تاثیر آموزش چندرسانه ای بر نگرش به درس، انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی ... | ... | |
۲-۳-۲- ۲- انگیزه ها توجه را هدایت کرده و جهت رفتار را تعیین می کنند:
برای اینکه انسانها به نحو مطلوبی سازگار شوند، خزانهی انگیزشی دارند که علاوه بر انگیزه های خوشایند گرایشی یا نزدیکی، انگیزه های ناخوشایند اجتنابی یا دوره را نیز شامل می شود. در رفتار گرایشی مردم به دلیل اینکه چیزی را میخواهند به آن چیز تمایل پیدا می کنند. برای مثال ساندویچ خوردن فرد در هنگام گرسنگی. در رفتار اجتنابی، مردم کاری می کنند تا از آن چیز دوری می کنند. برای مثال ترس از مار باعث فرار و دوری جستن از آن میگردد. ۲-۳-۳-۱- انگیزش در نظریه فرهنگی – اجتماعی:نظریه فرهنگی- اجتماعی بر مشارکت اجتماعی تاکید دارد، افراد به منظور حفظ هویت و روابط بین فردی در فعالیتها شرکت می کند. بنابراین، دانش آموزان در صورتی برای یادگیری انگیزش دارند که عضویی از یک کلاس یا اجتماع مدرسه باشند. این نظریه بیان می کند که انگیزه های یادگیری در کلاس با مشاهده دیگران و با تعامل با دیگر اعضای کلاس به دست می آید. همچنین هویت و عضوی از گروه بودن مفاهیم کلیدی آنها هستند (به نقل از منصوری، ۱۳۸۸). ۲-۳-۳- ۲- نظریه غریزهتحت تاثیر نظریه ی داروین، زیستشناسان شروع به مطالعه انگیزش در چارچوب غرایز کردند. داروین برای توجیه کردن رفتار سازگارانه ظاهرا از پیش برنامه ریزی شده، نظریه غریزه را مطرح کرد. در نظریه های نخستین غریزه گفته می شود که رفتارها را ساختار زیست شناختی انسان از قبل تعیین و تثبیت کرده است. اولین روانشناسی که نظریه غریزهی انگیزش را رواج داد، ویلیام جیمز بود. جیمز همانند داروین و معاصران وی، تعداد زیادی غریزه ی جسمانی، مانند مکیدن، نیروی حرکت، و غریزهی روانی نظیر تقلید، بازی و مردم آمیزی را برای انسان قائل شد. ۲-۳-۳-۳- نظریه ارادهدکارت به جنبه ی فعال انگیزش اشاره دارد. او عالیترین نیروی انگیزش را اراده میداند. مسئول اعمال اخلاقی خود میباشد. آدمی خواسته های هشیاری دارد که با بهره گرفتن از استعدادهای خود سعی می کند آن را برآورده سازد. در این نظریه، اراده را همانند تفکر و احساس یکی از نیروی ذهن میدانستند و معتقدند که چون انسان قادر به کنترل خویشتن است پس باید مسئولیت اعمال خویش را بپذیرد. ۲-۳-۳-۴- نظریه سائقمفهوم سائق نخستین بار در سال ۱۹۱۸ به وسیله رابرت اس وودورث[۵۱] معرفی شد. منظور از نظریه سائق این است که نیرویی آدمی را به طرف هدف سوق میدهد که به آن نظریه هُل دادن در انگیزش هم گفته می شود. رفتار به وسیله حالت های سوق دهنده در درون انسان یا حیوان به وسیله هدفها هل داده می شود. به عبارتی میتوان گفت اگر حالت سوق دهنده درونی برانگیخته می شود فرد هل داده می شود تا آن رفتار را به هدفی منجر کند که شدت سائق کاهش پیدا کند. در آدمیان رسیدن به هدفی مناسب که سائق را کاهش بدهد، رضایتبخش و خوشایند است.
۲-۳-۳-۵- نظریه مشوق:نقطهی مقابل نظریه های سایق (نظریه هل دادن)، نظریه های مشوق (نظریه های کشش در انگیزش) قرار دارد. براساس این نظریه ویژگیهای تحریکی هدف گاهی می تواند یک سلسله رفتار برانگیخته شده را به حرکت درآورند. هدفها رفتار را به سوی خود میکشند. هدفهایی که رفتار را بر میانگیزند، به مشوقها معروفند. بخش مهم این نظریه آن است که افراد انتظار دارند در رسیدن به مشوقهای مثبت و اجتناب از مشوقهای منفی لذت ببرند. در دنیای کار بیشتر افراد به سمت مشوقهای مورد انتظار ( دستمزد، انعام، مرخصی و …) سوق داده میشوند. این نظریه توسط بولس[۵۲] مورد حمایت قرار گرفت (همان منبع، ۱۳۹۰).
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:57:00 ب.ظ ]
لینک ثابت
|