محرک­های بیرونی همان اقدامات بازاریابی است که به وسیله و تحت کنترل بازاریاب برای تطمیع مصرف ­کننده به سمت خرید باز­می­گردد. محرک­های موجود در محیط فروشگاه هم عواملی از قبیل روشنایی درون فروشگاه، چیدمان، تجهیزات، پوشش کف و رنگ دیوارها، موسیقی و رایحه مطبوع، پوشش و رفتار کارکنان هستند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۳-۷-۲ محرک­های درونی
تفاوت بین ویژگی­های شخصتی در افراد است که تعیین کننده میزان تاثیر پذیری فرد از محیط فروشگاه و سوق یافتن وی به سمت خرید آنی است. افراد برای دوری از احساسی بد از قبیل، احساس گناه و یا بدست آوردن احساسی خوش و یا کسب اعتماد ­به نفس دست به خرید آنی می­زنند؛ و این یک نیاز روانشناسانه و احساسی است که جای فکر کردن و سنجیدن عوامل مختلف را از فرد می­گیرد (چانگ، اکمن و یان[۶۲]، ۲۰۱۱). شن و خالیفا[۶۳] معتقدند شناخت ویژگی­های مصرف ­کننده، رابطه بین خرید آنی و رفتار آنی واقعی را تعدیل می­ کند (۲۰۱۲).
۳-۳-۷-۲ عوامل موقعیتی و مربوط به محصول
عوامل موقعیتی مربوط به موقعیت مکانی خرده­فروشی، زمان خرید، فصل خرید، عادات خرید و … است که بطور کلی شرایط و موقعیتی که فرد در آن به خرید پرداخته را در بر­ می­گیرد (جفری و هاگ[۶۴] ۲۰۱۰). همچنین عوامل مربوط به محصول که فرد را به خرید آنی تحریک می­ کند، می ­تواند از طریق کتابچه­ و یا تست محصول که به معرفی محصول جدید می ­پردازد، به افراد ارائه شود (یو و باستین[۶۵]،۲۰۱۰).
۴-۳-۷-۲ عوامل جمعیت شناختی و اجتماعی- فرهنگی
همانطور که این عوامل پیش از این ذکر شد، بر رفتار خرید آنی تاثیر­گذارند. بطور مثال مردها کالاهایی را به صورت آنی می­خرند که جنبه ابزاری داشته و آسودگی را برای وی به ارمغان بیاورد، تا استقلال و عدم نیاز به دیگران و همچنین فعال بودنشان را تامین کند. اما زنان کالاهای نمادین که نشانگر فرد در اجتماع است و بیشتر جنبه احساسی داشته و مربوط به ظاهر است را به صورت آنی خریداری می­ کنند. از طرفی شخصیت که ناشی از فرهنگ است و همچنین اجتماع، می­توانند در خرید آنی تاثیر­گذار باشند. مثلا افرادی که مستقل هستند، بیشتر از افرادی که وابسته به دیگرانند خرید آنی انجام می­ دهند. همچنین کسانی که اجتماعی هستند کمتر از کسانی که فرد­گرا هستند خرید آنی انجام می­ دهند. (مورگانانتام و راوی، ۲۰۱۳).
محرک­های بیرونی
ویژگیهای فروشگاه
ترفیعات فروش
کارکنان یا همراهان
حضور همسالان یا خانواده
ازدحام فروشگاه
میزان درک محرک­ها
کانال­های فروش
تکنولوژی سلف سرویس
چیدمان درون فروشگاه
عوامل جمعیت شناختی و اجتماعی- فرهنگی
جنسیت
سن
درآمد
تحصیلات
عوامل اجتماعی- اقتصادی
فرهنگ
عوامل موقعیتی و مربوط به محصول
زمان در دسترس
پول در دسترس
ویژگیهای محصول
محصول مد
محصول جدید
محرک­های درونی
میزان آنی بودن تصمیم در فرد
لذت، خوشی
لذت جویی
سبک، مد
احساسات
ارزیابی هنجاری
تنوع­طلبی
اعتماد­به نفس
نیاز به محصول
شکل ۳-۲: عوامل موثر بر خرید آنی، (مورگانانتام و باکات، ۲۰۱۳)
با توجه به مطالب ذکر شده در مورد عوامل تاثیرگذار بر رفتار خرید آنی، می­توان این عوامل را به صورت جدول (۲-۲) خلاصه کرد.

 

عوامل تاثیرگذار بر خرید آنی
دسته­بندی اول عوامل داخلی: عوامل روانشناختی و فرهنگی، انگیزش خوشی/ لذت
عوامل خارجیعمر کوتاه محصول، ایجاد انگیزه، تبلیغات، نیاز پنهان شده، ظاهر و محیط فروشگاه، قیمت کالا، توزیع، وضعیت اقتصادی، فروشندگان ماهر، ظاهر بسته­بندی کالا، چیدمان فروشگاه،نام نیک کالا، جستجوی فروشگاهی، قابلیت نگهداری و ذخیره آسان، فرهنگ.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:43:00 ب.ظ ]