ماده پنجم……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۹
نفی خشونت…………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۹
ماده ششم……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۲
شخصیت حقوقی انسان…………………………………………………………………………………………….. ۱۴۲
ماده هفتم……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۴
عدالت…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۴
نفی تبعیض……………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۷
نفی برتری جنسیتی(تبعیض جنسیتی)………………………………………………………………………….. ۱۴۷
ماده هشتم…………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۸
حق دعاوی………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۸
ماده نهم………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۰
نفی مجازات غیر قانونی……………………………………………………………………………………………… ۱۵۰
ماده دهم………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۱
تساوی در حقوق قضایی…………………………………………………………………………………………….. ۱۵۱
ماده یازدهم…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۴
اصل برائت……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۴
ماده دوازدهم………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۵
قلمرو دولت…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۵
حفظ حریم خصوصی………………………………………………………………………………………………… ۱۵۶
منع استراق سمع………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۷
منع کمین نشینی وتجسس…………………………………………………………………………………………. ۱۵۸
ماده سیزدهم…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۸
حق انتخاب محل اقامت……………………………………………………………………………………………… ۱۵۸
ماده چهاردهم………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۹
ماده پانزدهم………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶۰
ماده شانزدهم…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۱
ماده هفدهم.. ………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۳
حق مالکیت………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۳
ماده هیجدهم……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶۵
آزادی فکر و عقیده………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۵
ماده نوزدهم…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۶۹
آزادی انتقاد………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۹
ماده بیستم……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۲
ماده بیست و یکم…… ……………………………………………………………………………………………………. ۱۷۳
حق تعیین سرنوشت……………………………………………………………………………………………………. ۱۷۳
ماده بیست ودوم…………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۵
حق امنیت………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۵
ماده بیست و سوم………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۶
حق کار……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۶
ماده بیست و چهارم………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۸
حق تفریح………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۸
ماده بیست و پنجم………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۸
حق تأمین اجتماعی…………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۹
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
ماده بیست و ششم…………………………………………………………………………………………………………. ۱۸۲
حق تعلیم وتربیت……………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۲
ماده بیست و هفتم………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۳
ماده بیست و هشتم…………………………………………………………………………………………………………. ۱۸۳
حق داشتن نظام سیاسی……………………………………………………………………………………………….. ۱۸۳
ماده بیست و نهم…………………………………………………………………………………………………………… ۱۸۴
تعهد و مسئولیت متقابل……………………………………………………………………………………………….. ۱۸۴
ماده سیام…………………………………………………………………………………………………….
……………… ۱۸۶
گفتار چهارم: نتیجهگیری
نتیجهگیری……………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸۸
پینوشت قرآن و نهجالبلاغه………………………………………………………………………………………………. ۱۹۹
کتابنامه ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱۵
چکیده
امروزه یکی از موضوعات مهم مورد توجه در عرصه بینالملل، مقوله حقوقبشر است که حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد. در بسیاری از کشورها، نهادها و کمیتههایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است. حقوقبشر یکی از مفاهیم کلیدی حقوق بینالملل است. از جمله باورهای جهانشمول این است که انسان دارای حقوقی است که دانستن و رعایت و اجرای آنها میتواند زندگی موفق و سعادتآمیزی برای او داشته باشد، حقوقبشردر سطوح ملی و بینالمللی، متوجه حمایت از افراد بشر در مقابل رنجها و مشقات ساخته دست انسانها و موانع قابل اجتنابی است که از طریق اعمال محرومیت، بهرهکشی، اختناق، آزار و اذیت و کلیه اشکال سوء رفتار توسط گروههای سازمانیافته و قدرتمندی از انسانها بوجود آمدهاست. در جهان اسلام نیز از ابتدای ظهور اسلام، مسلمانها دغدغه حقوقبشر را داشتهاند هر چند بیان این مقوله در قالب مقولاتی دیگر همچون حقالناس بیان شده است. در اسلام، بشر هم موضوع حق و هم موضوع تکلیف قرار میگیرد و تازه همان تکلیف هم در بخشی که مرتبط با حق الناس- در برابر حق الله است- مستلزم رعایت حقوق دیگران است، به این معنا که تکلیف یک نفر، برای نفر دوم ایجاد حق میکند و در واقع با بسط دامنه حقالناس در اندیشه اسلامی ما میتوانیم به مقوله حقوقبشر برسیم. کرامت انسان در اسلام بسیار مهم است در طول چهارده قرن گذشته فقهای اسلامی هر کدام به نوعی راجع به حقوقبشر بطور مستقیم یا غیرمستقیم بحثهایی را مطرح کردهاند، کتابها و مقالاتی را به نگارش در آوردهاند، اما از آنجا که مهمترین اسناد دینی در اسلام بویژه از نظر مذهب شیعه قرآن و نهجالبلاغه است آنچه که در این پژوهش برای ما حائز اهمیت است، این است که ببینیم چه تفاوتهای بنیادی و معرفتشناختی بین دیدگاههای غربی نسبت به حقوقبشر با دیدگاههای اسلامی به مسئله حقوقبشر وجود دارد؟ به همین جهت اسناد رسمی حقوقبشر در دنیای غرب مثل اعلامیه استقلال آمریکا و اعلامیه انقلاب کبیرفرانسه را به عنوان اسناد غربی در حقوقبشر با مبانی دینی بویژه آیات قرآن و نهجالبلاغه مقایسه میکنیم.
کلیدواژه: حقوق بشرغربی، حقوقبشر اسلامی، حقوقبشر در قرآن، حقوقبشردر نهجالبلاغه
گفتار اول
کلیات پژوهش
فصل اول
کلیات
طرح پژوهش
امروزه یکی از موضوعات مهم مورد توجه در عرصه بینالملل، مقوله حقوقبشر است که حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد. در بسیاری از کشورها، نهادها و کمیتههایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده است. حقوقبشر یکی از مفاهیم کلیدی حقوق بینالملل است. سالهاست که مجادلات سیاسی و رسانهای فراوانی میان کشورهای غربی و اسلامی بر سر حقوقبشر در جریان است. هر یک از آنها یکدیگر را به نقض حقوقبشر متهم میکنند. این امر نشان دهنده اهمیت مقوله حقوقبشر است، به خصوص که کشورهای بزرگی مانند آمریکا و کشورهای غربی همواره از حربه حقوقبشر برعلیه کشورهای دیگر از جمله کشورهای جهان سوم استفاده میکنند.
از آنجائی که دین اسلام بعنوان یکی از ادیان آسمانی که به مسئله انسان و حقوق انسان بهای زیادی میدهد و با توجه به اینکه کشورها و ملتهای اسلامی، مسئله حقوقبشر را بعنوان یکی از دغدغههای مهم خودشان مطرح میکنند و متقابلاً دنیای غرب را به نقض حقوقبشر متهم میکنند، سؤالی که اینجا مطرح میشود این است که در واقع چه نسبتی بین دیدگاههای اسلامی نسبت به مسئله حقوقبشر با دیدگاههای غربی نسبت به حقوقبشر وجود دارد؟
نگاهی به سیر تحول مفهوم حقوقبشر نشان میدهد که از دیرباز متفکران و اندیشمندان شرق و غرب به این مقوله اندیشیده و آثاری را در این زمینه خلق کردهاند. نخستین گروهی که به صورت جدی مسئله حقوقبشر و حقوق طبیعی انسان را مطرح کردند رواقیون بودند. آنها آدمیان را اعضای جامعه یگانی جهانی و همسان و برابر با یکدیگر میشناختند و نیز معتقد بودند که همه انواع بشر بطور مساوی میتوانند کمال یابند و در بین آنها هیچگونه امتیاز فطری وجود ندارد، اما تنها فرزانگان این حقیقت را میفهمند و میدانند و هم ایشانند که خود را شهروندان جهان میدانند. شهر ایشان به بخشی از جهان محدود نمیشود، بلکه خود جهان است، شهری است که در آن حق و حقیقت حکومت جهانی دارد. همه مردمان از هر طبقه و ملیت به این میهن بزرگ تعلق دارند و به این اعتبار که دارای خردند و در فضیلت همه با هم برابرند (سیمبر،۱۳۸۳: ۲).
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:57:00 ب.ظ ]