الف-شاخص‌های برازش مطلق :

 

این شاخص‌ها بر مبنای تفاوت واریانس‌ها و کوواریانس‌های مشاهده شده از یک طرف و واریانس و کوواریانس‌های پیش‌بینی شده بر مبنای پارامترهای مدل تدوین شده از طرف دیگر قرار می گیرند. معنی قابل قبول بودن شاخص‌ها ‌به این معنا است که واریانس‌ها و کواریانس‌های مشاهده شده و باز تولید شده به وسیله مدل برابر هستند. مهمترین شاخص برازش مطلق x2/df می‌باشد. اگر اندازه این شاخص کمتر از ۵ باشد مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است. شاخص مهم دیگر در این بخشGFI می‌باشد، چنانچه اندازه این شاخص از ۸۰ بیشتر باشد، نمایانگر رابطه قابل قبولی بین واریانس‌های مشاهده شده و واریانس‌های پیش‌بینی شده در سیستم می‌باشد.

 

ب-شاخص‌های برازش تطبیقی:

 

این شاخص‌ها مدل نظری تدوین شده را با مدل بازسازی شده مورد مقایسه قرار می‌دهند، تا معلوم شود که آیا مدل اصلاح شده به لحاظ آماری قابل قبول تر است، ضعیف تر است و یا اینکه تفاوتی با آن ندارد. در اغلب موارد شاخص‌های برازش تطبیقی نشان می‌دهند که مدل تدوین شده تا چه اندازه توانسته است از یک مدل استقلال (مدلی که در آن هیچ مسیری به هم رسم نشده باشد) فاصله بگیرد. هر چه این فاصله بیشتر باشد برازش مدل مطلوب تر تلقی می شود.مهمترین شاخص‌های تطبیقی عبارتند از: IFI, CFI, NFI, TLI شاخص برازش هنجار شده بنتلر- بونت یا NFI شاخصی جهت مشخص کردن نیکو برازشی در تحلیل ساختارهای کوواریانس متغیرها می‌باشد.

 

شاخص TLI (توکسر- لویس) این شاخص معنی دار بودن ضرایب همبستگی بین متغیرها در مدل را نشان می‌دهد.

 

شاخص CFI نیز معنی دار بودن ضرایب همبستگی بین متغیرها را در مدل نشان می‌دهد و مقادیر بالاتر از ۹۰/۰ همبستگی بالای متغیرهای مدل را نشان می‌دهد.
شاخص برازش افزایشی یا IFI یکی دیگر از شاخص ها می‌باشد که میزان برازش مدل مشاهده شده را با مدل استقلال ارزیابی می‌کند. هرچه قدر اندازه این شاخص به ۹۰/۰ نزدیکتر باشد مدل از برازندگی مطلوبتری برخوردار می‌باشد.

 

ج-شاخص‌های برازش مقتصد:

 

مبنای اصلی در این گروه از شاخص‌های برازش آن است که به ازای هر پارامتری (مسیری) که به مدل اضافه می شود این شاخص‌ها جریمه می‌شوند، در واقع این شاخص‌ها این اصل را می سنجند که آیا هزینه پرداخت شده (از دست دادن یک درجه آزادی به ازای آزاد گذاردن یک پارامتر برای برآورد) ارزش منفعت به دست آمده (بهبودی در شاخص های برازش مطلق) را دارد یا خیر؟

 

مدل گرافیکی ارائه شده در شکل۳-۵ چگونگی ارتباط بین عامل اساس و متغیر‌های تعریف شده را نشان می‌دهد. اعداد قرار گرفته روی فلش‌های یک طرفه مقدار بار‌عاملی هر متغیر را که در حقیقت معرف میزان همبستگی آن با عامل اساس (توسعه کشاورزی) می‌باشد نشان می‌دهد. این ارتباط به صورت شفاف تر درجدول ۳-۷ ارائه گردیده است. لازم به ذکر می‌باشد هر چه مقدار بار عاملی بزرگتر باشد این رابطه از سطح معنی‌داری بالاتری برخوردار می‌باشد و چنانچه مقدار بار عاملی از ۳/۰کمتر باشد سطح معنی‌داری آن قابل قبول نخواهد بود.

 

فلش‌های دو طرفه در شکل ۳-۵ مسیرهای کوواریانس را نشان می‌دهد که مقادیر مربوطه روی آن ها لحاظ گردیده. به عبارتی این فلش‌ها چگونگی روابط متقابل بین متغیر‌های تحقیق را نمایش می‌دهند

 

 

 

شکل ۳-۵ مدل تحلیل‌عاملی‌تاییدی در پژوهش حاضر

 

جدول ۳-۷بارهای عاملی تحلیل عاملی شاخص‌های اندازه گیری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عامل‌های نهفته

 

(متغیرهای مکنون)

شاخص‌های اندازه گیری

 

( متغیرهای مشاهده شده)

بارهای عاملی توسعه کشاورزی آب سطحیsw ۶۷/۰ آب زیر زمینیgw ۵۲/۰ پوشش گیاه v ۷۹/۰ خاکs ۶۲/۰ تولید کشاورزی ap ۹۴/۰ تولید دامیip ۸۵/۰ آفات وبیماریها pd ۵۶/۰ سبد غذایی fb ۵۹/۰ منابع آب وزمین iwr ۳۷/۰ جمعیت p ۸۳/۰

 

۳-۲-۴- محاسبه حجم جامعه نمونه :

 

به منظور تعیین روستاهای هدف در منطقه شاخص هایی را با توجه به اهداف تحقیق به شرح زیر تعریف نمودیم.

 

    1. شدت تأثیر فرایند فرسایش بادی بر شرایط زیستی در گذشته

 

    1. سابقه فعالیت های بیابان زدائی در اطراف روستا به مدت حداقل ۵ سال

 

    1. وجود جمعیت ساکن در منطقه

 

    1. اشتغال به کشاورزی و دامداری به عنوان معیشت غالب

 

  1. میزان مشارکت مردم در اجرای فعالیت های بیابان زدائی

پس از بررسی سوابق، گفتگو با کارشناسان و دست اندرکاران فعالیت های بیابان‌زدائی این بخش و بازدید از منطقه، نهایتاًً ۴ روستای حجت‌آباد – ده‌سیف – دهنو و امیرآباد با داشتن بیشترین شرایط مورد نظر به عنوان روستاهای هدف در این مطالعه تعیین گردیدند.مجموع جمعیت روستاهای فوق ۶۶۲ نفر می‌باشد. حجم جامعه نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران[۸] با محاسبه خطای ۵% حدود ۲۴۰ نفر تعیین گردید، که ‌بر اساس روش نمونه­برداری تصادفی طبقه ­بندی شده، متناسب با جمعیت هر روستا به شرح جدول زیر تخصیص داده شد.

 

جدول ۳-۸ تعداد نمونه به تفکیک روستاهای هدف

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام روستا جمعیت (نفر) تعداد نمونه دهنو ۲۸۴ ۱۰۳ حجت آباد ۱۷۰ ۶۲ ده سیف ۹۸ ۳۶ امیرآباد ۱۱۰ ۳۹ جمع کل ۶۶۲ ۲۴۰

 

۳-۲-۵- توزیع پرسشنامه :

 

با توجه به سابقه مشارکت اهالی روستاهای هدف در فعالیت‌های منابع طبیعی،‌ پیش‌بینی می‌شد که در این زمینه به راحتی همکاری نمایند. اما از آنجایی که زمان مراجعه به روستاها درست در اوج فعالیت‌های کشاورزی بود‌، جمع‌ آوری اهالی بسیار سخت و بیشتر محدود به زمان نماز مغرب و عشا می‌شد.

 

نظر به اینکه در زمان تکمیل پرسشنامه تشریح و توضیح برخی موارد ضرورت داشت، ‌بنابرین‏ حضورمصاحبه کننده در منطقه اجتناب ناپذیر بود. در هر حال بر اساس هماهنگی‌هایی که با دهیاران محترم روستاهای موردنظر صورت گرفت، بخش قابل توجهی از پرسشنامه‌ها در مساجد پس از برگزاری نماز جماعت بین روستائیان توزیع و تکمیل گردید.

موضوعات: بدون موضوع
[یکشنبه 1401-09-20] [ 11:41:00 ق.ظ ]