رابطه هوش سازمانی و استرس های شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران- قسمت ۱۲ | ... | |
ـ سبک رهبری
ج ـ نیازهای فیزیکی
ـ سرو صدای زیاد
و ـ ساخت سازمانی
ـ تضادهای صف و ستاد برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید. جدول ۲ـ ۱: عوامل سازمانی فشار عصبی و روانی (جیمز،۱۹۹۵).
انتظارات نقش: از منابع مهم فشار عصبی، نقش شخص در سازمان است. تعریف نقش به بیان ساده دیگر، مجموعهای از انتظاراتی که دیگران در سازمان از شغل فرد دارند میباشد. سرپرستان، همکاران، ارباب رجوع، مشتریان، مرئوسان، تولید کنندگان و بازرگانان، همگی این افراد انتظار دارند که فرد براساس روشهای قابل پیشبینی شده معینی، رفتار کند نه براساس روشهای مبهم و متعارض(رابینز،۱۳۷۶).
ابهام نقش: افراد برای حسن اجرای کارشان در سازمان نیازمند به آگاهی از اهداف شغلی و انتظاراتی که سازمان از آن ها در مورد انجام و عدم انجام شغل دارد، هستند. ابهام در نقش ناشی از عدم آگاهی و عدم وجود اطلاعات لازم در مورد شغل میباشد و میتواند فشار عصبی ایجاد کند. به عنوان مثال؛ وقتی دو شرکت در هم ادغام میگردند، کارکنان در ایفای وظایفشان، احساس عدم اطمینان میکنند یا زمانی که ارتباطات در سازمان ضعیف است و اطلاعات مورد نیاز در اختیار کارکنان قرار نگیرد، این ابهام نقش بیشتر میگردد و موجب نگرانی و برانگیختگی کارکنان خواهد شد و نتیجتاً موجب فشار عصبی شغلی خواهد شد(رابینز،۱۳۷۶).
تعارض نقش: شامل انتظارات متعارفی است که ارضاء یا برآورده ساختن آن ها برای فرد مشکل باشد. هر فردی در زندگی دارای نقشهای متفاوتی است و به عنوان رئیس یا مرئوس در سازمان نقشهای متفاوتی را عهدهدار می باشد، اگر چه این نقشها برای هر انسان طبیعی میباشد اما مشکل زمانی آغاز میشود که نقشهای مذکور متعارض واقع شوند و در اینجاست که به عنوان عامل فشارزا عمل میکنند و باعث ایجاد فشار عصبی و روانی در فرد میگردند(اسدی دستجردی).
افراط نقش: افراط در نقش، موقعیتی است که از کارکنان خواسته میشود بیشتر از زمان اختصاص داده شده و توانائیشان کار انجام دهند، انجام کار تحت محدودیت زمانی، فشار شدید عصبی را در بردارد. افراد از کار زیادی که باید در مقابل فرصت اندک انجام دهند، احساس نارضایتی میکنند، در چنین مواردی حجم بیش از حد کار یک عامل مهم در ایجاد فشار در بسیاری از محیطهای کاری، محسوب میگردد. به هر حال بایستی نوعی تمایز بین حجم کار بیش از حد کیفی ( یعنی اعتقاد کارکنان مبنی بر اینکه آن ها فاقد مهارتهای با توانائی لازم برای انجام کار معین میباشند) و حجم بیش از حد کار کمی یعنی ( وضعیتی که در آن افراد خواسته میشود، کار بیشتری نسبت به زمان مشخصی که جهت انجام کار به آن ها اختصاص داده شده، انجام دهند) قائل شد(شکل ۲-۵). هر دو نوع فوق از حجم بیش از حد کار ناخوشایند میباشند و یافتههای تحقیق بیانگر آن است که هر دو نوع میتوانند منجر به سطوح بالائی از فشار عصبی شوند. افراط و تفریط نقش، را میتوانید به صورت شماتیک در ذیل ملاحظه کنید (رابینز،۱۳۷۶).
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:49:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|