۵۱/۹۰

۱۴۲۴۲۰۸۷۸

 

۱۰۸۵۳۶۳

 

۲۱/۱۳۱

 

۹۸/۶۸

 

 

۱۳۸۳

 

۱۳۷۴۹۳۲

 

۱۰۲۷۸

 

۷/۱۳۳

 

۱۸۱۲۶۸۱۷۱

 

۱۰۷۶۶۹۳

 

۳۵/۱۶۸

 

۴/۷۹

 

مأخذ: سال نامه آماری مرکزآمارایران درسال های مختلف
۳-۶ مزیت های سرمایه گذاری صنعتی در استان کرمانشاه
– امکانات مربوط به شهرک های صنعتی و توسعه نواحی صنعتی.
در استان کرمانشاه علاوه بر شهر صنعتی کرمانشاه، ۹ شهرک صنعتی موجود و یا در حال توسعه می باشد. این شهرک ها عبارت از اسلام آباد غرب، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، قصرشیرین، فرامان، کنگاور و گیلان غرب و پاوه می باشد.
شهرک های صنعتی صحنه، هرسین و جوانرود به عنوان شهرک های جدید صنعتی استان در دست احداث و تجهیز می باشند.
– مرکزیت استان کرمانشاه در منطقه غرب و توانایی ایجاد واحدهای صنعتی برای پاسخ گویی به نیازهای منطقه.
– وجود برخی واحدهای بزرگ صنعتی مانند پالایشگاه نفت، کارخانجات سیمان، قند، نساجی، پتروشیمی و … که می تواند موجب واحدهایی با زنجیره تولید شوند.
– وجود دانشگاه های متعدد و امکانات نسبتاً مناسب آن ها و وجود آموزشکده فنی و مهندسی و مرکز فنی و حرفه ای در استان.
– نیروی کار فراوان (سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ۱۳۷۸).
۳-۷ تنگناهای توسعه صنعتی استان
– فقدان برنامه مدون و منسجم برنامه توسعه صنعتی استان.
– کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص در بخش تولیدی استان.
– کمبود منابع مالی و تسهیلات مورد نیاز در توسعه صنعتی استان.
– عدم تخصیص مناسب منابع بانکی در سرمایه گذاری های صنعتی از سوی بانک های استان.
– سرمایه گذاری اندک بخش عمومی در ایجاد صنایع بزرگ و مادر در استان.
– کمبود کارفرما (کار آفرین) و سرمایه گذار بومی.
-کمبود شدید مراکز یا موسسات ارائه خدمات صادرات به ویژه توسعه صادرات صنعتی.
– عدم وجود منطقه ویژه اقتصادی در استان.
عکس مرتبط با اقتصاد
– فراگیر نبودن پوشش استاندارد در صنایع استان.
– عدم بهره گیری کامل از ظرفیت واحد ها.
فصـل چهارم
روش تحقیق
۴-۱ مقدمـه
به منظور سنجش و اندازه گیری میزان توسعه یافتگی و یا درجه برخورداری مناطق مختلف و همچنین رتبه بندی و یا درجه برخورداری صنایع مختلف، روش های آماری متعددی طراحی شده اند. «تاکسونومی عددی» از جمله روش هایی است که قادر است با تلفیق مجموعه ای از شاخص ها، یک مجموعه را به زیر مجموعه های کم و بیش همگن تقسیم کرده و میزان توسعه یافتگی هر منطقه و یا رتبه هر صنعت را مشخص سازد. در این تحقیق ما نیز از روش تاکسونومی عددی برای تجزیه و تحلیل داده ها و شاحص های مورد مطالعه استفاده می کنیم. همچنین، به منظور رفع محدودیت های روش مورد اشاره، به ویژه تورش دار بودن نسبت به شاخص های همبسته، در مطالعه حاضر قبل از بکار گیری روش تاکسونومی عددی، روش «تحلیل عاملی» اجرا می گردد و خروجی تحلیل عامل به عنوان ورودی تاکسونومی عددی قرار می گیرد.
۴-۲ روش تحلیل عاملی
۴-۲-۱ معرفی روش
این روش با آنکه نخستین بار در اوایل قرن بیستم توسعه یافت ( اسپیرمن[۳۸]، ۱۹۰۴)، اساساً تا وقتی رایانه و نرم افزارهای آماری پیشرفت نکرده بود بسیاری از پژوهشگران نمی توانستند به اجرا و تفسیر آن بپردازند (تامپسون و دنینگر[۳۹]، ۱۹۹۳). این روش شامل فنون تحلیلی متعددی است که هدف آنها بررسی یا تلخیص روابط بین متغیرها یا سایر پدیده های عامل پذیر است (کار[۴۰]، ۱۹۹۲ و گورسوش[۴۱]، ۱۹۸۳). به سخن دیگر تحلیل عاملی به مجموعه ای از فنون آماری اشاره می کند که هدف مشترک آنها ارائه دادن مجموعه ای متغیر برحسب تعداد کمترین متغیر فرضی است (کیم و مولر[۴۲]، ۱۳۸۱). تحلیل عاملی چندین روش اضافی برای تحلیل سازه ها دارد که مهم ترین این روش ها، روش مولفه های اصلی است، این روش بیشتر اوقات برای کاهش تعداد متغیرها در فایل داده استفاده می شود.
فرمول بندی و بسط روش تحلیل عاملی از روانشناسی سرچشمه می گیرد و به چارلز اسپیرمن نسبت داده می شود. مدل تجزیه به عامل ها در حالت کلی برای k عامل و m متغیر (m > k) به شکل زیر نوشته می شود (بختیاری، ۱۳۸۰).

در این رابطه ها به دلیل آنکه تمام متغیرها به صورت تابعی از آنها بیان می شوند، عوامل مشترک و u به دلیل آنکه بخشی از تغییرات متغیرها را بیان می کند که به وسیله عوامل مشترک توضیح داده نمی شود، عامل ویژه نامیده می شود. ضریب عامل jام برایi امین متغیر یا کواریانس بین متغیر iام و jامین عامل است. در روش تحلیل عاملی مشترک از متغیرهای قابل مشاهده استنتاج می شوند و می توانند به صورت ترکیب خطی از آن ها تخمین زده شوند. بیان کلی برای تخمین jامین عامل به صورت زیر می باشد (بختیاری، ۱۳۸۰).

که ضرایب نمره عامل ها، m تعداد متغیرها و بار عاملی فاکتور jام می باشد. بار عاملی میزان همبستگی یک عامل با یک عامل متغیر است. پس می توان گفت نوعی ضریب همبستگی است. بدیهی است که هر چه متغیری با یک عامل ضریب همبستگی بیشتری نشان دهد، جایگاه بهتری در آن عامل خواهد داشت (ساروخانی، ۱۳۸۰).
۴-۲-۲ ویژگی های روش
یکی از ویژگی های مهم تحلیل عاملی این است که وجود هم خطی بین شاخص ها را که بر کارآیی برآوردها تأثیر می گذارد، برطرف می کند. از طرفی به منظور تهیه شاخص های تلفیقی برخوردار، اگر شاخص های مختلف را با هم ترکیب کنیم و جمع یا میانگین ناحیه ای آنها را کمیت متغیر باطنی بدانیم و گروه بندی نواحی و مناطق را بر اساس این انجام دهیم، با دشواری های چندی روبرو می شویم که این مشکلات با به کارگیری روش تحلیل عاملی از بین می روند. اهم این مشکلات عبارتند از:
الف) مشکل اول، سنجش شاخص های اولیه بر حسب واحد یکسانی نیست. لذا برای رفع این مشکل معمولاً متغیر ها به مبدأ میانگین و بر حسب واحد انحراف معیار سنجیده می شوند. این عمل را استاندارد کردن می نامند.
ب) مشکل دوم، اختیاری بودن تعداد شاخص ها در زمینه های گوناگون است. زیرا تعداد شاخص ها در نتیجه طبقه بندی تأثیر می گذارد. توضیح اینکه هر مورد یا زمینه ای را می توان به کمک شاخص های مختلفی بیان کرد.
ج) مشکل سوم، غفلت از اهمیت نسبی یا وزن شاخص ها در تشکیل شاخص نهایی است. زیرا حتی اگر شاخص ها از ترکیب متغیر های استاندارد شده ساخته شوند و شاخص نهایی، ترکیب شاخص های تلفیق شده اولیه باشد، باز مسئله اهمیت نسبی یا وزن هر یک از شاخص ها در تعریف متغیر باطنی به قوت خود باقی است.
د) مشکل چهارم، ذهنی و ارادی بودن تشخیص تناسب شاخص ها برای سنجش متغیر های باطنی است. یعنی این ما هستیم که تشخیص می دهیم که این شاخص انتخابی بیانگر درجه توسعه یافتگی هست یا نه.
هـ ) مشکل پنجم، فرض تلویحی تک ساختی بودن شاخص ها است، زیرا شاخص ها هر چند ممکن است نمایانگر مناسب باطنی باشند. از عوامل مهم دیگری نیز تأثیر می پذیرند و تعداد ابعاد، خود از مشکلات کاربرد شاخص ها در سنجش متغیر های باطنی است. بنابراین راه و روشی که در ترکیب شاخص ها، ضمن تعیین ابعاد آنها، مشکلات ناشی از ناهمسانی واحدهای سنجش، اهمیت نسبی و تناسب آنها را برطرف می کند، روش تحلیل عاملی می باشد (توفیق، ۱۳۷۲).
۴-۲-۳ مراحل اجرای روش تحلیل عاملی
ماتریس داده های اولیه مورد نیاز برای اجرای روش تحلیل عاملی شامل مقادیر m شاخص برای n مشاهده به صورت زیر می باشد.

,m . . . ,3,2,1= j
,n . . . ,3,2,1= i
شاخص j ام برای i امین گزینه است. به طوری که سطرهای ماتریس با اندیس i مشاهدات مختلف و ستون ها با اندیس j شاخص ها را نشان می دهند. روش تحلیل عاملی دارای ۵ مرحله به شرح زیر است:
۱- تهیه ماتریس استاندارد
از آنجا که شاخص های مختلف دارای مقیاس های متفاوتی بوده و قابلیت جمع پذیری ندارند، بهتر است کلیه شاخص ها از مقیاس یکسانی برخوردار شوند. برای این کار از روش استاندارد کردن استفاده می شود و ماتریس داده های استاندارد ( ) به شرح زیر تشکیل می گردد.

,m . . . ,3,2,1= j
,n . . . ,3,2,1= i

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 05:46:00 ق.ظ ]