۲-۹-۶ فرایندهای برنامه ­ریزی تولید ادغامی

 

 

تعریف و تبیین اهداف استراتژیک و زیربنایی که تاثیر مستقیم بر روی برنامه ­های ادغامی ایجاد شده خواهد گذاشت.

انتخاب افق برنامه ­ریزی و تقسیم آن به مجموعه ­ای از دوره­ های زمانی که معمولا طول آن بستگی به نوع صنعت و هدف کارخانه دارد. در صورتی که تنوع محصولات زیاد باشد با تقسیم ­بندی و گروه­بندی محصولات آنها به خانواده­های محصول تقسیم می­گردد.

پیش بینی تقاضای ادغامی در طول افق برنامه ­ریزی برای هر یک از خانواده­های محصول.
جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

با فرض ثابت بودن منابع در طول افق برنامه ­ریزی ، تعیین تسهیلات تولید در دسترس و ظرفیت­هایشان در یک واحد مشترک برای تعیین نیازمندی­های ظرفیتی هر گروه محصول.

مقایسه ظرفیت موجود تولیدی با ظرفیت مورد نیاز برای هر دوره برنامه ­ریزی و اگر اختلافی مابین این دو موجود باشد بنحوی که نتوان تقاضا را با ظرفیت موجود برآورده نمود بایستی از یک یا چند تکنیک مدیریت ظرفیت برای تسطیح ظرفیت استفاده گردد[۹]. این تکنیک­ها بصورت زیر است.

 

تنظیم سطح نیروی انسانی

تنظیم اضافه کاری­ها و یا زیر ظرفیت کار کردن

تنظیم ساعات کاری در هر روز

بستن قرارداد های جانبی

انباشتن موجودی

استفاده از سیاست کسری موجودی

۶-گزینش یک استراتژی برای برنامه ­ریزی تولید ادغامی.
روش­ها و استراتژی­ هایی که می­توان از آنها استفاده کرد همگی در طیفی قرار دارند که دو سر آن دو روش تولید یکنواخت و تعقیب تقاضا[۲۵] می­باشد.
در مسائل دنیای واقعی عدم قطعیت و دقت از داده ها ممکن است بطور همزمان رخ دهد. یک راه حل ساده برای برون­رفت از این مشکل جایگزینی و یا ثابت فرض کردن داده ­های غیر قطعی و یا نادقیق است که منجر به کاریکاتوری شدن شرایط واقعی می­گردد. پس در چنین شرایطی عدم قطعیت بودن باید در بهینه­سازی در نظر گرفته شود. ضرورت بکارگیری مدل­های برنامه ­ریزی تولید در شرایطی که با عدم قطعیت در اطلاعات مواجه هستیم و توجه به مدلی که با شرایط واقعی سازگاری بیشتری داشته باشد ما را بر آن داشت که مدلی از برنامه ­ریزی ادغامی ارائه کنیم که سازگاری بیشتری با شرایط واقعی و حاکم بر تصمیم ­گیری مدیران دارد.
۲- ۱۰- منطق فازی
مفهوم منطق فازی اولین بار در پی تنظیم نظریه­ی مجموعه­های فازی بوسیله­ پروفسور لطفی زاده در صحنه­ی محاسبات نو ظاهر شد.
دانش مورد نیاز برای بسیاری از مسائل مورد مطالعه به دو صورت متمایز ظاهر می­گردد:

 

 

دانش عینی مثل مدل­ها ، معادلات ، فرمول­های از پیش تنظیم شده و برای حل و فصل مسائل معمولی فیزیک ، شیمی یا مهندسی مورد استفاده قرار می­گیرد.

دانش شخصی مثل دانستنی­هایی که تا حدودی قابل توصیف بوده و بیان زبان شناختی بوده ولی امکان کمی کردن آن با بهره گرفتن از ریاضیات سنتی وجود ندارد.

از آنجا که در عمل هر دو دانش مورد نیاز است منطق فازی می­کوشد آنان را بصورتی منظم ، منطقی و ریاضیاتی با یکدیگر هماهنگ سازد.
در دنیای واقعی اشکال مختلف عدم قطعیت وجود دارد که فرایندهای تولید را تحت تاثیر قرار می­دهد. عدم قطعیت به دو دسته تقسیم می­ شود.

 

 

عدم قطعیت محیطی

عدم قطعیت سیستمی

عدم قطعیت محیطی شامل عدم قطعیت خارج از فرایند تولید میباشد. مثل عدم قطعیت تقاضا و تامین مواد. عدم قطعیت سیستمی در رابطه با عدم قطعیت بین فرایند تولید است ، نظیر عدم قطعیت عملکرد عملیات ، عدم قطعیت زمان تاخیر تولید ، عدم قطعیت کیفیت ، خرابی سیستم تولید و تغییرات در ساختار محصول.
در خلال سال­ها محققین زیادی عدم قطعیت را در سیستم­های تولیدی فرموله کرده ­اند و رویکردهای متفاوتی برای عدم قطعیت­های متفاوت پیشنهاد شده است که در جدول ۲-۱ آمده است[۹].
جدول۲-۱ دسته بندی کلی انواع مدل های عدم قطعیت در سیستم های تولیدی[۱۰]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل مفهومی[۲۶]
عوامل عملکرد[۲۷]
ذخیره ی اطمینان مدل تحلیلی[۲۸]
فرایندهای سلسله مراتبی
برنامه ریزی ریاضی(MOP,LP,MILP,MINLP )
مصون سازی[۲۹]
برنامه ریزی کلی
برنامه ریزی نیازمندی های خط تولید
انعطاف پذیری برنامه ریزی احتمالی
تخمین قطعی تبدیل لاپلاس
فرایند تصمیم گیری مارکف
مدل های بر اساس هوش مصنوعی
سیستم های خبره
تئوری مجموعه ی فازی
الگوریتم ژنتیک[۳۰]
الگوریتم جستجوی ممنوعه مدل شبیه سازی
توزیع احتمالی
روش های ابتکاری
تئوری صف

۲-۱۱- ویژگی های مدل های تعیین اندازه انباشته
در این قسمت به دنبال آنیم تا با معرفی وبژگی­های گوناگون رایج در ادبیات مسائل تعیین اندازه انباشته بهینه ، پیچیدگی آنرا را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم .
۲-۱۱-۱- افق برنامه ­ریزی[۳۱]
افق زمانی فاصله زمانی است که برنامه زمان­بندی تولید تا آن زمان گسترش می­یابد . افق برنامه ­ریزی به دو دسته کلی متناهی و نامتناهی تقسیم می­ شود . افق برنامه ­ریزی متناهی معمولاً با تقاضای پویا و نامتناهی با تقاضای ثابت همراه است . حالت دیگری از افق برنامه ­ریزی افق غلتان[۳۲] نامیده می­ شود ، که در آن سیکل معینی تعیین نمی­گردد . در این حالت معمولاً با داده ­های نامعین سرو کار داریم و دوره های واقعی زمان­بندی شده برنامه ­ریزی تولید با توجه به شرایط برنامه ­ریزی به اصطلاح به جلو غلتانده می­ شود . نکته قابل توجه در این مدل ، قابلیت تولید بیش از یک بار محصولی معین است . اما یکی از مهمترین دسته­بندی های افق زمان­بندی در مسایل تعیین اندازه انباشته ، دسته­بندی بر اساس طول ظرف­های زمانی[۳۳] می باشد : ظرف زمانی بزرگ ( بلند )[۳۴] و ظرف زمانی کوچک ( کوتاه )[۳۵].
مدل­های SBT شامل دوره­ های کوتاه زمانی است ، که در آنها تنها یک محصول و یا یک عمل راه­اندازی صورت می­پذیرد ( مجاز است ) . در مقابل ، مدل BTB دارای دوره­ های کمتر ولی طولانی­تر است و عموماً محدودیتی برای تعداد محصول و یا دفعات راه­اندازی در یک دوره معین وجود ندارد .
۲-۱۱-۲- راه­اندازی[۳۶]
هنگامی­ که یک محصول یا آیتم بر روی یک ماشین به منظور انجام عملیات بر اساس برنامه تولید بارگذاری می­ شود اصطلاحاً پدیده راه­اندازی صورت گرفته که به دو صورت هزینه و زمان راه اندازی در مدل­های تعیین اندازه انباشته بهینه ظاهر می­گردد
۲-۱۱-۳- سطح تولید :[۳۷]
سیستم­های تولیدی ممکن است چند مرحله­ ای[۳۸] یا تک مرحله­ ای[۳۹] باشند . در سیستم­های تک مرحله­ ای ، عموماً محصول نهایی یک محصول ساده است . مواد اولیه پس از طی یک فرایند همچون ریخته­گری یا آهنگری به محصول نهایی تبدیل می گردند به عبارت دیگر مواد اولیه به طور مستقیم به محصول نهایی تبدیل می­شوند و یا مواد خریداری شده بدون هیچ فرایند زیر­مونتاژی میانی به محصول نهایی تبدیل می­گردد . در این حالت تقاضای محصول به طور مستقیم از سفارش مشتری یا تقاضای بازار تعیین می­ شود که به این نوع تقاضا ، تقاضای غیر وابسته[۴۰] نیز گفته می­ شود .

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:42:00 ق.ظ ]