۱

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۹-بانکهای دانشی

 

۰٫۴۴۷

 

۰٫۲۸۶

 

۱

 

 

 

 

 

 

 

۱۰-دانش پروژه ها

 

۰٫۳۲۹

 

۰٫۲۴۶

 

۰٫۲۶۹

 

۱

 

 

 

 

 

۱۱-دانش افراد

 

۰٫۴۶۷

 

۰٫۳۲

 

۰٫۴۱۶

 

۰٫۳۵

 

۱

 

 

 

** تمامی ضرایب در سطح اطمینان ۹۵% معنادار هستند
جدول فوق ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه‌ی میان متغیرهای پنهان را به صورت دو به دو نشان می‌دهد. روی قطر اصلی این ماتریس عدد یک واقع شده است به این منظور که هر متغیر با خودش همبستگی کامل دارد. تمامی ضرایب همبستگی در سطح اطمینان ۹۵% معنادار هستند (مقدار سطح معناداری کمتر از ۵ درصد می‌باشد و با علامت ** مشخص شده اند. ضریب مثبت نشان دهنده رابطه‌ی مثبت و مستقیم بین دو متغیر و ضریب منفی نشن دهنده رابطه منفی و معنادار بین دو متغیر می‌باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

  • جمع بندی نتایج فصل چهارم

 

 

همانطوری که در این فصل بحث شد، شروع کار محقق با یک رویکرد کیفی و استراتژی موردکاوی با افق زمانی طولی صورت گرفته است و بر اساس گام های تعریف شده در متدولوژی سیستم های نرم (SSM)، جناح های فکری مختلف تشکیل شده اند که متشکل از کنشگران اصلی فرایند تصمیم سازی توسعه شبکه های دانش می باشند.
علت انتخاب این متدولوژی در شروع کار (مرحله اول تحقیق) این بود که چنین شبکه هایی به صورت فراگیر در سطح صنعت نفت وجود نداشته است (البته به صورت جزیره ای کوچک و مقطعی مواردی در برخی از شرکت های تابعه وجود داشته است). لذا به علت نبودن میدان مشاهده (همانطور که داوران محترم به درستی تاکید کرده اند) چاره ای جز مراجعه به خبرگان (کنشگران تصمیم ساز) برای پی بردن به ساختار ذهنی آنها با روش ترکیبی SSM و CM در ارتباط با توسعه شبکه های دانش وجود نداشت؛ چراکه کارآمدترین روش در چنین شرایطی مراجعه به خبرگانی است که وظیفه توسعه شبکه های دانش سطح صنعت نفت به لحاظ سمت سازمانی به عهده ایشان می باشد.
اما به منظور اجتناب از سوگیری های یک طرفه و سلیقه ها و ذهنیت های شخصی، مطابق روش شناسی نگاشت شناختی اقدام به تشکیل جناح های فکری عملیاتی و ستادی شده است. این جناح ها دارای ذهنیت های مختلف در ارتباط با مسأله تحت بررسی می باشد که لزوماً هم گرایی با یکدیگر ندارند (دارای هم گرایی ها و واگرایی های محدود هستند). از درون مطالعات انجام شده در مرحله اول و برقراری اجماع صد درصدی (که مراحل آن در رساله تشریح شده است) میان جناح های فکری، مدل مفهومی تحقیق به دست آمده است.
در این پژوهش سعی شده است تا از جوانب مختلف پدیده شبکه های دانش را بررسی کنیم و با روش های کمی نیز دوباره نتایج را تست کنیم. مع الوصف محقق مدل بدست آمده را (علی رغم کامل بودن متدولوژی و اینکه مدل مستخرج از SSM دارای روایی مناسب می باشد) با توجه به جدید بودن این روش خصوصاً در پژوهش های مدیریتی، نهایی و قطعی ندانسته و اقدام به یک کار پیمایشی نسبتاً وسیع در سطح جامعه آماری خبرگان هاب های پژوهش و فناوری صنعت نفت نموده و در نتیجه در ابتدا با انجام تحلیل عاملی اکتشافی ساختار مدل مفهومی با همان ابعاد و مولفه های قبلی استخراج شد.
سپس با انجام تحلیل عاملی تاییدی مرحله دوم، یکایک ابعاد (عوامل و خوشه های بدست آمده) مورد روایی سنجی قرار گرفته اند که نتایج آن نیز موید تایید ساختار مدل مفهومی در جزئیاتش شد. در نهایت تحلیل همبستگی پیرسون بر روی کلیه ۱۱ مولفه تحقیق در ۳ بعد مدل مفهومی صورت گرفت که نشان دهنده ارتباطات و همبستگی قوی بین مولفه های داخل هر بعد و همچنین همبستگی نسبتاً ضعیف بین مولفه های ابعاد و خوشه های متفاوت می باشد. لذا مطالعات کمّی نیز نتایج حاصله از فرایند مطالعات کیفی را کاملاً تایید نموده و در مجموع از چندین روش کیفی و کمّی برای تایید مدل استفاده شده است که این نکته از نقاط قوت روش شناسی تحقیق می باشد.
در واقع در تحقیق حاضر نیازی به تحلیل عاملی اکتشافی نبوده، چراکه مدل مفهومی مستخرج از مطالعات کیفی دارای ساختار مشخصی می باشد. علی رغم اینکه با انجام تحلیل عاملی اکتشافی، محقق دست به ریسک بزرگی زده است چراکه احتمال داشت از درون چنین تحلیلی ساختار قبلی مدل مفهومی تایید نمی شد، در صورتیکه با تایید آن و سپس تکمیل آن با تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم، مدل مفهومی تحقیق کاملاً روایی سنجی شده و اعتبار علمی آن با چند روش (سه گوشه سازی تلفیق روش ها و کثرت گرایی در روش تحقیق) تایید گردیده است.
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق

 

 

  • مقدمه

 

 

هدف اصلی این فصل از گزارش، جمع بندی، تفسیر و نتیجه گیری کلی از مجموعه نتایج و یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در جریان این تحقیق و پاسخ به سوالات اصلی و فرعی تحقیق می باشد. در راستای تحقق این هدف تلاش شده است الگوی توسعه شبکه های دانش در هاب های پژوهش و فناوری صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران بر اساس نتایج و یافته های تحقیق تبیین و تفسیر گردد. همچنین در این فصل دو هدف دیگر نیز پیگیری می شود. در هدف اول، پیشنهادهای کاربردی منتج از تحلیل و تفسیر یافته های تحقیق در جهت توسعه شبکه های دانش در هاب های پژوهش و فناوری صنعت نفت (شامل موسسه مطالعات بین المللی انرژی، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت) ارائه شده است. اما این فصل از گزارش طبق روال رایج و متداول اغلب رساله های پژوهشی هدف دیگری را نیز پی گیری می کند. این هدف دوم، ارائه پیشنهادها و توصیه هایی برای تحقیقاتی است که احتمالاً در آینده در حوزه های مرتبط با مسأله کانونی این پژوهش یعنی شبکه های دانش، انجام خواهد شد.
از دیدگاه پژوهشگر رسالت اصلی رساله های دکتری که از استراتژی مورد کاوی استفاده می کنند طرح مسایل و فرضیه های نو و کاربردی است که می بایست در آینده و در جریان پژوهش های گسترده ای که در سطح تعداد زیادی از سازمان های ذی ربط انجام می شود مورد بررسی و آزمون قرار گیرند. به اعتقاد پژوهشگر چنین تحقیقات گسترده ای می تواند رسالت پایان نامه های دوره های کارشناسی ارشد تلقی شود.
همچنین در پایان این فصل، با توجه به شناخت وضعیت موجود و با نگاه به اسناد بالادستی نظیر چشم انداز صنعت نفت و سند توسعه منابع انسانی صنعت نفت که پیشنهادهای جدی در زمینه مدیریت دانش و توسعه شبکه های دانش دارند، پیشنهادهای کاربردی برای صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

 

 

  • جمع بندی نتایج بکارگیری رویکرد تفکر نرم و نگاشت شناختی

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:21:00 ب.ظ ]