پژوهش برای یافتن پاسخ این پرسش ها شکل گرفت و با بررسی زمینه تاثیر و روابط بین متغیرها ادامه یافت. تعاریفی از حسابداری مدیریت استراتژیک ارائه گردید و برخی از تکنیک های آن نام برده شد. در روند تحقیق، این نتیجه بر اساس مطالعات کتابخانه ای حاصل گردید که این گونه تکنیک ها تاکنون کمک های بسیار زیادی به سازمان های مختلف نموده اند و توانسته اند بسیاری از عیوب روش های سنتی را آشکار سازند. این تکنیک ها با بهره گرفتن از بکارگیری منطقِ میل به بقا و موفقیت هر سازمان ، توانسته اند آن ها را با دنیای رقابت پیچیده ، همگام تر سازند. اگرچه باید این نکته را خاطر نشان کرد که نمی توان با توجه به محیط پیچیده و تغییرپذیر امروز ، تکنیکی را عاری از اشکال یافت.
پایان نامه - مقاله - پروژه
از طرفی برای رسیدن به پاسخ سوالات مطرح شده ؛ اهداف کوتاه مدت ، بلند مدت و استراتژیک تعریف و بررسی گردیدند و در ادامه جهت یافتن نقش و تاثیر تکنیک ها در انواع اهداف ، کوشش به عمل آمد که در زیر خلاصه ای از تحلیل های به دست آمده ارائه شده است.
۵-۳ خلاصه یافته ها
۵-۳-۱ تجزیه و تحلیل توصیفی
همان طور که پیشتر گفته شد پرسشنامه این پژوهش بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده و گزینه ها از ۱ تا ۵ ارزش گذاری گردیده اند لذا جهت تایید و یا رد فرضیات ، میانگین ارزش گزینه ها محاسبه شده است. میانگین امتیاز پاسخ های داده شده به سوالات کلیه فرضیات پژوهش بالاتر از ۳ می باشد ( فرضیه اول ۳.۸۶ ، فرضیه دوم ۳.۹۰ ، فرضیه سوم ۳.۹۹ و فرضیه چهارم ۴.۲۳ ).
از طرفی دیگر برابر با نتایج حاصل از متغیرهای جمعیت شناختی ، ۸.۴۱ درصدِ نمونه مورد بررسی را زن ها و ۹۱.۵۹ درصد را مردان تشکیل می دهند. از حیث سن ، ۱۴.۰۲ درصد نمونه مورد بررسی بین ۳۰-۲۰ سال ، ۲۸.۹۷ درصد بین ۴۰-۳۱ سال ، ۵۵.۱۴ درصد بین ۵۰-۴۱ سال و ۱.۸۷ درصد بالای ۵۱ سال می باشند. همانگونه که پیداست بیشترین فراوانی متعلق به گروه سنی ۵۰-۴۱ سال است که در این باره می توان گفت این گروه سنی عظیمترین کارکنان در بخش های مالی هستند که می توانند ارائه دهنده نظرات بهتر و جامع تر در حوزه حسابداری مدیریت استراتژیک باشند. از نظر تحصیلات ، پاسخ دهندگان تنها در گروه تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس قرار گرفته اند که ۵۸.۸۸ درصد را افراد دارای مدرک کارشناسی و ۴۱.۱۲ درصد را افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد تشکیل می دهند که پیداست شاغلین در حوزه های یاد شده ، افرادی تحصیل کرده و دارای دانش کافی می باشند. از حیث سابقه خدمت ، بیشترین درصد ( ۳۲.۷۱ ) متعلق به سنوات ۱۰-۶ سال و کمترین درصد ( ۰.۹۳ ) متعلق به افراد دارای سابقه کمتر از ۵ سال است که نشان دهنده سابقه بالای پاسخ دهندگان در این حوزه است.
۵-۳-۲ تجزیه و تحلیل استنباطی
نتایج حاصل از آزمون های T تک نمونه مربوط به تاثیر تکنیک های یاد شده در اهداف کوتاه مدت، بلند مدت و استراتژیک ( سه فرضیه نخست ) با میانگین فرضی ۳ نشان می دهد که کلیه متغیرهای موصوف دارای میانگین بالاتر از حد متوسط ( ۳ ) بوده و در مورد فرضیه آخر نیز میانگین به دست آمده بالاتر از حد متوسط است و همان گونه که گفته شد مقدار آماره های t کلیه فرضیات از مقدار استاندارد ۱.۹۶ بیشتر بوده و سطح معنادار آن از ۰.۰۵ پایین تر است ( فرضیه اول: ۱۲۹.۲۲۳=t، فرضیه دوم: ۱۰۳.۴۷۷=t، فرضیه سوم: ۱۵۱.۸۰۳=t، فرضیه چهارم: ۳۴.۶۵۲=t ) لذا می توان گفت کلیه فرضیات پژوهش تایید گردید.

 

فرضیه نتیجه
۱. استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در رسیدن به اهداف کوتاه مدت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد. تایید
۲. استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در رسیدن به اهداف بلند مدت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد. تایید
۳. استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در رسیدن به اهداف بلند مدت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد. تایید
۴.استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک بر منافع شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیرگذار است. تایید

جدول ۱-۵ نتایج کلی حاصل از تایید یا رد فرضیات
۵-۴ نتیجه گیری
یافته های مرحله پیش نشان می دهد که استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در رسیدن به اهداف کوتاه مدت ، بلند مدت و استراتژیک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تاثیر مثبت دارد بدین صورت که در صورت استفاده از این گونه تکنیک ها، شرکت های مذکور می توانند به انواع اهداف تعیین شده خود دست یابند. این نتایج با ادبیات تحقیق و سایر پژوهش های صورت گرفته تطابق دارد و می تواند سندی باشد بر این ادعا که تکنیک های حسابداری مدیریت نوین می توانند نقش بسیار موثری در پیشبرد اهداف شرکت ها داشته و در نتیجه عملکرد شرکت ها را بهبود بخشند.
همچنین این شرکت ها در صورت استفاده از این تکنیک ها می توانند مزیت هایی را به دست آورند ، مزیت هایی از قبیل کنترل بهتر هزینه های تولید ، پیشبرد بهتر برنامه های طراحی شده برای آینده ، پردازش بهتر برآورد عملکرد شخصی و عملکرد شرکت و کمک به فرایند تصمیم گیری بهتر.
البته نباید مشکلاتِ شرکت های یاد شده را در راه استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک از یاد برد . مشکلاتی که پیشتر در فصل پیشین به آن ها اشاره شد که در رأس آن ها فقدان کارکنان مالی و اجرایی متخصص در پیاده سازی این تکنیک ها ، قرار دارد. پس از آن با فاصله اندکی ، هزینه های بالای استفاده از این تکنیک ها فکرها را به خود مشغول داشته است. از مشکلات بعدی این شرکت ها می توان به فقدان پایگاه های داده مناسب ، عدم تمایل مدیریت به تعویض سیستم سنتی و فقدان اطلاعات ریز و دقیق جهت استفاده از این تکنیک ها یاد کرد.
اما همانگونه که گفته شد استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک تاثیر مثبتی بر شرکت ها در رسیدن به اهدافشان دارند ، لذا نمی توان از این نتیجه به سادگی گذشت.
۵-۵ محدودیت های تحقیق
۱.عدم امکان مصاحبه با افراد بخش های مشمولِ تحقیق ، به دلیل پراکنده بودن شرکت های عضو بورس اوراق بهادار در اقصی نقاط کشور
۲.عدم امکان بررسی کامل میزان دقت پاسخ دهندگان
۳.عدم امکان دسترسی به مراجع و اسنادِ مرتبط با پژوهشِ شرکت های مذکور ، جهت تایید یا عدم تایید صحت پاسخ ها
۴.کم بودن تحقیقات داخلی در این زمینه جهت مقایسه با نتایج پژوهش
۵.محدود کردن تعداد تکنیک های مورد بررسی به دلیل تعدد و تقسیم بندی های مختلف و عدم وجود مرجع قابل استناد که نشان دهنده این باشد که شرکت های عضو بورس بیشتر از کدام تکنیک ها استفاده می کنند.
۶.محدودیت استفاده از پرسشنامه ( این روش گرچه داده های زیادی را در فرصت کم به دست می دهد اما پرسشنامه حجم مشخصی از سوالات را در بر می گیرد و کسب داده های دقیق و عمیق را چندان میسر نمی سازد ، شاید جهت انجام این تحقیق ، مناسب تر آن بود که از روشِ مصاحبه به همراه مطالعه اسناد استفاده گردد ).
۵-۶ پیشنهادهای برخاسته از تحقیق

 

    1. با عنایت به تایید فرضیه های اول تا سوم ، می توان گفت استفاده از تکنیک های حسابداری مدیریت استراتژیک در رسیدن به اهداف کوتاه مدت ، بلند مدت و استرتژیکِ شرکت های عضو بورس ، تاثیر دارند. از آن جا که این گونه تکنیک ها سازمان را به سمت رسیدن به اهدافشان هدایت می کنند لذا بر استفاده از آن ها تاکید می گردد. بنابراین به مدیران این شرکت ها پیشنهاد می شود که ضمن تعیین صریح اهدافشان ، در استفاده از روش های سنتی حسابداری مدیریت تجدید نظر کرده و تکنیک های متناسب با نوع توانایی افراد در پیاده سازی آن ها ، نوع فعالیت شرکت و نوع اهداف را انتخاب کنند.

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 06:27:00 ب.ظ ]