هرچه بتوانیم سازگاری و نزدیکی بین این دو را ایجاد کنیم، تأثیر پیام بیشتر میشود. در این تاکتیک بین پیام و خواستهها و نیازهای گیرنده برای تأثیر بیشتر سازگاری ایجاد میکنند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
سرپوش گذاشتن بر روی اتحاد جمعیتها
در این روش سعی میشود مردم را با نوعی اتحاد نامرئی برای پارهای از حرکتها در کشور مورد نظر آماده کنند.
تظاهرات ۲۲ بهمن توسط رسانههای غربی
۳-۶-۷۱تلاش برای سر در گم کردن یا رد گم کردن تا باعث شود گیرنده پیام روی صحت خبر تردید نکند
گاهی رسانهها زمانی که میخواهند خبری را پخش نمایند، برای اینکه بتوانند تأیید ضمنی داشته باشند، سعی میکنند نشانههایی از همکاری با یک گروه مشخص در داخل کشور مثلاً اپوزیسیون داشته باشند.
۳-۶-۷۲نفی برای اثبات
رسانهها خبری را نفی میکنند برای اینکه نظر خود را اثبات نمایند.
استفاده از خبر برای تبلیغات
وقتی خبری از رسانهها منتشر میشود، نیازی به اثبات آن وجود ندارد. چرا که اولین اصل برای دهنده پیام اینست که ادعایی که کرده، اصل میباشد. منبع خبر زمانی که خبری را میدهد، هیچگونه تلاشی برای اثبات آن نمیکند و مدنظر او اطلاعرسانی صرف است.
در مورد خبر اگر کسی فکر کند یا ادعا کند که خبر درست نیست، لازمست برای رد آن مدرکی ارائه میدهد.
۳-۶-۷۴استفاده از نیک شمردن و بد جلوه دادن
با بهره گرفتن از واژههای رایج موجود در ذهن مخاطب، و کاربرد آن ها در کنار نام افراد، گروهها، کشورها و … سعی در نیک و بد جلوه دادن آن ها مینمایند.
نقش تفویض منزلت
مخاطبان رسانههای گروهی، ظاهراً پیرو این باور دورانی هستند که اگر کسی در کانون توجه رسانههای گروهی باشد، لابد حائز اهمیت است.
لازارسفلد و مرتون میگویند: رسانههای گروهی از طریق نامشروع جلوه دادن موقع و منزلت اشخاص و گروهها، بر اقتدارشان تأکید ورزیده و به آن ها وجهه و حیثیت میبخشند. [۳۴]
۳-۷ اقناع و تبلیغ
۳-۷-۱تبلیغ
«تبلیغ (پروپاگاندا)»: به کنترل و انتقال عمدی اطلاعات و تصاویر برای دستیابی به هدفهای سیاسی معین تبلیغ میگویند. (سولیوان و دیگران،۱۳۸۵ ،۳۲۲) هدف سیاسی لزوماً یک هدف حزبی نیست بلکه برداشت ایدئولوژیک فرادست که در درون نهادهای اجتماعی مستقر است را نیز شامل میشود. در قیاس بین آموزش و تبلیغ میتوان به این نکته اشاره کرد که در آموزش به مخاطب گفته میشود که «چگونه فکر کند» درحالی در تبلیغ به مخاطب گفته میشود که «به چه چیز فکر کند». در یک بحران، رسانهها بسیج میشوند تا در تلاشی بزرگ مقیاس، عاطفی و نظاممند، افکار و نگرشهای معینی را درخصوص موضوعاتی خاص ترویج کنند. این همان فرایند تبلیغ است که در بهترین حالت به لحاظ تاریخی اقناع تودهای با هدف تولید، تشویق یا ترویج پاسخ معین در میان مخاطبان تودهای است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
رابطه نزدیک بین شیوه ساخت بندی متون و اهداف و مقاصد سیاسیای که متون برای دستیابی به آن ها به کار گرفته، ویژگی اساسی تبلیغات است. (همان، ۳۲۳، ۳۲۴)
«اقناع»: «تغییر دادن هدف دار افکار، باورها، ارزشها و نگرشها در یک شخص یا یک گروه از طریق یک عامل بیرونی، اقناع نام دارد.» (همان، ۲۹۷)
«رسانشگر ممکن است تأثیرات اقناعی، ارادی و یا غیرارادی کوتاه مدت و یا دراز مدت برجا گذارد.» (همان، ۲۰۷)
پروپاگاند به معنی ایجاد اعتقاد به جای اعمال فشار است ولی در عمل، وسایل مورد استفاده برای جلب این اعتقاد، به یک نوع فشار غیر مستقیم منتهی می شود.( معتمد نژاد، ۸۴)
«اصطلاح تبلیغات ریشه در کنگره گاتیودی پروپاگاندافید یا کنگره ترویج ایمان دارد که در سال ۱۶۳۳، کلیسای کاتولیک برپا نمود.» (سورین و تانکارد، ۱۳۸۴، ۱۴۸)
یکی از نخستین مطالعات متعلق به لاسول با اثر «فنون تبلیغات در جنگ جهانی بود که براساس آن تبلیغات «منحصراً کنترل عقیده با نمادهای مهم، … با گزارشها، شایعهها، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی» تعریف شده بود.
وی چند سال بعد تعریفی نسبتاً متفاوت ارائه داد: «تبلیغات در کلیترین معنی، فن اثرگذاری بر عمل انسانی از راه دستکاری نمودگارهاست. این نمودگارها ممکن است شکل گفتاری، نوشتاری، تصویری یا موسیقیایی بگیرد.» تعریف لاسول از نظر سورین و تانکارد بیشتر مفهوم اقناع را در برمیگرفت. (همان، ۱۴۸)
براون تلاش کرد تمایز میان تبلیغات و اقناع را چنین روشن کند: اقناع، دستکاری نماد به منظور ایجاد عمل در دیگران است. این فرایند بیشتر به نفع اقناعگر است؛ تلاشهای اقناعی، تبلیغات نامیده میشود. (همان، ۱۴۹)
«در تبلیغات برای نیل به هدف های خاص، اخبار و اطلاعات تحریف و دگرگون می شوند. تحریف نیز ممکن است بر دو نوع باشد:
الف: تحریف کمی و ب: تحریف کیفی.
الف: تحریف کمی: اگر وقایع و حوادث بزرگ تر از آنچه هستند، معرفی گردند و با شاخ و برگ فراوان مهمتر جلوه شوند، در این صورت، یک هدف خاص تبلیغاتی وجود دارد.
ب: تحریف کیفی: تشریح و تفسیر وقایع و حوادث، ممکن است با بدبینی یا خوش بینی صورت گیرد.» (معتمد نژاد، ۸۰)
به طور کلی تکنیک های تبلیغات به شرح زیر است:
۱- اسمگذاری: (برچسب بدی به یک فکر و عقیده زدن) برای تحریک به رد فکر و عقیدهای بدون بررسی شواهد مورد استفاده قرار میگیرد… استفاده از آن در سیاست و دیگر حوزههای گفتمان عمومی رایجتر است. (همان، ۱۵۲) مثال: برچسب تروریست به مسلمانان در کشورهای غربی.
۲- تلطیف و تنویر: (مرتبط ساختن چیزی با کلمهای پرفضلیت). در این روش تلاش میشود تا چیزی را بدون بررسی شواهد بپذیریم و تصدیق کنیم. این شیوه در آگهیها، دنیای سیاست و اقتصاد، روابط بینالملل و … به کار میرود. (همان، ۱۵۸) مثال: استفاده از واژه اعتبار به جای قرض در نظام بانکی.
عکس مرتبط با اقتصاد
۳- انتقال: (انتقال اقتدار، حرمت و منزلت امری مورد احترام به چیز دیگر برای قابل قبولتر کردن آن) انتقال از طریق فرایند پیوند معنایی عمل میکند ولی به جای شماتت به واسطه نزدیکی معنایی اغلب چیزی شبیه نخستین به واسطه نزدیکی معنایی است. (همان، ۱۶۲)
مثال: محصولات غذایی رضوی که متعلق به آستان قدس رضوی است (دونات رضوی).
۴- تصدیق: تصدیق به این شیوه عمل میکند که شخصی که مورد احترام یا منفور است بگوید فکر، برنامه، محصول یا شخص معینی خوب یا بد است. (همان، ۱۶۵)
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:24:00 ق.ظ ]