روایی یا اعتبار یک ابزار سنجش، بدین معنی می باشد که ابزار واقعاً چیزی را اندازه گیری نماید که برای آن ساخته شده اند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
پرسشنامه ی پژوهش با بررسی شاخص های مورد نظر مدل آمیخته ی بازاریابی و با مشورت از استاد راهنما و چند تن از محققان سازمان تحقیقات گل و گیاه کشور و تولید کنندگان گل و گیاه طراحی شده است.

۳-۷- جامعه آماری

جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد با واحدهای که دارای حداقل ویژگی جامعه منتخب باشند (بهبودی، ۱۳۸۷).
در پژوهش حاظر، تولیدکنندگان سطح انبوه استان تهران مدنظر قرار گرفته اند که در کل ۹۲ گلخانه بعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب گردیده اند.
برای اجرای تحقیق ابتدا لازم است که جامعه آماری مشخص و معین گردد.

۳-۸- روش نمونه گیری

به منظور تعیین حجم نمونه ساده ترین روش استفاده از فرمول کوکران می باشد.
در فرمول کوکران:
n= حجم نمونه؛
N= حجم جمعیت آماری «حجم جمعیت شهر, استان, و…» ؛
t یا z= در صد خطای معیار ضریب اطمینان قابل قبول؛
P= نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین «مثلا جمعیت مردان» ؛
(q - (1-p) = نسبتی از جمعیت فاقد صفت معین «مثلا جمعیت زنان» ؛
d= درجه اطمینان یا دقت احتمالی مطلوب؛
طبق فرمول بالا اگر بخواهیم حجم نمونه را با شکاف جمعیتی ۰،۵ یعنی نیمی از جمعیت حایز صفتی معین باشند، نیمی دیگر فاقد آن هستند.
معمولا p و q را ۰،۵ در نظر می گیریم، مقدار z معمولا ۱،۹۶ است و d می تواند از ۰،۰۱ تا ۰،۰۵ باشد؛ در برخی از تحقیقات برای تصحیح حجم نمونه از فرمول تصحیح کوکران نیز در ادامه فرمول اصلی استفاده می شود.
در این تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است، بدین صورت که از بین ۹۲ تولید کننده غرفه های دو بازار امام رضا و شهید محلاتی بر اساس فرمول کوکران با ضریب خطای ۵ درصد، نمونه آماری ۷۴ غرفه انتخاب شده است و پرسشنامه تحقیق در میان مدیران آنها توزیع گردیده است.

۳-۹- تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها

در این پژوهش از دو نوع روش آماری جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS استفاده گردیده است.
الف) برای استخراج، تلخیص و طبقه بندی دادها و نیز تحلیل داده ها جمعیت شناختی از روش های آمار توصیفی استفاده شده است (آذر و مومنی،۱۳۸۳).
در این روش آماری از جدول توزیع فراوانی و شاخص‌های آن مانند میانگین، انحراف معیار، ضریب نسبی تغییرات و اثربخشی هر سوال استفاده شده است.جهت آماده کردن متغیرها از کدگذاری مجدد «Recode» آنها استفاده شده است.
ب- جهت آزمون فرضیات و تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته و همچنین تعیین سطح معناداری نتایج بدست آمده، از آمار استنباطی و آزمونهای پارامتریک استفاده شده است. در آمار استنباطی با بهره گرفتن از داده ها و اطلاعات حاصله از نمونه به برآورد و پیشگویی ویژگی های جامعه آماری مورد مطالعه پرداخته می‌شود و نتایج حاصله از مشاهدات از نمونه به جامعه آماری تعمیم داده می‌شود. در آمار پارامتریک ساختار معینی درباره توزیع جامعه فرض می‌شود.

۴- فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

 

۴-۱- مقدمه‏

تجزیه و تحلیل آماری بخش مهم و پایه ای بسیاری از پیمایش ها را شامل می شود.
آمار شاخه ای از روش شناسی علمی است که با جمع آوری، طبقه بندی، توصیف و تفسیر داده هایی که از اجرای زمینه یابی ها و آزمایش ها به دست می آید سروکار دارد و هدف اساسی آن، توصیف و بیان استنباط هایی درباره ویژگی های عددی جوامع است.
اطلاعات لازم برای پژوهش حاضر از پرسشنامه ای که اعتبار آن مورد آزمون قرار گرفته بود، جمع آوری می شود، این اطلاعات پیرامون نرم افزار SPSS با اعمال آزمون های آماری مناسب با توجه به فرضیات پژوهش، واکاوی می گردد و در این فصل نتایج گردآوری شده برمبنای استنباط آماری و به کمک فنون آماری مناسب به منظور رد یا تأیید فرضیه های پژوهش ارائه می شود.
در این فصل به منظور توصیف ویژگی های نمونه، نخست داده های جمع آوری شده با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی طبقه بندی می شود، سپس با بهره گرفتن از شاخص های آمار استنباطی «آزمون کلوموگروف اسمیرونوف، آزمون t تک متغیره و آزمون دوجمله ای» به تأیید یا رد فرضیات پرداخته می شود و از این راه نتایج حاصله از مشاهدات نمونه گزیده شده به جامعه تعمیم داده می شود .
محاسبات و استخراج خروجی‌ها با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری Excel و ۲۱ SPSS انجام گرفته است.

۴-۲- تحلیل توصیفی داده ها

در بخش آمار توصیفی، تجزیه و تحلیل داده‌ها با بهره گرفتن از شاخص‌های مرکزی همچون میانگین، میانه و شاخص‌های پراکندگی انحراف معیار[۱۲]، چولگی[۱۳] و کشیدگی انجام پذیرفته است.

جدول (۴-۱) : وضعیت پاسخ ها

 

 

فرضیات تعداد میانگین میانه انحراف معیار واریانس چولگی کشیدگی حداقل حداکثر
اول ۷۴ ۲.۴۲۷۰ ۲.۴۰ ۰.۴۰۰۶
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 12:57:00 ب.ظ ]