۵/۹

 

C. V

 

 

 

 

۴-۷-۱۷٫ تغییرات روزانه و فصلی دما

دامنه اختلاف شبانه روزی دما در زمستان در نواحی ساحلی دریای خزر در حدود ۶ درجه می باشد که به تدریج این اختلاف افزایش یافته و به ۱۲ درجه در نزدیک کوهپایه ها می رسد. و در ارتفاعات این اختلاف مجددا ً با کاهش رو به رو می شود و به ۸ تا ۹ درجه سانتگراد میرسد، باید گفته شود که در تابستان اختلاف شبانه روزی دما در نزدیک ساحل تغییر چندانی نسبت به زمستان ندارد و در حدود ۶ تا ۷ درجه تغییر می کند در صورتی که هر قدر از ساحل دور شویم این اختلاف افزایش یافته و به ۱۴ میرسد در ارتفاعات نیز دامنه تغییرات دمای شبانه روزی در حدود ۱۶ تا ۱۷ درجه میرسد. (مهندسین مشاور پندام، ۱۳۷۲)

۴-۷- ۱۸٫ رژیم فصلی دما در حوضه

رژیم فصلی دما اهمیت زیادی از نظر کشاورزی و تبخیر و نیاز آبی برخوردار می باشد و اگر روند افزایش آن با کمبود منابع آب همراه باشد و همچنین اگر از نظر مهار آب و کمبود ذخیره برخی در ارتفاعات باشد این عامل به صورت خشکسالی بروز می کند. درحوضه آبریز ذیلکی رود به سبب موقعیت کوهستانی آن تقریبا ًحدود ۵ تا ۶ ماه ازسال ارتفاعات حوضه زیرپوشش برف قراردارد که این عامل می تواند با مدیریت درست وبرنامه ریزی منطقی در تامین آب کشاورزی مورد نیازدر فصل بهار و تابستان در پایین دست که غالبا ً زیر کشت برنج قرار دارند از اهمیت قابل توجه ای برخوردار گردد. در جدول شماره ۳-۱۶ میانگین فصلی دما در حوضه ذیلکی رود منعکس شده است.
جدول ۴-۱۶ رژیم فصلی و درصد حرارت حوضه آبریزذیلکی رود

 

 

تابستان

 

بهار

 

زمستان

 

پاییز

 

فصل

 

 

 

۲۳/۴۶

 

۱۶/۹۳

 

۷/۲

 

۱۴/۲۳

 

متوسط درجه حرارت به سانتیگراد

 

 

 

۳۷/۹۵

 

۲۷/۴۰

 

۱۱/۶۴

 

۲۳/۰۱

 

درصد

 

 

 

۶۵/۳۵

 

۳۴/۶۵

 

درصد ماه های سرد و گرم

 

 

 

با توجه به جدول ۴-۱۶ فصل تابستان با میانگین ۴۶/۲۳ درجه سانتیگراد بیشترین فصل زمستان با میانگین ۲/۷ درجه سانتیگراد کمترین میزان دما را شامل شده اند. بنابراین با توجه به جدول فوق می توان تشخیص داد که رژیم حرارتی حوضه، زیرا حدود ۳۵/۶۵ درصد گرمای سالانه در ۶ ماه گرم سال و بقیه آن یعنی ۶۵/۳۴ درصد در ۶ ماه سرد سال رخ می دهد. نمودار (۳_۶) رژیم فصلی و متوسط دما حوضه را به نمایش می گذارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

نمودار ۴-۴ رژیم فصلی و متوسط دما حوضه آبریز ذیلکی رود

۴-۷- ۱۹٫ تعداد روزهای یخبندان حوضه

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:37:00 ق.ظ ]