همچنین، مجید فرشاد در تحقیقی با عنوان بررسی آموزش های رسمی فنی و حرفه ای با اشتغال فارغ التحصیلان در سال های ۶۷-۶۳ بیان می دارد که ۵۵% از فارغ التحصیلان در رشته خود مشغول به کار نشده اند.براین اساس، مساله اصلی دراین پژوهش آن است؟ که آموزشهای فنی وحرفه ای تا چه اندازه زمینه خود اشتغالی هنرجویان را فراهم آورده است این مساله بویژه از سوی پژوهشگر در استان سمنان مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت .به عبارت دیگر محقق درنظر داردبه بررسی نقش آموزش های فنی وحرفه ای در توسعه خوداشتغالی هنرجویان در سطح استان سمنان بپردازد.
۳-۱)اهمیت پژوهش :
اهمیت و ضرورت موضوع این پژوهش را می توان درمواردزیر خلاصه کرد :
“تافلر[۸]” بر این عقیده است هر کس از اطلاعات و دانایی بیشتری برخوردار باشد، لیاقت و شایستگی قدرتمند تر شدن را خواهد داشت زیرا اساس قدرت را در این عصر، دانایی تشکیل می دهد. بنابراین اگر خواهان کاهش فاصله ی توسعه ای کشورمان با کشورهای توسعه یافته ی صنعتی هستیم،چاره ای جز این نداریم که بپذیرم که عصر وابستگی ثروت کشور به مواد خام به پایان رسیده است و کشوری که با ذهنیت جامعه سنتی و حتی صنعتی با پدیده عصر حاضر روبه رو شود، می تواند از نابودی سریع خود در مقابل رقبا اطمینان داشته باشد. پس باید بر روی انسان ها سرمایه گذاری کرده، بستری را فراهم کنیم که نیروهای خلاق، نوآوروکارآفرین، ازمغزخود استفاده موثرتری کنند و دانش را که ماده حیاتی توسعه درعصر ارتباطات واطلاعات است ، تولید کنند (احمدپور داریانی و مقیمی،۱۳۸۵).
در چند دهه اخیر نوآوری و اختراع جایگاه ویژه ای در پیشرفت و توسعه کشورها داشته و صاحب نظران اقتصادی آن را به عنوان موتور اقتصادی قلمداد کرده اند که با وجود ارزشمندی و پایان ناپذیری، منبع بی بدیل، بسیار ارزان و دراختیارهمگان است. جامعه ای که پیشرفت خود را متکی به قوه تفکر و ابداع بداند موفق تر از جامعه ای است که وابسته به منابع مادی و طبیعی است(مرادی ، ۱۳۸۵).
عکس مرتبط با اقتصاد
فعالیتهای کارآفرینانه تاثیرات مهمی درایجاد شغل وکاهش بیکاری داشته اند.مطالعاتی که توسط دیوید برچ[۹]درسال ۱۹۷۹ صورت گرفته نشان می دهد که شرکتهای کوچک ،بیش از۷۰درصدازتوسعه شغلی رادرآمریکا برعهده داشته اند.یافته های مشابه درکشورهای دیگر نیزاین نتایج را تایید می کند(پرداختچی وشفیع زاده ،۱۳۸۵ص۱۷).
این در حالی است که نظام آموزشی کشور ما به صورت سنتی اداره می شود بنابراین نظام آموزشی مبتنی بر تفکر عمودی یا منطقی که در آن گفتار و کردار فی البداهه ی کودک تبدیل به گفتار و کرداری استاندارد و کلیشه ای می گردد؛ نظام آموزشی که عین مطلب را تحویل دهد، آموزشی ای که روش خاص را تعیین کرده و آن را اجباری می کند، نظام آموزشی ای که معلم به شاگرد می گوید: فکر کردن را رها کن و به من گوش بده و به طور کلی نظام آموزشی ای که کودکان را جام های خالی می داند که باید معلم آنها را پر کند و یا گل های کوزه گری که باید به دلخواه رنگ و شکل گیرند، یکی از بزرگترین موانع خلاقیت و پرورش کارآفرینی هستند(صمد آقایی،۱۳۸۵،ص۱۰۴).
در جهان فراصنعتی امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای مفهوم نخواهد داشت . انقلاب علمی و فنی، انقلابی عمیق و کیفی در نیروهای تولید و از آن جمله در نیروی انسانی و روش های تولید به وجود آورده است (کریمی،۱۳۸۷).
تلاش دولت در گسترش مداوم آموزش وپرورش ،بی اعتنا به محدودیت های اقتصادی در زمینه ایجاد اشتغال و تقاضا برای مهارتها ،نخست به بیکاری تحصیل کرده ها می انجامددرنتیجه به بیکاری پنهان کارگران تربیت شده وماهرمنجر می گردد(بلازا[۱۰]،۱۹۸۸).نتایج این پژوهش می تواند اطلاعات ذیقیمتی را دراختیاربرنامه ریزان ودست اندرکاران آموزشهای فنی وحرفه ای قرار دهد. تا آنها بتواننددرجهت بهبود آموزشهای مورد نظر وفرایند خوداشتغالی هنرجویان بویژه درسطح استان اقدام نمایند.
۴-۱اهداف پژوهش :
۱-۴-۱هدف کلی پژوهش:
هدف اصلی در این پژوهش، مشخص شدن نقش آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه خوداشتغالی از دیدگاه هنر آموزان و هنر جویان، و عوامل موثر بر آموزش های فنی و حرفه ای جهت پوشش نیاز بازار کار و شهرک های صنعتی به نیروی انسانی ماهر می باشد.
۲-۴-۱)اهداف جزئی پژوهش :
اهداف جزئی دراین پژوهش، آگاهی از موارد ذیل می باشد :
۱- شناسایی نقش متغیرهای درونداد(وسایل وتجهیزات کار کارگاهی،نیروی انسانی،کتب درسی تخصصی،وسایل سمعی وبصری،فضای محیطی آزمایشگاهی وکارگاهی) برتوسعه خوداشتغالی دربین فارغ التحصیلان شاخه فنی وحرفه ای هنرستان های استان سمنان .
۲- شناسایی نقش فرایند آموزش برتوسعه خوداشتغالی دربین فارغ التحصیلان شاخه فنی وحرفه ای هنرستان های استان سمنان.
۳- شناسایی نقش عوامل محیطی برتوسعه خوداشتغالی دربین فارغ التحصیلان شاخه فنی وحرفه ای هنرستان های استان سمنان.
۳-۴-۱)هد ف ویژه پژوهش :
شناسایی عوامل وموانع موجود برسر راه آموزشهای فنی وحرفه ای در توسعه خوداشتغالی ،وارائه راهکارهای مناسب برای کاهش آن به مسئولان وبرنامه ریزان آموزش و پرورش استان درحوزه فنی وحرفه ای.
۵-۱) فرضیه اصلی:
آموزش های فنی وحرفه ای درتوسعه خود اشتغالی فارغ التحصیلان شاخه فنی وحرفه ای استان سمنان نقش دارد.
۱-۵-۱)فرضیه های فرعی پژوهش :
۱- منابع مالی و کالبدی در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
۶-۱تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها :
۱-۶-۱٫ تعاریف نظری
متغیرهای درونداد(مواد خام): شامل” منابع انسانی و آموزشی موجود،نیازها، آرمانها،هدفها،سیاستها،آیین نامه ها،قوانین،بودجه،ارزش ها،ویژگی های اجتماعی وجوامع محلی، کیفیت زندگی موجود”که برای اجرای یک برنامه ریزی مورد نیازاست (کافمن وهومن،۱۹۹۲).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
فرایند آموزش: “وسائل آموزشی مورد استفاده ،روش ها و نحوه اجرا، برنامه های کار آموزی حین خدمت،روش های یاد دهی ویادگیری ،نحوه مدیریت “را فرایند آموزش گویند(کافمن وهومن،۱۹۹۲).
آموزش های فنی و حرفه ای :آموزش هایی است رسمی یا غیر رسمی در زمینه های صنعت، کشاورزی، خدمات پزشکی و پیراپزشکی که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می کند، یا کارآیی و توانای وی را درانجام آنها افزایش می دهد.(آقازاده،۱۳۷۶).
هنرستان فنی و حرفه ای : واحدآموزشی تحت پوشش معاونت آموزش ونوآوری استان ودر زمینه صنعت حرفه ای وکشاورزی به تربیت هنرجویان بااستفاده از بودجه دولتی فعالیت دارد.( آقازاده،۱۳۷۶).
هنرجوی فنی : که هم اکنون در یکی از رشته های هنرستان های فنی و حرفه ای دوره متوسطه، مشغول تحصیل می باشد (آقازاده،۱۳۷۶).
هنرآموز فنی : معلمی که دریکی ازرشته های موجود هنرستان های فنی و حرفه ای کتاب های تخصصی درسی و کارگاهی را تدریس کند(همان منبع).
خوداشتغالی : خود اشتغالی مفهومی دربرابر دگراشتغالی است که مبین کارکردن وکسب درآمد برای خود می باشد (محمودی نژاد و همکاران،۱۳۸۳).
۲-۶-۱)تعاریف عملیاتی

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.

 

 

برای سنجش متغیرها (شاخص های فنی وحرفه ای موثر درخوداشتغالی) مورد نظر تحقیق ازدو پرسشنامه محقق ساخته ازدیدگاه هنرجویان و هنرآموزان استفاده شده که گویه های آن به شرح زیر مبین اجزاءویا مصداق های عوامل دروندادی وفرایندآموزش فنی وحرفه ای ونیز برخی عوامل محیطی موثر در این نوع آموزش ها است.
منابع مالی وکالبدی:منابع مالی وکالبدی در این پژوهش بوسیله جمع آوری گویه های۱ الی ۵ پرسشنامه مشخص می شود.

توانمندی حرفه ای هنرآموزان: دراین پژوهش منظورازتوانمندی حرفه ای هنرآموزان سطح مدرک،سبقه تدریس،اطلاعات تئوری،اطلاعات عملی،ویژگی شخصیتی ،روش تدریس بوسیله جمع آوری پاسخ گویه های۶ الی ۱۰و۲۸ پرسشنامه مشخص می شود.

عوامل کارگاهی: دراین پژوهش منظورازعوامل کارگاهی اسادکار،انباردار،سرپرست بخش بوسیله جمع آوری پاسخ گویه های۱۱ الی ۱۳ پرسشنامه مشخص می شود.

مدیریت مجموعه آموزشی: دراین پژوهش منظورازمدیریت مجموعه آموزشی ،معاون فنی،معاون آموزشی ،مدیرفنی بوسیله جمع آوری پاسخ گویه های۱۴ الی ۱۶ پرسشنامه مشخص می شود.

علاقه واطلاعات شخصی فرد: دراین پژوهش منظوراز علاقه واطلاعات شخصی فرد علاقه شخصی،اطلاعات قبل از ورود بوسیله جمع آوری پاسخ گویه سوال های۱۷ الی ۱۸ پرسشنامه مشخص می شود.

خانواده: دراین پژوهش منظورازخانواده علاقه خانواده،اطلاعات خانواده قبل از ورود،سطح سواد،مسا ئل ومشکلات مالی،عقاید وفرهنگ بوسیله جمع آوری پاسخ گویه های۱۹ الی ۲۳ پرسشنامه مشخص می شود.

جامعه: دراین پژوهش منظورازجامعه رسانه های گروهی،نگرش،تغیرات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بوسیله جمع آوری پاسخ گویه های۲۴الی ۲۷ پرسشنامه مشخص می شود.

فرایند آموزش: دراین پژوهش منظورازفرایند آموزش شیوه تدریس،نحوه ارزشیابی دروس کارگاهی،محتوای آموزشی وزمان،بازدید بوسیله جمع آوری پاسخ گویه های۲۸ الی۳۱ پرسشنامه مشخص می شود.

۲
فصل دوم:
ادبیات وپیشینه تحقیق
۲)مقدمه
در مطالب این فصل ابتدا به معانی و مفاهیم آموزش وپرورش ،آموزش وانواع آن، و آموزش وپرورش درجوامع مختلف پرداخته می شود.سپس نقش آموزش فنی وحرفه ای وکارائی،اثر بخشی وبهره وری آن مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین تئوری های که در این پژوهش مورد استناد می باشد تشریح می شود.
دربخش دوم وسوم نیزضمن بررسی موضوع خوداشتغالی ومطالب مرتبط با آن به تعریف وبررسی ابعاد مختلف متغیرهای و نظریه های مرتبط با این نگرش ها پرداخته شده وجنبه های گوناگون آنها توضیح داده شده است. بررسی تحقیقات مشابه درزمینه موضوع پژوهش درایران وسایر کشورها ادامه مباحث این فصل را شامل می گردد.
(۱-۲)تعریف آموزش وپرورش
آموزش وپرورش ،دارای تعاریف گوناگونی است .گوناگونی تعاریف غالبا ناشی از پیچیدگی وچند وجهی بودن امر آموزش وپرورش است.گاهی فراگرد کسب علم ومعرفت ودرمواردی نتیجه چنین فراگردی آموزش وپرورش نامیده می شود. گاهی هم در تعریف آموزش وپرورش به هر دو جنبه فوق اشاره می شود . جامعه شناسی ،آموزش وپرورش را غالبا بعنوان یک نهاد اجتماعی موردمطالعه قرارمی دهد. این مفهوم برکلیت نظام آموزش وپرورش وسازمان های آن یا اشکال و مراحل مختلف آموزش،شامل آموزش وپرورش ابتدایی ، راهنمایی،متوسطه، حرفه ای ،فنی،تخصصی وعالی دلالت دارد.آموزش وپرورش در معنای وسیعتر،ساخت وکار رسمی جامعه بر حفظ واتتقال فرهنگ و مترادف با مفهوم جامعه پذیری یا اجتماعی کردن است (علا قه بند،۱۳۷۷).
در تعریفی دیگر از آموزش وپرورش چنین آمده است :
علمی که توسط نسلهای قدیمی تر برآنان هنوز آماده زندگی اجتماعی نیستند،اعمال می شوند . هدف آن بیدار کردن وپروراندن آن دسته از حالات جسمانی ، فکری واخلاقی در کودک است که هم جامعه او بطور کلی وهم محیط خاصی که وی باید در آن زندگی کند از او توقع دارند( باتا مور[۱۱]،۱۹۹۵).
آموزش وپرورش عبارت است از انتقال خصوصیات اجتماعی مورد نیاز جامعه ومیراثهای اجتماعی صحیح وسازنده به نسل جوانتر ویا آن را می توان ایجاد تغییر مطلولب در جهت رسیدن به هدفهای مطلوب دانست ویا آنرا رهبری صحیح می توان گفت (فرجاد ،۱۳۷۰).
با توجه به تعاریف گوناکونی که از آموزش وپرورش شده است ،می توان گفت که آموزش وپرورش نهادی است که خصوصیات و میراث فرهنگی را از نسل گذشته به نسل جدید منتقل می کند و وظیفه ایجاد تحول وتغییردر سنت های گذشته که نیاز به تغییرآنها درجامعه ضرورت دارد ،را برعهده دارد.
(۲-۲(-آموزش وپرورش رسمی وغیر رسمی
بطور کلی انسان در لحظه ای که انسان پا به جهان می گذارد تحت تعلیم وتربیت قرار می گیرد و به مرور ،آداب ورسوم اجتماعی را در خانواده ازطریق پدر ومادر خواهر و برادرمی آموزد ، در گروه های همسالان وهم بازیان به زندگی اجتماعی عادت می کند درجوامع قبیله ای وسنتی ،آموزش ،فنون و حرفه وکلیه موارد لازم را فرد ازطریق همان خانواده وقبیله می آمورد در حا لیکه درجوامع پیشرفته اوضاع فرق می کند . بطورکلی در جامعه امروزی امر تعلیم وتربیت بر عهده جامعه گذاشته شده است و دولت باتوجه به اهداف وسیاست های خود به امر تعلیم وتربیت اشتغال می ورزد (علاقه بند ،۱۳۷۷) .
سرآغاز آموزش وپرورش را باید از منشا اصلی همه نهاد ها ی اجتماعی،یعنی خانواده جستجو کرد. درجوامع جدید مفهوم آموزش وپرورش و کارکرد های آن دست خوش تغییر و دگرگونی شده است امروزه آموزش وپرورش مدرسه ای بویژه در جوامع پیشرفته بخش مهم و گاهی اجتناب ناپذیر آموزش وپرورش هر فرد محسوب میشود زیرا بدون آموزش وپرورش مدرسه ای ، پیشرفت وترقی افراد جامعه میسرنبوده ،فقط عده قلیلی برای شرکت در فعالیت های اجتماعی، دانش و فنون ومهاتهای لازم از طریق دیگر کسب کنند.با وجود این دامنه آموزش وپرورش در جهان امروز،هم مثل هر زماندیگر،وسیعتر از آموزش وپرورش مدرسه است(علاقه بند ،۱۳۷۷) .
(۳-۲)اهمیت آموزش وپرورش در توسعه پایدار
شاید بنیادی تری مانع در راه گسترش آموزش فنی و حرفه ای در برخی کشور های در حال رشد ،همان گونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز چنین است،وجود نگرش منفی بسیاری از افراد نسبت به این آموزش است.کار دستی و فنی از قدیم به مثابه کاری خوار و پست و فقط در خور افرادی بیسواد در نظر گرفته شده است ،صرفا به این دلیل که شغلهای اداری کافی برای آنان وجود ندارد،بیکار می مانند،روشن است که نمی توان نگرشها را یک شبه دگرگون کرد،اما باآموزش فنی ،بعنوان عنصر مکمل نظام آموزش وبا آگاه سازی مردم نسبت به امکاناتی که آموزش فنی و حرفه ای در اختیارافرادقرار می دهد،تغیر نگرش ها خیلی سریع انجام خواهد گرفت(یونسکو،۱۹۷۳).
نگاهی گذرا به مجموعه پیشرفتها وتحولاتی که در چند سال اخیر در کشورهای مختلف صورت گرفته است بیا نگر این مطلب است که پیشرفت جهان در چند سال گذشته بسیارسریع بوده است. اکنون جهان شبیه به جامعه برون مرزی است که بر اثر پیشرفت بی سابقه در فن آوری الکترونیکی حاصل شده است .اکنون جهان به جامعه ای آگاه تبدیل شده است که اطلاعات مستقیما در اختیارساکنانش قرار می گیرد (دفتر همکاری های علمی ،۱۳۷۹ ).
مجموعه تحولات به وقوع پیوسته ،کشورهای طالب پیشرفت وتوسعه پایدار و به عبارت دیگر کشورهایی که درجستجوی دستیابی به توسعه پایدارهستند،را ناگذیرازتوجه وعنایت به آموزش وپرورش می نماید. چرا که آموزش وپرورش بستر هرگونه تغییر ،تحول وپیشرفت وزمینه ساز اجرای برنامه های متناسب با توسعه پایدار است .
آموزش وپرورش بدلیل ضرورتهای اجتماعی یکی از سازمان های پیچیده وبزرگ هر کشوری محسوب می شود ورشد وتوسعه اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی جوامع پیوندی ناگسستنی دارد. کیفیت فعالیت سایر سازمان های اجتماعی تا حدود زیادی به چگونگی عملکرد آموزش وپرورش بستگی دارد..بررسی عوامل وعلل پیشرفت وترقی کشورهای توسعه یافته این واقعیت را آشکارا می کند که ریشه ومنشا ترقی این کشورها توجه و تاکید آنها برآموزش و پرورش می باشد. آموزش وپرورش در هر جامعه وظایف ورسالتهای متعددی دارد وتمامی جنبه های اجتماعی وفرهنگی واقتصادی را تحت تاثیر قرارمی دهد(دفترهمکاری های علمی ،۱۳۷۹).
امروزه نقش آموزش در افزایش کارآیی،وبهروری وتوسعه اقتصادی کشورها بیش از پیش اهمیت یافته است چراکه دردنیای کنونی داشتن کارخانه ها،زمین ،ابزاروماشین آلات سرمایه محسوب نمی شود،بلکه ثروت در منابع انسانی نهفته است.از این رو توجه به امر آموزش در مر کز توجه دولت ها و سازمان های بزرگ قرار دارد(خالدی،۱۳۸۷).
درنتیجه آموزش های فنی و حرفه ای با هدف افزایش توانمندی و اشتغال افراد مطرح شد و مفهوم اصلی آن توسعه مهارت ها بسمت فرصت ها و چالش های فعلی وآینده به منظور کاهش بیکاری جوانان ،فقر ورقابت پذیری بین المللی می باشد (خالدی،۱۳۸۷).
(۴-۲) نقش آموزش وپرورش دررشدو توسعه پایدار:
نقش آموزش وپرورش بعنوان یکی از ارکان مهم توسعه ،امروزه به عنوان واقعیتی غیر قابل انکار در جوامع مختلف مطرح می باشد.ایجاد تحول در مبانی علمی- فنی وتولید، بهره وری ازامکانات مادی-انسانی،افزایش سطح فرهنگی،رفاه نسبی برای اکثریت مردم جامعه وافزایش درآمد سرانه، ودرنهایت ایجا د توسعه پایدار همگی از جمله مواردی است که همه کشورها را با هرنظام وساختاری، وباهرشرایط اقتصادی،مجبور نموده است که آموزش وپرورش را در راس هدفها وفعالیتها ی خویش قرار دهند. کشورهای پیشرفته به خاطر تداوم پیشرفت و حفظ آهنگ تکامل و توسعه وکشورهای در حال توسعه نیز برای جبران عقب ماندگی خویش،روی به آموزش وپرورش وبسط وگسترش آن آورده اند. با این وجود توجه به نقش آموزش وپرورش در رشد وتوسعه جوامع ، سابقه زیادی ندارد . چرا که تا قبل از سال ۱۹۶۰آموزش و پرورش جزوه بخشهای تولیدی بحساب نمی آمد(ساخاروپولس-وودهال[۱۲]،۱۹۹۸). به تدریج از این دهه به بعد بود که اقتصاددانان به نقش آموزش وپرورش در رشد اقتصادی پی برده وبانک جهانی نیز آن را به عنوان نوعی سرمایه گذاری تولیدی به رسمیت شناخت .از سال ۱۹۶۰ به بعد توجه فزاینده ای به نقش آ موزش و پرورش در رشد و توسعه کشورها شد بطوری که بومن[۱۳] در سال ۱۹۶۶ توجه به ارزش اقتصادی آموزش را انقلاب سرمایه گذاری در تاریخ عقاید اقتصادی نام نهاد که خود نتیجه اندیشه های شولتز[۱۴]،دنیسون[۱۵] ودیگر اقتصاددانان معاصر بود. آلفرد مارشال آموزش و پرورش را سرمایه ملی تلقی کرده که باعث کشف و پرورش استعدادهای افراد می شود. او همچنین نیرومند ترین موتور تولید را دانش می داند که از طریق آموزش وپرورش کسب می شود چرا که به ما قدرت رام کردن طبیعت و برآورده کردن خواسته ها را میدهند (متوسلی ،۱۳۷۰) .
شولتز و دنیسون در دهه ۱۹۶۰ نشان دادند که آموزش بطور مستقیم از طریق اصلاح مهارتها و ظرفیتهای تولیدی نیروی کار به رشد در آمد ملی کمک می کند (ساخار وپولس- وودهال،۱۹۹۸).
گارنیویل[۱۶] (۲۰۰۱)معتقد است که شیوه توزیع وانتشار آموزش و پرورش درعلم اقتصاد امروز تعیین کننده رقابت اقتصادی وبهره وری می باشد.همچنین وی آموزش وپرورش را عنصرکلیدی در هر دستورالعملی درزمینه به رشد اقتصادی در قرن بیست یکم می داند.
تحقیقات هیکز[۱۷]و ویلر[۱۸] (۱۹۸۰) نیز اهمیت آموزش در رشد اقتصادی به اثبات رساند مطالعات هیکز نشان داد که ۱۲ کشور درحال توسعه که از نرخ رشد اقتصادی سریعی برخوردارند از نظرنرخهای با سوادی و امید به زندگی در سطح با لاتری از سطوح متوسط کشورهای در حال توسعه قرار دارند .ویلر نیز بر اساس یک مدل صوری به تاثیرآموزش،بهداشت و تغذیه به طرق مستقیم و غیر مستقیم با افزایش نرخ سرمایه گذاری و کاهش نرخ زاد و ولد اشاره کرده ومعتقد است این رابطه برای آموزش قوی تر می باشد. وی دریافت که افزایش۲۰تا ۳۰ درصد نرخ سواد آموزی سبب افزایش ۸تا ۱۶ درصد محصول نا خالص ملی می گردد( ساخاروپولس-وودهال،۱۹۹۸).
سرمایه گذاری در آموزش و پرورش باعث می شود که استعداد وتوانائی ومهارتهای افراد که در هنگام تولد بصورت بالقوه ازآن برخوردارند،شکوفا شود وشکوفای این توانائیها به گسترش ظرفیت تولیدی جامعه کمک می نماید. شکو فایی ظرفیت تولیدی جامعه نیز باعث افزایش تولید می شود.
در شرایط متعارف یعنی شرایطی که درآمد ناشی ازعامل کار بوده وتوانایی های اکتسابی ناشی از آموزش وپرورش میزان درآمد را تعیین می کند، آموزش وپرورش باعث افزایش در آمد می شود . مهمترین تاثیر مثبت آموزش وپرورش بر روی افراد ، افزایش درآمد ناشی از تحصیلات می باشد . بعنوان مثل ، در ایالات متحده آمریکا ۷۵درصد درآمد ها ناشی ازعامل کار می باشد . که کیفیت عامل کار وابسته به میزان تخصصی و مهارتی است که از طریق آموزش وپرورش کسب کرده اند(عماد زاده ،۱۳۷۶).هلک[۱۹](۱۹۹۰) معتقد است که بهرمند شدن کشاورزان از آموزش به مدت چهار سال ،بهره وری آنان تا ۷/۸ بالا می برد .

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:49:00 ق.ظ ]