۵-۱- مقدمه
فصل پنجم :
نتیجه گیری و پیشنهادات
هدف نهایی هر پژوهش کشف نظام ها و قانونمندی های حاکم بر پدیده هاست و در یک پژوهش علمی هدف شناسایی و دستیابی به نظم و قانونمندی حاکم بر رفتارها و مناسباتی است که بر اساس آن پدیده ها و واقعیات شکل می گیرند . در این فصل به بحث و نتیجه گیری پرداخته می شود و در آن یافته های حاصل از پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد . جهت این کار ، ابتدا خلاصه ای از یافته های پژوهش ارائه شده است و به دنبال آن به بیان نتایج پژوهش پرداخته شده و سعی شده است یافته های پژوهش در قالب پیشنهادهایی ارائه شود .
در پایان پیشنهاداتی جهت پژوهش در آینده ارائه گردیده است . همچنین به محدودیت ها و موانعی که محقق در انجام پژوهش با آنها مواجه بوده ، اشاره شده است .
۵-۲- نتایج پژوهش
۵-۲-۱- نتایج مشخصات فردی گروه نمونه
یافته های پژوهش نشان می دهد که مردان با ۸/۵۵ درصد و زنان ۲/۴۴ درصد از گروه نمونه را تشکیل می دهند در واقع تعداد شرکت کنندگان مرد در تکمیل پرسشنامه ها ۱۵۵ و تعداد زنان شرکت کننده ۱۲۳ نفر بوده است که با توجه به این اطلاعات تعداد مردان در گروه نمونه از تعداد زنان بیشتر است . همچنین افرادی که در فاصله سنی ۲۵ تا ۵۰ قرار دارند با ۷۷ درصد بیشترین اعضای نمونه ، سپس افراد در فاصله سنی زیر ۲۵ سال با ۷/۲۲ درصد در رده دوم سنی و در نهایت فاصله سنی بالای ۷۰ سال با ۴/۰ درصد کمترین اعضای نمونه را تشکیل می دهند ، در حقیقت فراوانی افراد زیر ۲۵ سال ۶۳ نفر ، فراوانی افراد بین ۲۵ تا ۵۰ سال ۲۴۱ نفر و فراوانی افراد سنین ۵۰ تا ۷۰ سال فقط ۱ نفر می باشد . این اطلاعات گویای این مطلب است که در حال حاضر جمع کثیری از دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی رشت را افراد جوان و میانسالی تشکیل می دهند که توانایی ایجاد کسب و کار را دارا می باشند .
۵-۲-۲- نتایج آزمون فرضیه ها
فرضیه اصلی : بین انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد .
نتایج آماری نشان می دهد که بین انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد . زیرا که سطح معنی داری آزمون(۰۰۰ (Sig=از مقدار آلفای آزمون یعنی مقدار ۰۵/۰ کوچکتر می باشد بنابراین فرضیه اصلی پژوهش تایید می گردد . همچنین با توجه به جدول تحلیل واریانس (۴-۱۶) ، معنی داری رگرسیون و خطی بودن مدل تائید گردید . نتایج پژوهش حاضر با تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ توسط دکر و کالو صورت پذیرفت مغایرت دارد . بررسی آنها نشان داد افرادی که علایق کارآفرینی دارند، لزوما نباید انگیزه وابستگی پایین داشته باشند ولی قصد آنها به داشتن روابط اجتماعی تا حدی به دلایل مختلفی بیشتر از افرادی است که تمایل کمتری به دنبال کردن کارآفرینی دارند. افراد کارآفرین علاقه به تعامل با دیگران دارند ولی به لحاظ احساسی به آنها وابسته نیستند. کاربردهایی برای راهنمایی شکل و تلاشهای توسعه شغلی دارد . بنابراین افرادی که علایق کارآفرینی دارند از تعامل با دیگر افراد لذت میبرند ولی از نظر احساسی به آنها وابسته نیستند . نه نیاز برای قیاس اجتماعی و نه نیاز به توجه روی نقش علایق کارآفرینی تغییری ایجاد نمیکند .همچنین در تحقیات دیگری که توسط «مک کلند»(۱۹۸۵) و «هیل»(۱۹۸۷) صورت گرفت نتیجه گرفتند که انگیزش روابط و توانایی اجتماعی نسبتا ابعاد وابسته به یکدیگر هستند، به نظر میرسد کسی که دارای مهارتهای اجتماعی است ولی قادر به تعامل روابط موفق نیست ، هنوز هم نسبتا تمایل به تعلق و وابستگی پایینی دارد . برخلاف دیدگاهی که کارآفرینان راتنها و یا به عبارت دیگر از نظر اجتمای منزوی توصیف کرده، بعضی از محققین، کارآفرینان را دارای انگیزه‌ی تعلق و وابستگی بالا فرض کرده‌‌اند. «آپوسپوری» و همکاران(۲۰۰۵) نشان داده اند که انگیزه تعلق فرد را به سوی اینکه شغلی ایجاد نماید تا شخص دیگری برای خانواده‌اش وسایلی را فراهم کند، هدایت میکند. از این رو، آنها فرض کرده‌اند که کارآفرینان از مدیران اجرایی مهم حرفه‌ای در انگیزه‌ی وابستگی فراتر به نظر میرسند. اگرچه، آنها پی به چنین اختلافی نبرده‌اند . افزون بر اینها ، «واینر» و «رابین»(۱۹۶۹) پی به این موضوع بردند که کارآفرینان با سطح متوسط نیاز ـ برای پیروزی ، تنها زمانی به موفقیت مایل میشود که نیاز به تعلق و وابستگی شدیدی داشته باشند . . احتمالا این بدین معنا است که توانایی این افراد در برقراری روابط فردی نزدیک با دیگران ، آنها را قادر میسازد دستیارانی را از بین همکارانش به دست می‌آورند .
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
فرضیه فرعی اول: بین محرک مثبت و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد .
نتایج آماری نشان می دهد که بین محرک مثبت و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد و از آنجا که سطح معناداری آزمون (۰۰۰ (Sig=از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰۵/۰ کوچکتر می باشد فرضیه فرعی اول مورد قبول واقع می گردد . همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر ۳۷۸/۰ می باشد ، می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد . تنها تشابهی که پژوهش حاضر با تحقیقی که توسط دکر و کالو در سال ۲۰۱۲ در آمریکا صورت پذیرفت این است که آنها یافتند بین علاقه به کارآفرینی و محرک مثبت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
فرضیه فرعی دوم : بین مقایسه اجتماعی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد .
یافته های پژوهش نشان می دهد دهد که بین مقایسه اجتماعی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد و از آنجا که سطح معناداری آزمون (۰۰۰ (Sig=از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰۵/۰ کوچکتر می باشد فرضیه فرعی دوم مورد قبول واقع می گردد . همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر ۴۳۷/۰ می باشد ، می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد . که نتایج پژوهش حاضر با تحقیقی که توسط دکر و کالو در سال ۲۰۱۲ صورت پذیرفت مغایرت دارد . آنها در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که علایق کارآفرینی نه تنها ارتباط مثبتی با نیاز مقایسه اجتماعی از جانب دیگران ندارد بلکه این ارتباط می تواند منفی هم باشد .
فرضیه فرعی سوم : بین حمایت عاطفی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد .
نتایج آماری نشان می دهد که بین حمایت عاطفی و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد و از آنجا که سطح معناداری آزمون (۰۰۰ (Sig=از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰۵/۰ کوچکتر می باشد فرضیه فرعی سوم مورد قبول واقع می گردد . همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر ۲۸۸/۰ می باشد ، می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد . که نتایج پژوهش حاضر با تحقیقی که توسط دکر و کالو در سال ۲۰۱۲ صورت پذیرفت مغایرت دارد . آنها در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که علایق کارآفرینی ارتباط منفی با نیاز برای حمایت عاطفی از جانب دیگران دارد .
فرضیه فرعی چهارم : بین توجه و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد .
یافته های پژوهش نشان می دهد دهد که بین توجه و علاقه به کارآفرینی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه وجود دارد و از آنجا که سطح معناداری آزمون (۰۰۰ (Sig=از مقدار الفای آزمون یعنی مقدار ۰۵/۰ کوچکتر می باشد فرضیه فرعی چهارم مورد قبول واقع می گردد . همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین این دو متغیر ۳۸۳/۰ می باشد ، می توان نتیجه گرفت این ارتباط معنی دار مثبت می باشد . همچنین نتایج پژوهش حاضر در مورد این فرضیه هم با نتایج تحقیق دکر و کالو مغایرت دارد آنها یافتند که بین علاقه به کارآفرینی و توجه از طرف دیگران رابطه مثبتی وجود ندارد .
۵-۳- پیشنهادات پژوهش
یافته های این پژوهش نشان می دهند که بین انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت رابطه معناداری وجود دارد . بر این اساس پیشنهاداتی بر اساس نتایج فرضیه های تحقیق ارائه می گردد .

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

با توجه به فرضیه اصلی که رابطه بین انگیزه وابستگی و علاقه به کارآفرینی را بیان می کند پیشنهاد می شود ، کارآفرینی میان دانشجویان از طریق برگزاری مسابقات ایده ها و طرح های نوآور و کارآفرینانه و برپایی جشنواره ها ، همایش ها و نمایشگاه دستاوردهای خوداشتغالی و کارآفرینی در سطح دانشگاه استانی و کشوری ترویج گردد .

همچنین با توجه به فرضیه اصلی پیشنهاد می شود که محیطی در دانشگاه ها فراهم شود تا در آن ویژگی های شخصیتی و انگیزه های دانش آموختگان شناسایی گردد تا افراد متناسب با انگیزه‌ها و توانایی هایشان در جامعه نقش خوبی داشته داشته و به عنوان یک کل، افزایش بهره‌وری را تسهیل کنند.

با توجه به فرضیه اول فرعی که رابطه بین محرک مثبت و علاقه به کارآفرینی را مطرح می کند پیشنهاد می شود دانشگاه ها به عنوان یک محیط آموزشی و موثر برای دانشجویان دوره هایی را برگزار کند و توانایی افراد را در تعامل با افراد ، توانایی تشکیل دوستی صحیح ، نزدیک بودن با یکدیگر و ایجاد دوستی ای گرم و صمیمی افزایش دهد .

با توجه به فرضیه فرعی دوم که رابطه بین مقایسه اجتماعی و علاقه به کارآفرینی را مورد بررسی قرار داده است ، پیشنهاد می گردد که به قابلیت های فنی و مهارتی دانش آموختگان توجه ویژه ای گردد ، در حقیقت تحصیل کردگان جوان با توجه به خصایص آموزشی و توقعات اجتماعی شان باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند .

با توجه به فرضیه سوم پیشنهاد می گردد به منظور تقویت روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان ، علاوه بر تغییر محتوای دروس ، در نحوه ارائه آنها و همچنین نظام آموزشی کارآفرینانه ، تغییرات بنیادی صورت پذیرد ، به نحوی که پس از پایان دوره تحصیل ، دانش آموختگانی کارآفرین تر و خلاق تر به جامعه عرضه گردند .

۵-۴- محدودیت های پژوهش

 

 

یکی از محدودیت های اساسی این تحقیق این است که متغیر هایی نظیر سن و جنسیت و … به عنوان متغیر تعدیل گر در نظر گرفته نشده اند .

همچنین یکی دیگر از محدودیت ها این تحقیق این است که برای تمایز انواع فعالیتهای کارآفرینی و خوداشتغالی شواهدی وجود نداشت . بنابراین نیاز است تا ما دیدمان از کارآفرینی را بسط دهیم تا جاییکه گرایش خوداشتغالی وجود ندارد .

محدودیت دیگر شامل استفاده از نمونه دانشجویان بازرگانی می شود که عمومیت یافته‌ها را محدود میکند .

۵-۵- پیشنهادات برای تحقیقات آتی

 

 

پیشنهاد می گردد در تحقیقات آتی این تحقیق بر روی افراد کارآفرین صورت پذیرد تا تأثیر انگیزه وابستگی میان افراد کارآفرین و غیر کارآفرین مشخص گردد .

این مطالعه فقط در یک دانشگاه و در یک شهر صورت پذیرفته است که پیشنهاد می گردد در تحقیقات آتی به مقایسه چندین دانشگاه و یا به مقایسه افراد در شهرهای مختلف پرداخته شود .

همچنین تحقیقات آتی باید میان افرادی که انواع مختلف فرصت های کارآفرینی و خوداشتغالی را دنبال می کنند ، اختلاف قائل شوند و به همان اندازه که در این تحقیق دانشجویان بازرگانی مورد مقایسه قرار گرفتند دانشجویان رشته های دیگر و افراد شاغل هم مورد بررسی قرار گیرند .

ضمیمه ها
ضمیمه الف : پرسشنامه
بسمه تعالی
پاسخگوی محترم :
با سلام ، احتراماً به استحضار می رساند ، پرسشنامه حاضر به منظور جمع آوری اطلاعات برای پژوهشی تحت عنوان « نقش انگیزه وابستگی در علاقه به حرفه های کارآفرینی دانشجویان ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت » می باشد. از آنجا که دستیابی به نتایج صحیح و علمی ، بستگی به اظهارنظرهای ارزشمند شما دارد ، لذا خواهشمندم با پاسخگویی صحیح و دقیق خود انجام مطلوب این پژوهش را میسر گردانید .
قبلاً از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار اینجانب قرار دادید ، نهایت تشکر و قدردانی را دارم .
رویا علی محمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
پاییز ۱۳۹۲
ویژگی های فرد پاسخگو :

 

 

جنسیت : زن ۰ مرد ۰ وضعیت تاهل : مجرد ۰ متاهل ۰

سن : کمتر از ۲۵ ۰ ۲۵ تا ۵۰۰ ۵۰ تا ۷۰ ۰ ۷۰ به بالا ۰

رشته تحصیلی : گرایش :

شهر محل اقامت :

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:55:00 ب.ظ ]