شکل ۲-۴ چاچوب مفهومی
بخش ششم: مرکز مدیریت حوزه های علمیه
۲-۲۸- مرکز مدیریت حوزه های علمیه
حوزههای علمیه، همیشه کانون بزرگان و اندیشمندان اسلامی و علما و فقها و مفسران و فلاسفه الهی و سایر متخصصان علوم اسلامی، بوده است و هزاران اثر علمی در رشتههای مختلف علوم اسلامی از سوی آنان، تهیه و به عنوان میراثهای پرارزش علمی، باقی مانده است.
این حوزهها، همیشه کعبه آمال مشتاقان معارف دینی، و چشمههای جوشانی برای تشنگان حقیقت و پویندگان راه خدا، بوده است و از آنجا که حوزههای علمیه، همیشه در کنار مردم، بلکه در دل مردم جای داشته؛ در طول تاریخ، علاوه بر خدمات گذشته، انگیزه نیرومندی برای حرکتهای مردمی در برابر فشارهای سیاسی و مظالم اجتماعی بوده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
یک نمونه بارز آن، انقلاب شکوهمند اسلامی است که به وسیله مرجعی بزرگ، یعنی امام راحل(قدس سره) به وجود آمد و سهم مراجع دیگر و علما و خطبای برخاسته از حوزهها را، در به ثمر رسیدن این انقلاب، نمیتوان فراموش کرد؛ انقلابی که نه تنها در کشور ما و در سطح منطقه، بلکه در کل جهان، آثار غیر قابل انکاری گذاشت و نقطه عطفی در تاریخ اسلام، محسوب میشود.
فعالیت مرکز مدیریت حوزه های علمیه، در جهت اهداف ذیل است:
الف) ایجاد شرایط لازم برای پرورش فقهای بزرگ و مفسران و متکلمان و فلاسفه و خطبای اسلامی و محققان، در رشتههای مختلف علوم دینی و تربیت کادر مورد نیاز حوزه و نظام؛
ب) ارتقای کیفی و کمی امور گزینشی، تحقیقی، تبلیغی، اخلاقی، سیاسی و معیشتی حوزههای علمیه؛
ج) حفظ استقلال حوزه در تمام جهات، طبق توصیههای امام امت(قدس سره) و مقام معظم رهبری و مراجع عظام؛
د) تواناسازی هر چه بیشتر حوزهها، در پاسخگویی به نیازهای فرهنگی جوامع بشری؛
ه) برنامهریزی در جهت مقابله همهجانبه با تهاجم بر ضد اسلام و مکتب اهل بیت، از سوی دشمنان و منحرفان؛
ز) تهیه و تصویب برنامههای لازم، در جهت تحکیم و تقویت مبانی انقلاب و نظام اسلامی.
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
فصل سوم
۳-۱- مقدمه
هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش های علمی، تغییرات قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. این روندها و حرکت ها سبب شده است که برای بررسی رشته های مختلف بشری، ازروش علمی استفاده شود.(ایران نژاد باریزی، ۱۳۷۸، ص۹)
از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقت یابی است، استفاده ازیک روش تحقیق مناسب می باشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدفها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است.(حاکی، ۱۳۷۹، صص ۱۴۳-۱۴۲)
از این رو در این فصل با هدف آشنایی خواننده از نحوه عمل تحقیق سعی می کنیم باتوجه به اهداف تحقیق به توضیح روش تحقیق روش های جمع آوری اطلاعات، بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه و چگونگی تحلیل آماری بپردازیم.
۳-۲- فرایند اجرای تحقیق
این تحقیق به منظور شناسایی وجود یا عدم وجود رابطه بین هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان انجام پذیرفته است. به همین منظور پس از نهایی شدن طرح، مطالعات نظری آغاز گردید.پس از جمع آوری اطلاعات، کار تجزیه و تحلیل و بررسی آنها ازطریق نرم افزارSPSS پیگیری شد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
نقشه عملی و مراحل اجرایی این پژوهش درشکل ۳-۱ نشان داده شده است.
سوال اولیه
۳-۳- روش تحقیق
بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و عملکرد
ارائه راهکار
بدست آوردن اطلاعات از نمونه
تعیین حجم نمونه
تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS
بررسی میزان اعتبار و روایی ابزار از طریق پیش آزمون
طراحی ابزار جمع آوری اطلاعات
تبیین مبانی نظری تحقیق
مطالعه و بررسی ادبیات موجود
آیا بین هوش فرهنگی و عملکرد ارتباط وجود دارد؟
از نظر جمع آوری داده ها، تحقیق پیمایشی ازنوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) و از نظر هدف، تحقیق کاربردی است.
۳-۴- متغیرهای تحقیق
برای انجام هر تحقیق علمی باید متغیرهای آن را تعیین نمود. متغیر کمیتی است که در دامنه های معین می تواند از یک فرد به فرد دیگر یا از یک مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفی را اختیار کند. بنابراین چیزی است که تغییر می پذیرد ، نمادی است که عدد یا ارزش به آن منتسب می شود (کرلینجر، ۱۳۷۴، ۹۳).
۳-۴-۱- متغیر مستقل
متغیری است که اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تأثیر یا رابطه آن با متغیر دیگر اندازه گیری شود. متغیر مستقل، متغیر پیش فرض است به این معنی که این متغیر مقدمه و متغیر وابسته نتیجه آن است. در این پژوهش متغیر مستقل هوش فرهنگی می باشد.
۳-۴-۲- متغیر وابسته
این متغیر به منظور تعیین اثر متغیر مستقل، مشاهده و اندازه گیری می شود(دلاور، ۱۳۸۰، ۳۸). متغیر وابسته، متغیری است که تغییرات آن تحت تأثیر متغیر مستقل قرار می گیرد. در این پژوهش متغیر وابسته عملکرد کارکنان می باشد.
۳-۵- ابزار و روش های گردآوری اطلاعات و داده ها
مهمترین روش های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
مطالعات کتابخانه ای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات درزمینه مبنای نظری و ادبیات تحقیق، از منابع کتابخانه ای، مقالات، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات(Internet)استفاده شده است.
تحقیقات میدانی: در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه وتحلیل، از پرسشنامه استفاده گردیده است.
پرسشنامه شامل ۴۰ سوال است. درطراحی این قسمت سعی گردیده است که سوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل فهم باشد. برای طراحی این بخش ازطیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج ترین مقیاسهای اندازه گیری به شمار می رود در پایان پرسشنامه یک سوال باز نیز ارائه شده است.
پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایانی پرسشنامه تعیین شود. شکل کلی و امتیازبندی طیف لیکرت در این پرسشنامه به صورت زیر است؛
جدول ۳-۱: شکل کلی و امتیازبندی پرسشنامه تحقیق
شکل کلی خیلی کم کم تاحدی زیاد خیلی زیاد
امتیازبندی ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در جدول ۳-۲ شماره سوالات ابزار پژوهش مربوط به هر متغیر و ابعاد آنها، آورده شده است:
جدول ۳-۲: جدول شماره سوالات مربوط به هر متغیر و ابعاد آنها
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق مح
موضوعات: بدون موضوع
[سه شنبه 1400-01-24] [ 09:33:00 ب.ظ ]