نیازها و رفتار اطلاعاتی

 

 

۹۱/۰

 

 

۸۸/۰

 

 

۷۱/۰

 

 

۷۴/۰

 

 

 

ابعاد شناختی و نظری رشته علم اطلاعات و دانششناسی

 

 

۸۰/۰

 

 

۸۸/۰

 

 

۷۹/۰

 

 

۷۵/۰

 

 

 

کل شایستگیهای تخصصی کانونی

 

 

۸۲/۰

 

 

۷۷/۰

 

 

۶۸/۰

 

 

۸۲/۰

 

 

همان طور که از جدول ۱-۳ مشاهده می‌شود، در پژوهش حاضر، پایایی پرسشنامه‌ی سنجش شایستگیهای کانونی تخصصی و خرده مقیاس‌های آن با چهار روش آلفای کرونباخ، تنصیف اسپیرمن براون، تنصیف گاتمن و بازآزمایی رضایت بخش می‌باشد. ضرایب پایایی نمره‌ی کل پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ ۸۲/۰، با روش تنصیف اسپیرمن براون ۷۷/۰، با روش گاتمن ۶۸/۰ و از طریق بازآزمایی ۸۲/۰ می‌باشند.
در خرده مقیاس‌ها بالاترین ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ به خرده مقیاس سازماندهی و بازیابی اطلاعات و پایینترین ضریب پایایی به خرده مقیاس مدیریت دانش تعلق دارد. همچنین در خرده مقیاس‌ها بالاترین ضریب پایایی با روش تنصیف اسپیرمن براون به خرده مقیاس سازماندهی و بازیابی اطلاعات و پایین ترین ضریب پایایی به خرده مقیاس علم سنجی تعلق دارد. در خرده مقیاس‌ها بالاترین ضریب پایایی با روش تنصیف گاتمن به خرده مقیاس فراهم آوری و مدیریت مجموعه و پایینترین ضریب پایایی به خرده مقیاس نیازها و رفتار اطلاعاتی تعلق دارد و در نهایت در خرده مقیاس‌ها بالاترین ضریب پایایی از طریق روش باز آزمایی به خرده مقیاس فناوری اطلاعات و پایینترین ضریب پایایی به خرده مقیاس نیازها و رفتار اطلاعاتی تعلق دارد.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
پس از محاسبهی پایایی پرسشنامهی حاضر و اطمینان از اینکه پرسشنامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است، پرسشنامه بین جامعهی پژوهش توزیع شد.
۳-۸٫ روش های آماری به کار رفته برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
در پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نسخه ۲۰ نرم افزار اس پی اس اس و در دو سطح معنیداری آماری انجام شد. پیش از ورود اطلاعات کلیهی گزینه ها و پرسشها اعم از
پرسشهای جمعیت شناختی و اصلی کدگذاری و برای هر یک، ارزش عددی در نظر گرفته شد.
در پرسشهای پرسشنامه، به گزینهی خیلی زیاد عدد ۵، گزینه زیاد ۴، گزینهی متوسط ۳، گزینهی کم ۲ و گزینهی خیلی کم عدد ۱ اختصاص داده شد. بدین ترتیب کمترین نمرهای که هر فرد میتواند در هر یک از شایستگیها کسب کند، نمرهی ۹ (اگر برای همهی پرسشها گزینه خیلی کم را انتخاب کند)، و بالاترین نمره ۴۵ (اگر برای همهی پرسشها گزینهی خیلی زیاد را انتخاب کند) خواهد بود. برای انجام تحلیلهای بیشتر نمرهی میانگین هر یک از شایستگیها که معادل ۲۷ بود به عنوان نمره متوسط شایستگیها در نظر گرفته شد.
۳-۹٫ روش های تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
الف) آمار توصیفی: میانگین، انحراف معیار، کمترین و بیشترین داده
ب)آمار استنباطی: از تحلیل واریانس تک متغیری (آنوا) و چند متغیری (مانوا)، آزمون T
ج) روش های محاسبهی پایایی و روایی پرسشنامه: آلفای کرونباخ، تنصیف اسپیرمن براون، تنصیف گاتمن و ضریب همبستگی استفاده شد.
۳-۱۰٫ محدودیت پژوهش
قبل از آغاز فصل چهارم و پرداختن به کار تجزیه و تحلیل داده ها بهتر است به محدودیتی که برخاسته از ماهیت ابزار سنجش در این پژوهش است، اشاره کنیم. در این پژوهش، پس از نظر سنجی از دانشجویان، در مورد شایستگیهای کانونی آنها قضاوت شده است. به علاوه این کار با ابزار پرسشنامه انجام شده و این ابزار نیز مبتنی بر قضاوت ذهنی پاسخگو است. این قضاوت ذهنی در بند دو نوع محدودیت است:
نخست اینکه در عرصهی علم و دانش معمول است که افراد هر قدر که به توانمندیهای بیشتری دست مییابند، متواضعانهتر درباره خود قضاوت میکنند. همین امر سبب میشود که چه بسا افراد نمونه دارای توانمندی عملی بالایی نبوده و قضاوت غیرمتواضعانهای دربارهی خود کرده و باید حد واقعی توانمندی ایشان را کمتر از آنچه که ابراز کردهاند، در نظر بگیریم.
نکتهی دیگر اینکه همواره قضاوتها مبتنی بر مقایسهی فرد با اطرافیان اوست. در محیطی که ضعف علمی بارز است، احتمال دارد که فردی با توانمندی اندک خود را با دیگران مقایسه کند و قضاوتی خوشبینانه و دور از واقع از خود نشان دهند که وضعیت کلی شایستگیهای کانونی در جمعیت نمونه مناسب نیست، آنگاه باید در نظر داشت که در چنین شرایطی آنهایی که نمره های بالایی کسب کردهاند، خود را در مقایسه با چنین شرایطی ارزیابی کردهاند. با توجه به نکاتی که اشاره شد، نباید نگران آن بود که نوعی کوچک نمایی در داده ها و تحلیلهای این پژوهش پدیدار شده باشد، بلکه بر عکس باید نگران بزرگ نمایی بود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش
۴-۱٫ مقدمه
هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین الگوی شایستگی کانونی تخصصی و سنجش آن در میان دانشجویان دورهی کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه های تهران، شهید چمران، شیراز و فردوسی مشهد می‌باشد. مطالب این فصل در دو بخش تنظیم شده است: اطلاعات جامعه شناختی شرکت کنندگان در پژوهش حاضر و یافته‌های مربوط به سؤال‌های پژوهش.
۴-۲٫ بررسی توصیفی جامعهی پژوهش
در این قسمت متغیرهای زمینه‌ای که ویژگی‌های فردی و اجتماعی پاسخ‌گویان را بر حسب جنسیت، دانشگاه محل تحصیل، نیمسال تحصیلی، معدل واحدهای گذرانده مشخص می‌کند، مورد بررسی و توصیف قرار گرفته است. جدول ۴-۱، توزیع فراوانی و درصد پاسخ‌گویان بر حسب جنسیت را نمایش می‌دهد.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جدول ۴-۱٫ توزیع فراوانی و درصد پاسخ‌گویان بر حسب جنسیت در پژوهش حاضر

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت فراوانی درصد
زن ۱۰۸ ۶/۸۰
مرد ۲۶ ۴/۱۹
مجموع ۱۳۴ ۱۰۰

بر اساس نتایج جدول ۴-۱، بیشتر شرکت کنندگان در پژوهش حاضر زن هستند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:30:00 ق.ظ ]