و با بهره گرفتن از پرسشنامههای استاندارد دادههای مورد نیاز را از نمونه ۱۵۰ نفری از کارکنان دانشگاه ارومیه جمع آوری کردهاند. مدل مورد نظر برای رهبری معنوی، برگرفته از ابعاد رهبری معنوی مدل فرای بوده است. فرضیات مورد نظر در این پژوهش، در راستای ارتباط میان ابعاد هفت گانه رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان بوده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داده که میان هر یک از ابعاد هفتگانه رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. امین غلامی و همکاران (۱۳۹۱) در پژوهشی تحت عنوان (بررسی رابطه میان رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه اصفهان) به سنجش ارتباط میان این دو متغیر روی آوردند. هدف از این پژوهش، تعیین رابطه میان رهبری معنوی و خشنودی شغلی کارکنان در دانشگاه اصفهان بوده است. پژوهش به روش توصیفی – همبستگی بوده و نمونه آماری مورد نظر در آن، ۲۶۵ نفر از کارکنان دانشگاه اصفهان بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شدهاند. بدین منظور تعداد ۳۰۰ پرسشنامه در جامعه آماری مورد نظر توزیع گردید که تعداد ۲۴۰ پرسشنامه به محققین عودت داده شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسشنامه رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان استفاده شده است. فرضیات مورد نظر در این پژوهش به دنبال بررسی ارتباط میان هر یک از ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی در میان کارکنان دانشگاه اصفهان بوده است. در این پژوهش، برای سنجش ارتباط میان متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داده که میان هر یک از ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. پژوهش محمودی (۱۳۸۸) بر روی کارکنان کتابخانه های عمومی وابسته به سازمان فرهنگی هنری استانداری استان تهران نشان داد که میزان رضایت کتابداران از امکانات آموزشی، پژوهشی و ارتقا شغلی کمتر از حد متوسط (بر اساس طیف لیکرت) در حالی که بقیه مؤلفه ها (امکانات رفاهی و مادی، روابط انسانی، امنیت شغلی، پایگاه اجتماعی، سیاستها و خطمشی مدیریت، ماهیت کاری) بیشتر از حد متوسط بوده است. بنابراین فرضیه پژوهش او، مبنی بر رضایت شغلی بیش از ۵۰ درصد کتابداران کتابخانه های مورد مطالعه، مورد تایید قرار گرفت.
زاهدی و علی پناهی (۱۳۸۷)، به سنجش (نقش معنویت در کارایی صنعت بانکداری) پرداختهاند. هدف از آن تحقیق شناسایی مولفههای تاثیرگذار بر معنویت، تشخیص متغیرهای میانجی در شکل دادن رابطه میان معنویت و کارایی و شناسایی راه کارهایی جهت افزایش کارایی صنعت بانکداری با تکیه بر معنویت بود. نتایج نشان داده که میان معنویت و کارایی سازمان ارتباط معنادار و مستقیم وجود دارد و معنویت از راه کار هدفمند موجب افزایش کارایی سازمانی خواهد شد. همچنین معنویت از طریق کار با معنا موجب بالا رفتن کارایی سازمان میشود. ضیایی و همکاران (۱۳۸۷)، تحقیقی با نام (نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران) ارائه داند و طبق آن نتایج پژوهش اینچنین بوده که میان چشم انداز، نوع دوستی، ایمان، معناداری در شغل و عضویت در سازمان با توانمندسازی کارمندان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین میان تعهد سازمانی و توانمندسازی کارمندان ارتباط علی وجود ندارد و در پایان رابطه علی معکوس بین بازخورد عملکرد رهبر و توانمندسازی کارکنان وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری اینگونه بوده است که رهبری معنوی موجب توانمندسازی کارکنان دانشگاه خواهد شد. همچنین، عباسی (۱۳۷۹) نیز در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان “بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و عوامل موثر بر آن” به این نتیجه رسید که میزان رضایت شغلی کارکنانی که با امکانات رایانهای کار می کنند با آنهایی که از این امکانات استفاده نمی کنند تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین، این تفاوت در مورد آنهایی که تحت نظر مدیران متخصص کار می کنند با آنهایی که از این امکان بهرهمند نیستند معنیدار است. تحقیقات خارجی:
جوهایز موهد یوسف (۲۰۱۱)، در تحقیقی تحت عنوان “رویکردی چند بعدی در جهت بررسی ارتباط میان رهبری معنوی و رضایت شغلی: چهارچوبی مفهومی” به بررسی ارتباط میان این دو متغیر پرداختهاند. روش مورد نظر در این پژوهش، توصیفی بوده و با بهره گرفتن از مطالعات کتابخانهای به بررسی مفاهیم هر یک از ابعاد رهبری معنوی و نیز رضایت شغلی پرداختهاند. به گونهای در این پژوهش، امکان سنجی پژوهش در زمینه ارتباط میان رهبری معنوی و رضایت شغلی مورد نظر بوده است. نتیجه حاصل از این پژوهش این بوده که در سازمانها میتوان میان هر یک از ابعاد رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان ارتباط معناداری یافت. ایزاه موهد تاهیر و همکاران (۲۰۱۱)؛ در پژوهشی تحت عنوان “رهبری معنوی و رضایت شغلی: چهارچوبی مفهومی” به بررسی ارتباط میان این دو متغیر با نگاهی تفسیری به موضوع پرداختهاند. روش مورد نظر در این پژوهش، توصیفی – کتابخانهای بوده است. به گونهای که با بررسی ادبیات موضوعی هر یک از متغیرها، شامل رهبری معنوی و رضایت شغلی، به سنجش و تحلیل نگاهها و تفاسیر مرتبط با این موضوع پرداختهاند. زاویه دید در این پژوهش، رویکردی تفسیری و انتقادی به سازمانهای امروزی بوده و ضرورت پژوهش و عملیاتی ساختن مفهوم معنویت و رهبری معنوی به عنوان نیاز سازمانهای امروزی را مورد بررسی قرار دادهاند. نتایج حاصل از این پژوهش بدین صورت بوده که میتوان در سازمانها و تحقیقات مرتبط با معنویت و مسائل پیرامون آن، ارتباط معناداری میان دو مفهوم رهبری معنوی و رضایت شغلی کارکنان یافت. فرای و دیگران (۲۰۱۱)، در تحقیقی تحت عنوان (تاثیر رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی) به سنجش ارتباط پویا میان رهبری معنوی و سلامت روانی با نتایج سازمانی در دانشجویان دانشکده افسری در ایالات متحده پرداختند. نتایج تحقیق اینگونه بوده که رابطه مثبت و معناداری میان رهبری معنوی و برخی از نتایج سازمانی مانند تعهد سازمانی وجود دارد.
عثمان و قیصر دانیش (۲۰۱۰)، در تحقیقی در مورد (رهبری معنوی در حرفه بانکداری و تاثیر آن بر تعهد سازمانی) به نتایجی دست یافتهاند. آنان رهبری معنوی را به عنوان متغیر اصلی در افزایش سطوح چندگانه موفقیت سازمان در نظر گرفتهاند. هدف از آن پژوهش سنجش رابطه میان معنویت و رضایت شغلی در ۱۲۱ مدیر شعبه، منطقه و بخش در بانکهای دولتی و خصوصی در پاکستان بود. نتایج پژوهش، تاثیر معنویت را در پیش بینی تعهد موثر در بین مدیران تایید کرد. آیدین و سی لان (۲۰۰۹)، به سنجش (تاثیر رهبری معنوی بر ظرفیت یادگیری سازمانی) به منظور توسعه سازمانی در شرکت فلزکاری ترکیه پرداختند. ابعاد الگوی علی رهبری معنوی فرای را به عنوان متغیر مستقل و مدل ظرفیت یادگیری سازمانی تئو را در نقش متغیر وابسته در نظر گرفتهاند. نتایج نشان داد که ظرفیت یادگیری سازمانی رابطه قابل توجهای با هر کدام از ابعاد رهبری معنوی دارد، ولی تاثیر رهبری معنوی بر ظرفیت یادگیری سازمانی کم بوده است. ۲-۷٫ مدل مفهومی تحقیق فصل سوم: روش پژوهش
[سه شنبه 1400-01-24] [ 10:33:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|