تعداد تجهیزات عملیات کانتینری شامل گنتری کرین ها، ترانستینرها و کشنده های مورد نیاز بندر شهید رجایی پاسخگوی تقاضاهای بالقوه ترافیک کانتینری در سال ۱۴۰۴ نمی باشد .
میزان اراضی پشتیبانی مورد نیاز بندر شهید رجایی پاسخگوی تقاضای ترافیک کانتینری در سال ۱۴۰۴ نمی باشد.
تعداد اسکله های کانتینری مورد نیاز بندر شهید رجایی پاسخگوی تقاضای ترافیک کانتینری در سال ۱۴۰۴ نمی باشد.
۱-۶ قلمرو زمانی و مکانی تحقیق
با توجه به هدف های بیان شده در این مطالعه، از میان بنادر جنوبی کشور، بنادری که به امر حمل و نقل کانتینری با ظرفیت بیش از یک میلیون تی ای یو اشتغال دارند، پرداخته خواهد شد. بنابراین این تحقیق به مورد کاوی مهم ترین ترمینال کانتینری ایران یعنی ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی از سال ۱۳۹۰ لغایت ۱۴۰۴ خواهد پرداخت.
۱-۷ روش تحقیق
این تحقیق از نوع کاربردی بوده و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای، بررسی اسناد و نیز مطالعات میدانی انجام می شود. با توجه به اینکه هدف این تحقیق آینده نگاری می باشد، از روش سناریو برای تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات استفاده خواهد شد.
۱-۷-۱ روش گردآوری داده ها
در این تحقیق روندها و رویدادها از مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد، مدارک، کتابها، مقالات و جستجوی اینترنتی استخراج خواهند شد وآمار و داده های لازم نیز ازگزارش های منتشر شده از سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و سازمانهای توسعه بین المللی نظیر آنکتاد، اسکاپ و همچنین مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی استخراج خواهند گردید.
۱-۷-۲ روش تحلیل داده ها
در تحلیل داده ها به وسیله متدولوژی سناریو، اطلاعات فنی عملیات کانتینری در حالتهای مختلف تقاضای های کانتینری بندر شهید رجایی محاسبه محاسبه خواهد گردید و در نهایت با رویکردی تطبیقی به بررسی وضعیتهای مختلف عملیات کانتینری بندر شهید رجایی در سال ۱۴۰۴ پرداخته خواهد شد که این محاسبات شامل تعیین ظرفیت تسهیلات بر مبنای مشخصات ابزارهای کنونی و روندهای تکنولوژی بوده وآنگاه برآوردهای مالی آنها را محاسبه خواهد گردید.
۱-۸ ساختارتحقیق
با توجه به هدف های پیش رو این تحقیق در چهار گام انجام میگردد:
- در گام اول، با بهره گرفتن از تحقیقات و پروژه های انجام شده توسط اسکاپ حجم ترافیک کانتینری جهان در سال ۲۰۲۵ بر اساس سناریو های تعریف شده محاسبه خواهند گردید.
- در گام دوم، با توجه به بررسی و مطالعه سهم عملکرد ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی از حجم کانتینری جهان در سال های گذشته ، حجم ترافیک کانتینری آن بندر از حجم کانتینری جهان در سال ۱۴۰۴ بر اساس سناریو های تعریف شده محاسبه و تعیین خواهند گردید.
- در گام سوم، بر اساس حجم ترافیک کانتینری بندر شهید رجایی در سال ۱۴۰۴ تعداد تجهیزات و ظرفیت تسهیلات کانتینری مورد نظر این تحقیق بر اساس سناریو های تعریف شده محاسبه و با تعداد تجهیزات و ظرفیت تسهیلات موجود جهت ارزیابی در نحوه پاسخگویی آن بندر در سال ۱۴۰۴ مشخص خواهند گردید.
۱-۹ نوآوری تحقیق
مطالعات انجام شده عمدتا” در صدد بوده اند تا بر مبنای داده های گذشته به پیش بینی حجم ترافیک کانتینری بپردازند، اما در این تحقیق در صدد آن هستیم تا بر مبنای اطلاعات گذشته، حال و با بهره گرفتن از روش سناریویی آیندههای ممکن ترافیک کانتینری را تصویرسازی نماییم که استفاده از این روش به نسبت سایر روش های کارگرفته شده در تحقیقات پیشین بسیارمتفاوت است .
۱-۱۰ استفاده کنندگان نتایج تحقیق
مهمترین استفاده کنندگان از روش ها و مدل ارائه شده در این تحقیق عبارتند از مدیران ترمینالهای کانتینری، سازمان بنادر و دریانوردی ایران، وزارت راه و شهرسازی ایران، دانشجویان ، محققین و یا کاربرانی که به نحوی با امور مربوط به مدیریت منابع، لجستیک، مدیریت مالی حمل و نقل دریایی، بهرهوری درون ترمینالی و زنجیرههای تامین و توزیع کالا در ارتباط میباشند.
فصل دوم : پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
در این فصل به بررسی پیشینه تحقیق پرداخته خواهد شد. هدف اصلی از تدوین این فصل آشنا نمودن خواننده با تحقیقات انجام شده در حوزه های عملیاتی، لجستیک و مدیریتی ترمینالهای کانتینری است.
موضوع مورد نظر در کشورهای اروپایی به خصوص آنها که از مزیت نسبی حمل و نقل برخوردار بوده اند، کاملا” شناخته شده است، هر چند که تحقیقات گستردهای در مورد ترمینال کانتینری با بهره گرفتن از روشهای شبیهسازی و… صورت گرفته است، اما این پژوهش با رویکردی متفاوت (تحلیل سناریو) گامی تازه در نگرش به ترافیک کانتینری بندر شهید رجایی در سال ۱۴۰۴ بر خواهد داشت.
۲-۲ بررسی پیشینه تحقیق
در این پژوهش در ابتدا به صورت خلاصه به برخی از تحقیقات صورت گرفته در حوزه فعالیتهای عملیاتی مربوط به ترمینالهای کانتینری با بهره گرفتن از روش شبیهسازی پرداخته و سپس برخی از تحقیقات انجام شده در سیستمهای حمل و نقل به روش سناریو بیان خواهند شد .
۲-۲-۱ مطالعات انجام شده در زمینه عملیات ترمینال کانتینری با بهره گرفتن از روشهای مختلف
روش های مختلفی برای بررسی کارآیی ترمینالهای کانتینری وجود دارد . Kozan (2000)، از یک مدل شبکه ای برای تحلیل عملیات ترمینالهای کانتینری و حمل و نقل کانتینری استفاده کرد. Vis et al. (2003) به صورت جامع، مسایل متنوع تصمیم گیری در ترمینالهای کانتینری را بررسی کردند Steenken (2004) نیز عملیات و فرآیندهای لجستیکی مهم در ترمینالهای کانتینری را بررسی و طبقه بندی نمودند. Günther and Kim (2006) عملیات ترمینال های کانتینری را به صورت کلی بررسی و طبقه بندی کردند. Cullinane et al. (2006 )روشهای متداول بررسی کارآیی بنادر را با هم مقایسه کرده و از داده های بنادر کانتینری بزرگ دنیا برای مطالعه، بررسی و تحلیل مسائل مربوطه استفاده کردند.
Gambardella (2001) مسئله استفاده بهینه از منابع و تجهیزات ترمینالهای کانتینری را بررسی کردند. آنها با بهره گرفتن از مدلسازی، حرکت جرثقیلهای ساحلی و محوطهای را نیز زمانبندی نمودند.
بهینهسازی عملیات در ترمینالهای کانتینری همواره از چالشهای پیشروی مدیران بنادر و ترمینال ها بوده است. Mutry (2005) با بهره گرفتن از روش تصمیم گیری کامپیوتری، بهینه سازی عملیات ترمینال کانتینری هنگ کنگ را بررسی کردند. هدف این محققین کاهش زمان انتظار کشتیها، زمان توقف کامیونها و نیز کاهش ترافیک در مسیرهای داخل ترمینال بود.
شبیه سازی با بهره گرفتن از زبانهای برنامهنویسی میتوانند به عنوان ابزار کمکی تصمیم گیری در مورد عملیات ترمینالهای کانتینری استفاده شوند. Bielli 2006)) از زبان برنامهنویسی جاوا برای طراحی مدلی برای شبیهسازی عملیات ترمینالهای کانتینری استفاده کردند. Khoshnevis et al.. (۲۰۰۰ )با بهره گرفتن از روشهای شبیهسازی، نقش استفاده از این سیستم را در افزایش کارآیی ترمینالهای کانتینری بررسی نموده اند.
برای بررسی روشهای اقتصادی تخصیص اسکله می توان به تحقیق Moorthy (2006)اشاره کرد که در آن زمان توقف کشتیها با هزینه های عملیات بندری مقایسه شده است.
برنامه ریزی همزمان عملیات اسکلهای و زمانبندی حرکت جرثقیلها، یکی از مسائل لجستیکی مهم در حوزه ترمینالهای کانتینری است. Hartmann (2004)روشهای مدلسازی را برای این کار اتخاذ کرد.
۲۰۰۶)Kozan ) این مسئله را با بهره گرفتن از روش الگوریتم ژنتیک حل کردند. Zeng et al.. (2009) نیز با بهره گرفتن از مکانیسم تصمیم گیری هوشمند و روش شبیهسازی، عملیات تخلیه و بارگیری کانتینرها در محوطه کانتینری را به صورت بهینه زمانبندی نمودند.
مدل و طرحریزی محوطه کانتینری یکی دیگر از فاکتورهای موثر در کارآیی عملیات کانتینری است. Preston et al.. ) 2001 ) اهدف کاهش زمان انتظار کشتیها، با بهره گرفتن از الگوریتم ژنتیک، راهکارهای بهینه انبار کردن کانتینرها در محوطه ترمینال را بررسی نمودند. Dekker et al.. (2006)، سیاست های مختلف نگهداری و انبار کردن کانتینرها را در یک ترمینال اتوماتیک بررسی کردند Kim . ۲۰۰۸)) یک مدل را برای طرح محوطه کانتینری پیشنهاد کردند که در آن تعداد بهینه و محلهای تردد کامیونهای محوطه محاسبه شده بود.
سیاست انبار کردن کانتینرها در نزدیکی بنادر محوطههای لجستیکی می تواند نقش به سزایی در افزایش یا کاهش ترافیک در مبادی منتهی به بندر داشته باشد. این موضوع در دانشگاه ویرجینیا در رساله Xu 1999) ) با عنوان شبکه های نگهداری کانتینرها بررسی شده است.
(۲۰۰۹) Nishimuraدر تحقیق خود ساختار و طرح محوطه کانتینری را بهینه نمودند. هدف آن ها بررسی عملیات کانتینری در ترمینال در بهینه ترین حالت بود که با بهره گرفتن از روش لاگرانژ مسئله مورد بررسی قرار گرفت.
کاهش زمان عملیات کانتینری در محوطه داخل ترمینال به عنوان یکی از روشهای صرفهجویی در هزینه های بندر شناخته می شود. Kim (2003) ضمن بررسی این مسئله روشی را نیز برای بهینه ساختن مسیر حرکت تجهیزات در محوطه کانتینری با در نظر گرفتن تعداد حرکتهای مورد نیاز برای جابجایی کانتینرها پیشنهاد کردند.
برنامه ریزی و استفاده بهینه از منابع موجود در بندر یکی از موضوعات مورد بحث در اکثر مطالعات مربوط به بندر و دریاست. عالی شوندی(۱۳۷۱) صف انتظار نوبت کشتیها در بنادر جنوب را مورد مطالعه قرار داد که هدف از آن آنالیز حساسیت جرثقیلها و بررسی تاثیرات آنها در کشتی ها بود و نهایتا مدلی را جهت تعیین هزینه ها برای ارائه به مدیران بنادر ارائه کرد .
مرشد(۱۳۷۴) افزایش ظرفیت ترمینال کالاهای متفرقه در بنادر ایران را از طریق مدل شبیه سازی انجام داد که هدف آن تعیین ظرفیت ترمینالهای کالاهای عمومی با امکانات موجود در بندر بود.
کلهر(۱۳۸۳) در مطالعه ای تحت عنوان طراحی مدل شبیهسازی ترمینال کانتینری در بنادر ایران به بررسی بنادر به عنوان حلقه ای رابط فیمابین حمل و نقلهای دریائی و زمینی پرداخته و تجهیزات و عوامل کلیدی درگیر در ترمینال کانتینری شهید رجائی را با تکیه بر فاکتورهایی نظیر نوع کشتی، تعداد اسکله و تجهیزات تخلیه و بارگیری مدل سازی نموده است.
مهندسین مشاور ادیبی هریس(۱۳۵۳) طرح جامع بنادر بازرگانی کشور با افق ۱۳۶۶ که ترکیبی از کارشناسان ایرانی و خارجی بوده، را انجام دادند که در این مطالعه، پس از شناسائی وضع موجود کلیه امکانات، تجهیزات، تأسیسات و زیر ساختهای بنادر کشور همراه با نگرش جامع به سایر حالات حمل و نقل و یا پیش بینی تجارت خارجی کشور، اقدام به پیش بینی تقاضای حمل و نقل نمودند.
سازمان بنادر و کشتیرانی(۱۳۷۳) مطالعاتی را با همکاریهای مشترک کشور ژاپن با نام جایکا (JICA) انجام داد که افقی ۱۵ ساله(۲۰۱۰) را برای مطالعات خود در نظر گرفتند (۲۰۱۰)، این طرح بر خلاف طرح جامع قبلی، تنها با رویکرد حمل و نقل دریائی و آن هم متمرکز بر دو بندر امام خمینی (ره) در جنوب و بندر انزلی در شمال انجام پذیرفت.
مهندسین مشاور طرح نواندیشان و گروه مشاورین بندر هامبورگ (۱۳۸۳) نیز طرح جامع بنادر کشور را با افق ۱۳۹۴ بررسی و مطالعه نموده اند که این مطالعه در قالب نوزده جلد به زبان فارسی منتشر شده است.
بررسی ادبیات تحقیق در حوزه ترمینالهای کانتینری مبین این امر است که اتوماسیون تجهیزات، روشهای افزایش کارایی ترمینالهای کانتینری،کاهش زمان انتظار کشتیها و زمانبندی حرکت جرثقیلهای اسکله ای از موضوعات مورد علاقه محققین میباشد که عمدتاً مسائل مربوط به محوطههای کنار اسکله را بررسی می کنند.
۲-۲-۲ کاربرد سناریو در سایر بخشها
مطالعات صورت گرفته به کمک روش سناریویی در سایر بخشها عمدتا” توسط شرکت های نفتی و برای تصویرسازی محیط آینده انرژی که غالبا “تا حد زیادی از عناصر عدم اطمینان سیاسی رنج میبرده اند انجام شده است. برخی از مطالعات انجام شده در این زمینه عبارتند از:
Stokkle et al.. (1990)، در مطالعه ای در مورد آینده وضعیت صنعت نفت و گاز نروژ چهار سناریوی مربوطه را توسعه دادند و محیط خارجی و پویایی آن را در ارزیابی و گزینش استراتژیهای مطلوب مورد آزمون قرار دادند.
Esterhuyse (1992)، پیامدهای دوران انتقال آفریقای جنوبی و مسائل، اولویتها و آینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور را برای یک افق ده ساله ترسیم نموده است.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:00:00 ب.ظ ]