مجموعه ای متمایز، شامل سطوحی مختلفی مانند ارزش های اصلی، هنجارها، باورها، آرمان ها، رفتارها و موارد دست ساز بشر می داند.

 

 

 

 

فرهنگ سازمانی

علیرغم گسترش سریع مفهوم فرهنگ سازمانی و استفاده گسترده از آن، تعریف واحدی از این مفهوم که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد(مارتین[۱۱۴]،۲۰۰۲). فرهنگ سازمانی از جمله مفاهیم سازمانی است که تعریف آن نسبت به دیگر مفاهیم سازمانی بسیار دشوار است )هچ، ترجمۀ دانایی فرد،۱۳۸۶، ص۳۳۶).
در جدول زیر به نمونه­هایی از تعاریف فرهنگ سازمانی اشاره می شود:
: نمونه ای از تعاریف ارائه شده از فرهنگ سازمانی، گردآورنده:مؤلف

 

 

ارائه دهنده

 

سال

 

تعریف

 

 

 

ریچارد موریس[۱۱۵]

 

۱۹۹۲

 

اعتقادات نسبتآ نسبتآ ثابت, ارزش­ها و ادراکات مشترک که بوسیله ی اعضای سازمان حفظ می شود.

 

 

 

جورج گوردون[۱۱۶]

 

۱۹۹۱

 

مجوعه ای از فرضیه ­ها و ارزش­های سازمان که به طور گسترده رعایت می شود و به الگوهای رفتاری خاصی منجر می شود.

 

 

 

رابینز[۱۱۷]

 

۱۹۹۱

 

فرهنگ سازمانی، شیوه ی انجام گرفتن امور در سازمان را برای کارکنان مشخص می­ کند و بیانگر مشترکات مشخص و ثابتی است که سازمان را از سازمان­های دیگر متمایز می کند.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

دنیسون[۱۱۸]

 

۱۹۸۴

 

ارزش­های اساسی، باورها و مفروضاتی که در سازمان وجود دارند و الگوی رفتاری که از بین این ارزش­های مشترک حاصل می شود و نمادهایی که مبین پیوند بین فرض­ها، ارزش­ها و رفتار اعضای سازمان اند.

 

 

 

مامیزاده

 

۱۹۹۷

 

سیستمی متشکل از ارزش­ها و عقایدی که در تعامل با نیروی انسانی، ساختار سازمانی، سیستم کنترل و همچنین هنجارهای رفتاری بوده که در سازمان بنا نهاده می شود.

 

 

 

فلاهرتی زونیس[۱۱۹]

 

۲۰۰۷

 

فرهنگ سازمانی ارزش­ها, اعتقادات و فرضیاتی است که افراد در سازمان دارند و بر روی تفکر و رفتار آن ها در سازمان تآثیر می­ گذارد. فرهنگ سازمانی، برای کسانی که در سازمان کار می کنند واضح و تعریف شده است، اگرچه اغلب به صورت آشکارا تعریف نشده است.­ مردم فرهنگ خود را از طریق تعاملات مکالمات، روش های کاری، روش های نظارت، مدیریت و رهبری، تشریفات مذهبی، تداوم امکانات، ارزیابی عملکرد، جلسات کارمندی، نمودار سازمانی و غیره بروز می دهند.

 

 

 

هافستد[۱۲۰]

 

۲۰۰۸

 

فرهنگ یک سازمان مینیاتوری از فرایندهای کلان فرهنگی محیط سازمان است حد و مرز چنین فرهنگی توسط این فرایندها تعیین می شود. هر سازمان جنبه­هایی از فرهنگ­های ملی، منطقه ای، صنعتی، شغلی و حرفه ای را که در آنها فعالیت می­ کند به نمایش می گذارد و تا حدودی بر اساس فرایندهای فرهنگی تثبیت شده توسط تعدادی از بازیگران محیطی شکل می گیرد، فرهنگ کلیت پیچیده ای از جنبه­ های متمایز معنوی، مادی، فکری و روحی است که یک جامعه و یا گروه اجتماعی را توصیف می کند.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 07:14:00 ق.ظ ]