۳

 

 

شرق

 

 

 

۴

 

 

جنوب

 

 

 

۵

 

 

غرب

 

 

۶- فاکتور فاصله از کشاورزی و باغ
ابتدا نقشه کاربری کشاورزی و باغ منطقه مورد مطالعه ایجاد شد. به این صورت که ابتدا بازدید میدانی از منطقه به عمل آمد و توسط سیستم موقعیتیاب جهانی از اراضی کشاورزی داخل و پیرامون منطقه نقاط مورد نظر برداشته شد، سپس به محیط GIS وارد شده و روی تصویر ماهوارهای موقعیت این نقاط مشخص شد. در مرحله بعد با بهرهگیری از نرمافزار Google Earth اقدام به ایجاد پلیگون به دور اراضی کشاورزی و باغ منطقه شد و نقشه این اراضی بهصورت فایل وکتوری تولید شد. درنهایت نقشه فاصله از کشاورزی و باغ تولید شد.
۷- فاکتور فاصله از مناطق مسکونی و صنایع
برای تهیه این لایه نیز که ابتدا بازدید میدانی از منطقه به وجود آمد و توسط سیستم موقعیتیاب جهانی از مناطق مسکونی و صنایع داخل و پیرامون منطقه نقاط برداشته شد. سپس به محیط GIS وارد شده و روی تصویر ماهوارهای موقعیت این نقاط مشخص شد. در مرحله بعد با بهرهگیری از نرمافزار Google Earth اقدام به ایجاد پلیگون به دور مناطق مسکونی و صنایع منطقه شد و نقشه این اراضی بهصورت فایل وکتوری تولید شد. درنهایت نقشه فاصله از مناطق مسکونی و صنایع تولید شد.
۸- فاکتور فاصله از جاده
جهت تولید نقشه فاصله جادهها، مسیر عبور آزادراه غرب اصفهان به‌صورت وکتوری تهیه شد. همچنین جاده های اصلی موجود در پیرامون منطقه نیز به این نقشه اضافه شد. در مرحله بعد نقشه فاصله از جادهها تولید شد.
۹- فاکتور فاصله از آثار باستانی
بهمنظور تهیه نقشه فاصله از آثار باستانی موقعیت این آثار که عبارتند از ۴ قلعه با نامهای قلعه قوم شبانکاره، قلعه قمیشلو، قلعه شاهماهور، قلعه یاور توسط سیستم موقعیت‌یاب جهانی مشخص شد. سپس در GIS به‌صورت وکتوری درآمد و محدوده این آثار در بافر ۵۰۰ مشخص شد و نهایتاً نقشه فاصله از این آثار تهیه شد.
لازم به ذکر است در این مطالعه از اطلاعات و نقشه های تهیه شده در طرح جامع قمیشلو به عنوان نقشه های مرجع استفاده گردید به عبارت دیگر نقشه های معیار تهیه شده در این مطالعه مانند نقشه منابع آب و نقشه زیستگاه حیات وحش با توجه به نقشه های تهیه شده در طرح جامع قمیشلو تهیه و طبقهبندی شد.
۳-۲-۳ استاندارد سازی معیارها
در پژوهش حاضر برای استانداردسازی معیارها از روش فازی استفاده شده است. انتخاب تابع فازی مناسب و تعیین نقاط کنترل مناسب مرحله‌ای مهم در استاندارد کردن معیار است. در این روش علاوه بر مسئله انتخاب مقیاس باید نوع تابع فازی نیز مورد بررسی قرار گیرد و تابع مناسبتر برای معیار موردنظر انتخاب شود. یکی دیگر از عوامل مؤثر در استانداردسازی نقشه های فازی تعیین حدود آستانه می‌باشد که به آنها نقاط کنترل نیز گفته می‌شود . در استفاده از این روش با انجام مرور منابع و استفاده ازنظرات کارشناسی، حدود آستانه و نوع توابع عضویت با توجه به ماهیت هرکدام از معیارها مشخص شد. مرحله تعیین نقاط آستانه برای هر معیار به‌وسیله توابع فازی، با توجه به نظرات تصمیم گیران تغییر میکند.
۳-۲-۴ تعیین وزن معیارها با بهره گرفتن از روش AHP
به‌منظور وزن دهی به معیارها ابتدا پرسشنامه هایی برای هر کدام از زونها تهیه و توسط تعدادی از متخصصین و کارشناسان تکمیل شد. پس از تکمیل پرسشنامه ها توسط افراد متخصص و کارشناس (شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان دکتری، کارشناسان و کارمندان اداره محیط‌زیست)، مرحله ترکیب نظرات اعضای گروه صورت گرفت. درنهایت با بهره گرفتن از نرم‌افزار Expert choice وزن نهایی هر معیار و مقدار ناسازگاری بهدست آمد. درصورتی که ناسازگاری محاسبه شده کمتر از ۱/۰ باشد این مقدار قابل قبول می‌باشد اما در هنگامی که نرخ ناسازگاری بیشتر از ۱/۰ بود، ناسازگارترین مقایسه مشخص شد و با مراجعه مجدد به پرسشنامه اصلاح میشد. سپس وزن نسبی هر معیار برای هریک از زونها استخراج گردید.
۳-۲-۵ تلفیق نقشه های معیار بر اساس روش ترکیب خطی وزنی (WLC)
پس از تعیین وزن و استاندارد سازی نقشه ها، می‌توان اقدام به ترکیب آنها نمود. به‌منظور ترکیب نقشه ها و تولید نقشه هر کدام از زونها، از روش ترکیب خطی وزنی (WLC) استفاده شد. در این روش هریک از فاکتورها در وزن متناظر خود ضرب گردیده، سپس با جمع نتایج حاصل و ضرب آن در حاصل‌ضرب محدودیتها، مناطق نامناسب حذف و نقشه تناسب منطقه برای کاربری موردنظر بهدست میآید. به‌طوری‌که با توجه به هرکدام از زونها نقشه های معیار استاندارد شده به‌عنوان ورودی استفاده شد و وزن هر کدام از نقشه ها که از روش AHP به دست آمد، در فاکتور مربوطه اعمال شد. درنهایت نقشه تناسب هر کدام از زونها به دست آمد. این اقدامات یک‌بار برای پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو یک‌بار بدون در نظر گرفتن محیط پیرامونی و یک‌بار هم با در نظر گرفتن اراضی پیرامونی به بافر ۱۰ کیلومتر همراه با کاربریها و تعارضات منطقه انجام شد.
۳-۲-۶ تخصیص زونها به واحدهای همگن
بعد از تهیه نقشه هر زون باید بتوان این زونها را در کنار یکدیگر قرار داد. بنابراین برای تهیه نقشهای که موقعیت و مکان مناسب زونهای پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو را در کنار یکدیگر به ما نشان دهد، از روش MOLA در نرمافزار IDRISI استفاده شد. در این روش ابتدا لازم است که به هر کدام از زونها با توجه به میزان اهمیتی که دارند وزن داده شود سپس مساحت هر کدام از آنها با توجه به هدف مطالعه تعیین شود. در این مطالعه ابتدا هر کدام از نقشه ها به‌صورت صعودی و نزولی رتبهبندی[۴۶] گردید و نقشه ها اولویتبندی گردیدند و وزن و مساحت پیشنهادی آنها توسط نظرات کارشناسی تعیین شد. درنهایت تعیین الگوی مکانی بهینه زونها بر اساس روش MOLA انجام شد.
بهطور کلی مراحل انجام کار در این مطالعه جهت دستیابی به هدف مطالعه و بررسی اثر کاربری های اطراف پناهگاه حیات وحش قمیشلو در شکل ۸-۳ به صورت فلوچارت نشان داده شده است.
شکل ۳-۸ فلوچارت روش کار
مقایسه ارزشهای بدست آمده از دو نوع زونبندی
ارزشگذاری و زونبندی واحدهای همگن در بافر ۱۰کیلومتری
ارزشگذاری و زونبندی واحدهای همگن در مرز پناهگاه
وزندهی و استانداردسازی لایه ها
تهیه واحدهای همگن با بکارگیری نقشه کاربری اراضی در بافر ۱۰ کیلومتری پناهگاه
تهیه واحدهای همگن با بکارگیری نقشه کاربری اراضی در مرز پناهگاه
بهروز کردن نقشه های کاربری اراضی منطقه
آمادهسازی لایه های اطلاعاتی و ورود به GIS
تعیین مرز منطقه مطالعاتی
شناسایی و جمعآوری داده ها و تهیه داده های ماهوارهای
فصل چهارم
نتایج و بحث
همانطور که در فصل قبل اشاره شد، بهمنظور آماده سازی تصویر ماهوارهای و کاهش خطا، ابتدا اعمال تصحیحات هندسی و تهیه تصویر رنگی کاذب روی تصویر ماهوارهای منطقه انجام شد، که نتیجه این تصحیحات در زیر بطور خلاصه آورده شده است.
۴-۱ تصحیح هندسی
قبل از استفاده داده های ماهواره ای، بایستی از کیفیت آنها از نظر عدم وجود خطاهای رادیومتری و هندسی و ناهنجاریها، اطمینان حاصل کرد و در صورت وجود خطاهای مهم به تصحیح آنها اقدام نمود [۱]. برای تصحیح هندسی باید سعی گردد که مقدار RMS (مقدار خطای مربعات) کمتر از یک شود. در مطالعه حاضر از روش نزدیکترین همسایه RMSe حاصل از تصحیح هندسی تصویر OLI برابر ۳۷/۰ محاسبه شد.
۴-۲ تصویر رنگی کاذب
بعد از انجام تصحیات بر روی تصاویر، اقدام به تولید تصاویر رنگی کاذب از باندهای سنجنده لندست OLI شد. در انتخاب ترکیب باندی از باندهای حرارتی به دلیل ماهیت متفاوت با باندهای انعکاسی صرف نظر شد. برای تهیه بهترین تصویر رنگی کاذب، از شاخص فاکتور مطلوبیت استفاده گردید. هدف از انتخاب باندهای مناسب برای ساخت تصاویر رنگی، به حداقل رساندن داده های کم ارزش و استفاده حداکثری از اطلاعات مفید میباشد. با استفاه از این شاخص از بین ترکیب رنگهای ایجاد شده، ترکیب رنگی ۵:۶:۷ برای انتخاب بهترین ترکیب رنگی کاذب و سایر مراحل طبقه بندی تصاویر استفاده شد. ترکیبات محاسبه شده با بهره گرفتن از شاخص OIF در جدول ۴-۱ نشان داده شده است.
جدول ۴-۱ میزان همبستگی ۶ باند اول تصویر منطقه مورد مطالعه

 

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محف

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 03:31:00 ق.ظ ]