هزاران حسگر در یک محدوده وسیع می تواند به سیستم متصل گردد.

بهره بردار می تواند از ترکیب شبیه سازی اطلاعات واقعی سیستم استفاده نماید.

اطلاعات می تواند در هر جایی بدون محدودیت مکانی دیده شود .

با توجه به مطالب گفته شده در سیستم های SCADA با حجم انبوهی از داده ها مواجه هستیم که باید انتقال یابد و پردازش شود [۱۴] .
۲-۶-۵- کاربرد سیستم های SCADA در مدیریت مصرف انرژی
وقتی ازدید صرفه جویی در مصرف انرژی به این موضوع مدیریت انرژی بپردازیم ، مدیریت انرژی فرایند پایش و کنترل و صرفه جویی در مصرف انرژی در سازمان ها و صنعت و منازل مسکونی می باشد.با توجه به این تعریف ما با چهار مرحله در مدیریت انرژی مواجه هستیم :

 

 

اندازه گیری مصرف انرژی و جمع آوری اطلاعات :بر اساس یک قانون کلی هرچقدر حجم اطلاعات دریافتی از مصرف کننده زیاد و با جزییات کافی باشد در تصمیم گیری برای کاهش مصرف انرژی نتیجه بهتری را در بردارد.در گذشته با توجه به فناوری های موجود اندازه گیری پارامترهای انرژی در دوره های زمانی طولانی و به وسیله اشخاص انجام می شد که نمی توانست نتیجه و دقت مورد نیاز را در بر داشته باشد و لی با پیشرفت تکنولوژی در سیستم ها ی SCADA این امکان فراهم گردید که بتوان این پارامترها را در بازه های زمانی بسیار کم اندازه گیری و ذخیره نمود .جمع آوری اطلاعات در دوره هایی با فاصله زمانی کمتر، امکان آنالیز دقیق و شناسایی عواملی که باعث هدر رفتن انرژی می شود را تسهیل می کند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت fotka.ir مراجعه نمایید.

 

یافتن فرصت هایی برای کاهش مصرف انرژی .با توجه به اطلاعات بدست آمده از مصرف انرژی و بررسی منحنی ها در یک بازه زمانی می توان زمان هایی را که افزایش ناگهانی مصرف انرژی رخ داده مشخص نمود .و با ارزیابی مصرف کننده های مختلف در آن زمان خاص عوامل افزایش مصرف را شناسایی نمود .سیستم های SCADA این قابلیت را دارا هستند که مقدار مصرف انرژی را در بازه های زمانی کم ثبت نمایند با بررسی نمودار های حاصله در سیستم های SCADA می توان با توجه به زمان رویداد عواملی که باعث مصرف انرژی در یک بازه زمانی می شود را شناسایی نمود و با رفع آن عوامل مصرف انرژی را کاهش داد.

هدف گذاری فرصت ها برای کاهش مصرف انرژی : فقط شناسایی فرصت ها نمی تواند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کند بلکه باید این مزیت ها هدف گذاری شوند یعنی باید با تکیه بر اطلاعاتی که از سیستم های SCADA حاصل می شود راه حل های موجود را اولویت بندی کرده و به ترتیب انجام دهیم .

ارزیابی میزان تاثیر فرایند بر صرفه جویی در مصرف انرژی :هنگامیکه عملیات مورد نیاز جهت صرفه جویی در مصرف انرژی انجام شد باید میزان تاثیر فرایندها بر کاهش مصرف انرژی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرد .با توجه به اینکه سیستم های SCADA قابلیت پایش و کنترل فرایند ها را دارند با بهره گرفتن از این سیستم ها عمل ارزیابی فرایند را می توان به نحو رضایتبخشی انجام داد [۱۵] .

۲-۷-نتیجه گیری فصل
در این فصل مبانی نظری تحقیق شامل تاریخچه مدیریت مصرف انرژی و مفاهیم آن و جنبه های مختلف کاربرد علم فناوری اطلاعات در مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه ضمن تعریف سیستم های SCADA تاریخچه و ساختار این سیستم ها مورد بررسی شد و با توجه با اصول مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی جایگاه سیستم های SCADA در مراحل مختلف مدیریت مصرف انرژی مورد تحلیل قرار گرفت .
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
۳- پیشینه پژوهشی
۳-۱ –مقدمه
در این فصل پیشینه پژوهشی کاربرد سیستم های SCADA در مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی بررسی می گردد و سپس نقاط ضعف و قوت هر روش مورد تحلیل قرار می گیرد و در ادامه روش هایی که جهت انجام این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته اند و دلایل استفاده از این روش ها مورد بررسی قرار می گیرد .
۳-۲-کاربرد سیستم های SCADA در مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی
(Fisher,2010) [16] نقش سیستم های SCADA در مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی را به صورت زیر بیان می کند :
۳-۲-۱-صرف جویی در مصرف انرژی
۳-۲-۱ صرفه جویی در مصرف انرژی به صورت مستقیم

 

 


کاهش هزیته برق مصرفی

کاهش هزینه سوخت مصرفی

۳-۲-۲-صرفه جویی در مصرف انرژی به صورت غیر مستقیم

 

 

کاهش هزینه های پرسنلی و نیروی کار

کاهش هزینه مواد اولیه مورد نیاز

۳-۲-۲-کاربرد سیستم های SCADA برای افزایش بازدهی سازمان

 

 

کاهش در تعداد کارکنان

شناسایی سریع مشکلات سیستم

افزایش طول عمر دستگا ه ها

۳-۲-۳- مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی

 

 

کاهش هزینه ها :

هزینه های مستقیم

هزینه های نیروی انسانی

هزینه های غیر مستقیم

کاهش اثرات مخرب زیست محیطی :

کارخانه های تولید انرژی

سیستم های انتقال و توزیع

کاهش مصرف سوخت های فسیلی (گازطبیعی –نفت –ذغال سنگ )[۱۶] .

۳-۲-۴-آنالیز ROI:
(Enrenreich,2005) ضریب بازگشت سرمایه می باشد در این آنالیز جهت سیستم های SCADA موارد زیر مورد توجه قرار می گیرد:

 

 

هزینه سرمایه یا Capital Cost که در آن نرخ بهره سرمایه گزاری مد نظر است .

استهلاک سالانه Annual Depreciation که در آن استهلاک سالانه زیر ساخت و تجهیزات سیستم SCADA مورد توجه قرار می گیرد .

هزینه های عملیاتی Operating Cost که شامل کلیه هزینه های عملیاتی مانند دستمزد نیروی انسانی مورد نیاز جهت اجراء و نصب سیستم و هزینه آموزش کاربران و هزینه حمل ونقل و نگهداری می گردد .

اطمینان به تامین Supply Reliability این عامل هردو موضوع فواید عملیاتی و اقتصادی سیستم های SCADA را به طور همزمان مورد توجه قرار می دهد [۱۷].
عکس مرتبط با اقتصاد

 

۳-۳-مراحل و روش های مدیریت مصرف انرژی با بهره گرفتن از سیستم های SCADA
۳-۳-۱-آنالیز و بررسی دقیق میزان مصرف انرژی و اوج بار مصرفی :
Pricket et.al ,2011 ) ) [18] اندازه گیری و ثبت میزان مصرف انرژی و اوج بار به وسیله سیستم های SCADA را به عنوان یکی از موارد مهم در مدیریت مصرف انرژی بیان می کند.یکی از مسائل بسیار مهم در مدیریت مصرف انرژی کاهش اوج بار مصرفی یا Demand می باشد.در محاسبه تعرفه برق مصرفی برای مشترکین عبور از حد مشخص مصرفی مجاز که از قبل تعریف شده می تواند هزینه انرژی مصرفی را تا حد زیادی افزایش دهد. سیستم های SCADA در مدیریت اوج بار مصرفی در موارد زیر به کار گرفته می شود :

 

 

کنترل مداوم اوج بار مصرفی :با بهره گرفتن از سیستم های SCADA و آنالایزر های انرژی می توان مقدار مصرف انرژی را تحت پایش و اندازه گیری مداوم قرارداد .در سیستم های SCADA می توان یک سقف معین برای اوج بار تعریف نمود .هنگامی که میزان مصرف انرژی به حدکثر مقدار مجاز نزدیک شود با اجرا نمودن فرامین کنترلی و از مدار خارج کردن سیستم های غیر ضروری می توان مقدار حداکثر مصرف را کاهش داد که این عمل باعث خارج شدن سیستم از اوج مصرف بار و کاهش هزینه انرژی مصرفی می گردد (شکل ۳) . همچنین از دیگر راه حل های موجود استفاده از سیستم های ژنراتور STAND BY می باشد که در مواقع ضروری وارد مدار می شود و با کاهش بار مصرف ازشبکه باعث کاهش Demand می گردد [۱۸,۱۶].

شکل ۳-۱-کاربرد سیستم های SCADA در کنترل اوج بار مصرفی Demand [16]
برنامه زمانی برای کاهش مصرف در هنگام لزوم :با توجه به اینکه با توجه به شرایط زمانی کم باری و میان باری و اوج بار تعرفه برق مصرفی متغیر است با بهره گیری از سیستم های SCADA می توان برنامه کاری تجهیزات مختلف در مراکز مصرف کننده را با توجه به این شرایط تعیین نمود .به عنوان مثال با بهره گرفتن از سیستم SCADA زمان روشن بودن تجهیزات پر مصرف را می توان به گونه ای تنظیم نمود که از کارکرد همزمان آنها جلوگیری و در نتیجه اوج بار مصرف کاهش یابد[۱۸].
۳-۳-۲- آنالیز و اندازه گیری سایر داده های مورد نیاز در مدیریت مصرف انرژی:

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 12:43:00 ق.ظ ]