از طرفی کتابخانه‌های دانشگاهی به عنوان قطب آموزشی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و همانند دیگر نهادهای اجتماعی تلاش می‌کنند با عرضه خدمات خود از طریق اینترنت و وب موجبات رشد هر چه بیشتر خود و کاربران را فراهم سازند. زیرا امروزه دانشجویان برای بهره گیری از منابع و اطلاعات به اینترنت روی می‌آورند. بنابراین مدیران سایت‌ها و وبلاگ‌ها نه تنها باید صفحات خود را حاوی مطالب مفید و جذاب برای مخاطبان کنند، بلکه باید این صفحات را به گونه‌ای طراحی کنند که رتبه آن‌ ها در موتورهای جستجو قابل توجه باشد. زمانی که شخصی در حال جستجو در یک موتور جستجو مانند گوگل است، گوگل تمام صفحاتی را که موضوع آن‌ ها با عبارتی که شما جستجو کرده‌اید مرتبط است، لیست می‌کند. اما اینکه چه صفحاتی از کدام سایت‌ها در صدر نتایج جستجو قرار می‌گیرند به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از آن‌ ها تراکم کلمات کلیدی[۲۰] که درصد دفعاتی است که کلیدواژه یا عبارت در مقایسه با کل کلمات یک صفحه در صفحه وب ظاهر می‌شود، می‌باشد. بنابراین باید متن سایت به تعداد منطقی کلمات کلیدی داشته باشد. برای این منظور متن سایت به گونه‌ای تنظیم شود که نسبت کلمات کلیدی به کل کلمات موجود در متن قابل توجه باشد. (شعبان زاد و موسوی چلک، ۱۳۸۵)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
از آنجایی که وب‌سایت‌های دانشگاهی در امور آموزشی و پژوهشی دارای اهمیت زیادی می‌باشند و وب‌سایت‌کتابخانه‌های مرکزی نیز تقریبا بیشترین حجم اطلاعات را در خود جای می‌دهد، دانستن وضعیت این وب‌سایت‌ها از نظر تراکم کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی این سایت‌ها مهم می‌باشد. بی توجهی به ساختار وب سایت، جنبه‌های وب سنجی و تراکم کلمات کلیدی موجود در وب‌سایت‌ها از جمله اشکالاتی است که به اینگونه وب‌سایت‌ها وارد است .بنابراین در این تحقیق محقق به دنبال جواب دادن به این سوال است که وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاهی دولتی شهر تهران تا چه میزان از کلمات کلیدی برخوردارند و نیز تراکم و توزیع آن‌ ها چگونه است؟

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

اهداف پژوهش

 

هدف اصلی:

ارزیابی تراکم کلمات کلیدی در وب‌سایت کتابخانه‌های دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم شهر تهران

 

اهداف فرعی:

 

 

بررسی توزیع کلمات کلیدی در وب‌سایت‌های کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران

شناسایی پربسامدترین کلمات کلیدی در وب‌سایت‌های مذکور

رتبه‌بندی وب‌سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران براساس کلمات کلیدی

بررسی جایگاه کلمات کلیدی در برچسب‌های وب‌سایت‌ها

اهمیت و ضرورت پژوهش

 

اهمیت نظری:

 

 

تراکم کلمات کلیدی از مهم‌ترین فاکتور در چگونگی رتبه‌بندی یک صفحه محسوب می‌شود.

موجب افزایش آگاهی کتابداران و طراحان وب‌سایت‌های دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران خواهد شد.

باعث شناخت بهتر متخصصان در این زمینه خواهد شد.

اهمیت عملی

 

 

موجب خواهدشد تا وب‌سایت کتابخانه‌های مرکزی کلمات کلیدی را در طراحی مدنظر قراردهند.

شناخت جایگاه وب‌سایت‌های کتابخانه مرکزی دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی

بالا بردن رتبه دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی

سوال‌های پژوهش

 

 

توزیع کلمات کلیدی در وب‌سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران چگونه است؟

پربسامدترین کلمات کلیدی در وب‌سایت‌های مذکور کدام هستند؟

رتبه‌بندی وب‌سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم شهر تهران براساس تراکم کلمات کلیدی چگونه است؟

جایگاه کلمات کلیدی در برچسب‌های وب‌سایت‌ها چگونه است؟

تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش

تراکم کلمات کلیدی: تراکم کلمات کلیدی، مقیاسی از درصد دفعاتی است که کلمه کلیدی یا عبارت در مقایسه با کل کلمات یا لغات یک صفحه در وب ظاهر می‌شوند. (ویکی پدیا، ۲۰۰۹)
وب‌سایت: مجموعه‌ای از تعدادی فایل‌های حاوی متن، تصویر یا گرافیک و … متصل به هم، که غالباً شامل یک صفحه اصلی می‌باشد که بر روی یک خدمات‌دهنده اینترنتی[۲۱] قراردارند و به عنوان مجموعه‌ای از اطلاعات توسط یک فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می‌شوند و عموم مردم می‌توانند به وسیله اینترنت به آن دسترسی داشته‌باشند.
رتبه‌بندی: رتبه‌بندی وب‌سایت (رنکینگ[۲۲]) یک شاخص بسیار مهم برای وب‌مسترها برای سنجش میزان محبوبیت صفحات وب در موتور جستجو می‌باشد.
زبان نشانه گذاری فرامتن[۲۳]: زبانی است که جهت ایجاد وب‏سایت‏ها مورد استفاده قرار می‌گیرد (موری،۲۰۰۰).
ابربرچسب[۲۴]: ابربرچسبها به عنوان قسمتی از زبان نشانه گذاری فرامتن رشته‌ای از کلمات کلیدی هستند که جنبه‌های مختلف محتوای یک وب سایت را توصیف می‌کند (کینگ، ۲۰۰۰).

 

محدودیت‌های پژوهش

ترافیک شبکه و سرعت پایین بارگذاری صفحات سایت، عمده‌ترین مشکل این پژوهش بوده‌است. همچنین در مواردی که نیاز به مراجعه مجدد به سایت‌ها وجود داشت، بعضاً دسترسی به آن‌ ها امکان‌پذیر نبود.
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش

 

مقدمه

فصل دوم پژوهش شامل مطالعات نظری است تاریخچه و مبانی اینترنت واهمیت وب بیان گردیده است؛همچنین به مباحث مربوط موتور جستجو و نمایه‏سازی و بهینه‏سازی سایت و رتبه‏بندی اختصاص دارد و در آخر مروری بر پژوهش‌های انجام گرفته داخلی و خارجی در زمینه موضوع پژوهش انجام گرفته‌است.

 

تاریخچه اینترنت

در سال ۱۹۶۹، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته موسوم به آرپانت[۲۵] “مقدمه‌ای برای اینترنت امروزی” تأسیس گردید. آرپانت شبکه‌ای از کامپیوترهای داخلی بود که برای مبادله اطلاعات بین ارتش آمریکا و مؤسسات پژوهشی گوناگون طراحی شد.
اولین شبکه تنها از ۴ کامپیوتر که در ۴ دانشگاه آمریکا قرار داشتند، تشکیل شده بود. با گسترش شبکه و ظهور مدل‌های جدید کامپیوتر، «سازگاری» به صورت یک مشکل مطرح شد. در سال ۱۹۷۳، تلاش‌هایی برای ایجاد پروتکل جدیدی که برای شبکه‌های کامپیوتری گوناگون امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را فراهم آورد، آغاز شد. واژه « اینترنت » اولین بار در سال ۱۹۷۴ توسط وین کرف[۲۶] و باب کان[۲۷] در مقاله آن‌ ها درباره پروتکل نظارت بر انتقال[۲۸]، به کار رفت. بعد از حدود یک دهه از آغاز پیدایش، پروتکل نظارت بر انتقال / پروتکل اینترنت در سال ۱۹۸۲، معرفی گردید.
اینترنت دارای یک رشته ابزارهای عمده است که بسیاری از ابزارها و خدماتی که امروزه شاهد حضور آن‌ ها در اینترنت هستیم . با الهام از این ابزارهای اصلی و قابلیت‌های آن‌ ها شکل گرفته و توسعه یافته است. این ابزارها عبارتند از : پست الکترونیک[۲۹] در ۱۹۷۱ که عبارت از توانایی ارسال پیام‌های ساده به شخص دیگر از طریق شبکه است. پروتکل انتقال فایل[۳۰] در ۱۹۷۳ که امکان ارسال حجم زیادی از اطلاعات را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر فراهم می‌کند. گوفر[۳۱] به منظور سهولت استفاده از نظام اطلاع‌رسانی اینترنت ایجاد شد که دارای منوهای اصلی و فرعی است که از طریق آن‌ ها می‌توان به سادگی به موضوع مورد کاوش دست یافت .تلنت[۳۲] در ۱۹۷۲ یک سرویس ارتباطی از راه دور برای کنترل یک کامپیوتر است و وب جهان‌گستر [۳۳]که یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه شبکه اینترنت به شمار می‌آید، مبتنی بر معماری سرویس گیرنده-سرویس دهنده است که دستیابی به منابع پراکنده را امکان پذیر می‌کند. این ابزار با بهره گرفتن از پیوندهای فرامتن عمل می‌کند.
با افزایش کاربردهای غیرنظامی آرپانت، افراد بیشتر و بیشتری به شبکه دسترسی یافتند و نرم‌افزار پروتکل اینترنت خیلی زود در همه انواع کامپیوترها قرار گرفت و دانشگاه‌ها و گروه‌های تحقیقاتی نیز استفاده از شبکه‌های محلی یا LAN را آغاز کردند. سپس شبکه‌های LAN هم استفاده از نرم‌افزار پروتکل اینترنت را آغاز کردند و به این ترتیب، هر شبکه محلی می‌توانست با دیگر شبکه‌های محلی ارتباط برقرار نماید.
در سال ۱۹۸۶، بنیاد ملی علوم[۳۴] ایجاد شبکه سریع‌تری را که NSFnet نامیده می‌شد، آغاز کرد. NSFnet که در ابتدا پنج مرکز ملی کامپیوتر را به هم مرتبط می‌ساخت، بعدها کلیه دانشگاه‌های اصلی را هم پوشش داد و در نهایت، در سال ۱۹۹۰ جایگزین آرپانت گردید. NSFnet بدنه اصلی اینترنت امروزی را تشکیل داد. (نیدرست، ۲۰۰۷)

 

تاریخچه اینترنت در ایران

مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در اواخر سال ۱۹۹۱ میلادی به عنوان نماینده ایران (EARN) در اروپا پذیرفته شد. این مرکز برای راه‌اندازی گره ایران در این شبکه، یک برنامه‌ریزی سه مرحله‌ای را به مورد اجرا گذاشت، که به طور اجمال به آن اشاره می‌شود:

 

 

اتصال موقت: در این مرحله با گرفتن یک شناسه کاربر بر روی سیستم کامپیوتری دانشگاه لینتس[۳۵] در کشور اتریش، ارتباط مرکز تحقیقات با شبکه از طریق شماره‌گیری برقرار شد. در این مرحله استفاده از شبکه صرفاً برای محققین مرکز فراهم بود.

راه‌اندازی گره دایم: گره دایم ایران در شبکه EARN از تاریخ ۱۶/۹/۱۳۷۱ راه‌اندازی شد و از اول ژانویه ۱۹۹۳ به طور رسمی در سطح جهان مورد شناسایی قرارگرفت. با راه‌اندازی گره ایران، مرکز تحقیقات، ارائه خدمات شبکه به جامعه علمی کشور را آغاز کرد و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را از آن بهره‌مند ساخت.

گسترش خدمات شبکه در داخل کشور: از پاییز سال ۱۳۷۲ با برقراری خطوط مخابراتی استیجاری (leased line) و راهنمایی کارشناسان مرکز تحقیقات، اتصال دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور به شبکه آغاز شد. با پیوستن مرکز تحقیقات به شبکه uucp در بهار ۱۳۷۳ امکان عرضه خدمات شبکه اینترنت به بخش غیر دانشگاهی نیز فراهم آمد. (نقیب زاده، ۱۳۷۴)

تاریخچه وب

ظهور وب را می‌توان منشأ یکی از مهم‌ترین تحولات عصر حاضر در عرصه ارتباطات دانست. سابقه اندیشه ایجاد صفحه‌هایی که به صورت فوق‌متنی ایجاد و خوانده‌شوند، منتسب به وانوار بوش[۳۶] است که در سال ۱۹۴۵ طی مقاله‌ای در ماه‌نامه آتلانتیک[۳۷] تحت عنوان As we may think به نگارش درآورد.
پس از آن، در اوایل دهه ۱۹۸۰ در مؤسسه سرن[۳۸] (مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا)، دانشمندی به نام تیم برنرز لی[۳۹] گسترش اتصال درونی رایانه‌های دنیا را مطرح کرد و پیش‌بینی کرد در آینده بتوان به تمام اطلاعات و فایل‌های مرتب مربوط به فیزیک دسترسی یافت. در ۱۹۸۸ اولین برنامه کاربردی فرامتن منتشر شد و در مارس ۱۹۸۹ بر نرزلی به همراه روبرت کالیائو[۴۰] برای شروع کار، پروژه‌ای را ایجاد کرد که از طریق شبکه رایانه‌ای، دستیابی به فرامتن را فراهم می‌کرد. پروژه‌ای به نام «تار عنکبوتی وب» که شامل شبکه‌ای از پیوندها بود که هدف اصلی آن، اشتراک مسائل تحقیقاتی و همکاری میان فیزیک‌دانان در نقاط مختلف بود. شبکه وب در ماه مه ۱۹۹۱ پس از تحقیقات گسترده با نام وب در سرن منتشر شد و در سال ۱۹۹۳ به عموم معرفی گردید.
شبکه جهانی وب یکی از جدیدترین خدمات اطلاع‌رسانی در اینترنت است که نسبت به دیگر ابزارها و خدمات اینترنت به سرعت در حال رشد و گسترش است و بسیاری از صاحب‌نظران عقیده دارند که ظهور شبکه جهانی وب با قابلیت ارائه تصاویر گرافیکی رنگی، فیلم، صوت و متن همراه با پیوندهای فرامتنی، مهم‌ترین دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت است، به طوری که مشتاقان به کارگیری وب به سرعت در حال افزایشاند .طبق گزارش‌های آماری در ژوئن ۱۹۹۳ تنها ۱۳۰ سایت وب بر روی اینترنت قابل دسترسی بود در حالی که این میزان تا ماه ژوئن سال ۱۹۹۵ به بیش از ۲۳ هزار سایت‌وب رسید. هم‌چنین طبق برآورد شرکت دیناکوئست تا پایان سال ۱۹۹۷ بیش از ۸۰ میلیون رایانه به اینترنت متصل شد که رشدی معادل ۷۱ درصد را نسبت به سال ۱۹۹۶ نشان می‌دهد. سرن در سال ۱۹۹۳ وب را برای استفاده به طور رایگان آزاد اعلام کرد. وب، جذب کاربران در خارج از دنیای آموزشی را نیز آغاز کرده‌است .سازمان سرن، وب را در اختیار علاقه‌مندان به آن قرار داده‌است. (احمدی فصیح، ۱۳۸۳)
پس از شکل گیری وب، ایجاد مرورگر وبی که بتواند در کامپیوترهایی که با نرم‌افزارهای گوناگون نظیر ویندوز، مک‌اینتاش و یونیکس کار می‌کنند، به جستجو و نمایش صفحات وب بپردازد، ضروری به نظر می‌رسید. براین‌اساس، گروهی از دانشجویان دانشگاه ایلینویز به سرپرستی مارک اندرسن[۴۱]، اولین مرورگر وب – موزاییک [۴۲]– را در فوریه ۱۹۹۳ ایجاد و منتشر کردند. موزاییک به راحتی بارگزاری می‌شد و استفاده از آن آسان بود. اندرسن به کار خود ادامه داد تا مؤسسه نت اسکیپ[۴۳] را تأسیس نموده، اولین ویرایش مرورگر موزیلا[۴۴] را در اکتبر ۱۹۹۴ منتشر کرد. (نیدرست، ۲۰۰۷)

 

اهمیت وب‌سایت‌ها در مراکز پژوهشی

موقعیت کنونی و آتی علم به گونه‌ای است که به ناچار باید خود را با جهان شبکه‌ای انطباق دهد. این جهان بر اساس ارتباطاتی شکل می‌گیرد که به صورت هم‌زمان میان تعداد بی‌شماری از اندیشمندان برقرار می‌شود و کنش متقابل بر روی این شبکه به صورت دایم و پویا در تداوم است. علم، امروزه تنها در کنش‌های متقابل و آزاد می‌تواند معنی دهد. از این لحاظ، حضور رسانه‌ای برای اندیشمندان و متفکران علمی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. این حضور را نباید صرفاً حضوری برای تعمیم و گسترش علم به شمارآورد، بلکه باید بیشتر آن را در خدمت شکل‌گیری ایده‌ها و شکوفا شدن آن‌ ها ارزیابی کرد. (فکوهی، ۱۳۸۵)
امروزه وب‌سایت‌های موضوعی و تخصصی، به عنوان یکی از ابزارهای اطلاعاتی و ارتباطاتی نوین که اطلاعات مفید و روزآمدی بر روی آن‌ ها قرار می‌گیرد، یکی از مجراهای انتقال اطلاعات به شمار می‌آیند. با بهره گرفتن از این وب‌سایت‌ها، متخصصان و دیگر افراد می‌توانند به اطلاعات روزآمد آن حوزه دسترسی داشته‌باشند و استفاده بهینه از آن‌ ها به عمل آورند.
حضور مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و سازمان‌های تخصصی در اینترنت بدان معناست که اینترنت پدیده‌ای است که می‌تواند در خدمت دانش، آگاهی و علم قرارگیرد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 06:54:00 ق.ظ ]