۱-۱۰- قلمرو تحقیق:
الف) قلمرو موضوعی تحقیق:
قلمرو موضوعی تحقیق را سرمایه فکری و عملکرد سازمانی تشکیل می دهد.
ب) قلمرو مکانی تحقیق:
قلمرو مکانی این تحقیق، ادارات ستادی و شعب بانک قوامین استان تهران میباشد .
ج) قلمرو زمانی تحقیق:
محدوده زمانی تحقیق حاضر ۱۸ ماه میباشد که از تیر ماه سال ۹۰ آغاز و تا پایان دی ماه ۱۳۹۱ خاتمه مییابدو دوره جمع آوری پرسشنامه حدود سه ماه بوده است.
۱-۱۱- تعاریف مفهومی متغیرها
سرمایه فکری:منابع پنهان (نامشهود) سازمان است که بطور کامل در گزارشات حسابداری سنّتی نشان داده نمی شود. نه سرمایه انسانی و نه سایر اجزای تشکیل دهنده سرمایه فکری در سیستم حسابداری سنّتی قابل رؤیت نیستند (پابلوس[۲]،۲۰۰۰)
حسابداری
سرمایه فکری از تمامی داراییهای دانش محور تشکیل شده است که بین عاملهای سازمانی (منابع انسانی و ارتباطات) و زیر ساختها (مجازی و فیزیکی) تمایز قائل میشود(مار و شیوما[۳]،۲۰۰۴(
سرمایه انسانی:سرمایه انسانی اساس سرمایه فکری را تشکیل میدهد. به عبارتی دیگر، یک جزء اصلی و اولیه برای اجزای فعالیتهای سرمایه فکری به حساب میآید. سرمایه انسانی شامل عواملی است نظیر دانش کارکنان، مهارت، توانائی و نگرش آنان است، در نتیجه این عوامل، کارکنان به عملکردی ترغیب میشوند، که مشتریان مایلند بابت آن پول بپردازند و سود شرکت از آن راه بدست میآید( زاهدی و لطفی زاده،۱۳۸۶).
سرمایه ساختاری:سرمایه ساختار شامل تمام انباشتهای غیرانسانی دانش در یک سازمان است (انگستروم و همکاران[۴]، ۲۰۰۳).
ساختارهای توانایی که به سازمان اجازه بهره برداری و استفاده فکری را میدهد این عوامل از دارائیهای کاملاً نامشهود تا مشهود تر طبقه بندی میشوند(سیزارمن[۵]،۲۰۰۴)
سرمایه رابطهای: عبارتست از دانشی که در روابط سازمان با مشتریان، عرضه کنندگان مواد اولیه، سرمایه داران، شرکایی با استراتژیهای همگون و غیره وجود دارد(پابلوس،۲۰۰۳).
سرمایه ارتباطی، ارزش ارتباطی است که سازمان با گروه های مختلف در محیط بیرون برقرار میکند (بیلینجر و همکاران،۲۰۰۴)
۱-۱۲- محدودیت های تحقیق:
۱٫ عدم آشنایی اکثریت مدیران و معاونان با مفاهیم مورد پژوهش که در این زمینه سؤالاتی مطرح میکردند.
۲٫ عدم همکاری برخی از مسئولین شعب در پاسخ دادن به پرسشنامه پایان نامه تحقیق
۳٫ طولانی و زمانبر بودن اخذ مجوز از معاونت آموزش بانک
۴٫ منحصر بودن اطلاعات پژوهش حاضر به پرسشنامه، اگر از ابزارهای گردآوری اطلاعات از جمله مطالعه کتابخانه ای و یا مصاحبه همراه می شد، اطلاعات دقیق تری بدست می آمد.
۵ـ برای جمع آوری اطلاعات و بررسی موضوع سرمایه های فکری فقط از نظریه روس و همکاران استفاده شده است که نظریه های مختلفی درا ین زمینه وجود دارد.
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه
امروزه بزرکترین سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی ان است نیروهای که با رهیافت های جدید فکری واندیشه های متعالی موجبات رشدو بالندکی افراد در جوامع را فراهم میاورندوعامل انسانی به عنوان کلیدی ترین و حساس ترین عنصر سازمانی محسوب می شود و بیشتر تئوریهای جدید سازمان و مدیریت نیز به چنین عامل حساسی اشاره کردهاند؛ لذا به منظور آگاهی از نتایج عملکرد نیروی انسانی، در رابطه با بازده و کارایی مورد انتظار، شاغلان در سازمان مورد ارزیابی قرار می گیرند. بدین گونه با شناخت نقطه ضعفهای مستخدم، کمبودهای سازمان و نیروهای صدیق و باکیفیت. سرمایه، در مورد مؤسسهها، به هر دارایی بر میگردد که باعث ایجاد جریانهای نقدی آتی شود(عسگریان، ۱۳۷۰).
بیشتر داراییهای شناخته شده، ماهیت مشهود و عینی دارند بنابراین، سرمایه مشهود به داراییهای فیزیکی و مالی سازمان اشاره دارد. ارزش این داراییها به طور ادواری (توسط شرکتهای بخش عمومی) افشا میشود و به آسانی بر روی ترازنامه به دست آمده از ثبتهای مالی این شرکتها، یافت میشود. داراییهای فیزیکی، میتواند به معنی زمین، ماشین آلات، موجودی کالا، تجهیزات و … باشد، درحالی که داراییهای مالی به حقوق صاحبان سهام، سودهای انباشته، سرمایه در گردش، پیش پرداخت هزینه ها، حسابهای دریافتی و… گفته میشود. اهمیت داراییهای نامشهود (مانند: مهارتهای نیروی کار و سازمان) در تعیین سودهای آتی به طور فزاینده ای در حال افزایش است.(قلیج لی و مشبکی، ۱۳۸۶)
تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)
بخش اول: سرمایه فکری
۲-۱-۱- تعاریف سرمایه فکری
استوارت معتقد است سرمایه فکری مجموعه ای از دانش، اطلاعات، اموال فکری، تجربه، رقابت و یادگیری سازمانی است که میتواند برای ایجاد ثروت به کارگرفته شود. در واقع، سرمایه فکری کلیه کارکنان، دانش سازمانی و تواناییهای آنان را برای ایجاد ارزش افزوده در بر میگیرد و باعث ایجاد منافع رقابتی مستمر میشود (قلیچ لی و مشبکی، ۱۳۸۶).
سرمایه فکری، زادهای عرصه علم و دانش است. هنوز این واژه در دوران تکوین خود بسرمی برد. علی رغم این که، سیستمهای بیشتری در حال استفاده از سرمایه فکری هستند، اما هنوز هم بسیاری از افراد شاغل در سازمانها و بنگاههای اقتصادی اطّلاعی از این مفهوم ندارند (زنجیردار و همکاران، ۱۳۸۷).
عکس مرتبط با اقتصاد
سرمایه فکری از دیدگاه استوارت عبارتست از یک بسته دانشی که برای سازمان مفید است( استوارت نقل از خاوندکار و متقی،۱۳۸۸).
سرمایه فکری شامل دانش، اطلاعات، دارایی فکری و تجربه است که می تواند برای ایجاد ثروت آفرینی مورد استفاده واقع شود. سرمایه فکری عبارت از توانائی ذهنی جمعی یا دانش کلیدی به صورت یک مجموعه است(استوارت[۶]، ۱۹۹۷).
از دیدگاه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[۷] (OECD) سرمایه فکری عبارت است از “ارزش اقتصادی دو دسته از دارائی های ناملموس یک شرکت”: ۱) سرمایه سازمانی(ساختاری)[۸] و ۲) سرمایه انسانی[۹]، که شامل منابع انسانی درون سازمان (یعنی پرسنل سازمان) و منابع انسانی برون سازمان، یعنی مشتریان و تامین کنندگان است. در همین اواخر، تعدادی از طبقه بندی های معاصر این تمایز را به طور مشخص با تقسیم سرمایه فکری به حوزه های سرمایه بیرونی (مشتریان)، سرمایه درونی(ساختاری) و سرمایه انسانی تعدیل کرده اند. (بنتیس[۱۰]، ۲۰۰۰)
سرمایه فکری، عبارتست از ارزش اقتصادی دو طبقه از دارائیهای نامشهود سازمان یعنی سرمایه انسانی و سرمایه سازمانی(رایت[۱۱]،۲۰۰۱).
سبای[۱۲] (۱۹۹۷) نیز سرمایه فکری را سه جزء سرمایه انسانی ( ظرفیتی برای انجام امور در موقعیت های مختلف، برای ایجاد دارایی های مشهود و دارایی های نامشهود)، سرمایه ساختاری ( حق الاختراع، مفاهیم، مدل ها و سیستم های اداری وکامپیوتری ) و سرمایه رابطه ای ( روابط با تامین کنندگان مواد اولیه و مشتریان ) تعریف کرده است. واسیل[۱۳] معتقد است دانش یک ارزش اقتصادی است و این ارزش به طور فزاینده درحال افزایش است و بیشتر در شرکتهایی قابل رویت است که، ارزش های مشهودکمتری داشته باشند می دانند (رس و بارونس، ۲۰۰۵).
به تازگی، محققان تعریف جامعی دربارهی سرمایه فکری ارائه کرده اند در این تعریف شرایط لازم برای شناسایی این دارایی نیز بیان شده است. “سرمایه فکری یک نوع دارایی است که، توانایی بنگاه اقتصادی را برای ایجاد ثروت اندازه گیری می کند. این دارایی ماهیت عینی و فیزیکی ندارد و یک دارایی نامرئی است که ازطریق به کارگیری دارایی های مرتبط با منابع انسانی، عملکرد سازمانی و روابط خارج از بنگاه اقتصادی به دست می آید. همه این ویژگی ها باعث ایجاد ارزش در درون سازمان می شود و ارزش به دست آمده به دلیل این که یک پدیده کاملا درون سازمانی است، قابلیت خرید و فروش ندارد” (رس و بارونس، ۲۰۰۵)[۱۴].
بنتیس و هالند (۲۰۰۲) اعتقاد دارند سرمایه فکری ذخیره ای از دانش است که در نقطه خاصی از زمان در یک سازمان یا بنگاه اقتصادی وجود دارد. در این تعریف ارتباط بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی مورد توجه قرار گرفته است ( واسیل، ۲۰۰۸). [۱۵]
در جدول (۲-۱)چالش های مدیریت گذشته ،حال و آینده توسط سیتارمن و همکاران (۲۰۰۲)[۱۶] نشان داده شده است.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.
عصر اقتصاد ساختار اقتصادی ساختار منابع کسب و کار چالش ها مدیریت
گذشته اقتصاد و تولید تولید(۷۰%) خدمات(۳۰%)
دارائی فیزیکی (۷۰%): ماشین، پول و مواد خام
دارائی دانش(۳۰%): ایده ها،اطلاعات، تحقیق و توسعه،نام های تجاری،نرم افزارها،مشتریان و شبکه سازی
مدیریت عملیات، یعنی مدیریت مجموعه دانشی که دارائی های فیزیکی تولید و مصرف می کنند.
حال و آینده اقتصاد دانش تولید(۳۰%) خدمات(۷۰%)
دارائی فیزیکی (۳۷%)
دارائی دانش (۶۳%) موجودی دارائی های فکری، مهارت ها
حق انحصاری © 2021 مطالب
موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-01-25] [ 02:10:00 ب.ظ ]