بودن، گاهی به علت کمبود اطلاعات و دانش تبلیغات نزد دست اندرکاران و کسانی که تازه به این وادی پای نهاده اند و بالاخره زمانی هم متاسفانه به علت عدم شناخت و درک صحیح مفاهیم علمی نزد قدیمی ترها و آنهایی که سالهاست در حوزه تبلیغات و روابط عمومی فعالیت می کنند، ناشی می شود. تبلیغات بازرگانی رشته ای تخصصی از علوم انسانی در شاخه بازرگانی و با تأکید بر ارتباطات اجتماعی و انسانی است. (بلوریان تهرانی، ۱۳۸۶).
۱-۴-۳) قیمت
عمر رقابت بر سر قیمت، به اندازه ی عمر بشر است و نقش این آمیخته ی بازاریابی را نمی توان به هیچ وجه انکار کرد.برخی از نمونه های تصمیم گیری پیرامون آمیخته ی « قیمت» در بازاریابی بدین شرح است:
استراتژی قیمت گذاری
پیشنهاد قیمت خرده فروشی
قیمت عمده فروشی
انعطاف پذیری قیمت.
لازم است که مدیران امروز مساله قیمتگذاری و تعیین قیمت را بهعنوان یک مرحله استراتژیک و نه بهعنوان یک تصمیم خودکار و سریع مدنظر داشته باشند. نداشتن یک استراتژی مناسب قیمتگذاری میتواند به فروش کمتر، از دست دادن مشتری، سهم بازار کمتر و کاهش سود منجر شود.
برای داشتن استراتژی مناسب و دستیابی به سود بیشتر نیاز به تغییر فرهنگی در سازمان است. امروزه ضرورت تعیین قیمت مناسب برای مدیران بهعنوان برنامه استراتژیک مطرح شده است. (Christopher, M, G (2005)
۱-۴-۴) کالا (محصول)
یک کالا چیزی است که در یک کارخانه ساخته می شود(کاتلر،۱۳۹۱: ۱۱۴). شامل ترکیب کالا و خدماتی است که شرکت به بازار هدف خود ارائه می دهد. عناصر تشکیل دهنده محصول عبارتند از: تنوع محصول، کیفیت، طراحی، ویژگی، نام تجاری، بسته بندی، اندازه، خدمات و کالاهای برگشتی. عناصر آمیخته بازاریابی دوران تکامل مدیریت بازار را نشان می دهد. قابل ذکر است که کاتلر این عناصر را از دیدگاه مشتریان مطرح ساخته است. (حیدر زاده، ۱۳۸۲، ص ۳۷)
۱-۵) اهداف تحقیق
فاکتورهای اصلی که مستقیما می توانند بر میزان خرید ونوع کالای خریداری شده تاثیر بگذارند از دامنه وسیعی برخوردار بوده و از عوامل شخصی تا عوامل محیط بازاریابی گسترده می باشد.(بلوریان تهرانی،۱۷:۱۳۷۶). هدف اصلی این تحقیق رابطه بین عناصر آمیخته بازاریابی بادرکی از میزان فروش شرکتهای متوسط وکوچک دانش بنیان (مورد کاوی شرکتهای نانویی) میباشد.
اهداف فرعی تحقیق نیز به صورت زیر بیان میشود:
-
- بررسی رابطه آمیخته قیمت بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
-
- بررسی رابطه آمیخته محصول بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
-
- بررسی رابطه آمیخته مکان بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
-
- بررسی رابطه آمیخته ترفیع بر میزان فروش شرکتهای نانویی مورد مطالعه
۱-۶)سوالات تحقیق
-
- آیا بین عناصر آمیخته بازاریابی و میزان فروش شرکتهای نانویی رابطه معناداری وجود دارد؟
-
- آیا بین آمیخته قیمت و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
-
- آیا بین آمیخته محصول و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
-
- آیا بین آمیخته مکان و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
-
- آیا بین آمیخته قیمت و میزان فروش رابطه معنی داری وجود دارد ؟
۱-۷) فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی:
بین عناصر آمیخته بازاریابی و میزان فروش شرکتهای نانویی موردپژوهش رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی:
-
- بین آمیخته محصول و میزان فروش رابطه وجود دارد.
-
- بین آمیخته قیمت و میزان فروش رابطه وجود دارد.
-
- بین آمیخته مکان و میزان فروش رابطه وجود دارد .
-
- بین آمیخته ترفیع و میزان فروش رابطه وجود دارد.
۱-۸) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش
۱-۸-۱) متغیر مستقل :دراین پژوهش عناصر آمیخته بازاریابی( که متشکل از چهار عنصر:محصول، قیمت، مکان و ترفیع (۴p ) است ) به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته میشوند.
- آمیخته بازاریابی[۵]: کاتلر[۶](۱۹۹۱) آمیخته بازاریابی را مجموعه ای از متغییر های (ابزارهای) قابل کنترل بازار یابی می داند که شرکت ها از آنها برای بدست آوردن پاسخ مطلوب از بازار هدف استفاده میکنند.آمیخته بازاریابی در برگیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذارد.
پس از جنگ جهانی دوم بود که اهمیت بهره گیری از جهت گیری بازاریابی بیشتر شدواین امر بدلیل تحول در نحوه تفکر ورویکرد علمی نسبت به بازار یابی بود .به هر حال نهایتا شهرت و افتخار بهره گیری از آمیخته بازاریابی “"۴p به مک کارتی رسید .ابزارهای آمیخته بازار یابی بستگی به مورد و زمینه مورد استفاده ممکن است زیاد باشد که مک کارتی چهار ابزار از ابزارهای فوق را معرفی نموده است ،این ابزارها به ۴pمعروف میباشند.
بطور کلی آمیخته بازاریابی ابزاری است که مدیران بازاریابی تلاش میکنند تا از طریق آن اهداف خود را در بازار هدف مححق سازند .این عناصر قابل کنترل عبارتند از: محصول ،قیمت ، توزیع وترفیع.
- محصول:ترکیبی از کالا و خدماتی که شرکت به بازار مورد نظر ارائه میکند.به عبارت دیگر هر چیزی که جهت توجه،اکتساب ،کاربرد ویا مصرف بتوان به بازار عرضه کرد بطوری که بتواند نیاز یا خوی استه ای را ارضا نماید محصول گویند .باید دانست که محصول چیزی بیش از کالای قابل لمس است .محصول شامل اشیای فیزیکی ، خدمات اشخاص ،مکان ها ،سازمان ها وفکرهای سازنده (ایده آل)یا آمیزه ای از این هاست (کاتلر و آرمسترانگ،۱۳۹۱)
- قیمت :مقدار پولی که برای کالا و خدمات هزینه میشود ،قیمت آن کالایا خدمات گویند،در عین حال قیمت مجموعه ارزشهایی است که مصرف کنندگان برای منافع ناشی از داشتن یا استفاده از کالا یا خدمات مباده میکنند (عزیزی،۱۳۸۱)
قیمت تنها جزء آمیخته بازاریابی است که درآمد ایجاد میکند ،تمامی اجزای دیگر هزینه بر هستند (ونوس،۱۳۸۰)
- ترفیع : مقصود از ترفیع فعالیت هایی است که شرکت انجام میدهد تا بتواند در مورد ارزش محصول خود اطلاعاتی خوب به خریدار بدهد و مشتریان را تشویق کند که محصول مذکور را بخرند. (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۹۱) ترفیع شامل ترکیبی ویژه از فروش مستقیم اجرای پیشبرد فروش ،روابط عمومی ، بکارگیری روش های خاص در بازاریابی میشود که شرکت میکوشد بدان وسیله به هدف های بازاریابی نایل آید.
- مکان :کانال توزیع باعث میشود کالا از تولید کننده به مصرف کننده برسد. نقش کانال توزیع این است که فاصله ها بین انواع کالا و خدمات ومصرف کنندگان را کاهش داده و یا آنرا از بین ببرد.(محب علی ،۱۳۷۹)
۱-۸-۲)متغیر وابسته : فروش شرکتهای نانویی منتخب میباشد.افزایش فروش یکی از ملاک های رشد یک صنعت در حرفه مربوطه است . با تغییر متغیرهایی که به عنوان آمیخته بازاریابی مشهور هستند میتوان باعث افزایش فروش گردید .مثلا با تغییر ویژگیهای محصول نظیر بهبود کیفیت محصول، بسته بندی و یا طراحی میتوان ارزش بیشتری برای مشتریان ایجاد کرد و یا اگر قیمت ها با توجه به میزان تقاضا انعطاف پذیری داشته باشد با کاهش قیمت ، فروش بالاخواهد رفت .ویا با افزایش توزیع کنندگان و کانال های توزیع و بهینه سازی وضعیت و سرعت توزیع ،تعداد مشتریان افزایش خواهد یافت ،آنگاه فروش نیز افزوده میگردد.(بلوریان تهرانی ،۱۳۷۶).
۱-۹) قلمرو پژوهش:
۱-۹-۱) قلمرو موضوعی :
پژوهش حاضر از نظر موضوعی در حوزه مدیریت بازاریابی است. به عبارتی محقق در صدد بررسی رابطه بین عناصر آمیخته بازاریابی"۴ p” بادرکی از میزان فروش شرکتهای کوچک و متوسط نانویی منتخب است .لذا سعی خواهد شد تا نقش آن در قالب عوامل آمیخته بازاریابی یا همان ۴p شامل محصول ،قیمت ،مکان ،و ترفیع مورد بررسی قرار بگیرید، به عبارت دیکر هدف این پژوهش برقراری رابطه میان متغیرهای مستقل آمیخته بازاریابی شامل محصول ،قیمت ،مکان،ترفیع بر متغیرهای وابسته یعنی میزان فروش شرکتهای کوچک و متوسط نانویی منتخب میباشد،بنابر این پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد.
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 05:14:00 ب.ظ ]