در آموزش فراگیرندگان عموما به عنوان خروجی مطرح اند,لیکن بسیار دشوار است که دانشجویانی را با استانداردهای تضمین شده ای به وجود آورد.قضاوت در مورد کیفیت با کنترل و بازرسی خروجی یک محصول فرق دارد.هدف از یادگیرنده به عنوان محصول,از بین بردن پیچیدگی فرایند یادگیری و یکنواختی و برابری برای هر یادگیرنده است.بنابر تعریف شبکه بین المللی نهادهای تضمین کیفیت در آموزش عالی,کیفیت نظام آموزشی به دو طریق ارزیابی می شود:

 

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

 

مقایسه وضع موجود نظام با معیارهای از قبل مشخص شده

مقایسه وضع موجود نظام با رسالت,هدف و انتظارات(تبعی,۱۳۹۱)

مشارکت:

یکی از ویزگی هایی که جوینر(۱۹۸۵)برای بهبود سیستماتیک کیفیت مطرح کرد,همه با هم در یک گروه یعنی مشارکت است.بهبود مستمر در پرتو کارگروهی و مشارکت همه افراد امکان پذیر است.در این پژوهش در پرسشنامه به بررسی شاخص های زیر می پردازیم:

 

 

انگیزش

توانمندسازی کارکنان

تشکیل تیم

اموزش تیم

ارزیابی عملکرد

قدردانی و اعطای پاداش(اصولی و همکاران,۱۳۸۷)

بهبود مستمر:

بهبود مستمر از اصطلاح ژاپنی کایزن گرفته شده که شیوه ای برای نزدیک نمودن فاصله های میان انتظارات مشتریان و ویژگی های برون داده ای فرایند است(اسکاچیتی,۲۰۰۲)
کمیته ای در دانشگاه استرالیای جنوبی(۱۹۹۵)طرحی را تحت عنوان طرح بهبود کیفیت برای آموزش و یادگیری ارائه کرده؛در این طرح مسائل مربوط به کیفیت در فرایند های آموزش عالی در هفت جنبه اساسی قرار داده شده است:

 

 

اهداف و طرح درسی

مواد آموزشی

منابع

تعامل اساتید و دانشجویان

سنجش و ارزیابی

مدیریت

ارزشیابی درس(جعفری و همکاران,۱۳۸۷)

رضایت مندی:

رضایت مشتریان به عنوان معیاری مهم برای سنجش کیفیت محصولات و یا خدمات سازمانهاست.در این پژوهش در پرسشنامه به بررسی شاخص های زیر می پردازیم:
۱-عملکرد
۲-ویزگی ها
۳-خدمات
۴-ضمانت
۵-قیمت
۶-اعتبار موسسه(شیرازی منش,۱۳۸۸)

 

 

تصمیم گیری های علمی:

تصمیم گیری در واقع فرایندی را تشریح می کند که از طریق آن راه حل مسئله معنی انتخاب می گردد.در این فرایند یک گزینش از میان شقوق مختلف برای حل یک مسئله انتخاب می شود.(رضائیان,۱۳۸۲)
در این پژوهش در پرسشنامه شاخص ها و مراحل زیرمورد بررسی قرار می گیرد:

 

 

اطلاعات:معلومات و داده های مربوط به تصمیم اطلاق می شود که بر گزینه ها اثر دارد.

گزینه ها:امکان ها و روش های محتمل

معیار:خصوصیات و نیازهای مرتبط با هر گزینه است که بایستی دارای حد لازم باشد.

اهداف:آن چیزی است که می خواهیم در آینده اتفاق افتد یا روی دهد.

ارزش:به چگونگی نتیجه مشخص مورد نظر ارتباط دارد,ارزش گزینه ها می تواند؛مبلغ,حدرضایت یا سایر منافع باشد.

ترجیحات:در فلسفه فکری و سلسله مراتب ذهنی فرد تصمیم گیر انعکاس می یابد.ترجیحات ارزش خاص مورد نظر فرد تصمیم گیراست و ارزشهای فردی ترجیحات را دیکته می کنند.

کیفیت تصمیم:کیفیت تصمیم به خوب یا بد بودن تصمیم توجه دارد.تصمیم خوب تصمیمی را گویند که بر مبنای اصول منطقی,با توجه به اطلاعات در دسترس اتخاذ شده و بازتاب دهنده تصمیم گیرنده باشد.

پذیرش:آنهایی که باید تصمیم گرفته شده را به اجرا در آورند بایستی هم از نظر فکری و هم از جنبه احساسی آنرا بپذیرند(مهریاری و همکاران,۱۳۸۸).

فصل دوم
پیشینه و ادبیات پژوهش
۲-۱٫مقدمه:
به رغم تلاشهای زیادی در بخش صنعت,آموزش و بهداشت با هدف افزایش کیفیت زندگی انجام می گیرد,هنوز سازمانها و مراکز آموزشی ما از بسیاری جهات از جمله آموزش,از پایین بودن کیفیت رنج می برند.مدیریت فراگیر سازمان های آموزشی را در مواردی نظیرفرایند ارزشیابی,شوق انگیز کردن محیطهای آموزشی,بهبود برنامه های درسی و آموزشی,سرعت ارائه خدمات آموزشی بهتر کاهش هزینه,بهبود می بخشد.مدیران و همه ی کارکنان باید آنچه را که درباره مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و فواید آن در بهبود مستمر و اثربخشی دانشگاه مطرح است به خوبی درک کرده ونسبت به آن اعتماد و باور عمیق داشته باشند این امر مستلزم آن است که اولا همه ی افراد آموزش لازم را دریافت کنند ثانیا شیرینی اجرای مدیریت کیفیت در دانشگاه و موسسه آموزشی را عملا بچشند.
در زمینه ی یادگیری چهار دیدگاه رفتاری,شناختی,ساختگرایی عقلانی و ساختگرایی دیالکتیک وجود دارد که در دیدگاه چهارم یادگیری ماهیت اجتماعی(مشارکتی) دارد.ویگوتسکی معتقد است یادگیری ماهیتا پدیده ای اجتماعی است(هوی و میکسل[۱].۲۰۰۱)
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
طرفداران این دیدگاه معتقدند باید آموزش از یک جریان یک سویه به فرایند دو سویه تبدیل شود,روش های تدریس معلم محور به سوی روش های فراگیر محور تغییر یابد,محتوای آموزش ثابت به محتوای مبتنی بر پژوهش و حل مسئله تبدیل شود.زمانی که اولین سنگ بنای کیفیت نهاده شد سالها می گذرد اما تا به امروز برنامه ای به شیوه های مشخص برای تعریف و استانداردسازی مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش صورت نگرفته است.تغییرات سریع اجتماعی,تکنولوژیکی,اقتصادی و آموزشی سبب شده که مدیران سازمانها سعی کنند با این تغییرات,ابعاد سازمانی خود را متحول سازند.(هویدا,رضا.۱۳۸۴)
عکس مرتبط با اقتصاد
۲-۲٫تعاریف مدیریت کیفیت فراگیر:
براساس ایزو۸۴۰۲ تعریف مدیریت کیفیت فراگیر عبارت است از:تمامی فعالیتهای مدیریتی که خط مشی کیفیت,اهداف و مسئولیتها را تعیین نموده و آنها را با عواملی چون برنامه ریزی کیفیت,کنترل کیفیت,تضمین کیفیت و بهبود کیفیت در درون نظام کیفیت به اجرا در می آورد.
TQM[2] عبارت است از:یک سیستم مدیریتی یا مجموعه ای از اصول و نحوه عملیات می باشد که پایه و اساس بهبود تدریجی و پیوسته سازمان بوده و در راستای آن تمام اعضای سیستم درگیر شده و تلاش می کنند وهدف آن جلب رضایت مشتریان چه در حال حاضر و چه در آینده است(ابوطالبی,رضا.۱۳۸۸)
مدیریت کیفیت فراگیر یک سیستم هزینه اثربخش برای انسجام تلاش های بهبود کیفیت مستمر افراد در کلیه سطوح سازمان برای ارائه خدمات و کالاهایی است که رضایت مشتریان را تضمین می کند و در جستجوی این است که فرهنگی را ایجاد کند تا کلیه کارکنان به وسیله آن به طور مداوم سازمان دهی کارشان را با نگرش تامین نیازمندی های متغیر و متنوع مشتریان بهبود بخشد(سلطانی,ایرج.۲۰۰۵)
مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه مدیریتی است که نیازهای مشترک و اهداف شرکت را جدایی ناپذیر می داند,در تجارت صنعت و خدمات کارکاربرد دارد,حداکثر کارایی و اثربخشی را تضمین می کند,رهبری تجاری را از طریق اعمال حاکمیت در فرایندها و سیستم ها قوام می بخشد,باعث افزایش کارایی و نیز جلوگیری از خطاها می شود و سازمان را مطمئن می سازد که کلیه اهداف آن,در جهت براوردن نیازهای مشتریان است(پیترسون۲۰۰۸)[۳]
مدیریت کیفیت فراگیر یک چرخه تکراری و فعالیت بدون پایان است که کتضمن پویایی و پایداری سازمانی می باشد(استیارت.۲۰۰۹)[۴]
مدیریت کیفیت فراگیر یک فلسفه مدیریت مدیریت جامع است که تلاش برای بهبود مستمر در همه کارکردهای یک سازمان دارد و می توان آن را به دست آورد(سلاحدین,۲۰۰۹)
مدیریت کیفیت فراگیر روشی برای بهبود فرهنگ سازمانی,بهبود مشارکت کارکنان در همه بخشهای سازمانی و بهبود مستمر کیفیت برای رسیدن به اهداف سازمان از طریق کار تیمی می باشد(پرسیکو.۱۹۸۹)
مدیریت کیفیت جامع یک برنامه نیست که مثل سایر برنامه ها,طراحی,ارائه و اجرا گردیده است و شروع و پایانی داشته باشد.بعبارت دیگر مدیریت کیفیت جامع تنها توسط کارکنان قابل حصول نمی باشد.همچنین می توان بیان داشت که استقرار مدیریت کیفیت جامع آسان نیست.
دمینگ معتقد بود:مدیریت کیفیت جامع غذای آماده ای نیست(پمینگ,۱۹۸۴)[۵]

 

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 01:39:00 ب.ظ ]