*معنی دار در سطح اطمینان ۹۵ درصد
فرضیه چهارم
بین نگرش به قرآن و ابعاد چهار گانه سلامت روان (نشانگان جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) بیماران بستری در بیمارستان­های شهر ساری رابطه معنی­دار وجود دارد.
نتیجه تصویری برای موضوع افسردگی
ارزیابی روابط همبستگی بین نگرش به قرآن و ابعاد چهار گانه سلامت روان نشان داد که بین نگرش به قرآن و زیر مقیاس افسردگی در سطح اطمینان ۹۵ درصد رابطه معنی­داری وجود دارد (۰۰۱/۰Sig=)، اما سایر روابط نشان دادند که در سطح اطمینان ۹۵ درصد رابطه معنی­داری بین نگرش به قرآن و زیر مقیاس­های نشانگان جسمانی(۴۹۲/۰Sig=)، اضطراب (۷۲۰/۰Sig=) و کارکرد اجتماعی (۰۶۴/۰Sig=) وجود ندارد. بنابراین، تنها زیر بخش مربوط به رابطه معنی­دار بین افسردگی و نگرش به قرآن تأیید می­ شود اما سایر روابط ذکر شده در فرضیه رد می­شوند (جدول ۴-۱۹).
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
جدول ۴-۱۹- ضریب همبستگی بین ابعاد چهارگانه سلامت روان و نگرش به قرآن بیماران

 

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگرش به قرآن
نشانگان جسمانی همبستگی پیرسون ۰۵۰/۰
سطح معنی داری ۴۹۲/۰
اضطراب همبستگی پیرسون ۰۲۹/۰-
سطح معنی داری ۷۲۰/۰
کارکرد اجتماعی همبستگی پیرسون ۱۴۸/۰-
سطح معنی داری ۰۶۴/۰
افسردگی همبستگی پیرسون ۲۵۴/۰-
سطح معنی داری *۰۰۱/۰
تعداد ۱۵۶

*معنی دار در سطح اطمینان ۹۵ درصد
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
۵-۱- خلاصه
هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه بین انس با قرآن و سلامت روانی در بیماران بستری شده در بیمارستان­های ساری بود. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه ۱۵۶ بیمار بستری شده در بیمارستان­های شهر ساری می­باشد که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعیین گردیده و آزمودنی­ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ­ها از سه پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ و پرسشنامه انس با قرآن و نگرش با قرآن سخائی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله از روش­های آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح توصیفی آماره­هایی چون تعداد، میانگین و انحراف استاندارد به کار رفت. در سطح استنباطی نیز از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتیجه تصویری درباره سلامت روانی
۵-۲- بحث و نتیجه گیری
فرضیه اول
بین انس با قرآن و سلامت روان بیماران بستری در بیمارستان­های شهر ساری رابطه معنی­دار وجود دارد.
نتایج حاصل از تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره کل سلامت روان و اّنس با قرآن بیماران در سطح اطمینان ۹۵ درصد رابطه معنی­داری وجود ندارد (۲۰۲/۰Sig=). بررسی مطالعات انجام شده بین سلامت روان و اٌنس با قرآن نشان می­دهد که فقط مطالعه سخائی (۱۳۸۸) در این زمینه بوده است که دارای نتایج مخالفی با نتایج مطالعه حاضر است. از طرف دیگر، بررسی پژوهش­های پیشین نشان می­دهد که رابطه معنی­داری بین نگرش مذهبی و سلامت روان وجود دارد. از جمله این پژوهش­ها می­توان به یافته­ های طاهری خرامه و همکاران (۱۳۹۲)، قهرمانی و نادی (۱۳۹۱)، مداحی و همکاران (۱۳۹۰) و کرمی و همکاران (۱۳۸۵) اشاره کرد.
فرضیه دوم
بین نگرش به قرآن و سلامت روان بیماران بستری در بیمارستان­های شهر ساری رابطه معنی­دار وجود دارد.
بررسی همبستگی بین سلامت روان و نگرش به قرآن بیماران در سطح اطمینان ۹۵ درصد نشان داد که رابطه معنی­داری بین این دو متغیر وجود ندارد (۱۷۸/۰Sig=). به عبارتی نمی­توانیم قضاوت کنیم که هر چه میزان نگرش به قرآن بیشتر باشد پس سلامت روانی بهتر می­باشد. مشابه با فرضیه قبل، می­توان اینطور استدلال کرد که شرایط بیمارستان و وضعیت بیماران و همچنین شرایط روحی و روانی آنها در این امر دخیل بوده و منجر به تغییراتی در حس سلامت آنها و همچنین فشار بر آنها منجر به تغییر نگرش آنها به قرآن می­ شود و مجموع این فرایندها منجر به عدم معنی داری رابطه بین نگرش به قرآن و سلامت روان در بیماران می­ شود. اگرچه تنها مطالعه انجام شده در این زمینه نیز نشان داده است که ارتباط معنی داری بین نگرش به قرآن و سلامت روان در اساتید دانشگاه وجود ندارد (سخائی، ۱۳۸۸) که در مطالعه حاضر این نتیجه تأیید شد، در حالی که مطالعات مرتبط در زمینه سلامت روان و باورهای مذهبی نشان داده اند که ارتباط معنی­داری بین سلامت روان و نگرش و باورهای مذهبی وجود دارد که می­توان در این زمینه به مطالعات آقاپور و حاتمی (۱۳۸۹)، صدری و جعفری (۱۳۸۹)، بالجانی و همکاران (۱۳۹۰)، عارفی و محسن زاده (۱۳۹۰)، حسینی و همکاران (۱۳۹۰)، صولتی و همکاران (۱۳۹۰)، برنا و سواری (۱۳۸۷)، خیدانی (۱۳۹۰)، حمید (۱۳۸۸)، عسگری و همکاران (۱۳۸۸) و شعاع کاظمی (۱۳۸۸) اشاره کرد.
در تحلیل نتایج مطالعه حاضر و مطالعات قبلی و تبیین این نتایج و با رجوع به آموزه­های دینی می­توان اینطور نتیجه ­گیری کرد که باید ابتدا روایی آزمون نگرش به قرآن در جوامع آماری مورد بررسی و مورد مطالعه قرار گرفته و در مرحله بعد در صورت تأیید روایی و پایایی آن در جامعه مورد مطالعه به بررسی رابطه آن با سایر آزمون­ها پرداخته شود، از سوی دیگر نظر به تنوع سنی و محدودیت جنسیتی شرکت کنندگان در مطالعه و وضعیت روحی و روانی آنها و شرایط بیمارستان نمی­توان بطور قطع استدلال کرد که بین نگرش به قرآن و سلامت روان رابطه­ای وجود ندارد، بنابراین در این زمینه انجام مطالعات بیشتر و با اطمینان بیشتر کاملاً ضروری به نظر می­رسد.
فرضیه سوم
بین انس با قرآن و ابعاد چهار گانه سلامت روان (نشانگان جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی) بیماران بستری در بیمارستان­های شهر ساری رابطه معنی­دار وجود دارد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:56:00 ب.ظ ]