شماره و کشور تأیید کننده

سال ساخت کانتینر

شماره شناسایی کانتینر

حداکثر وزن ناخالص

حداکثر تحمل فشار وزن زیر سایر کانتینرها

فشاری که با آن کانتینر مورد آزمون RACKING قرار گرفته است

تاریخ تجدید آزمون های کانتینر (مالک کانتینر مسئول انجام آزمون ها، پنج سال بعد از ساخت و سپس هر ۳۰ ماه یک بار است)

در ترمینال های کانتینری با مشاهده این لوح از سلامت وضعیت کانتینر اطمینان حاصل می شود. عدم سلامت یا استاندارد نبودن کانتینر می تواند منجر به سانحه شود. جنس این لوح از فولاد ضد زنگ و ضد آتش و ابعاد آن بیشتر از ۲۰۰ در ۳۰۰ میلیمتر است. نصب این لوح اجباری است.
علامت سازمان رده بندی (CLASSIFICATION/ INSPECTION SOCIETY LOGO)
سازمان های رده بندی، موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی هستند که در مقیاس جهانی، اقدام به توسعه و ارتقای استاندارد صنعت و انجام آزمون های مربوطه می نمایند. کشورهای عضو کنوانسیون «کانتینرهای ایمن» (CSC) و مالکین کانتینرها، این سازمان ها را از جانب خود، مسئول انجام آزمون های کانتینر و در نهایت صدور گواهینامه ایمنی کانتینر می کنند. سازمان فوق الذکر علامت (LOGO) خود را روی در کانتینر چاپ می کند. سازمان های رده بندی معتبر و شناخته شده در جهان، انگشت شمار هستند که علامت آن ها در بالا تصویر گردیده است.
به عنوان نمونه، در یک سفارش ساخت ۳۰۰۰ دستگاه کانتینر، توسط یک شرکت ایرانی به شرکت کانتینر چینی، یکی از سازمان های بازرسی / طبقه بندی بالا مامور انجام آزمون های کانتینر بعد از ساخت شده است. آزمون ها روی تک تک کانتینرها صورت نمی گیرد. بلکه به صورت آزمون نمونه از یک گروه (BATCH TEST) انجام می شود. یعنی ضمن اینکه مواد اولیه مورد استفاده و خط تولید از استاندارد و گواهینامه های لازم برخوردار است، از هر صد کانتینر، در حضور کارشناس سازمان رده بندی، یکی مورد تمام آزمون ها قرار می گیرد. در صورت موفقیت در آزمون، برای تمام صد کانتینر گواهی صادر می شود لوح کانتینرهای ایمن (CSC PLATE) نصب می گردد. در صورت عدم موفقیت، کانتینرهای بیشتری از همان گروه مورد آزمون قرار می گیرند تا علت نقصان مشخص شود.
لوح تأیید گمرکی (CUSTOM APPROVAL PLATE)

از مزایای کانتینر امکان ترانزیت کالا از مرزهای گمرکی، تحت مهر و موم است، برای تحقق این امر نیاز به مهر و موم کردن (SEAL) کانتینر به شکلی قابل اطمینان می باشد.
لوح تأیید گمرکی، گواه این است که کانتینر به شکلی طراحی و ساخته شده است که فضای درون کانتینر که برای کالا در نظر گرفته شده است قابل بازرسی است. مهر و موم گمرکی (SEAL) به سادگی قابل نصب می باشد. بدون بریدن مهر و موم گمرکی امکان دسترسی به کالا وجود ندارد. این لوح نیز از فولاد ضد زنگ است و روی در کانتینر نصب می شود. در تصویر شماره ۱، کد کشور گواهی کننده، سال گواهی و شماره گواهی، شماره ۲، نوع کانتینر و شماره ۳، عدد ارجاعی است که سازنده برای هر یک از کانتینرهایی که می سازد، در نظر می گیرد. گاهی هر دو لوح تأیید گمرکی و CSC به صورت یک لوح بزرگتر که از دو قسمت تشکیل شده است روی در کانتینر نصب می شود.
SEAL که در اینجا مهر و موم ترجمه شده است، نوعی قفل فلزی یکبار مصرف است که بعد از قبل شدن روی در کانتینر بدون بریدن قابل باز کردن نمی باشد. SEAL دارای شماره ی منحصر به فردی است که امکان شناسایی آن را ایجاد می کند. چنانچه مهر و موم عوض شود، گمرکات یا بازرسان متوجه عوض شدن شماره ی آن خواهند شد.
بعضی از کانتینرها دارای بیش از یک SEAL هستند. یکی برای گمرک و دیگری برای حفاظت فیزیکی. SEAL کانتینرهای مخزنی روی شیر تخلیه آن قرار می گیرد. برخی از کانتینرهای فله خشک دارای درهای کوچک و بزرگ هستند که هر یک از آن ها باید جداگانه مهر و موم گردند. SEAL کانتینرهای روباز، جایی که پوشش برزنتی آن با حلقه و طناب مهار می شود، نصب می گردد.

علائم دیگر

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

برچسب کالای خطرناک

تمام کانتینرهایی که محتوی کالای خطرناک هستند، باید برچسب مربوطه را روی بدنه کانتینر نصب کنند. کالاهای خطرناک به چند دسته طبقه بندی شده اند. برچسب کالای خطرناک، نوع خطر را نمایش می دهد تا در صورت نشت از کانتینر یا بروز خطر، کارکنان ترمینال یا وسیله نقلیه از خطرات موجود و روش برخورد با آن آگاه باشند. برخی از انواع کالاهای خطرناک باید دور از یکدیگر و یا در مکان های خاصی نگهداری شوند. بنابراین کانتینرهای حاوی کالای خطرناک در محل های خاصی از کشتی یا ترمینال نگهداری می شوند.
معرفی وسایل مهار کانتینر
این ابزار جهت محکم کردن کانتنیرها بر روی هم و همچنین بر روی کشتی به کار می روند. عدم استفاده صحیح از این وسایل یا عدم استفاده از آن ها می تواند، موجب بروز خسارت به کشتی و یا کانتینر گردد در کشتی های کانتینری همزمان با ساخت کشتی، نقشه ای جهت استفاده صحیح و همچنین شیوه ی به کار بردن این وسایل نیز تهیه می گردد.
برخی از این ابزار از پیش بر روی کشتی تعبیه شده و تعدادی نیز به صورت قابل حمل بوده که به شرح زیر است.

 

 

وسایل که جهت محکم نمودن کانتینر بر روی کشتی نصب شده اند

DECK SOCKETS-CLOVERLEAF

DECK SOCKETS-DOVETAILS

در کشتی های کانتینری امروزه، ما اغلب فونداسیون FLUSH DOVEFAIL را برای SIDING TWISTLOCKS مشاهده می کنیم.
CELL GUIDES: در تمام کشتی های کانتینری میله های عمودی (GUIDE RAILS) در نظر گرفته شده تا کانتینر در داخل آن ها قرار گرفته و از انحراف آن جلوگیری نماید.
DOVETAIL LUNDATICN: این ابزار از قبل بر روی کشتی (درب انبار و عرشه) تعبیه شده که اولین کانتینرها بر روی آن ها قرار می گیرند.
TWIST LOCKS: این ابزار برای محکم کردن کانتینرها بر روی هم به کار می رود.
TWIST BUCKLE: برای وصل کردن میله های استحکام (LASHING RODS) به یکدیگر به کار می رود.
LASHING BAR: میله هایی هستند که در داخل گوشه های کانتینر قرار گرفته و آن ها را به عرشه یا به سایر کانتینرها توسط TURN BUCKLE وصل می کنند.
BRIDGE LITTING: برای اتصال و محکم کردن عرضی دو کانتینر استفاده می شود که امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرد.
STACKING: برای کانتینرهای ۲۰ فوتی که در داخل انبارها بارگیری می شوند استفاده می شود تا از انحراف آن ها جلوگیری به عمل آید.
SPONNER: آچاری است که برای محکم و شل کردن میله ها استفاده می شود.

قانون ارشمیدس
جسمی که در مایعی فرو رود به اندازه وزن مایع جا به جا شده از وزن آن جسم کم می شود. اگر مکعبی ساخته شده از آهن که حجم آن یک متر مکعب و جرم حجمی آن T/M وزنی برابر با هشت تن در بیرون از آب داشته باشد را در آب شیرین فرو ببریم، مقدار آب شیرین جا به جا شده یک متر مکعب و یا یک تن خواهد بود. نتیجتا با توجه به قانون ارشمیدس وزن این مکعب آهنی در آب ۷ تن می باشد.
چنانچه این مکعب آهنی یک پارچه را به ورق آهنی تبدیل نموده و از آن مکعبی تو خالی با وزن ۸ تن ولی حجم ۴ متر مکعب بسازی و مکعب تو خالی را در آب شیرین قرار دهیم، این بار حجم آب جا به جا شده چهار متر مکعب خواهد بود و چنین به نظر می رسد که وزن مکعب تو خالی جدید در آب چهار تن است. با ازدیاد حجم این مکعب آهنی ۸ تنی، مقدار آب جا به جا شده نیز افزایش یافته و وزن این مکعب در آب کمتر خواهد شد و نهایتا اگر در اثر ازدیاد حجم مجددا بین مکعب آهنی ۸ تنی حجم آب جا به جا شده به بیش از ۸ تن برسد وزن آب جا به جا شده از وزن مکعب ۸ تنی بیشتر شده و نتیجتا مکعب آهنی به صورت شناور در آب باقی خواهد ماند. به عبارتی دیگر مکعب آهنی زمانی در آب شناور خواهد ماند که وزنی برابر با ۸ تن را جا به جا نماید.

کاربرد قانون ارشمیدس در کشتی ها
یک کشتی شبیه به جعبه آهنی در بسته است که موارد بحث به شرح ذیل در آن قابل توجیه می باشد:

 

 

تا زمانی که وزن کشتی از وزن حجم آب جا به جا شده توسط آن کشتی بیشتر نشود، کشتی شناور باقی خواهد ماند.

آب نشینی که کشتی در آن شناور خواهد بود، به نحوی است که وزن آب جا به جا شده برابر با وزن کشتی باشد.

اجسام شناور جرم حجمی آب
وزن هر جسم برابر است با حجم آن ضربدر جرم حجمی آن جسم در نتیجه حجم هر جسمی برابر است با وزن آن جسم تقسیم بر جرم حجمی. در مورد اجسام شناور در آب فرمول فوق بدین ترتیب بسط داده می شود:
حجم آب جابجا شده =
گرانیگاه (مرکز ثقل(
گرانیگاه نقطه ایست که از آن یک جسم یا یک صفحه به حالت تعادل قرا ر می گیرد به به عبارت دیگر مرکز هندسی اشکال مسطح و یا نقطه ای که نیروی جاذبه زمین به طور عمود به سمت پائین بر آن اثر می کند را گرانیگاه می نامند. برای مثال: مرکز دایره- مستطیل= مربع= مثلث و ذوذنقه و غیر مرکز ثقل یا گرانیگاه آنها نیز می باشند.
محاسبه مرکز شناوری یک کشتی
مرکز شناوری یک کشتی مرکز ثقل (مرکز هندسی) قسمتی زیر آب آن می باشد.

تا به حال با روش محاسبه گرانیگاه سطوح مسطح آشنا شده ایم اما مرکز شناوری یک کشتی زمانی قابل نشان دادن است که حداقل فاصله آن را از دو مبداء مشخص کشتی در دست داشته باشیم. معمولا مرکز شناوری به وسیله (KB) فاصله از سینه یا پاشنه کشتی مشخص می شود.

با توجه به تعریف مرکز شناوری چنانچه قسمت زیر آب کشتی به صفحات مقطع تماس با آب در جهت افقی با فاصله ای برابر تقسیم شود با بهره گرفتن از قوانین سیمپسون فاصله مرکز شناوری در خط سینه و پاشنه کشتی به دست خواهد آمد. برای محاسبه فاصله مرکز شناوری از تیرته قسمت زیر آب کشتی به صفحاتی عمودی با فاصله ای برابر تقسیم شده و محاسبه آن از طریق قوانین سیمپسون قابل انجام است.
ظرفیت بارگیری یک کشتی
تفاضل میزان جا به جایی سنگین و میزان جا به جایی سبک( LIGHT SHIP )، ظرفیت بارگیری یک کشتی نامیده می شود.
آب خور (آب نشین)
فاصله عمودی بین تیر ته ( KEEL) و خط آب، آبخور یک کشتی می باشد. آبخور در دو طرف سینه و دو طرف قسمت میانه و دو طرف پاشنه کشتی حک شده و همیشه آبخور سینه و پاشنه همزمان ثبت شده چنان چه هر دو آبخور برابر باشند، به کشتی در این حالت افقی گفته می شود و چنان چه آبخور پاشنه از آبخور سینه بیشتر باشد به کشتی، در این حالت متمایل به پاشنه و بالعکس متمایل به سینه گفته می شود. میانگین آبخور نصف مجموع آبخور سینه و پاشنه یک کشتی است.

 

 

افقی

 

 

 

متمایل به پاشنه

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:47:00 ب.ظ ]