5-رابطه درآمد معاملات حسابرسی r1 × L1 = R1
7-رابطه درآمد معاملات عقود R =R1 + R2
8- رابطه نرخ موثر معاملات به کل درآمد ها R / L =r

رابطه اصلی: رابطه اصلی نرخ موثر کل معاملات با نرخ موثر اجزائ معاملات در ترکیب درآمد ها به صورت معادله فوق تعیین می گردد
r1× k1) + ( r2 × k2 ) = r )
رابطه برابری هزینه ها و درآمد ها
L / K ) = M ) آنگاه M × K = L
رابطه بین هزینه ها و درآمد ها را در نظر گرفته حداقل هزینه ها مورد نیاز (خط قرمز هزینه ها) را با توجه به شاخص K که معادل 70 درصد فرض شده است، محاسبه می نماییم:
رابطه برابری هزینه ها و درآمدها
K × M = L → M =L / K
متغیرهای کنترلی
1 – اندازه شرکت: که از لگاریتم طبیعی مجموع داراییها به عنوان نماینده اندازه شرکت استفاده می کنیم.
(رابطه 4-3) Firm size = Log ( book value of total asset
2- اهرم مالی شرکت: که از نسبت بدهیهای بلند مدت به مجموع داراییها به عنوان نماینده اهرم ها استفاده می کنیم.
Leverage = total debt / total asset (رابطه 5-3)
روش های جمع آوری و منابع داده های پژوهش
مرحلۀ گردآوری اطلاعات آغاز فرایندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانه ای را گردآوری می کند و به روش استقرایی به فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل می پردازد.
برای جمع آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده شده است. در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری، ادبیات تحقیق و سوابق موضوع پژوهش، روش كتابخانه ای، شامل كتب ومقالات مختلف و نشریات تخصصی فارسی و لاتین می باشد.
ابزار جمع آوری اطلاعات پژوهش، اسناد کاوی، بانکهای اطلاعاتی و مشاهده می باشد. که داده های مورد نیاز در صورتهای مالی حسابرسی شده و یادداشتهای شرکت تدوینکو می باشد.
روایی بدین معناست که روش یا ابزار به کار رفته تا چه حدی قادر است خصوصیت مورد نظر را درست اندازه گیری کند. تعیین کننده ترین مسئله در ابزار اندازه گیری، روایی آن است. بنابراین ابزار اندازه گیری در صورتی دارای روایی است که آنچه را که مورد نظر است به دقت اندازه گیری کند. اندازه هایی که برای هر یک از شاخص ها استخراج شده است با بهره گرفتن از فرمول هایی به دست آمده است که این فرمول ها به عنوان وسیله و روش های استاندارد برای اندازه گیری آن شاخص پذیرفته شده است و این مقیاس ها همان چیزی را می سنجد که نشان دهنده مقدار آن شاخص است. در نتیجه ابزارهای اندازه گیری متغیرها دارای روایی لازم و کافی ارزیابی می گردد.
اعتبار با دقت و تکرارپذیری سروکار دارد. داشتن سطح مناسبی از اعتبار، شرط لازم و اولیه روایی است. منظور از پایایی (اعتبار) این است که زمانیکه یک وسیله اندازه گیری برای سنجش متغیر و صفتی به کار
می رود، اگر در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. با توجه به اینکه اطلاعات آماری و داده های مربوط به شاخص ها از نرم افزارهای داخلی شرکت تدوینکو استخراج گردیده است و اطلاعات این نرم افزارها توسط شرکت تدوینکو از روی صورتهای حسابرسی شده توسط حسابرسان مستقل میباشد و به صورت اسناد و مدارک ثبت شده است، بنابراین داده ها، دارای اعتبار، ارزیابی می گردد. پس متغیرهای پژوهش دارای اعتبار و روایی کافی
می باشند.
روش تجزیه وتحلیل داده ها
تحلیل همبستگی
همبستگی نمایشگر درجه ارتباط بین دو متغیر میباشد. مقدار این کمیت، نشان دهنده چگونگی برازش معادله ای خطی یا نا خطی که ارتباط بین متغیر ها را توجیه می کند است. بدین معنی تحلیل همبستگی ابزاری است که به وسیله ی آن می توان درجه ای که یک متغیر به متغیر دیگری از نظر خطی مرتبط است را اندازه گیری نمود.
عموماً همبستگی را با تحلیل رگرسیون به کار می برند و در آن معیارهای ضریب همبستگی، ضریب تعیین و آزمون معنی دار بودن r مورد بحث قرار می گیرد که به صورت زیر بیان گردیده است:
ضریب همبستگی
ضریب همبستگی بهترین معیار تشخیص وجود همبستگی یا عدم آن و حتی نوع، جهت و میزان همبستگی خطی است و آن یک معیار عددی است که رابطه ترتیبی دارد اما ویژگی نسبتی برای آن برقرار نیست. به عنوان مثال وقتی ذکر می شود که همبستگی بین دو متغیر Y و X، 6/0 و بین Z و X 3/0 باشد به این معنا نیست که همبستگی Y و X دو برابر قوی تر از همبستگی Z و X است.
اگر همبستگی فقط بین دو متغیر باشد آن را همبستگی ساده گویند و اگر بین بیش از دو متغیر باشد به همبستگی چند گانه معروف است.
برای تعیین نوع رابطه بین دو متغیر ابتدا باید میزان وابستگی آن ها را اندازه گرفت. اولین مرحله در بررسی این رابطه، رسم نمودار تغییرات مقادیر این دو متغیر در ارتباط با یکدیگر است که به نمودار پراکنش یا دیاگرام معروف است. برای رسم این نمودار، ساختار مشاهدات باید به صورت زوج مرتب هایی از مقادیر دو متغیر باشد. هر چند پراکندگی نقاط در نمودار پراکنش بیشتر باشد، پیوند بین متغیرها ضعیف است.
رسم نمودار به تنهایی رابطه بین متغیرها را معین نمی کند. لذا برای محاسبه ی قدرت رابطه به معیار عددی نیازمندیم که آن را ضریب همبستگی خطی نامند. معیار عددی این پیوند هنگامی که رابطه ی بین دو متغیر خطی فرض شود، ضریب همبستگی نمونه ای یا پیرسون نام دارد. این ضریب زمانی معتبر است که داده ها کمی و توزیع شان تقریباً نرمال باشد و به صورت زیر محاسبه

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.
می گردد.
. (رابطه 6-3)
(رابطه 7-3)
(رابطه 8-3)
اگر x و y اعداد صحیح باشند باشند استفاده از فرمول (a) مناسب است و اگر x و y اعداد صحیح نباشند استفاده از فرمول © مناسب خواهد بود.
مقدار r بیان گر شدت رابطه ی خطی بین x و y می باشد و علامت آن نشان دهنده جهت این رابطه است و ممکن است زوج متغیرهایی باشند که رابطه ی آن ها قوی باشد اما الزاماً خطی نباشند در این حالت rxy معیار مناسب نخواهد بود.
در ادامه جدولی برای آزمون خطی بودن رابطه بین x و y به نمایش در می آید. هرگاه تنها یک متغیر مستقل در مدل باشد آزمون صفرR2 معادل آزمون صفر بودن یعنی صفر بودن شیب خط رگرسیون است. مقدارR2 درصد تغییرات بین مشاهدات بوسیله مدل رگرسیون خطی را نشان میدهد یعنی فرضH0:R2 =0 معادل آزمون اعتبار مدل رگرسیونی است که در این روش، جدول تحلیل واریانس برای آزمون وجود یا عدم وجود رابطه خطی با بهره گرفتن از آماره F استفاده می شود که فرضیه های آن به صورت زیر است:
وجود رابطه خطی

فصل چهارم
((تجزیه و تحلیل داده‌ها))
مقدمه‏
پژوهشگر پس از این که روش پژوهش خود را مشخص کرد و با بهره گرفتن از ابزارهای مناسب، داده های مورد نیاز را برای آزمون فرضیه های خود جمع آوری کرد، اکنون نوبت آن است که با بهره گیری از تکنیک های آماری مناسبی که با روش پژوهش، نوع متغیرها و… سازگاری دارد، داده های جمع آوری شده را دسته بندی و تجزیه و تحلیل نماید و در نهایت فرضیه هایی را که تا این مرحله او را در پژوهش هدایت کرده اند، در بوته آزمون قرار دهد و تکلیف آن ها را روشن کند و سرانجام بتواند راه حل و پاسخی برای پرسش پژوهش بیابد. پیوند دادن موضوع پژوهش به رشته ای از اطلاعات موجود مستلزم اندیشه ای خلاق است، معمولاً موضوعی به ذهن محقق خطور می کند که یافتن منابع داده های موجود، برای بررسی آن مستلزم خلاقیت ذهنی محقق است، آرایش و تنظیم داده ها نیز مستلزم خلاقیت است. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها، فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع آوری در جامعه (نمونه) آماری فراهم آمده اند؛ خلاصه، کدبندی و دسته بندی … و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید (خاکی، 1387، ص305-303).
تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان مرحله ای علمی، از پایه های اساسی هر پژوهش علمی به شمار می رود که به وسیله آن کلیه فعالیت های پژوهش تا رسیدن به نتیجه، کنترل و هدایت می شوند. در این فصل نیز به توصیف داده های پژوهشی و تجزیه و تحلیل هر یک از فرضیات خواهیم پرداخت.
شاخص های توصیفی متغیرها
به منظور شناخت بهتر ماهیت جامعه ای که در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است و آشنایی بیشتر با
متغیر های پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل داده های آماری ،لازم است این داده ها توصیف شود. همچنین توصیف آماری داده ها، گامی در جهت تشخیص الگوی حاکم برآن ها و پایه ای برای تبیین روابط بین متغیرهایی است که در پژوهش به کار می رود (خورشیدی و قریشی، 1381، ص254).
بنابراین، قبل از این که به آزمون فرضیه های پژوهش پرداخته شود، متغیرهای پژوهش به صورت خلاصه در جدول شماره (1-4) مورد بررسی قرار می گیرد. این جدول حاوی شاخص هایی برای توصیف متغیرهای پژوهش می باشد. این شاخص ها شامل شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع است.
جدول (1-4) (که در ادامه ارائه شده است) نشان می دهد که متغیرهای پژوهش دارای چه ویژگی هایی هستند، سطر اول این جدول بیان می کند که تعداد کلیه داده ها برای تمامی متغیرهای مورد مطالعه برابر با 8 سال
می باشد و سطر دوم میانگین متغیرهای جمع آوری شده را به تفکیک نشان می دهد، که به عنوان مثال میانگین عملکرد مالی موسسه حسابداری و حسابرسی تدوینکو 11.14 است. سطر پنجم واریانس و پراکندگی متغیر ها را حول میانگین نمایش می دهد که واریانس عملکرد مالی موسسه حسابداری و حسابرسی تدوینکو 39.67
حسابداری
می باشد. سطرهای ششم و هشتم میزان چولگی و کشیدگی داده ها را نسبت به منحنی نرمال زنگوله ای شکل نشان می دهد که در بین متغیرهای پژوهش اهرم مالی با عدد 7.070 دارای بیشترین چولگی به سمت چپ
می باشد و سطر دهم تغییرات بزرگترین و کوچکترین اعداد را به عنوان دامنه تغییرات توصیف می کند.
جدول (1-4) شاخص های توصیف کننده متغیرهای تحقیق، شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و شاخص های شکل توزیع (آماری)

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:59:00 ق.ظ ]