پس از تکمیل و بررسی موضوع حملونقل پایدار در چهار فصل پیشین، نکات و مواردی که برای تکمیل بحث میتوان ارائه داد در دو بخش پیشنهادات این تحقیق و پیشنهادات آتی میآید.
۱-۵-۵- پیشنهادات این تحقیق
پیشنهاداتی که در این بخش مطرح میشود شامل موارد کلی جهت ارتقاء وضعیت حملونقل شهری پایدار نیشابور میباشد و مواردی نیز که برای بهبود وضعیت پیادهمداری در نیشابور ( بهعنوان پایدارترین و مناسبترین شیوه ) مورد نظر است، در قالب راهبردهای چهارگانهی SO، ST، WO و WT در بخش چهارم ارائه شده است.
-
- افزایش توجه مدیران و مسئولین ( در مقیاسهای کلان و محلی و شهری ) به تهیه طرحهایی که همراستا با حملونقل پایدار میباشد
-
- تلاش جهت راهاندازی هر چه سریعتر سیستمهای حملونقل هوشمند و سیستمهای گوناگونی چون سیستم اخذ عوارض از وسایل آلاینده در نیشابور
-
- توسعه زیرساختهای لازم برای حملونقل پایدار ( شامل توسعه مسیرهای ویژه پیاده، دوچرخه و اتوبوس در مکانهای مناسب )
-
- توسعه و تأمین زیرساختهای IT و حذف سفرهای غیرضروری
-
- تهیه برنامههایی جهت بالا بردن ضریب ایمنی و امنیت اجتماعی در سفر
-
- متعادلسازی اثر تخریبی توسعهی حملونقل با ایجاد فضای سبز جدید
-
- تلاش جهت ارتقاء کیفیت و کمیت امکانات پیادهروی، دوچرخهسواری و حملونقل عمومی
-
- فراهمسازی زمینه افزایش دسترسی به تسهیلات حملونقل همگانی
-
- تلاش جهت تحقق شهرسازی محله محور در نیشابور
-
- زمینهسازی برای ایجاد سیستم حملونقل یکپارچه با تأکید بر پیادهروی، دوچرخهسواری و حملونقل عمومی
۲-۵-۵- پیشنهاد پروژه ها و اقدامات آتی
در این بخش اقدامات و پروژههایی که میتواند همراستا با تحقیق حاضر باشد و آن را تکمیل نماید یا درنتیجهی این تحقیق میتواند حاصل شود در دو بخش اقدامات شهرداری و سازمانهای مربوطه و پروژه های تکمیلی قابل ارائه میباشد که عبارتنداز:
۱-۲-۵-۵- اقدامات پیشنهادی
-
- تهیه بانک اطلاعاتی جامع مباحث شهری ( این امر کمک میکند تا دسترسی به داده ها راحتتر صورت گرفته، قابل اتکا باشد و بتوان در بخشهای شناخت و تحلیلی انواع پروژه ها به آن مراجعه نمود)
-
- انجام طرحهای نیازسنجی در حوزه حملونقل از گروه های مختلف ( از لحاظ سنی، جنسی، طبقاتی و غیره )
-
- اقدامات مناسب جهت ارتقاء وضعیت کیفی و همچنین زیباسازی محیط
-
- تدوین و تنظیم مجموعه شاخصهای قابل اتکا در زمینه حملونقل پایدار در هر سه بعد
۲-۲-۵-۵- طرحها و پروژه های پیشنهادی
-
- ارزیابی وضعیت حملونقل شهری نیشابور با بهره گرفتن از روش های فازی در شرایط عدم قطعیت
-
- تهیه طرحهایی که اثرات متقابل حملونقل و برنامه ریزی شهری را در ابعاد مختلف ( مسکن، تأسیسات و تجهیزات شهری، کاربری زمین و غیره ) در نظر دارد ( بهعبارت دیگر هماهنگی و هم سویی بین طرحهای مختلف شهری ).
-
- تدوین پروژههایی با هدف تمرکززدایی از بافت مرکزی شهر و نزدیکی هر چه بیشتر مراکز تولید و جذب سفر
منابع
-
- آذر ، عادل و معماریانی ، عزیزا… (۱۳۷۴) : AHP تکنیکی نوین برای تصمیمگیری گروهی ، مجله دانش مدیریت ، شماره ۲۷ و ۲۸ ، صفحات ۲۲تا ۳۲
-
- ابراهیم پور معصومی ، هوشمند (۱۳۸۸) “مبانی واصول جنبش نوشهرسازی” مجله شهرسازی- عمران ومعماری ، شماره ۱۵
-
- احمدی، مهری و محرمنژاد، ناصر ( ۱۳۸۵) ” بررسی اطلاعات آماری ترافیک تهران براساس شاخصهای حملونقل پایدار شهری ” هفتمین کنفرانس مهندسی حملونقل و ترافیک ایران، تهران
-
- ارندت ، رندل (۱۳۸۷)"منشور نوشهرگرایی” ترجمه ی رضا بصیری ، انتشارات پردازش وبرنامه ریزی شهری ، تهران
-
- استروفسکی، واتسلاو ” شهرسازی معاصر ( از نخستین سرچشمهها تا منشور آتن) ” ترجمه لادن اعتضادی ( ۱۳۷۲) دانشگاه شهید بهشتی، تهران
-
- اسدالهی ، رضا (۱۳۹۰) “معرفی یک الگوی تعیین مسیرهای شبکه مسیرهای دوچرخه سواری : مطالعه موردی شهر قم” ، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران
-
- اصغرپور ، محمدجواد (۱۳۸۷) : تصمیمگیری چند معیاره ، نشر دانشگاه تهران ، مؤسسه انتشارات چاپ .
-
- اصغری ، محمد و اکبری ، سعید (۱۳۸۸) ” بررسی امکان ایجاد مسیرهای پیاده و وچرخه جهت کاهش حجم ترافیک درون شهری در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ تهران” شهرداری تهران ، مرکز مطالعات حمل و نقل درون شهری
-
- اعرابی، سیدمحمد و همکاران( ۱۳۹۱)” دستنامه برنامه ریزی استراتژیک” انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ هفتم
-
- بحرینی ، حسین (۱۳۸۵) “فرایند طراحی شهری ” انتشارات دانشگاه تهران ، تهران ، چاپ سوم
-
- بهزادفر ، مصطفی و ذبیحی ، مریم ( ۱۳۹۰ ) ” راهنمای برنامهسازی حوزه های شهری در چارچوب توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی ” فصلنامه باغ نظر ، شماره هجدهم
-
- بمانیان ، محمدرضا و فهیمه یاری و سیدعلی حسینپور و مصطفی شمشیربند ( ۱۳۹۱ ) ” تحلیل راهبردی استفاده از فضاهای پیادهمحور در طراحی شهری با تأکید بر کاهش آلایندههای شهری ” چهارمین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت شهری ، مشهد مقدس
- بندرچیان ، فرهاد ( ۱۳۹۰) “چگونه طبق سند چشم انداز تا ۱۰ سال آینده ۱۰ درصد سیستم حمل و نقل عمومی با بهره گرفتن از دوچرخه امکان پذیر گردد” ، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران
موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1400-07-29] [ 04:48:00 ب.ظ ]