مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی- قسمت ۲۰ | ... | |
پیامدهای سازمانی
توانمندسازی کارکنان
رمزگذاری مبتنی بر دانش
افزایش حیطه سازمان
افزایش کارآیی
افزایش خلاقیت و نوآوری
۲-۲-۷-۵-سازمان و سیستمهای اطلاعاتی: سیستمهای اطلاعاتی وسیلهای برای به جریان انداختن اطلاعات در رگهای سازمان میباشند.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
۲-۲-۷-۶- تفاوت بین کامپیوتر و سیستمهای اطلاعات: کامپیوتر با روشها و راههای موثری به پردازش دادههای مورد نیاز سیستم اطلاعات میپردازد، در حالی که یک سیستم اطلاعات کاری بیش از انجام میدهد. یک برنامه کاربردی موفق سیستم اطلاعات باید شناختی دقیق از کسب و کار و محیط آن داشته باشد. به عنوان مثال برای ایجاد یک IS که کار پشتیبانی تراکنشهای یک بازار بورس را انجام میدهد، لازم است تمامی رویههای مرتبط با خرید و فروش سهام، تقاضاها و قوانین و مقررات قانونی به روشنی تعریف شوند. در بحث مربوط به سیستمهای اطلاعات تنها اطلاعات کامپیوتری کافی نیست چراکه کامپیوتر تنها بخشی از سیستم پیچیدهای است که باید طراحی، عملیاتی و پشتیبانی گردد. یک سیستم حملونقل عمومی در شهر نمونه خوبی برای مقایسه با یک IS است. اتوبوسها جزء اجزای لاینفک این سیستم هستند، ولی طراحی مسیرها، ایستگاهها، برنامههای زمانبندی حرکتها و بسیاری موارد دیگر مثل تقاضای مشتریان، الگوهای ترافیکی، قوانین حمل و نقل شهری، الزامات امنیتی و غیره نیز برای پیادهسازی و اجرای این سیستم ضروری است. عیناً این مثال در مورد یک IS مصداق دارد، کامپیوترها در IS درست مثل اتوبوسها در سیستم حمل و نقل است. پس میبینیم که کامپیوتر تنها جزئی از این سیستم پیچیده میباشد. (کامرانی، ۱۳۸۶، صص ۴۰-۳۹)
۲-۲-۷-۷- مزایای سیستمهای اطلاعاتی: سیستمهای اطلاعاتی و به طور کلی فناوری اطلاعات، مدیران را قادر میسازد تا با سازمان، محیط و یکدیگر ارتباط بیشتر و بهتری برقرار سازند. برخی از مزایای فناوری اطلاعات و به صورت خاص سیستمهای اطلاعاتی برای مدیریت عبارتند از:
۲-۲-۸- تعریف اتوماسیون اداری: اتوماسیون اداری یا OA عبارت است از کاربرد وسایل الکترونیکی در فعالیتهای دفتری به منظور افزایش کارآیی. کارآیی افزایش یافته، ناشی از تکامل تبادل اطلاعات، در داخل دفتر و بین دفاتر و محیط آنها بوده و در نتیجه با ارائه اطلاعات بهتر برای تصمیمگیری میتواند به مدیر سود برساند.
۲-۲-۸-۱- انواع سیستمهای اتوماسیون اداری: لازمه مکانیزه نمودن امور اداری استفاده از کامپیوتر، ابزارهای اداری و فناوری مخابراتی در مدیریت منابع اطلاعاتی سازمان است. با چنین دیدگاهی که از اطلاعات به عنوان یک وسیله و منبع جامع و یکپارچه ارائه میشود، چهار عنصر مخابراتی یعنی دادهها، متن، تصویر و صدا باید به طور جامع در سیستمهای چندرسانهای اداری[۱۴۲] قابل استفاده باشند. کارگروهی و جمعی با کامپیوتر و سیستم گروه افزار[۱۴۳] روشی است برای آنکه کارکنان بتوانند در یک محیط گروهی زمان واقعی به پردازش و مدیریت اسناد به صورت برخط[۱۴۴] بپردازند. برنامههای کاربردی گروهی مانند کاربرگهای چند کاربره[۱۴۵]، کلمه پردازها و سیستمهای گروه افزار دارای امکاناتی برای ارتباطات واقعی مانند تابلوی اعلانات عمومی[۱۴۶] و پست الکترونیک[۱۴۷] هستند (صرافیزاده، ۸۳، ص۲۱۵). سیستمهای اتوماسیون اداری دارای انواعی هستند. شکل ۲-۱۱ انواع سیستمهای اتوماسیون اداری را نشان میدهد.
۲-۲-۸-۲- هدف اتوماسیون اداری: تا حدود سال ۱۹۸۰، اتوماسیون اداری به عنوان راهی برای ارتقاء سطح بهرهوری فقط منشیها و کارکنان دفتری دیده میشد. دستاوردهای اتوماسیون اداری کارکنان دفتری را در انجام عملیات بیشتر، سریعتر و بهتر بر روی اسناد یاری میداد. سپس کارکنان متفکر نیز میتوانند از اتوماسیون اداری سود جویند. اتوماسیون میتواند تهیه مکاتبات ارسالی را برای کارکنان متفکر سهلتر سازد. برای نمونه، کارکنان متفکر یا منشیهای آنان میتوانند با بهره گرفتن از کلمهپردازی، نامها، یادداشتها و گزارشات را تهیه کنند.اما مکاتبات ارسالی یک شخص، مکاتبات دریافتی شخص دیگر است. اتوماسیون اداری به عنوان وسیلهای برای برانگیختن مکاتبات دریافتی، ابزاری در کسب اطلاعات جهت حل مسأله است. دریافت کننده میتواند از کیفیت برتر مستندات بهره گیرد آنان مبنای بهتری را برای تصمیمگیری فراهم میکند.موسسات میتوانند با بهره گرفتن از کامپیوتر از افزایش هزینههای آتی جلوگیری نمایند. این به خصوص در مورد اتوماسیون اداری صادق است، چونکه افزایش در بهرهوری امور منشگری دفتری وسیلهای برای به تاخیر انداختن جذب نیروی انسانی بیشتر است. در حالی که دوری جستن از هزینههای دفتری هدف خوبی است، چنین هزینههایی هنگامی که با منافع بالقوه استفاده از اتوماسیون اداری به عنوان یک ابزار حل مسأله مقایسه شود نسبتاً کم است. تصمیمات پیشرفته مدیران که نتیجه بهبود ارتباطات است، دارای قابلیت تولید درآمدهای بشتر برای موسسه به صورت افزایش در فروش و بهبود بازده سرمایهگذاری است، کمک بالقوه به منافع موسسه برای درآمدهای بالاتر بسیار بیشتر از پرهیز از هزینههاست. اتوماسیون اداری جایگزین تمام ارتباطات سنتی بین افراد چون محاورههای رودررو، مکالمات تلفنی، یادداشتهای روی کاغذ و از این قبیل نمیشود. چنین ارتباطات غیررسمی ادامه خواهد یافت، چون که هم آسان و هم موثر است. اتوماسیون اداری باید به جای جایگزینی کامل آنها، هدف تکمیل ارتباط سنتی بین افراد را داشته باشد. (ریموند مک لوید، ۱۳۸۶، صص ۴۷۴-۴۷۳)
۲-۲-۸-۳-کاربردهای اتوماسیون اداری: حداقل ده کاربرد مشخص برای خودکار کردن امور دفتری شناسایی شده است. این کاربردها عبارتند از:
۲-۲-۹- تعریف ارتباطات: از ارتباطات معانی و برداشتهای گوناگونی در ذهن افراد وجود دارد. شاید به همین دلیل است که نویسندهای در تعریف ارتباطات آن را به آفتابپرست تشبیه کرده است که در ذهن به رنگ خاص درمیآید و مفاهیم ویژهای به خود میگیرد. (میلر[۱۴۸]، ۱۹۹۳، صص ۶۵۹-۶۴۴). در عین حال ارتباطات مفاهیم زیر را تجلی میسازد:
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 08:17:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|