در جامعه اطلاعاتی امروزی، آموزش یکپارچه سواد اطلاعاتی در محیط های دانشگاهی ارتباط تعیین کننده ای با موفقیت و یادگیری دانشجویان در آموزش عالی دارد. (زاخری،۲۰۱۰).
کسب مهارت های سواد اطلاعاتی فرصت های دانشجویان در امر یادگیری خود-رهبر راچند برابر می کند، چرا که آنان به استفاده از طیف متنوعی از منابع اطلاعاتی به منظور گسترش دانش خود می پردازند. سواد اطلاعاتی یادگیرندگان را قادر می سازد که بر محتوای اطلاعات تسلط یابند و کندوکاوهای خود را گسترش دهند و کنترل بیشتری بر یادگیری خویش به دست آورند ودر نتیجه به عنوان یک عامل مهم در یادگیری دانشجویان به شمار میرود.(قاسمی،۱۳۸۵).
با توجه این که پژوهش های کمی در رابطه با سواد اطلاعاتی و ارتباط آن با یادگیری در رشته تربیت بدنی صورت گرفته است و یک خلا در این زمینه مشاهده می شود محقق بر آن است تا بتواند نقش سواد اطلاعاتی و ارتباط آن با یادگیری را مورد بررسی قرار دهد. سابقه محدودی از انجام این نمونه پژوهش در تربیت بدنی موجود است تنها هنری (۱۳۷۴) در مقاله خود با عنوان کاربرد کامپیوتر در تربیت بدنی و مدیریت تربیت بدنی دانشگاه ها اشاره ای دارد به اینکه جایگاه تربیت بدنی بر اثر عدم به کارگیری فناوری اطلاعاتی دچار افول شده است. فراهانی، زارعی و شریفیان(۱۳۸۸) در مطالعه موردی خود به بررسی فنآوری اطلاعات و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان تربیت بدنی در دانشگاه کرمان پرداخته است . یافته های این پژوهش نشان دهنده این است که سطح آگاهی اکثر دانشجویان(۶۰%) از فناوری اطلاعات ضعیف و توجه و برنامه ریزی اکثر دانشجویان(۷۸%) نسبت به آینده شغلی آنان در حد متوسط است.وبین سطح آگاهی از فنآوری اطلاعات ، ارتباطات و عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. با توجه به موارد فوق محقق بر آن است تا بتواند با انجام تحقیق در این زمینه به سوالات مرتبط پاسخ دهد.
نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات
از آنجا که بررسی مبانی نظری و ادبیات پیشینه بیانگر این است که در خصوص ارتباط بین سواد اطلاعاتی و میزان یادگیری و عملکرد تحصیلی در حوزه ورزش تحقیقات محدودی انجام شده است، لذا پژوهش حاضر در صدد است به این سئوال پاسخ دهد که ارتباط بین سواد اطلاعاتی و میزان یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان ارشد تربیت بدنی چگونه است؟

 

ضرورت و اهمیت تحقیق:

شتاب جهانی پذیرش تکنولوژی اطلاعات در آموزش حاصل سه تحول در جامعه بوده است که عبارتند از: رشد تصاعدی دانش از اواخر قرن بیستم به این معناست که یادگیرندگان باید توانایی پردازش اطلاعات را کسب کنند(کندی[۹]،۲۰۰۲).
رواج فزاینده فرهنگ دیجیتال به این معناست که یاگیرندگان به پردازش اطلاعات و مهارت های تکنولوژی ارتباطات، برای پاسخ به دیجیتالی شدن صنایع نیاز دارند.
جهانی شدن اقتصاد به این معناست که یادگیرندگان باید دیدگاه های جهانی را توسعه دهند و بتواند مردم دارای فرهنگ های مختلف، ارتباط و مشارکت کنند(او.سولیوان[۱۰]،۲۰۰۲،رادر[۱۱]۲۰۰۳).
عکس مرتبط با اقتصاد
این سه نیروی محرکه ، نشان می دهند که در قرن ۲۱، مردم باید برای انجام فعالیت های شخصی ،حرفه ای و آموزشی اشان ، بر مهارت های پردازش اطلاعات از طریق استفاده از IT نیز تسلط داشته باشند. در این خصوص،تبحر در کاریرد ابزارهای IT کافی نیست، بلکه یادگیرندگان باید توانایی پردازش اطلاعات را نیز داشته باشند. برای آماده کردن نسل جوان در جهت غلبه بر هزینه های زیاد که نیاز عصر اطلاعات در دنیای دیجیتال است مدارس نیز باید برای یادگیرندگان فرصت هایی جهت توسعه دانش لازم در زمینه پردازش اطلاعات به همراه نگرش های مناسب نسبت به کاربرد IT ایجاد کنند. مهارت های سواد اطلاعاتی این دانش و نگرش را فراهم
می سازند(کنگ،۲۰۰۹).
سواد اطلاعاتی به عنوان یک مجموعه از مهارت ها و توانایی های شناختی منحصر به فرد است و به اندازه ای به یادگیری مرتبط است که در آموزش عالی معاصر وجودش الزامی است.(آلبیتز[۱۲]،۲۰۰۷).
معرفت نیز، سواد اطلاعاتی را اساس یادگیری مادام العمرمی دانند و بیان می کنند که در تمام رشته ها، در تمام محیط های آموزشی و در همه سطوح آموزش جاری است و فراگیران را قادر به تسلط بر محتوا می کند و دامنه تحقیقات آنها را گسترش می دهد تا به گونه ای خود رهنمون شده و نظارت بیشتری بر یادگیری هایشان داشته باشند. ( معرفت ،۱۳۸۶) .
رایس[۱۳] نیز بیان می کند که افراد طبق تئوری های رضایتمندی، تمایل خود را نسبت به عملی که اندازه کافی خوب و رضایت بخش باشد، نشان می دهد. به عبارت دیگر این نظریه تمایل افراد برای یافتن اطلاعات از ساده ترین و راحت ترین منبع را نشان می دهد. و کیفیت در برابر بازده نادیده گرفته می شود و به نظر می رسد کیفیت اطلاعاتی که قابل دسترسی است به طور گسترده ای توسط کیفیت جستجوی اطلاعات تعیین می شود(رایس،۲۰۰۷).
باید به این امر توجه داشت که در بانک اطلاعات یک کتابخانه دانشگاهی ، منابع معتبر و قابل اطمینان که توسط کتابداران متخصص مرتب و بررسی شده اند، موجود است در حالی که اطلاعات آنلاینی که کاربر استفاده می کند از چنین پالایشی بی بهره هستند. ویژگی های بسیاری از وب سایت ها ، در حالی که تبادل اطلاعات را ترویج می کنند، نگرانی در مورد اعتبار اطلاعات آنلاین را تشدید می نمایند. این ویژگی ها عبارتند از: عدم بررسی دقیق ، هزینه کم انتشار، گمنام ماندن مولف و سرعت تغییر یا اضافه شدن اطلاعات(کلین و هاینس[۱۴]،۲۰۰۱ ).
با توجه به موارد ذکر شده نیاز مبرم به تبیین نقش سواد اطلاعاتی و کسب این مهارت در فرایندهای آموزشی رشته تربیت بدنی به ویژه احساس می شود.
لذا با توجه به اهمیت موضوع و کمبود تحقیقات در خصوص تبیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری دانشجویان کارشناسی ارشدرشته تربیت بدنی کشور باعث شد که این تحقیق انجام شود.
نتایج تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت سواد اطلاعاتی بر یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشجویان می باشد. بنابر این به نظر می رسد با تکیه بر نتایج و پیشنهادهای تحقیق حاضر و پژوهش های مرتبط بتوان مقوله سواد اطلاعاتی را در برنامه های درسی آموزش عالی گنجاند و هدف اصلی آموزش عالی یعنی یادگیری مادام العمر را محقق نمود.

 

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

اهداف تحقیق :

هدف کلی
هدف کلی پژوهش بررسی ارتباط بین سواد اطلاعاتی و میزان یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز می­باشد.
اهداف اختصاصی

 

 

تعیین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز

تعیین سطح عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز

تعیین ارتباط بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز

سوالات پژوهش

 

 

سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز در چه سطحی قرار دارد؟

عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز در چه سطحی قرار دارد؟

فرضیه های پژوهش

 

 

بین سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز ارتباط معنادار وجود دارد.

محدودیت های پژوهش

 

 

این پژوهش منحصر به سال تحصیلی۹۲-۹۱ است.

نتایج این پژوهش محدود به دانشجویان تربیت بدنی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز است.

در این پژوهش تنها از یک ابزار جهت جمع آوری داده ها (پرسشنامه ) استفاده شده است.

موانع پژوهش

 

 

موجود نبودن پرسشنامه استاندارد که در رشته های مختلف کارآیی لازم و یکسانی داشته باشد.

سواد اطلاعاتی شامل مجموعه مهارت هایی است که تنها با پرسیدن سوال نمی توان به وجود یا نبود آنها به طور کامل پی برد.

کمبود تحقیقات مشابه در حوزه تربیت بدنی در ایران و خارج از ایران.

عدم کنترل عوامل محیطی مربوط به موقعیت پخش پرسشنامه و جمع آوری داده ها

همکاری محدود مسئولان دانشگاه مورد بررسی.

مشکل دسترسی به افراد نمونه و تمایل کم دانشجویان نسبت به تکمیل پرسشنامه های علمی که نیاز به صرف زمان دارد.

تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات

 

سواد اطلاعاتی:

تعریف مفهومی: سواد اطلاعاتی را توانایی تعیین نیاز اطلاعاتی، دسترسی به اطلاعات به طور موثر و کارآمد، ارزیابی اطلاعات به طور انتقادی و داشتن صلاحیت تلفیق اطلاعات در دانش پایه خود، به منظور کاربرد آن برای هدف های مورد نظر می داند.( لانگهورن [۱۵]،۲۰۰۴ ).
تعریف عملیاتی:در این پژوهش، سواد اطلاعاتی بر اساس تعریف انجمن کتابخانه های آمریکا مجموعه مهارت هایی را شامل می شود که به وسیله آن می توان اطلاعات را بازیابی، ارزیابی، تجزیه و تحلیل، ترکیب و استفاده کرد در این پژوهش منظور از سواد اطلاعاتی مهارت های ذکر شده است.(قاسمی،۱۳۸۵).

 

با سواد اطلاعاتی: شخصی که توانایی بازیابی، ارزیابی، تجزیه و تحلیل، ترکیب و استفاده از اطلاعات را دارد.

 

دانشجویان: منظور دانشجویان تربیت بدنی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ است.

 

عملکرد تحصیلی

تعریف مفهومی: عملکرد، رفتارهای بالفعل و بالقوه و قابل مشاهده و اندازه گیری است که بیانگر نتیجه یادگیری است نه یادگیری. عملکرد تحصیلی شامل پیشرفت تحصیلی و توانایی در برنامه ریزی، خودکارآمدی، انگیزش، کاهش اضطراب، استفاده از اهداف سودمند و انجام فعالیت های مربوط به مطالعه می باشد.(درتاج،۱۳۸۳).
تعریف عملیاتی: منظور نمره معدل دانشجویان در کارنامه تحصیلی آنها است..

 

سطح مطلوب سواد اطلاعاتی

تعریف عملیاتی: منظور این است که دانشجویان تربیت بدنی قادر باشند حداقل به ۶۷ درصد (نمر۵۸ به بالا)از سوالات پرسشنامه استاندارد سواد اطلاعاتی در آموزش عالی (ACRL) پاسخ دهند.(سیامک،۱۳۸۵).

 

استاندارد های سواد اطلاعاتی

تعریف مفهومی: مجموعه ای است که باید چارچوبی برای سنجش افراد باسواد اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهد و بیانگر نمای کلی از فرایندی باشد که به وسیله آن می توان نشانگرهای خاصی را که مشخص کننده یک با سواد اطلاعاتی هستند، تعیین کرد. (قاسمی،۱۳۸۵).
تعریف عملیاتی:در این پژوهش استانداردهای سواد اطلاعاتی همان استانداردهای مطرح شده در” استاندارد قابلیت سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی” مصوب انجمن کتابخانه های دانشگاهی و پژوهشی آمریکا در ژانویه ۲۰۰۰است ، که شامل ۵ استاندارد و زیر مجموعه های مرتبط است(انجمن کتابخانه های آمریکا،۲۰۰۰). که عبارتند از:
تشخیص ماهیت و گستره اطلاعات مورد نیاز.
دستیابی موثر و کارآمد به اطلاعات مورد نیاز.

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 04:43:00 ق.ظ ]