شناسایی سیاست‌های مناسب توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران
۱-۴-۲- اهداف فرعی
شناسایی نقش توسعه‌ی زیرساخت‌ها در توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات
شناسایی نقش توسعه‌ی منابع انسانی در توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات
شناسایی نقش توسعه‌ی محتوا و کاربرد در توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات
سوال‌های تحقیق
۱-۵-۱- سوال اصلی
سیاست‌های مناسب توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات در ایران چیست؟
۱-۵-۲- سوال‌های فرعی
نقش توسعه‌ی زیرساخت‌ها در توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات چیست؟
توسعه‌ی منابع انسانی در توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات چه نقشی دارد؟
توسعه‌ی محتوا و کاربرد در توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات چه نقشی دارد؟
تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق
در ادامه به تعریف برخی از سازه‌های موجود پژوهش می‌پردازیم:
۱-۶-۱- فناوری اطلاعات
برای فناوری اطلاعات تعاریف گوناگونی را ذکر نموده‌اند و از مناظر مختلف تعریف کرده‌اند که در ادامه با بررسی برخی از آن‌ها تعریف جامعی برای فناوری اطلاعات ذکر شده است:
پایان نامه
بنابر تعریف اتحادیه فناوری اطلاعات آمریکا فناوری اطلاعات به معنای مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، حمایت یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه به خصوص برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزارهای رایانه‌یی است. (ITAA)
فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد فناوری اطلاعات را به صورت شاخه‌یی از فناوری راجع به انتشار، «فرایند ذخیره‌سازی اطلاعات» تعریف می‌کند.
فرهنگ لغت انگلیسی راندمن هاووس «تئوری فناوری» را تئوری راجع به محتوا و ارسال اخبار و ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات می‌داند.
دایره‌المعارف جدید بریتانیا «فرایند اطلاعات» را سازمان‌دهی، ذخیره‌سازی، ارسال و استفاده نظام یافته اطلاعات» معرفی می‌کند و برای توجه بیش‌تر چنین ادامه می‌دهد که «علم اطلاعات» عبارت است از «پرداختن به روند ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات به طور «آکادمیک حرفه‌یی» در حالی که «تئوری اطلاعات» عبارت است از بازنمایی ریاضی‌وار حالت‌های پارامتری مؤثر بر ارسال یا فرایند اطلاعات.
سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ( (OECD[1] از فناوری ارتباطات و اطلاعات تمایز مناسبی را میان ابعاد تولیدی و خدماتی فناوری ارتباطات و اطلاعات ارائه می کند. در سال ۱۹۹۸ کشورهای عضو OECD برای تعریف فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان ترکیبی از صنایع تولیدی و خدماتی که داده‌ها و اطلاعات را به صورت الکترونیکی دریافت، انتقال و ارائه می کند به توافق دست یافتند. عامل مهم در این تعریف این است که همان‌گونه که فناوری ارتباطات و اطلاعات دوگانگی سنتی میان تولید و خدمات را درهم می‌ریزد، فعالیت‌هایی را که منجر به تولید و پخش محصولات فناوری ارتباطات و اطلاعات می‌شود را می‌توان در هر جایی از اقتصاد یافت. (Kelles 2003)
فناوری اطلاعات به طور کلی به عنوان اصطلاحی پذیرفته شده که به طور سریع دامنه گسترده‌یی از تجهیزات و کامپیوترها، ابزارها، ذخیره‌سازی داده‌ها، ابزارهای ارتباطات و شبکه‌یی، کاربردها و خدمات که توسط سازمان‌ها استفاده شده، تا داده و اطلاعات و دانش را ایجاد کنند، گفته می‌شود. (Luftman & Lewis, 1993)
شیوه‌های ایجاد و نگهداری اطلاعات رایانه‌یی به منظور مدیریت و پردازش آن‌ها را فناوری اطلاعات گویند.
فناوری اطلاعات تلفیقی از دستاوردهای مخابراتی، روش‌ها و راهکارهای حل مساله و توانایی راهبری با بهره گرفتن از دانش رایانه‌یی است.
فناوری اطلاعات شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفته علوم و فناوری‌های رایانه‌یی، طراحی رایانه‌یی، پیاده‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی و کاربرد‌های آن است.
فناوری اطلاعات تلفیقی از دانش سنتی رایانه‌ و فناوری ارتباطات به منظور ذخیره، پردازش و تبادل هرگونه داده (اعم از متن، صوت، تصویر و غیره) است.
فناوری اطلاعات واژه‌یی کلی است که برای وسعت بخشیدن به محصولات و خدمات الکترونیکی حاصل از نوآوری‌های مخابراتی و رایانه‌یی استفاده می‌شوند.
فناوری اطلاعات مجموعه‌یی از سخت‌افزار، نرم‌افزار و فکرافزار است که گردش و بهره‌برداری از اطلاعات را امکان‌پذیر می‌کند.
فناوری اطلاعات عبارت است از همه اشکال فناوری که برای ایجاد، ذخیره‌سازی و استفاده از شکل‌های مختلف اطلاعات شامل: اطلاعات تجاری، مکالمات صوتی، تصاویر متحرک، داده‌های چند رسانه‌یی و… به کار می‌رود.
فناوری اطلاعات شاخه‌یی از فناوری است که با بهره گرفتن از سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه‌افزار، مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه‌های: ذخیره‌سازی، دستکاری، انتقال، مدیریت، کنترل داده آمایی خودکار امکان‌پذیر می‌سازد. (فتحیان، مهدوی نور، ۱۳۸۷، ص ۷۱)
فناوری اطلاعات مجموعه‌یی از فعالیت‌ها که دریافت، ذخیره، پردازش، ارسال و نمایش اطلاعات را با بهره گرفتن از ابزارهای الکترونیکی تسهیل می‌کند (World Bank, 2002).
فناوری اطلاعات فناوری‌هایی هستند که ارتباطات و پردازش و انتقال اطلاعات را به وسیله‌ی ابزارهای الکترونیکی تسهیل می‌کنند. این تعریف، طیف کاملی از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را، از رادیو و تلویزیون تا تلفن (ثابت و همراه)، رایانه و اینترنت، در بر می‌گیرد. (Marker, McNamara, & Wallace, 2002)
با جمع‌بندی موارد فوق می‌توان تعریف زیر را به عنوان تعریف جامعی از فناوری اطلاعات در نظر گرفت:
فناوری اطلاعات شامل تمام فنونی است که در آن‌ها از رایانه و فناوری ارتباطات برای ایجاد، ذخیره‌سازی، نمایش، تبادل، پردازش، کنترل و مدیریت اطلاعات استفاده می‏شود.
۱-۶-۲- سیاست‌گذاری یا تدوین سیاست
اتخاذ سیاست‌های مناسب در مورد نحوه‌ی دست‌یابی به فناوری اجتناب ناپذیر است. سیاست فناوری، نحوه‌ی استفاده از منابع محدود برای تحقق اهداف مطلوب را مشخص می‌‎کند و به تعیین قدم‌های لازم برای رسیدن به اهداف، کمک می‌کند. (APCTT, 1988 به نقل از طباطباییان ۱۳۸۷)
اصطلاح «سیاست» توسط دامنه‌ی گسترده‌یی از هویت‌ها استفاده می‌شود: (Colebatch, 2002 به نقل از طباطباییان ۱۳۸۷)
داخل سازمان
بین سازمان‌ها
راهی برای تغییر توسط افرادی که خارج از کانال‌های قدرت قرار دارند.
معنای سیاست ‌(Colebatch, 2002 به نقل از طباطباییان ۱۳۸۷)
برای برخی تداعی‌کننده «کنترل» مانند مانیفست رهبران منتخب مردم در مقابل بوروکرات‌ها.
برای گروهی دیگر «ابزاری برای چالش نظم حاکم و گرفتن حق مشارکت» مانند سیاست محیط زیست.
تغییر تمرکز از فرایند (نحوه انجام کارها) به نتایج (تاثیر این‌ها).
یک روند مسأله‌مدار (مانند کنترل سیل و تصادفات جاده‌ی‍ی).
۱-۶-۳- سیاست‌گذاری کارآفرینی
نکات ضروری در سیاست‌گذاری کارآفرینی (جعفری مقدم، ۱۳۸۸)
هماهنگی و انسجام سیاست‌های توسعه‌ی کارآفرینی و سیاست‌های کلان توسعه‌ی ملی
هماهنگی و انسجام سیاست‌های توسعه‌ی کارآفرینی با یک‌دیگر
هماهنگی و انسجام اجزاء هر یک از سیاست‌های توسعه‌ی کارآفرینی
هماهنگی و انسجام سیاست‌های توسعه‌ی کارآفرینی در طول زمان
در چارچوب کارآفرینانه دو نوع سیاست کارآفرینانه تعریف می‌شود. (hart, 2003)

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 02:35:00 ب.ظ ]